Et tankeekspriment - Lufthansa på norsk innenriks

Et tankeekspriment

Lufthansa er ikke dumme. De prøver seg på statusmatch og øker kanskje litt på Norge/starter noe nytt - fordi de tror de kan få det til. Prøver du deg på norsk innenriks blir du spist levende, og jeg skal love deg at LH ikke er gira på å prøve seg på noe så dødfødt. Og som det ble nevnt her - hvis LH virkelig var gira på norsk innenriks måtte de ha kjøpt SAS. I motsetning til hva jeg ser mange mener tror jeg LH kommer til å tape seg i Norge de neste årene. SAS, Air France og KLM har en plan for å sørge for det, vær nå trygg!

Kanskje, men KLMs sterke posisjon i Norge i mange år før SAS’ bytte til Skyteam viser jo at det er mulig for et selskap utenfor det nasjonale selskapets allianse å ha ruter fra Norge. Jeg er uansett enig i at LH på innenriks er en dårlig idé.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Et tankeekspriment

Enig med jb1 at Lufthansa lett kan overta posisjonen til KLM i Norge og det er for oss evig nok.

Enig med jb1 at Lufthansa lett kan overta posisjonen til KLM i Norge og det er for oss evig nok.
Det er mye operasjonelt som må endre seg i LH for at de i det hele tatt kunne tenke på å prøve seg slik KLM har gjort. Det første er at de må få opp antallet A220-100er ganske kraftig, skal du lykkes på de litt mindre stedene som KRS og AES må det mindre maskiner enn A319 til som regel. Maskin uten ULD er også viktig

Det er mye operasjonelt som må endre seg i LH for at de i det hele tatt kunne tenke på å prøve seg slik KLM har gjort. Det første er at de må få opp antallet A220-100er ganske kraftig, skal du lykkes på de litt mindre stedene som KRS og AES må det mindre maskiner enn A319 til som regel. Maskin uten ULD er også viktig

Nå kan jo Lufthansa «lett» la Air Dolomiti og E195 fly på Norge…

Re: Et tankeekspriment - Lufthansa på norsk innenriks

Hvis Lufthansa Group og STAR ønsker å beholde markedsnivået i Skandinavia etter SAS utmelding, så er nok den beste løsningen at LH kopiere hva KL har gjort og starte flere ruter fra deres eksisterende hub til distrikt Danmark, Norge og Sverige samt økte frekvensen på eksisterende ruter.
Men til det trengs det imo at dem får flere RJ-fly (+/- 100 seter) og kopiere hva KL gjør med KL Cityhopper og bedre adgang/ flere slots i FRA og evt MUC (som kan være mulig i fremtiden med de utvidelsene som skjer i FRA).

Men som tidligere nevnt vil alt dette koste mye penger og ha betydelig risiko, spesielt når AFKL og SkyTeam får befestet Skandinavia enda mer enn idag.
En risiko og kostnad jeg er i tvil om Lufthansa ønsker akkurat nå med tanke på de utfordringer dem selv har og med den pågående prosessen med ITA og en evt innlemming av dem i LH Group.

Nå kan jo Lufthansa «lett» la Air Dolomiti og E195 fly på Norge…
Ja, ikke umulig. Skal ikke nekte for at det kan skje i fremtiden. MEN, det vi alle her på forumet gjerne skulle visst, er jo hvor mye trafikk LH har hatt på rutene til MUC og FRA hvis du kun regner det som kommer helt utenom SAS. Og enda en ting, å ha LH status er jo selvsagt kun interessant for de som bor i og rundt byene de flyr til. Du er bra sær om du sitter som sild i tønne på en DY-maskin til Oslo bare fordi du på død å liv synes det er viktig å vende SAS ryggen og fly LH ut av landet.

Ville det vært noe poeng for f. eks Lufthansa å fly FRA-OSL-BGO-FRA og vice versa? Kunne gjort det samme på SVG, TRD også. Gitt SAS og DY litt konkurranse på volum rutene, og samtidig prøvd å beholde endel av Star volumet i Norge. Kunne jo også ha flydd FRA-ARN-OSL-FRA.

Hva tenker the sofa-ceo´s?

Nei, norge er jo et ubetydelig land i verden, men Lufthansa skal kun har FRA og MUC, resten kan kun flys av for eksempler Eurowings der te kan tester og feiler, mer sannsynlig for Lufthansa til å operer fifth freedom enn norsk innenriks.

Ja, ikke umulig. Skal ikke nekte for at det kan skje i fremtiden. MEN, det vi alle her på forumet gjerne skulle visst, er jo hvor mye trafikk LH har hatt på rutene til MUC og FRA hvis du kun regner det som kommer helt utenom SAS. Og enda en ting, å ha LH status er jo selvsagt kun interessant for de som bor i og rundt byene de flyr til. Du er bra sær om du sitter som sild i tønne på en DY-maskin til Oslo bare fordi du på død å liv synes det er viktig å vende SAS ryggen og fly LH ut av landet.

Det er lett aa vaere enig mye av det du legger frem i flere av disse innleggene, men du glemmer omtrent 50% av kundene til Lufthansa, de som paa ingen maate er beroert av at SAS forlater Star Alliance ! Jeg er en av dem, jeg starter aldri mine reiser i Norge, og har aldri hatt et Eurobonus Kort.

Norge er en stor destinasjon, meget stor ! Ikke bare et sted Nordmenn reiser fra !

Våre reiser de siste 4-5 årene til Italia er 100% med Lufthansa Gruppen og helt uavhengig av SAS. Null status hos SAS eller andre - men når vi bestiller tidlig (og billig) så sitter vi bra, nyter godt av fast track og lounge. Regner med at dette fortsetter etter at SAS velger ny allianse.

Heller ikke det å måtte fly via Frankfurt hver gang ,man skal på ferie :p

Jo, det er faktisk tett på et drømmescenario. Men kan bytte litt på med MUC, ZRH, AMS, LHR og CDG da

Men MUC funker fiiiint og det er der AirDolomiti har sin hovedbase.

Om du samler poeng i Star via Miles&More faar du poeng for baade LH og Air Dolomitis flyvninger, har du et annet Star program faar du kun for LH. Elers er ikke Air Dolomiti saa fantastisk, mener jeg. Jeg floey en gang med dem i 1999 med fantastisk service ombord, noen og tyve aar senere var det en flaske vann aa faa.

…. Og kunstig intelligense forteller at de som flyr nonstop ender opp med kjedelige destinasjoner og etterhvert kjører Toyota :p

Med primærdestinasjon Mosjøen de siste 16 årene, er begrepet ‘nonstop’ noe jeg kun kjenner fra Narvesen-sjappa på Gardermoen. ;).

Back