Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

OK, jeg dauer 22500 kroner fattigere (men det er egentlig ikke så galt for fire turer på rundt syv timer hver i Etihad business, vel verdt kronene, og to SAS-turer i plussniss, egentlig ikke verdt noe som helst, bare tull), men arvingene får selge kåken, så greier de seg nok likevel.;)

Nydelig, sålenge du holder deg unna droger, så er det bare å kjøre på egentlig! Den dagen du parkerer tøflene er det uansett for seint å finne på slike stunts.

Nok en gang, takk for herlig rapport!
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Javel, dette var i 2005. Trodde en -600 ville ha vært litt mere majestetisk, hadde følelsen av at jeg satt på en eldre og mindre model, men skal ikke rote med galskapen tråden her ved å gå i andre detaljer.

Fant en gammel artikkel som sa at ATL ble betjent av A346, IAD 747 og JFK A343 i 2005, så det var nok 343 ja. ;)
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Fant en gammel artikkel som sa at ATL ble betjent av A346, IAD 747 og JFK A343 i 2005, så det var nok 343 ja. ;)

Se der ja, trodde nok det var gammel skranglekasse.
Video tjafset var rett under setet til han foran så jeg hadde lite plass til beina.
Var i temmelig dårlig humør på den turen, og det var på fridager.
Ikke rart jeg startet fag forening i det selskapet, de tryglet om det og fikk Teamsters stemt inn. :colgate:
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

SAA fløy ihvertfall A340-600 til IAD i 2007.

Men, tilbake til det tråden handler om; absolutt en tur etter mitt hjerte!
Vurderte noe lignende selv da jeg testet EY A380 i first i fjor, men det var på AAdvantage miles, og de tillater ikke stopovers, så jeg fant ut at Abu Dhabi var en morsommere destinasjon enn Rabat, og stoppet der. Merker jeg angrer litt, for i likhet med deg synes jeg det er et av de vakreste passasjerflyene som er laget. Det er noe med de fire store motorene og den velproporsjonerte kroppen (i motsetning til hårfønerne til 343 og den alt for lange kroppen til 346) som gjør den så flott.

Oh well, fortsatt en mulighet mellom Baku og Dubai, og Kaukasus er høyt opp på to do lista, så jeg krysser fingrene for at Azerbaijan fortsatt flyr dem om et år.
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Herlig rapport med interessante detaljer og gode beskrivelser! Enig i at Airbus A340-500 er et spesielt og interessant fly. Er på en måte den store versjonen av Boeing 737-600 - begge fly har stor og tung kropp og for få passasjerer. Og begge var allerede utdatert raskt etter at de begynte å fly.
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Er vel egentlig ikke utdatert - det er bare ikke penger nok å hente i det segmentet hvor den er økonomisk. ...
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Er vel egentlig ikke utdatert - det er bare ikke penger nok å hente i det segmentet hvor den er økonomisk. ...

Problemet var vel at det ikke var noe segment den faktisk var økonomisk i
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Problemet var vel at det ikke var noe segment den faktisk var økonomisk i

Da er det ingenting den kan være utdatert fra ... :lol:

Problemet var vel heller at man ikke kunne ta priser høye nok til å gjøre den lønnsom. Ideen var at folk ville betale for å slippe lenger reisetid, men der bommet markedsanalysene ...
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Samme som 747-SP?
Utrolig lang rekkevidde og liten kropp, som en DC-8-62 eller -72.
De ble aldri noen best selgere men funket bra i lufta.
Er ikke flink på Airbus så jeg visste ikke at 340-500 var en slik, stusset derfor på denne tråden.
(Stusser enda:colgate:)

Skjønt jeg brukte 26 000 kroner på en 6 dagers heisa tur til Trondheim i Juni.
Vanskelig å forsvare slikt hvis man har gjeld, bolig lån og trange tider.
Heldigvis så er slikt bak meg. Alt er nedbetalt, nå må pæng brukes før man blir pakket inn i penalet.
Kjøpe bilett på sjelden flytype?
Mmmm, nei, da blir det heller noe annet, skjønt vet ikke hva som smaker godt og godkjent av madammen samtidig.:colgate:
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Takk for fin rapport.
Nettopp booket to "rariteter" selv, to av mine favoritter, nemlig 346 og 748 . Moro å fly de flytypene man liker, selv om det av og til blir litt omvei. Eller som i ditt tilfelle, en eneste stor omvei.
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Knall rapport og godt jobba: type uflukt og avgjørelse som beriker livet og en aldri vil angre på. :)
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Samme som 747-SP?
Utrolig lang rekkevidde og liten kropp, som en DC-8-62 eller -72.
De ble aldri noen best selgere men funket bra i lufta.

Stemmer. Tror jeg nevnte det såvidt i rapporten også, men akkurat samme konseptet, beholdt vinger og motorer fra storebror, men kortere kropp. Fløy du på 747SP også RTP, eller var det bare "sværingen"?
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Stemmer. Fløy du på 747SP også RTP, eller var det bare "sværingen"?

Iran Air er visstnok i ferd med å sette en -SP i flyvedyktig stand igjen, om det tenkes hajj eller aent vites ikke.
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Iran Air er visstnok i ferd med å sette en -SP i flyvedyktig stand igjen, om det tenkes hajj eller aent vites ikke.

Visstnok hovedsaklig for Hajj. Skal få rundt 400 seter. Hadde jo vært gøy hvis de brukte den litt andre steder også, men det spørs vel med kun eco-innredning?
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Det må være EP-IAC. De andre har vært parkert i årevis ..
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Stemmer. Tror jeg nevnte det såvidt i rapporten også, men akkurat samme konseptet, beholdt vinger og motorer fra storebror, men kortere kropp. Fløy du på 747SP også RTP, eller var det bare "sværingen"?

Nei, fløy aldrig slike sjeldne dyr. Type lappen er god for dem, men noen nye nummer som må pugges og litt forskjell på fuel system tror jeg.
Jeg holdt meg til -100/-200 i 15 år og var fornøyd med de. Har man først fått foten innafor døra på en flytype så blir det mat bilett resten av livet, selskapene vil helst ikke trene nye folk hvis dem kan få fiks ferdig erfaring på alle kandidatene. Da bortsett fra de største selskapene, de gir fanken i hva du har flydd før. Der blir du hjernevasket og programmert på nytt.:angry:
 
Re: Etihad A340-500. Stunt-tur uten kø!

Del 2 - A340-500

(...)

Alle slet med økonomien, og etter at drivstoffprisene doblet seg fra 2007 til 2008 regnet Thai ut at de måtte ha umulige 120% belegg for å i pluss. En etter en forsvant både rutene og A340-500 fra nettverket. SIA fløy den prestisjetunge SIN-EWR, verdens lengste non-stoprute frem til 2013, så var det slutt der også.

(...)

Jeg liker at du lever såkalt YOLO KnutW (drit i pris tullet som "alle" er så opptatt av - penger kommer og går, tid gjør kun sistnevnte), det samme gjorde jeg for å prøve den nevnte SQ21. Er helt enig med alle dine betraktning nå, som da, ref. trip reporten min som du kanskje har lest: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132251

Hva blir din neste YOLO-tur? :)
 
Back
Top