Er vann og kaffe gratis på SAS? (samt noe DY-innsjekk) (splittet)

Re: SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

I reisevaneundersøkelsen til Berg Hansen var de fleste kundene uenige med deg at internett var viktig for valg av selskap. (1 av 100 kunder som reiser i jobb synes internett er viktig)
Villadsen (Berg Hansen) mener SAS fortsatt scorer på at de tilbyr sine passasjerer gratis avis, kaffe og frokost på morgenavgangene innenriks.

Jeg mistenker at han har bedre peiling enn de fleste på forumet her når det gjelder hva som er viktig for de passasjerene som legger igjen mye penger hos flyselskapene.

Det har du nok rett i, men jeg stiller ett lite spørsmålstegn ved hvor mange av de spurte som faktisk har flydd med internett. Men uansett koster jo dette litt penger, og slik som jeg tolker de nyeste SAS reklame kampanjene tolker jeg det mer mot ett billig-selskap, derfor forstår jeg ikke helt taktikken.
Personlig skulle jeg ønske at de priset seg en del høyere, inførte GOD service, og markedsførte seg mot folk som har penger eller er opptatt av ett godt produkt.

En annen undersøkelse tatt fra boken "Freakonomics", viser at hvilken kaffe man bestiller på i dette tilfellet Starbucks ikke alltid avhenger av hva man har lyst på, men av hvor mye man er villig til å betale. dvs at en person som vil unne seg noe blindt kjøper den dyreste kaffen, og IKKE den han selv syntes er best.

De markedsfører seg som lavpris, men skal alikevel tilby service, det er det jeg ikke forstår. Internett er jo en service som går av seg selv, og skaper ingen ekstra kostnader etter det er installert.

Dette var dagens. Du jobber tydelig ikke innenfor IT?

-A

? , man får da SMS , sjekker inn og får 3dBarcode , hva er problemet ?

Ikke hos DY som min kommentar var rettet mot ;)
Man får en SMS, man reiser land og strand rundt for å finne en automat (ikke akkurat der du er når du er der) man trykker 7-8 ganger på automatskjermen og ut kommer det et ombordstigningskort (med mindre man ikke vil sitte på 28B) da kan man gå rett til utgangen...

Ikke hos DY som min kommentar var rettet mot ;)
Man får en SMS, man reiser land og strand rundt for å finne en automat (ikke akkurat der du er når du er der) man trykker 7-8 ganger på automatskjermen og ut kommer det et ombordstigningskort (med mindre man ikke vil sitte på 28B) da kan man gå rett til utgangen...

OK , det har jeg aldri opplevd ;)

Re: Er vann og kaffe gratis på SAS? (samt noe DY-innsjekk) (splittet)

Og ikke stemmer det helt heller, men dette har kanskje ikke så mye med hva tråden handler om å gjøre.

I reisevaneundersøkelsen til Berg Hansen var de fleste kundene uenige med deg at internett var viktig for valg av selskap. (1 av 100 kunder som reiser i jobb synes internett er viktig)
Villadsen (Berg Hansen) mener SAS fortsatt scorer på at de tilbyr sine passasjerer gratis avis, kaffe og frokost på morgenavgangene innenriks.
Da tror jeg de må ha stilt spørsmålet på en rar måte, eller før folk faktisk hadde opplevd det. Folk er jo helt ville etter internet på flyet! Se rundt deg neste gang du sitter på et fly med nett.

Men jeg tar gjerne en kopp kaffe eller to til surfingen.

Da tror jeg de må ha stilt spørsmålet på en rar måte, eller før folk faktisk hadde opplevd det. Folk er jo helt ville etter internet på flyet! Se rundt deg neste gang du sitter på et fly med nett.

Jeg har aldri kjent savnet, og ser på en kort flytur som en pause i hverdagen.

Om man snakker om turer fra Oslo til Bergen eller Stavanger så er jeg iallefall delvis enig med deg (man får jo knapt satt seg før man er fremme...), men for turer til/fra Nord-Norge eller tilsvarende lengde så synes jeg personlig at det er kjekt å kunne jobbe (online og offline).

Enig. På en longhaul-flight ville jeg til gengæld sætte pris på det og have muligheder for at arbejde, men synes faktisk det er et ganske fint frirum at få et par timers pause fra online-livet og mobiltelefonen. Jeg tror faktisk de fleste mennesker har det sådan og jeg kender ihvertfald ikke nogen der ville lade det afgøre hvilket flyselskab de rejser med.

Men det er klart, hvis der er Wifi tilgængeligt - og ikke mindst hvis det er gratis - så vil mange bruge en del tid på at skrive de vanlige "Se mor, jeg er online i 33.000 fod - hvor vildt" Facebook-beskeder.

Hvis der derimod kommer betaling for at bruge det, så er jeg også ret sikker på man vi se et dramatisk fald i brugen af Wifi.

Wifi er Nice to have - not need to have....

Har mang en tur med nett på fly, og det er nokså variabelt hvor mye det brukes. Men det senker selvfølgelig terskelen når det er gratis.

Re: Er vann og kaffe gratis på SAS? (samt noe DY-innsjekk) (splittet)

Jeg savnet ikke internett når det ikke fantes... Nå som jeg vet det finnes, savner jeg det - også på fly hvor det nå er tilgjengelig hos noen.

Jeg liker veldig godt og kunne skyfle unna noen mail (har en kall det aktiv jobb) og trenger jeg å slappe av så har jeg såpass selvdisiplin at jeg kan skru av utstyret.

Regner med at det var noen skeptikere til IFE og AVOD på fly når dette kom også (sikkert navidajon til bil for den saks skyld)

Jeg kjenner faktisk ingen som ikke er positiv til internett på fly, og svært få som har noe problem med at fok ringer med litt folkeskikk.

Wifi er Nice to have - not need to have....

Det er jeg forsåvidt enig med deg i, men jeg slenger også kaffekoppen og avisen i samme kategori. Spesielt på korte turer, for kaffen man får tak i ved ankomst er som oftest bedre enn den ombord uansett...;) Dersom jeg måtte velge mellom kaffe eller WiFi så ville jeg nok hatt en noe høyere prioritet på WiFi enn kaffe, men folk er forskjellige.

Har mang en tur med nett på fly, og det er nokså variabelt hvor mye det brukes. Men det senker selvfølgelig terskelen når det er gratis.

Gjett om, folk begynner vel nærmest å anse 24timers gratis internetttilgang som en menneskerett, og benytter heller telefonen som trådløst modem enn å betale for nett på hotell rundt om. (og takk for det! de swisscom oppleggene rundt om på europeiske hoteller er ran!)

Kaffe og te gratis, men ikke vann

Hadde en tur med SAS nå på forsommeren fra Roma via København og hjem til Stavanger. Hva som hadde gjort meg syk vites ikke, men satt og hostet ganske kraftig på første turen til København og irriterte meg over at jeg ikke hadde med meg noe vann.

Da vognen gikk gjennom spurte jeg om å få ett glass vann gratis. Fikk kontant svar: NEI, kun kaffe og te, IKKE vann.

Synes det er meget rart at det som er hovedingrediens i disse to produktene ikke kan deles ut gratis. Vel, i København skaffet jeg meg en flaske vann, noe som viste seg å være unødvendig. SAS delte gledelig ut vann til de som ønsket på turen til Stavanger

Så hva er egentlig praksisen her. Går det så dårlig for selskapet at selv det som renner gratis ut av springen ikke kan deles ut uten å ta betalt?

Re: Kaffe og te gratis, men ikke vann

Er vel kun drikkevann på flaske ombord? Og slikt koster vel penger?

Er vel kun drikkevann på flaske ombord? Og slikt koster vel penger?

Sant det, men det er første gang jeg har opplevd at noen skal ha betalt for vann når de deler ut andre produkter gratis.

Men hvor kommer vannet til kaffe og te fra?

Har intrykk av at det alltid er drikkevann (beholdere/store flasker?) ombord, og at hvis besetningen vil, så kan de ...

Back