ES-AIR skal fly Esbjerg - Kastrup

Trdfly

Moderator
Medlem
I dag lander et brev hos knap 30 nøglepersoner i erhvervslivet i og omkring Esbjerg. Brevet er en invitation til et VIP-arrangement i Esbjerg Lufthavn den 30. juni. Her vil den initiativgruppe, som gennem flere år har arbejdet på at få en indenrigsrute mellem Esbjerg og København stablet på benene, præsentere et færdig koncept for en rute, som kan gå i luften til efteråret. Det eneste der mangler, er fem millioner kroner i opstartskapital til selskabet ES-AIR, som det nye virtuelle flyselskab gerne skulle hedde. Og de penge skal erhvervslederne gerne overtales til at hoste op med.

Ved arrangementet vil erhvervslederne starte med at få en flyvetur i et ATR72-fly fra det danske flyselskab Jet Time, der også opererer ATR72-fly for SAS samt driver en succesfuld charterfly-operation. Esbjerg-folkene har nemlig indgået en aftale med Jet Time om, at flyselskabet skal beflyve ruten fire gange på hverdage og en gang på søndage med et ATR72-fly. I forbindelse med Jet Times igangværende opbygning af en ATR72-produktion for SAS har selskabet anskaffet sig to reservefly. Det er et af de to fly, som efter planen skal arbejde på Esbjerg-ruten.
http://www.check-in.dk/Jet-Time-parat-til-at-flyve-til-Esbjerg#.U5jXg9oaySM
 
Den 1. februar 2015 får Esbjerg igen en flyrute til København Kastrup.

Det oplyser advokat Anders Steenstrup, talsmand for den arbejdsgruppe, som igennem mange år har kæmpet for at genføde den indenrigs-flyrute, som Esbjerg mistede for cirka 15 år siden, da Storebæltsforbindelsen var en realitet.

I alt seks selskaber - Blue Water Shipping, Viking Life-Saving Equipment, Esvagt, Det Faglige Hus, Q-Star og Sletten Delta har hver især skudt en halv mio.kr. - samlet tre mio.kr. - i selskabet Es-Air A/S, og det skulle ifølge Anders Steenstrup være nok til, at det danske selskab Jet-time påbegynder flyvninger mellem Esbjerg og hovedstaden den 1. februar.

http://www.jv.dk/artikel/1847937:Esbjerg--Flyrute-mellem-Esbjerg-og-KOebenhavn-er-en-realitet
 
Last edited by a moderator:
Men är detta verkligen en konkurrerande marknad? Dessutom flyger ju Jettime för andra charterbolag som flyger på del destinationer där SAS flyger.
 
Billund og Esbjerg er, næsten, samme marked.

Kan der være levedygtighed i begge ruter? Ja måske. Men vil have en effekt på BLL-CPH? Formentlig
 
Det varte ikke lenge, og etter fire uker legges ruten ned

https://www.es-air.dk
Es-Air A/S stopper flyvningen fra og med mandag den 30. marts 2015. Til og med søndag den 29. marts flyves normalt.
Alle forudbetalte bookinger bliver automatisk refunderet.
Vi beklager ulejligheden

Er ikke første, og sikkert ikke siste gang, er provinslufthavn overvurderer behovet for ruter
 
Ikke overraskende at det ble slutt såpass kjapt.
Egenkapitalen ga ikke mye å tære på når næringsgrunnlaget var svakt.
 
Back
Top