Kravene varierer fra kommune til kommune. Det er politiet som utsteder kjøreseddel, så det er ikke opp til hvert selskap. Vet at det i hvert fall kreves i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. I Bergen kreves det også språktest hvis man ikke har norsk som morsmål, vet ikke om det gjøres andre steder.Krever alle selskapene i Oslo kjentmannsprøve av sjåførene?
Jeg tar stort sett taxi i Oslo og i Trondheim. Må si jeg synes forskjellen er slående på service, pris og tjeneste. I Trondheim opplever jeg stort sett bestandig at hyggelige sjåfører finner fram, flytaxi er en genial tjeneste og prisen virket et hakk lavere, selv om avstandene er litt kortere der.
Når det er sagt, så synes jeg at vanskelighetsnivået burde være høyere for både språktest og kjentmannsprøve.
Hjemmelen for kjentmannsprøve er i yrkestransportloven, § 37c:
Politimeisteren eller den han gir myndigheit kan bestemme at det for å få kjøresetel for drosje kan krevjast avlagt prøve som viser tilstrekkeleg kjennskap til løyvedistriktet. Er slikt vedtak sett i verk, gjeld ikkje kjøresetel frå anna politidistrikt utan påteikning frå politiet om at vedkommande har stått til kjentmannsprøven.