Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Ser man på bakenforliggende årsak var det crewets aversjon mot å håndfly en visuell innflygning. Å håndfly et velfungerende fly inn til en lang rullebane i godt vær skal være plankekjøring. Også etter en lang flytur.


Eh joda. Alle variabler tatt i betraktning er vel alt i livet ren plankekjøring.
 
Misforstå meg rett Dag Viking, men et kroneksempel på det komplekse bildet en ulykke har finner man i China Airlines 006. En uforståelig hendelse ofte attribuert til jet lag etc. hos kaptein.

Slikt sett er vel kanskje ikke ET302 innenfor siktet, men allikevel er det en faktor mange ikke tenker over.

Hva om begge pilotene på ET302 sov ræva før jobb?

Det hjelper å ha erfaring, men har du fatigue så er alt vondt verre å håndtere. Her snakker jeg av erfaring.
 
Misforstå meg rett Dag Viking, men et kroneksempel på det komplekse bildet en ulykke har finner man i China Airlines 006. En uforståelig hendelse ofte attribuert til jet lag etc. hos kaptein.

Slikt sett er vel kanskje ikke ET302 innenfor siktet, men allikevel er det en faktor mange ikke tenker over.

Hva om begge pilotene på ET302 sov ræva før jobb?

Det hjelper å ha erfaring, men har du fatigue så er alt vondt verre å håndtere. Her snakker jeg av erfaring.

Helt enig i det, alle ulykker er et puslespill av faktorer som spiller større eller mindre rolle. Uten å ha sjekket, mener jeg å huske at Asiana hadde få andre faktorer enn mulig utmatting ( og selvsagt dårlig forståelse av autopilot, men hadde aversjon mot å håndfly vært mindre, hadde ikke det vært et problem uansett). Hadde crew vært kompetente på å håndfly, hadde ulykken trolig aldri skjedd. Hundrevis av fly lander sikkert hver dag med dårligere odds hvis man regner med flyets tekniske tilstand, vær, rullebane , pilotenes erfaring etc.
 
Helt enig i det, alle ulykker er et puslespill av faktorer som spiller større eller mindre rolle. Uten å ha sjekket, mener jeg å huske at Asiana hadde få andre faktorer enn mulig utmatting ( og selvsagt dårlig forståelse av autopilot, men hadde aversjon mot å håndfly vært mindre, hadde ikke det vært et problem uansett). Hadde crew vært kompetente på å håndfly, hadde ulykken trolig aldri skjedd. Hundrevis av fly lander sikkert hver dag med dårligere odds hvis man regner med flyets tekniske tilstand, vær, rullebane , pilotenes erfaring etc.

Sukk.. Hjertens enig..

Jeg frustrerer meg over det samme som Kaptein Sullenberger og som du også korrekt påpeker: Håndflyvning er en mangelvare!

Edit: Og muligens en skremmende og avgjørende faktor i ET302. Time will show.
 
Hva om begge pilotene på ET302 sov ræva før jobb?

Det hjelper å ha erfaring, men har du fatigue så er alt vondt verre å håndtere. Her snakker jeg av erfaring.

Ja men,
Det er jo noe som heter "not fit for flight"?
Det er nok en kjennsgjerning at terskelen for å melde dette desverre er alt for høy. Kanskje også er dette kulturelt betinget.

:fly
 
Ja men,
Det er jo noe som heter "not fit for flight"?
Det er nok en kjennsgjerning at terskelen for å melde dette desverre er alt for høy. Kanskje også er dette kulturelt betinget.

:fly

Uff.. I know. Sureste telefonen jeg har tatt er når fatigue er involvert. Men det hjelper godt på når jeg kan legge skylda på småtassene i huset. Ha! :-)

Men det skal jeg si, jo mer jeg leser på dette dess mer usikker er jeg på om noen som helst hadde taklet ET302.

-Det kan ha vært speed unreliable
-Det kan ha vært AoA unreliable med stick shaker hos kaptein
-Det kan ha vært MCAS/noe annet som pusher nose down

..Alt dette samtidig. Det er rimelig overload selv for noen som har sovet godt.
 
Uff.. I know. Sureste telefonen jeg har tatt er når fatigue er involvert. Men det hjelper godt på når jeg kan legge skylda på småtassene i huset. Ha! :-)

Men det skal jeg si, jo mer jeg leser på dette dess mer usikker er jeg på om noen som helst hadde taklet ET302.

-Det kan ha vært speed unreliable
-Det kan ha vært AoA unreliable med stick shaker hos kaptein
-Det kan ha vært MCAS/noe annet som pusher nose down

..Alt dette samtidig. Det er rimelig overload selv for noen som har sovet godt.

Ja, men ennå er det spekulasjoner.

Når det gjelder fatigue, så renner det meg i hu noen ganger da jeg har bedt styrmannen ta seg en blund på level. Både på vei til Kanariholmene og over dammen. Vi har alle hatt små tasser. :D

:fly
 
. Når det gjelder fatigue, så renner det meg i hu noen ganger da jeg har bedt styrmannen ta seg en blund på level. Både på vei til Kanariholmene og over dammen. Vi har alle hatt små tasser.

Har ikke småtasser, men fløy over dammen en gang når jeg måtte lukke øynene noen minutter. Voknet opp 20 minutter senere og oppdaget de 2 andre i cockpiten hadde gjort nøyaktig det samme.
Dette krasjet i Ethiopia var vel på morran og første turen på dagen for mannskapet, da er man som regel uthvilt og har både mat og kaffe i kroppen og er minst utkjørt. (Fatigued)
Ser en god del spekulasjoner på Prune og andre plasser om hva som var årsaken, MCAS er vel høyest på lista, men avgang med feil trim, feil flaps, flaps opp isteden for hjul og andre flyver feiltagelser er også nevnt.
Svaret kommer vel ganske snart og det skal bli veldig intresant å se, kliss nytt fly, dagslys og VMC etc og likevel datt dem rett i bakken etter å vært oppe i 383 knop, utrolig..
 
Da har både FDR og CVR dateaene blitt tatt ut av boksene og overlevert Etioperne.
Tipper det ikke varer veldig lenge før vi får noen lekkasjer om hva de inneholder.
 
Interessant artikkel om sertifisering av Max og svakhetene med slik MCAS ble implementert:
https://www.seattletimes.com/busine...-max-system-implicated-in-the-lion-air-crash/

Dette er jo skremmende lesestoff. At FAA flytter ansvar for testing og utarbeiding mot regelverk, over til produsenten, grunnet forsinkelser mot konkurrent (airbus) er jo slingrende galskap. Hvis dette viser seg i være så gale som potensielt, så lurer jeg på hvilken konsekvenser det får for både Boeing og føderale myndigheter i USA :/
 
Unnskyld meg mens jeg ruller meg bittelitt i solskinnet av egen riktighet i det man sakte ser omrisset av at økonomi og politikk faktisk kan gå foran sikkerhetsfokuset i luftfarten, og at det antakeligvis ikke er isolert til sertifiseringen av en ny flytype.
 
Unnskyld meg mens jeg ruller meg bittelitt i solskinnet av egen riktighet i det man sakte ser omrisset av at økonomi og politikk faktisk kan gå foran sikkerhetsfokuset i luftfarten, og at det antakeligvis ikke er isolert til sertifiseringen av en ny flytype.

Du har nok gjerne rett i det, og man er vel gjerne litt naiv hvis man tror noe annet. Men at det skjer med et så tilsynelatende profesjonelt firma (Boeing), og i en så kritisk bransje (luftfarten), er jo mildt sagt skremmende. Det er jo tross alt ikke dasspapir de produserer. Konsekvensene, som feks flystyrt, er jo noe av det mest skremmende folk kan se for seg og som de fleste av oss potensielt utsetter oss for flere ganger i året/måneden/uken.

Mener ikke å være tidlig dømmende her, siden vi ikke vet at dette kommer av menneskelig feil før vi får svar.
 
Har ikke småtasser, men fløy over dammen en gang når jeg måtte lukke øynene noen minutter. Voknet opp 20 minutter senere og oppdaget de 2 andre i cockpiten hadde gjort nøyaktig det samme.

Husker en hendelse med Flying Tigers DC-8 (80-tallet?) på tur vestover til LAX, hvor alle i cockpit hadde sovnet. De overfløy LAX og var et godt stykke ut i Stillehavet før LTT fikk vekket dem:8:

Espen
 
Fra Seattle Times-artikkelen

"The safety analysis:

Understated the power of the new flight control system, which was designed to swivel the horizontal tail to push the nose of the plane down to avert a stall. When the planes later entered service, MCAS was capable of moving the tail more than four times farther than was stated in the initial safety analysis document."

Wow... Så egentlig burde både kaptein og f/o i alle Max-fly bli byttet ut med to svære Kongolesiske fjellgorillaer for å håndtere dette opplegget.. Hjelpes!
 
Husker en hendelse med Flying Tigers DC-8 (80-tallet?) på tur vestover til LAX, hvor alle i cockpit hadde sovnet. De overfløy LAX og var et godt stykke ut i Stillehavet før LTT fikk vekket dem:8:

Espen

Det må være så ufattelig kjipt å våkne til noe slikt!
 
Husker en hendelse med Flying Tigers DC-8 (80-tallet?) på tur vestover til LAX, hvor alle i cockpit hadde sovnet. De overfløy LAX og var et godt stykke ut i Stillehavet før LTT fikk vekket dem:8:

Espen

Var vel en Northwest DC9 med samme som passerte Minneapolis uten å lande for noen år siden ..
 
Back
Top