Jeg finner utfallet av dagens pressekonferanse smått suspekt. Den preliminære rapporten fremlagt av Ethiopiske myndigheter (ikke noen havarikommisjon i dagens pressekonferanse) skal komme med foreløpige funn og ikke på noen måte fordele skyld. Alikevel så «frikjennes» både Ethiopian og pilotene, samt at informasjonen om at pilotene fulgte instruksjonene men muligens allikevel reaktiverte stab trim systemet i strid med instruksjonene blir viet lite fokus/dyttet under teppet. Blir litt på høyde med en kjent advokats påpekning i forbindelse med Politiets foreldelse av en straffesak når det ikke er endelig bekreftet om handlingen er utøvet med forsett eller ei. Er drapshandlingen utøvet med forsett er den ikke strafferettslig foreldet, er det en ulykke er den strafferettslig foreldet.
Nå blir det litt «Frikjenn først, og eventuelt gå tilbake på dette senere» over hele pressekonferansen, og det viktigste aspektet ser ut til å være å frikjenne lokale aktører. Legg frem mer FDR data (skulle vært tilgjengelig og gjennomtolket for lengst) og evt noe relevant dialog på betraktningene rundt å reaktivere stab trim systemet, så blir det lettere å komme med håndfaste vurderinger av om prosedyrene som eksisterer faktisk ble utført.
Av betraktning er det også relevant å vite om «Stab Trim Override» switchen ble rørt. Denne switchen overstyrer «Stab Trim Cut Out» switches, og ikke nødvendigvis noe en styrmann på 300 timer skiller fra Stab Trim Cutout Switches. I så tilfelle kan en hendelsesrekkefølge være at Stab Trim Cut Out switches ble skrudd av, men at systemet ble reaktivert når Stab Trim Override ble skrudd på..... Rent teknisk ga dagens pressekonferanse ingen verdens ting, og langt mindre grunnlag for typiske avis headliners i dag: «Piloten gjorde alt rett - allikevel krasjet flyet»....