Re: Et spørsmål fra en SLF
Tja..
..litt vanskelig å svare i detalj på dette, da f. eks. bunken med jobbkort til en C-sjekk er på flere tusen sider..
Kort fortalt så mener jeg å huske at vedlikeholdsprogrammet er ca slik:
- hver 72 time: S-Sjekk;
Her sjekkes olje på motorer, skrog/vinger/hale for generelle skader,
flap/slat/spoiler kjøres ut og man går lett over disse, sjekker hjul og bremser,
kjører BITE (built in test equipment, altså en "selvdiagnose") på APU, CDS (Common Display System),
operasjonell test av SPCU (Standby Power Control Unit), klokkene for korrekt tid og dato,
crew oxygen for rett trykk, sjekker alle lys inn og utvendig, funksjonsprøve av ACARS printeren,
sjekker nødbelysning, alle "no smoking" og "fasten seatbelt" lys, alle brannflasker,
førstehjelpsutstyr, trykk på slider, antenner, pitotrør, cargo-net i lasterom,
funksjonsprøve av sliding carpet, ram-air intlet til A/C-packene, gjør service av
hyd-systemene, åpenbare hydrauliske lekasjer i hjulbrønn etc, rengjør synlige krombelegg
på understellsleggene, riktig dekktrykk, drainer fuel-tanker, sjekker reverserene på motorene,
bakre steg på turbinen og exhaust nozzle, sjekker at alle static dischargerne er på plass,
portable oxygenflasker i cabin, cabinen for generell renslighet, tepper, seter etc..
Funksjonsprøve av toaletter og springen der, bytter PCMIA-kortet i QAR'en (Quick Acces Recorder,
en slags "black box" som flyselskapene selv lett leser ut informasjon fra), standby hyd-pumpen,
tech-log for eventuelle notater fra crew, dobbeltsjekker oljelokk på motorer,
at alt verktøy er fjernet fra flyet, alle luker lukket etc..
Hver uke (sånn ca.) - F-sjekk;
Alt som gjøres på S-sjekk, pluss blant annet dette:
Skifte retur-filter på hyd systemene, sjekke chip-detectorer på motorer,
skru på og av alle leselys i cabinen (lærlingejobb..), etterteite skruer på
composite-deksler på vinge og stabilisator, smøre flap/understell, bytte
filtre i cabin-temp-målere og masse mer..
Hver 24 måned - C-sjekk;
Alt på de andre sjekkene, pluss
minst:
demontere samtlige inspeksjonluker, gå over alt av wire, inspisere grundig
alle ror-flater, sjekker samtlige hyd-rør for lekkasje, masse struktur det taes NDT på
(NDT = Non Destrucional Testing, f. eks. ultralyd, eddy current, røntgen, coin-tapping,
magnaflux, magnetpulverinspeksjon, dye penetrant, etc..).
I grunnen gåes hele flyet grundig igjennom, vanligvis taes begge motorer av,
APU skal ut, understell byttes, flere kontrollflater demonteres og overhales,
veldig mye jobb .. f. eks. ligger en MD80 gjerne inne i 3 - 4 uker på en vanlig C-sjekk.
----
I tillegg er det mange komponenter på flyet som går på ulike intervaller utenom selve sjekkene, det deles opp slik:
On Condition (ting går til de ryker, f. eks. lyspærer)
Condition Monitoring (ting sjekkes med jevne mellomrom og skiftes ved minste tegn til feil)
Hard Time (ting SKAL skiftes på en bestemt gangtid/cycles)
Vi har også en del andre ting som gjøres med jevne mellomrom, f. eks:
- Spyling av heat exchanger i AirConditioningSystem
- Balansering av Fan på motor
- Boroskop av nozzler og kompressor
Tja..
..det hele er veldig komplisert, men jeg kan svare mer detaljert på konkrete spørsmål.

Gjerne arrester meg hvis jeg har skrevet noe feil her også, alt er på husk..
