Et gammelt bilde...

Selvsagt husker man disse....., og det var da et flott bilde, forresten!
Men uansett hvilken livery de der kommer i, så er det jo samma skiten innefor lakken da....:rolleyes:
 
Jo jeg husker de godt, selv om de ikke fløy så lenge her oppe i nord. Flott bilde fra Lakselv forresten!:)
 
Då kan jag ju passa på att fråga om varför NAS målning var nästan identisk med Braathens SAFE på den här tiden. Flög NAS enbart på BU-linjer, eller var det ägt av BU?

Kanske på tiden att Norwegian gör en retromålning på en 737... ;)
 
Savner de gamle NAS maskinene. Flydde mye med de da jeg var liten :nor Kjempebra bilde da :)
 
Jada husker de godt, fløy med dem i 2 år mellom BGO-KSU, savner jeg de.....nei!
Men livery'en er/var jo fin den når en ser den igjen etter noen år.
 
Nå er ikke fire og halvt år lenge nok siden til at man kan kalle det et gammelt bilde da...

NAS var ikke eid av Braathens, men de fløy initielt utelukkende på BU-ruter. Dette var også etter at Braathens nye fargeskjema fra 1998 var på vei inn.
 
Litt informasjon hentet fra scanair.no:

NAS oppsto i kjølevannet av konkursen i Busy Bee i 1993, og fløy frem til 1. april 2003 på ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance)-kontrakt for Braathens på et femtitalls daglige ruter på Vestlandet med en flåte på seks 50-seters Fokker 50 (tre tidligere Busy Bee-maskiner LN-BBA/BBB/BBC). Disse flygningene skjedde på BU-flightnummer og med Braathens' callsign. Disse flygningene genererte omtrent en halv million passasjerer i året. NAS har sin administrative base i Oslo, teknisk base i Stavanger og operativ base i Bergen. I 2000 omsatte selskapets ca. 109 millioner kroner, og resultatet før skatt endte på 9,2 millioner. I mai 2000 kjøpte NAS 100% av ambulanseflyselskapet Lufttransport AS som fortsatt vil drive under eget navn. I 2001 fløy NAS hele 16.500 avganger og 500.000 passasjerer for Braathens. Kontrakten med Braathens gikk etter ut i oktober 2003, og har etter SAS' kjøp av Braathens ikke blitt forlenget. Dette, sammen med et press i Norge for å få en konkurrent til SAS/Braathens på norske innenriksruter gjorde at NAS besluttet å starte flygninger på egen kjøl med større fly på stamrutenettet.

Eter at Braathens la ned ruten Trondheim-Kristiansund som NAS fløy for Braathens, fikk NAS i oppdrag å fly fast charter på strekningen for Statoil. Denne ruten ble fløyet med en daglig rundtur, men lagt ned 4. januar 2002. Da Braathens la ned sin rute Stavanger-Newcastle (som tidligere hadde blitt fløyet av NAS) 7. januar 2002, startet NAS flygninger i egen regi på ruten med to daglige avganger. Dette er den første ruten selskapet flyr for egen risiko. Samme dag startet selskapet flygninger for Braathens på ruten Oslo-Molde. Stavanger-Newcastle ble lagt ned i desember 20002, etter sterk konkurranse fra Widerøes og et ønske om å konsentrere seg om lavprisflygningene.
 
Back
Top