Erfaringer med Uber

Krever alle selskapene i Oslo kjentmannsprøve av sjåførene?

Jeg tar stort sett taxi i Oslo og i Trondheim. Må si jeg synes forskjellen er slående på service, pris og tjeneste. I Trondheim opplever jeg stort sett bestandig at hyggelige sjåfører finner fram, flytaxi er en genial tjeneste og prisen virket et hakk lavere, selv om avstandene er litt kortere der.
Kravene varierer fra kommune til kommune. Det er politiet som utsteder kjøreseddel, så det er ikke opp til hvert selskap. Vet at det i hvert fall kreves i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. I Bergen kreves det også språktest hvis man ikke har norsk som morsmål, vet ikke om det gjøres andre steder.

Når det er sagt, så synes jeg at vanskelighetsnivået burde være høyere for både språktest og kjentmannsprøve.

Hjemmelen for kjentmannsprøve er i yrkestransportloven, § 37c:
Politimeisteren eller den han gir myndigheit kan bestemme at det for å få kjøresetel for drosje kan krevjast avlagt prøve som viser tilstrekkeleg kjennskap til løyvedistriktet. Er slikt vedtak sett i verk, gjeld ikkje kjøresetel frå anna politidistrikt utan påteikning frå politiet om at vedkommande har stått til kjentmannsprøven.

I Oslo er det en kjent sak at drosjene ofte lånes bort til kompiser, fettere etc. som aldri har hørt om hverken kjøreseddel eller kjentmannsprøve engang.
Jeg har avslørt dette selv minst en gang, han ble relativt stresset og aggressiv.
Typisk for disse er jo at det virker som om de nesten aldri har vært i Oslo. Han som kjørte meg innrømmet at han aldri hadde kjørt før. Dette var en lørdag, han hadde kun kjørt dagen før.
Lånte drosjer er ille, det er "hvem som helst" som kjører, og sikkerheten til kundene er på ingen måte ivaretatt. For alt jeg vet har de ikke vanlig førerkort engang.

Jeg bruker relativt mye drosjer på Østlandet, og har prosentvis veldig mye dårlige og absurde erfaringer med det. Dette er etter min mening en næring som lever på lånt tid. Tiden er virkelig overmoden for et alternativ som Uber etc. der man faktisk må levere en viss basiskvalitet til en normal pris for å kunne overleve som sjåfør.

To råd fra meg; bruk Uber når mulig, og be alltid om kvittering når du bruker "vanlig" drosje. Det gir anledning til å klage i ettertid, og vanskeliggjør svart kjøring.

Fullt mulig, men som passasjer så virker det som kravene for og få kjøreseddel er minimale. Og kjentmannsprøve? Man skal ikke ha kjørt veldig mye taxi i Oslo før man må selv guide sjåføren dit man skal, i hvertfall hvis man vil unngå omveier
Dette gjelder også i Bergen, og mange andre byer i kongeriket.

Tesla Model S som UberPop i Oslo i ettermiddag, definitiv oppgradering fra tidligere biler :)

Sjåføren var også topp, som alle de andre jeg har kjørt med i Oslo.

Last edited:
For å kjøre UberPop må du levere en mengde dokumentasjon: førerkort (minst tre år), vognkort (bil maks 10 år), politiattest (samme som for taxi), forsikringsbevis, organisasjonsnr (for fakturering og MVA-håndtering) og ikke minst delta på opplæring hos Uber. Du må også levere bilde av deg og bilen. For alle turer rates både sjåfør og passasjer.

Skal man kjøre drosje må man i tillegg ha kjøreseddel (som krever kjentmannsprøve noen steder) og kjøre med noens løyve. For å ha noen sjanse til å få eget løyve må man ha kjørt for noen andre fulltid i to år. Alle løyver må knyttes til en drosjesentral (og det koster jo ekstra), i tillegg må man ha utstyr i bilen som koster masse. Man må også kjøre rundt med kontanter i bilen, som øker faren for ran. Disse tilleggstingene gir nær null ekstra verdi i en æra der vi har GPS, ratinger ned på enkeltsjåfør og passasjer, kan forhåndsregistrere kredittkort osv.

For å kjøre UberBLACK må man ha selskapsvognløyve. Da slipper man drosjesentral men må kjøre en svær, kostbar bil. Og for tiden tar ikke f eks Akershus i mot løyvesøknader en gang, de går rett i søppelbøtta.

En av de tingene jeg liker så godt med Uber er klagemulighetene og hvor kjapt de rydder opp, og at man får den umiddelbare tilbakemeldingen på kvaliteten på sjåførene.

Jeg og en kompis skulle ta en UberPOP fra Grünerløkka til Blindern, men sjåføren blingset og ringte oss og sa at han stod utenfor huset på Blindern. Dobbeltsjekket appen og vi hadde trykket inn alt riktig, så ba han komme ned til oss. Han startet derimot turen når han kjørte fra Blindern, så vi betalte dobbelt så mye som vi skulle (ble vel 150 kroner...)
Kjapp tilbakemelding til Uber med dårlig rating og forklaring, og de ryddet opp og krediterte til riktig beløp.

Klar motsetning til en gang jeg klagde på en taxisjåfør fra NorgesTaxi som kjørte feil flere ganger, vinglet i veien og generelt kjørte nokså utrygt - der fikk jeg etter flere purringer beskjed om at sjåføren hadde sluttet og at de ikke ville gjøre noe mer med saken.

Hei

Om dette var tilfellet så¨må det være en teknisk glitch. Sjåfør ser ikke destinasjonen før han starter turen. Det er altså ingen måte han eller hun kan se hvor du skal før turen startes. Det er derfor rart at han kjører til destinasjonen for så å ringe. Jeg misstenker at destinasjon og start bare ble forvekslet (husk at man ikke bruker kartet til å angi hvor man skal (kan bare angi adresse altså)).

Forøvrig er jeg en stor fan av Uber og bruker det så ofte jeg kan.

Jeg og en kompis skulle ta en UberPOP fra Grünerløkka til Blindern, men sjåføren blingset og ringte oss og sa at han stod utenfor huset på Blindern. Dobbeltsjekket appen og vi hadde trykket inn alt riktig, så ba han komme ned til oss. Han startet derimot turen når han kjørte fra Blindern, så vi betalte dobbelt så mye som vi skulle (ble vel 150 kroner...)
Kjapp tilbakemelding til Uber med dårlig rating og forklaring, og de ryddet opp og krediterte til riktig beløp.

Hei

Om dette var tilfellet så¨må det være en teknisk glitch. Sjåfør ser ikke destinasjonen før han starter turen. Det er altså ingen måte han eller hun kan se hvor du skal før turen startes. Det er derfor rart at han kjører til destinasjonen for så å ringe. Jeg misstenker at destinasjon og start bare ble forvekslet (husk at man ikke bruker kartet til å angi hvor man skal (kan bare angi adresse altså)).

Forøvrig er jeg en stor fan av Uber og bruker det så ofte jeg kan.

Interessant, takk! Var ikke jeg som bestilte, men når vi kikket på appen hadde vi satt gata vår på Løkka som startsted. Men kan godt hende at kompisen min som bestilte rotet det til litt. Var sent på kvelden...
Uansett ordnet Uber kjapt opp.

Hadde like god erfaring da jeg hadde en sjåfør som kjørte litt i sirkler i Indonesia. Da tok det 5-6 minutter fra jeg sendte inn feedback til Uber hadde ryddet opp.

Interessant, takk! Var ikke jeg som bestilte, men når vi kikket på appen hadde vi satt gata vår på Løkka som startsted. Men kan godt hende at kompisen min som bestilte rotet det til litt. Var sent på kvelden...
Uansett ordnet Uber kjapt opp.

Hadde like god erfaring da jeg hadde en sjåfør som kjørte litt i sirkler i Indonesia. Da tok det 5-6 minutter fra jeg sendte inn feedback til Uber hadde ryddet opp.

Samme erfaring med en sjåfør som kjørte veldig treigt, og tok en lang omvei gjennom små nabolag på vei til Kastrup i København :colgate:

Er det noen fler som har vært borti sjåfører i New York som tilsynelatene er veldig i nærheten, tar i mot tur og så kansellerer uten å møte opp etter en stund? Dette utløser jo da at sjåføren får $10 fordi turen ble kansellert senere enn 10 minutter etter bestilling. Dette skjedde med meg to ganger ila. 20 minutter. klaget til uber (som svarer meget kjapt selv en søndag kveld) som da refunderte pengene og påsto de skulle ta det opp med sjåførene.
Jeg skulle fra Manhattan til JFK så kan det hende de ikke orket å kjøre helt ut dit og heller ville ha den tieren? Ene sjåføren presterte i tillegg å takke ja til ny tur flere ganger, men siden jeg begynte å få dårlig tid ville jeg heller ha en ny, som endte med å gjøre det samme.

Ga til slutt opp og tok en taxi, noe som tydeligvis var lurt siden det var en del trafikk og han kjente til en del lokalveier (og overraskende mye om norsk sport) som gjorde at jeg sparte en god del tid.

hva tipser dere uber førere i USA? 20%?
Ja jeg vet at Uber påstår at tipsing ikke er nødvendig, men om du ser på uberførerforumer så er føere meget misfornøyde med passasjerer som ikke tipser

En ubersjåfør jeg snakket med sa at de foretrakk at man ikke tipset via appen men direkte til sjåføren...
Har det uansett på 20% fordi jeg foretrekker den enkle og kontantfrie opplevelsen ved å bruke uber, men på ferie i usa hadde jeg nok endret til 0% og heller gitt cash, for der må man ha cash på seg hele tiden uansett nesten.

Last edited:
ok, fant ikke valget i appen, men logger du inn på uber.com så har du valget under payments. MEN vet ikke om det har vært sånn hele tiden???? men nå gjelder det vist kun:
UHZsY2N2.jpeg

This summer, beat the heat and treat yourself to a cool, comfortable ride to work for the price of a latte.

Every weekday, all uberPOOL rides that begin and end in Manhattan below 125th Street are $5 flat during commuting hours (7–10am and 5–8pm). Your uberPOOL will pick you up at a nearby corner, so you'll never waste time going around the block.

To unlock your 2 free uberPOOL commute rides, enter promo code COMMUTEWITHPOOL. The A/C is waiting

This offer is valid for two (2) uberPOOL rides that begin and end in Manhattan below 125th Street between the hours of 7–10am and 5–8pm, Monday through Friday
Max. value is $5 per ride
Cannot be combined with any other uberPOOL promotion
Expires 9/15/16, 11:59pm ET
Outside of weekday commuting hours in Manhattan, you can still rely on uberPOOL for rides that are always up to 55% cheaper than uberX

Last edited:
Back