Erfaringer med Uber

Hvordan fungerer det med å bli hentet på travle steder som f.eks en flyplass? Ser for meg at det er en annen prosedyre enn å stå i et rolig boligstrøk å vente.

Funderer litt på uber fra HKG til hotellet på lørdag, men hvis det er stress å finne bilen så er det litt usikkert.

Hvordan fungerer det med å bli hentet på travle steder som f.eks en flyplass? Ser for meg at det er en annen prosedyre enn å stå i et rolig boligstrøk å vente.

Funderer litt på uber fra HKG til hotellet på lørdag, men hvis det er stress å finne bilen så er det litt usikkert.

Vanligvis er det helt uproblematisk. Nå er det et år siden jeg sist var i Hong Kong, men da var de fleste tilgjengelige bilene "Uber Taxi" (dvs. vanlige taxier). Isåfall er det enklere å stille seg i taxikøen utenfor flyplassen. Skal også sies at tilgjengeligheten selv for Uber Taxi generelt var dårlig i byen, så jeg har aldri benyttet Uber i Hong Kong.

Last edited:
Hvordan bruker jeg min gratis tur? Jeg har en gratis tur nå, men sist jeg kjørte med uber så ble det belastet på kortet mitt. Uflaks eller må jeg "velge" gratis turen min?

Kampanjekode til bruk på valgdagen :)

På mandag den 14. september er det kommunevalg i Oslo og resten av landet. Vi i Uber oppfordrer deg til å bruke stemmeretten din. Derfor spanderer vi en Uber-tur i Oslo, slik at det blir enda enklere å komme til ditt valglokale.

Tast inn promokode OSLOVALG2015 i appen på mandag den 14. september 2015. Koden kan legges til og kan brukes fra kl 9:00 til 21:00 med verdi på opptil 150 kroner.

Nå kan man få vite sin personlige rating direkte i appen:

In July I posted how you could find our your Uber score by emailing Uber. You could log into the app and then follow a few steps, and then eventually they’d email you with your score.

Well, Uber has made the process even easier, as you can now find out your Uber score directly through the Uber app.

http://onemileatatime.boardingarea.com/2015/12/01/how-to-check-uber-rating/

Min score er 4.8, hva er din?

Jeg slutter ikke å forbause meg over at enkelte hyler om sosial dumping og samtidig med glede bruker Uber, som hverken tilbyr fast ansettelsesforhold og samtidig opererer illegalt på steder hvor registrerte drosjer og limoer må ha tillatelser og lisens. :stir:

Uber Black blir i Norge kjørt av selskaper som har løyve, samtidig som de er både bedre og billigere enn vanlige Taxier.

Ikke her. På min lokale nærflyplass har Uber ikke lov til å plukke opp passasjerer. Selv ikke drosjene kan plukke opp utenom holdeplassen, og de betaler for å få bruke den.

When Ledford drives past the curb at the Atlanta airport he sees passengers waiting for friends, family and sometimes Uber drivers. But not taxis. Ledford and other cabbies have to wait in a line nearby.

“People flag me or walk up to me all the time and say, 'Hey, can I get a cab?' I say 'I can get in big trouble for picking y'all up, up here,'” he said.

http://www.marketplace.org/2015/11/24/business/taxi-and-uber-fight-curb-atlanta-airport

Jeg slutter ikke å forbause meg over at enkelte hyler om sosial dumping og samtidig med glede bruker Uber, som hverken tilbyr fast ansettelsesforhold og samtidig opererer illegalt på steder hvor registrerte drosjer og limoer må ha tillatelser og lisens. :stir:
Uber har mer eller mindre utradert tradisjonelle taxitjenester her i Santa Barbara. Selv om det jo er en del grums knyttet til Uber, har jeg som kunde uendelig mye bedre erfaringer med de enn med vanlig drosje. På samtlige av de fire-fem turene jeg har hatt med vanlig drosje i Santa Barbara-området har jeg blitt møtt av en piss grinete sjåfør som aldri har vært presis, har kjørt lange omveier og krevd en helt annen pris enn hva taksameteret sier.

For å gi et eksempel: sist jeg skulle ut å reise tok jeg en Uber hjemmefra til busstoppet til flybussen. Sånn cirka 5 km i avstand, og jeg betalte rundt $10. Når jeg skulle hjem igjen fikk jeg busselskapet til å bestille en taxi for meg fra samme busstopp. Vi var fem stykker som bor forholdsvis nærme hverandre, og bestemte oss for å dele taxien. For den samme 5 km lange turen + svipping rundt i nabolaget krevde drittsekken $25 fra hver av oss; totalt $125. :headbang

Dette er selvsagt ikke representativt for hele den tradisjonelle taxinæringen og gjelder ikke overalt. Men for min del blir det Uber; i alle fall i Santa Barbara. For øvrig ser jeg at jeg har 5.0 i rating. :)

Last edited:
Uber har mer eller mindre utradert tradisjonelle taxitjenester her i Santa Barbara. Selv om det jo er en del grums knyttet til Uber, har jeg som kunde uendelig mye bedre erfaringer med de enn med vanlig drosje. På samtlige av de fire-fem turene jeg har hatt med vanlig drosje i Santa Barbara-området har jeg blitt møtt av en piss grinete sjåfør som aldri har vært presis, har kjørt lange omveier og krevd en helt annen pris enn hva taksameteret sier.

For å gi et eksempel: sist jeg skulle ut å reise tok jeg en Uber hjemmefra til busstoppet til flybussen. Sånn cirka 5 km i avstand, og jeg betalte rundt $10. Når jeg skulle hjem igjen fikk jeg busselskapet til å bestille en taxi for meg fra samme busstopp. Vi var fem stykker som bor forholdsvis nærme hverandre, og bestemte oss for å dele taxien. For den samme 5 km lange turen + svipping rundt i nabolaget krevde drittsekken $25 fra hver av oss; totalt $125. :headbang

Dette er selvsagt ikke representativt for hele den tradisjonelle taxinæringen og gjelder ikke overalt. Men for min del blir det Uber; i alle fall i Santa Barbara. For øvrig ser jeg at jeg har 5.0 i rating. :)

Det er nok flyplassen som charger en del av han du kaller drittsekk. Personlig synes jeg ikke det ser ut som om de fleste Amerikanske taxisjåfører er styrtrike drittsekker som flesker rundt i første klasse på din og min regning.

Det sagt, jeg hater moderne taxi alla Norge og Sverige. Jeg synes det er sykt trist at ikke taxi kan være et nogenlunde regulert system. I det minste fra flyplasser, slik det er i USA.

Før var det en "Nuclear solution". Ante du ikke hvordan du skulle komme deg hit/dit og var travel (på jobb), kunne du ta taxi. Det kostet flesk, men det var et nogenlunde organisert system du kunne bruke uten å tenke mye. Hadde du all verdens tid og subbet rundt på ferie kunne du lese deg opp på tog og buss.

Nå er det ikke sånn lenger i Oslo eller de store byene i Sverige. Det er så mye lureri og kjeltringer i bransjen at da får Uber lett match. Så sosial dumping eller ikke, jeg har ikke særlig mye sympati med Norsk taxinæring. Snakket med Blacklane sjåføren min til OSL her om dagen, og han kjørte masse for Uber. Han syntes det var topp, og vel så bra som å kjøre for Emirates eller lignende.

Det er nok flyplassen som charger en del av han du kaller drittsekk.
Ikke i dettet tilfellet. Taxier ble ringt inn av busselskapet på forespørsel av passasjerer og plukket oss opp på deres busstopp i Santa Barbara, som ligger langt unna flyplassen. Flybussen jeg tok er heller aldri innom flyplassen i SB – den kjører direkte fra LAX til stoppesteder i byene rundt her.
https://www.sbairbus.com/page/display/stops

Personlig synes jeg ikke det ser ut som om de fleste Amerikanske taxisjåfører er styrtrike drittsekker som flesker rundt i første klasse på din og min regning.
Enig i den, men poenget mitt er prisen og ikke hvem som ender opp med pengene. Uansett skal ikke en taxitur på 5 km + litt småsvipping koste over 1000 kroner midt på en arbeidsdag.

Det sagt, jeg hater moderne taxi alla Norge og Sverige. Jeg synes det er sykt trist at ikke taxi kan være et nogenlunde regulert system. I det minste fra flyplasser, slik det er i USA.

Før var det en "Nuclear solution". Ante du ikke hvordan du skulle komme deg hit/dit og var travel (på jobb), kunne du ta taxi. Det kostet flesk, men det var et nogenlunde organisert system du kunne bruke uten å tenke mye. Hadde du all verdens tid og subbet rundt på ferie kunne du lese deg opp på tog og buss.

Nå er det ikke sånn lenger i Oslo eller de store byene i Sverige. Det er så mye lureri og kjeltringer i bransjen at da får Uber lett match. Så sosial dumping eller ikke, jeg har ikke særlig mye sympati med Norsk taxinæring.
Og akkurat det må jo være en av de beste grunneen til å avskrive mye av taxinæringens kauking om at Uber truer den «trygge og organiserte» taxidriften i Norge.

Det sagt, jeg hater moderne taxi alla Norge og Sverige. Jeg synes det er sykt trist at ikke taxi kan være et nogenlunde regulert system.

Mye av problemet ligger i at man er sykelig opptatt av å regulere organiseringen av selve virksomheten (med løyver o.l.), ikke selve tjenesten. Jeg lar meg fortsatt sjokkere over at det er fritt fram for hvem som helst å kjøre en taxi i Oslo så lenge de har en kompis med løyve. Jeg er en smule lei av å hjelpe sjåførene å finne veien... Har også et par ganger påpekt at bilen jo har GPS, men bare fått til svar at det ikke er hans bil så han vet ikke hvordan den fungerer!

Forøvrig er det få bransjer som er så opptatt av egen fortreffelighet som taxibransjen. Tror jeg har til gode å høre noen derfra ta selvkritikk eller si at man jo kanskje kunne levert litt bedre tjenester...

Hvordan bruker jeg min gratis tur? Jeg har en gratis tur nå, men sist jeg kjørte med uber så ble det belastet på kortet mitt. Uflaks eller må jeg "velge" gratis turen min?

Har fått brukt opp mine gratisturer nå selv om jeg lagde kontoen min i et annet land. Hadde først mange gratisturer men bare i Dubai. Etter en oppdatering fra Uber har jeg fått bruke de her i Australia.

Mye av problemet ligger i at man er sykelig opptatt av å regulere organiseringen av selve virksomheten (med løyver o.l.), ikke selve tjenesten. Jeg lar meg fortsatt sjokkere over at det er fritt fram for hvem som helst å kjøre en taxi i Oslo så lenge de har en kompis med løyve. Jeg er en smule lei av å hjelpe sjåførene å finne veien... Har også et par ganger påpekt at bilen jo har GPS, men bare fått til svar at det ikke er hans bil så han vet ikke hvordan den fungerer!
Det er selvfølgelig ikke "fritt fram for hvem som helst å kjøre en taxi i Oslo". Man må ha kjøreseddel, bestå kjentmannsprøve m.m. Hvis noen kjører en kompis sin taxi uten kjøreseddel er det pirattaxi, og de kan bli bøtelagt, få bilen avskiltet m.m.

(Om politiet prioriterer det høyt nok er en annen sak. Men det er ikke "fritt fram".)

Det er selvfølgelig ikke "fritt fram for hvem som helst å kjøre en taxi i Oslo". Man må ha kjøreseddel, bestå kjentmannsprøve m.m. Hvis noen kjører en kompis sin taxi uten kjøreseddel er det pirattaxi, og de kan bli bøtelagt, få bilen avskiltet m.m.

Fullt mulig, men som passasjer så virker det som kravene for og få kjøreseddel er minimale. Og kjentmannsprøve? Man skal ikke ha kjørt veldig mye taxi i Oslo før man må selv guide sjåføren dit man skal, i hvertfall hvis man vil unngå omveier

Krever alle selskapene i Oslo kjentmannsprøve av sjåførene?

Jeg tar stort sett taxi i Oslo og i Trondheim. Må si jeg synes forskjellen er slående på service, pris og tjeneste. I Trondheim opplever jeg stort sett bestandig at hyggelige sjåfører finner fram, flytaxi er en genial tjeneste og prisen virket et hakk lavere, selv om avstandene er litt kortere der.

Back