Er vann og kaffe gratis på SAS? (samt noe DY-innsjekk) (splittet)

Re: Kaffe og te gratis, men ikke vann

Vel det sies jo at varm te er godt for halsen! Ser ikke helt poenget her. Kaffe og te gratis, men ikke vann? Ja SAS reklamerer med gratis kaffe/te, men har aldri sagt et ord om gratis vann. Det er selvsagt lov å spørre om å få, men et nei er et nei. Da får man heller spandere de få kronene en flaske vann koster.

Når det er sagt kan det jo diskuteres om ikke SAS burde servere valgfri drikke gratis til passasjerene slik de aller fleste andre europeiske fullservice-selskaper gjør.

Sist jeg reiste med SAS annonserte de kun gratis kaffe og te, men ene veien spurte de også om man ville ha vann når de kom forbi. På returen var det vannet mindre synlig.

Vel det sies jo at varm te er godt for halsen! Ser ikke helt poenget her. Kaffe og te gratis, men ikke vann? Ja SAS reklamerer med gratis kaffe/te, men har aldri sagt et ord om gratis vann. Det er selvsagt lov å spørre om å få, men et nei er et nei. Da får man heller spandere de få kronene en flaske vann koster.

Når det er sagt kan det jo diskuteres om ikke SAS burde servere valgfri drikke gratis til passasjerene slik de aller fleste andre europeiske fullservice-selskaper gjør.

Er klar over at de kun sier at kaffe og te er gratis, men de har jo forskjellige rutiner på hva de faktisk serverer. Da er det jo ikke lett å bli klok på hva standaren er.

For en som verken liker kaffe/te og har fått delvis "forbud" av legen om å drikke dette så er det ganske irriterende at den enkle tingen vann ikke kan inkluderes i utvalget.

Er klar over at de kun sier at kaffe og te er gratis, men de har jo forskjellige rutiner på hva de faktisk serverer. Da er det jo ikke lett å bli klok på hva standaren er.

For en som verken liker kaffe/te og har fått delvis "forbud" av legen om å drikke dette så er det ganske irriterende at den enkle tingen vann ikke kan inkluderes i utvalget.

Når du vet at du skal fly SAS og at de reklamerer med gratis kaffe og te, noe du ikke tåler, er det ikke da en tanke å sørge for selv å ta med noe du kan drikke?
Selvsagt fint de gangene de tilbyr mer enn de lover og reklamrerer for, men tror ikke man skal forvente at de alltid gjør det.

Re: Er vann og kaffe gratis på SAS? (samt noe DY-innsjekk) (splittet)

Standarden er vel gratis kaffe og te, mens vann blir å regne som en slags bonus hvis FA er i godt humør. Jeg er enig i at noe så grunnleggende som vann (og gjerne andre drikkevarer) gjerne kunne vært gratis slik standarden er hos de fleste andre selskaper SAS liker å sammenligne seg med.

Hadde vært den naturligste ting å servere et glass vann til de som ville ha det istedenfor kaffe/te, men så lenge de har en fortjeneste på 15 kr. (?) pr flaske Imsdal solgt forstår jeg forsåvidt at det holdes en lav profil på vannfronten.

Vannet i flyets vanntank skal ikke drikkes med mindre det blir kokt (kaffe/te), og dermed blir flaskevann eneste kalde vannkilden ombord... Er du alikevel hypp på vannet i vanntanken er det bare å drikke fra vasken på toalettet :-)

Mest å anbefale for folk som liker å sitte på do og drite tynt.....

Har fått vann gratis hos SAS i 100% av tilfellene jeg har blitt spurt "ønsker du noe?". I de tilfellene man får vann i et glass har jeg opplevd de heller det fra en 1,5 litersflaske de har i tralla. På de flightene hvor man ikke får vann kan det jo hende de ikke har en slik stor flaske tilgjengelig?

Er enig i at vann burde vært standard, da heller ikke jeg kan drikke kaffe/te. Er alltid litt usikker når jeg spør om vann, men så langt har det gått utelukkende bra :)

Sist jeg fløy med SAS spurte noen om de kunne få vann istedenfor og de svarte at de kun hadde flasker for salg.

Og siste status fra SAS på CPH-TXL var gratis vann og juice i economy, ikke varm drikke. Det var ferdigpakket vann-beger (100 ml). Begge de to som fikk et koldt måltid mat på Business/Extra fikk kaffe eller te også.

Mest å anbefale for folk som liker å sitte på do og drite tynt.....

Det burde vel ikke være så vanskelig for selskapene å stappe inn rent vann i tankene. På longhaul burde man nesten hatt vanndispensere.

Er vel kun drikkevann på flaske ombord? Og slikt koster vel penger?

Nei, det skal være mulig å få et glass vann i tillegg til eller i stedet for kaffe eller te.

Og siste status fra SAS på CPH-TXL var gratis vann og juice i economy, ikke varm drikke. Det var ferdigpakket vann-beger (100 ml). Begge de to som fikk et koldt måltid mat på Business/Extra fikk kaffe eller te også.

De tilbyr vann og jus i små beger på de aller korteste rutene fra København, f.eks. Berlin, Gøteborg og Poznan, i stedet for salg og kaffe/te pga. den korte flytiden.

Og siste status fra SAS på CPH-TXL var gratis vann og juice i economy, ikke varm drikke.
Da har SAS brutt enda ett av løftene sine.

Ser at reklmaeteksten de bruker nå er oppdatert om man leser alt med liten skrift:
"Gratis kaffe/te

Fra 29. januar 2012 serverer vi kaffe/te på alle våre flygninger*, til alle våre reisende (som ønsker det). Ved reiser til USA og Asia tilbyr vi alltid frokost, mat og drikke.
* Med noen unntak"
http://www.sas.no/Alltid-med-SAS/?WT.ac=start_fordelsbanner_300911/#Kaffe

Og de har fortsatt ikke fått med seg at Tel Aviv er Asia.

Nei, det skal være mulig å få et glass vann i tillegg til eller i stedet for kaffe eller te.
Kan ikke se at dette står noe sted på siten til SAS og det stemmer heller ikke med hva jeg har opplevd ombord.

Det kan selvsagt hende at SAS har en ikke offentlig policy som de kun praktiserer på enkelte flighter.

Da har SAS brutt enda ett av løftene sine.

Ser at reklmaeteksten de bruker nå er oppdatert om man leser alt med liten skrift:
"Gratis kaffe/te

Fra 29. januar 2012 serverer vi kaffe/te på alle våre flygninger*, til alle våre reisende (som ønsker det). Ved reiser til USA og Asia tilbyr vi alltid frokost, mat og drikke.
* Med noen unntak"
http://www.sas.no/Alltid-med-SAS/?WT.ac=start_fordelsbanner_300911/#Kaffe

Og de har fortsatt ikke fått med seg at Tel Aviv er Asia.

Har du fått med deg det først nå? Har vært diskutert her tidligere. Poenget er rett og slett unøyaktig tekst fra SAS sin side siden de kjører intra-europeisk service til TLV

Men det passer jo deg perfekt siden du da får sjansen til dine sure kommentarer

Har du fått med deg det først nå? Har vært diskutert her tidligere. Poenget er rett og slett unøyaktig tekst fra SAS sin side siden de kjører intra-europeisk service til TLV

Men det passer jo deg perfekt siden du da får sjansen til dine sure kommentarer
Joda, jeg fikk det med meg, men jeg regnet med at de ville oppdatere den delen av teksten samtidig som de la inn begrensingen på kaffe/te. Det var bare en observasjon, og ikke ment som noen sur kommentar.

De tilbyr vann og jus i små beger på de aller korteste rutene fra København, f.eks. Berlin, Gøteborg og Poznan, i stedet for salg og kaffe/te pga. den korte flytiden.

Det er med andre ord ikke er helt konsekvent hva man kan forvente, som også andre har kommentert. Jeg forventet faktisk en kopp kaffe på CPH-TXL der rutetiden er satt opp med 1:00. OSL-BGO (0:50) rekker de kaffe/te og frokost evt. salg.

(Forøvrig opplevde jeg at de kom gjennom med tax-free vogna på OSL-CPH forleden, lenge siden jeg har sett den, rutetid 1:05)

For et engasjement!

Det er med andre ord ikke er helt konsekvent hva man kan forvente, som også andre har kommentert. Jeg forventet faktisk en kopp kaffe på CPH-TXL der rutetiden er satt opp med 1:00. OSL-BGO (0:50) rekker de kaffe/te og frokost evt. salg.

(Forøvrig opplevde jeg at de kom gjennom med tax-free vogna på OSL-CPH forleden, lenge siden jeg har sett den, rutetid 1:05)

Det har sikkert sin begrunnelse at de ikke serverer kaffe og te i Economy til Berlin, f.eks. at de har passasjerer i Business/Economy Extra å ta seg av om bord, noe det ikke er på f.eks. Oslo-Bergen.

Tax free-vognen er ute på de aller fleste avganger på hovedstadstriangelet med akkurat det samme tilbudet hver gang ;)

Back