Er vann og kaffe gratis på SAS? (samt noe DY-innsjekk) (splittet)

Alle flyselskap tar seg betalt for vann???

Ja, absolutt alle. Derfor er karakteristikken "smålig" feil. Det er ikke smålig av SAS å ta betalt for vann. For vann og alt det andre de serverer koster, og kostnaden må dekkes inn. Hvem betaler kostnaden? Jo, det gjør passasjerene. Er vannet inkludert, betaler du gjennom billettprisen enten du drikker vann eller ikke. Er det ikke inkludert, betaler du bare hvis du vil ha vann.

Dårlig service? Tja, det er det kanskje, men da må de dekke vannet (og kaffen, juicen osv.) inn på annen måte. Rotete og uoversiktlig konsept? Ja, merkelig at det ikke er mer ensrettet.

Husk også at det du får servert aldri er gratis (med mindre du har fått billetten gratis), bare inkludert (eller ikke).

Re: SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

Ja, absolutt alle. Derfor er karakteristikken "smålig" feil. Det er ikke smålig av SAS å ta betalt for vann. For vann og alt det andre de serverer koster, og kostnaden må dekkes inn. Hvem betaler kostnaden? Jo, det gjør passasjerene. Er vannet inkludert, betaler du gjennom billettprisen enten du drikker vann eller ikke. Er det ikke inkludert, betaler du bare hvis du vil ha vann.

Dårlig service? Tja, det er det kanskje, men da må de dekke vannet (og kaffen, juicen osv.) inn på annen måte. Rotete og uoversiktlig konsept? Ja, merkelig at det ikke er mer ensrettet.

Husk også at det du får servert aldri er gratis (med mindre du har fått billetten gratis), bare inkludert (eller ikke).

Du har selvfølgelig rett i at vann om bord ikke er gratis ettersom det forutsetter at du kjøper en billett. Så det er vel mer riktig å si inkludert i billettprisen, men en slik distinksjon blir jo uansett i overkant akademisk ;)

Internett på fly er den beste servicen man kan få! Tilbyr flyselskapet internett, dekker dette behovet for tv i seter, in-flight magasiner, gratis avis, og sikkert mer.
ER det virkelig noen som føler at en kopp gratis kaffe er med på å bestemme hvilket selskap man velger?
Jeg klarer ikke å se noe annet enn at dette ikke utgjør noe mer enn at det selfølgelig er hyggelig med en kopp kaffe. I tillegg er det ikke alle som drikker kaffe/te...
Jeg er redd det bare gir ekstra kostnader, eventuelt dyrere biletter, og mer tap av penger for SAS.
Man kan ikke kalle en kopp kaffe for 4Exellence!

Ja, absolutt alle. Derfor er karakteristikken "smålig" feil. Det er ikke smålig av SAS å ta betalt for vann..

Absolutt alle? Den er vel litt drøy .. det er f.eks. ingen av selskapene her borte (unntat kanskje Spirit da, men de er jo vår Ryanair) som tar betalt hverken for vann, kaffe eller brus. Lufthansa & Co, Aeroflot, Finnair ... ingen av disse tar seg såvidt jeg vet betalt for dette ....

Du har selvfølgelig rett i at vann om bord ikke er gratis ettersom det forutsetter at du kjøper en billett. Så det er vel mer riktig å si inkludert i billettprisen, men en slik distinksjon blir jo uansett i overkant akademisk ;)

:) Jeg er ikke enig i at diskusjonen er akademisk. Sier man at noe er gratis, gir man inntrykk av at man får noe. Men det gjør man jo ikke når det gjelder te, kaffe, vann, mat eller drinker på fly, for det reelle er jo at man betaler for det uansett om det er inkludert eller ikke. At det ikke er en akademisk diskusjon kan du også se på forumet her. Mange legger vekt på at de (tror de) slipper å betale, og en kalte det nettopp smålig at SAS tok betalt. Altså har det reell betydning både markedsførings- og omdømmemessig, og mange tror (tydeligvis også her på forumet) at de ikke betaler for det de får servert. Eller om de ikke tror det, så tenker de i alle fall ikke på det. Å annonsere i annonser eller over p.a. i kabinen at kaffe og te er gratis, er forresten (selvsagt) ulovlig og regnes som villedende markedsføring.

Noe annet er at mange synes det er behagelig med en "all inclusive-billett" og kaller det god service, siden man slipper å dra fram bankkortet for hver drink. Det kan jeg skjønne. Men servicen har man altså betalt ekstra for i form av dyrere billetter.

Last edited:
Absolutt alle? Den er vel litt drøy .. det er f.eks. ingen av selskapene her borte (unntat kanskje Spirit da, men de er jo vår Ryanair) som tar betalt hverken for vann, kaffe eller brus. Lufthansa & Co, Aeroflot, Finnair ... ingen av disse tar seg såvidt jeg vet betalt for dette ....

Får de flyselskapene du nevner vann, kaffe og brus gratis, eller må de betale for det?

Det er jeg helt enig i, men jeg forstår ikke hvorfor de da samtidig markedsfører seg med billige bilettpriser. Hva med å bli best på det de var gode på, service. Men da i tilegg kansje markedsføre seg som noe mer, og med dyrere biletter slik at det virkelig var service. Den kaffekoppen er jo ikke verdt mer en max 20 kr.

De markedsfører seg som lavpris, men skal alikevel tilby service, det er det jeg ikke forstår. Internett er jo en service som går av seg selv, og skaper ingen ekstra kostnader etter det er installert.

Får de flyselskapene du nevner vann, kaffe og brus gratis, eller må de betale for det?

Mener du om selskapene må betale? Da misforsto jeg .. Svaret er jo ja - men i større og mindre grad til tung rabatt ...

Mener du om selskapene må betale? Da misforsto jeg .. Svaret er jo ja - men i større og mindre grad til tung rabatt ...

Beklager hvis jeg er uklar! Poenget er at hvis selskapene må betale for drikken, så må de få dekket utgiftene. Hvem dekker utgiftene? Passasjerene. Hvordan? Hvis drikken er inkludert, betaler man gjennom påslag på billettprisen. Er drikken ikke inkludert, betaler man ombord. Uansett tar flyselskapet betalt for det.

Last edited:

But of course .. og de betaler også for bluejuicen som flommer i toalettene .. ;)

Poenget her er vel to ulike prisingsmodeller; bundled (all inclusive) og unbundled (a la carte). RWY24 har opplagt rett i at vi som kunder betaler for vannet (og kaffen, maten osv. for den saks skyld) selv om man ikke må opp med kredittkortet ombord.

Internett på fly er den beste servicen man kan få! Tilbyr flyselskapet internett, dekker dette behovet for tv i seter, in-flight magasiner, gratis avis, og sikkert mer.
ER det virkelig noen som føler at en kopp gratis kaffe er med på å bestemme hvilket selskap man velger?
Jeg klarer ikke å se noe annet enn at dette ikke utgjør noe mer enn at det selfølgelig er hyggelig med en kopp kaffe. I tillegg er det ikke alle som drikker kaffe/te...
Jeg er redd det bare gir ekstra kostnader, eventuelt dyrere biletter, og mer tap av penger for SAS.

Mangler bare Internett innsjekking

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.856735,10.789382

I reisevaneundersøkelsen til Berg Hansen var de fleste kundene uenige med deg at internett var viktig for valg av selskap. (1 av 100 kunder som reiser i jobb synes internett er viktig)
Villadsen (Berg Hansen) mener SAS fortsatt scorer på at de tilbyr sine passasjerer gratis avis, kaffe og frokost på morgenavgangene innenriks.

Jeg mistenker at han har bedre peiling enn de fleste på forumet her når det gjelder hva som er viktig for de passasjerene som legger igjen mye penger hos flyselskapene.

? , man får da SMS , sjekker inn og får 3dBarcode , hva er problemet ?

Beklager hvis jeg er uklar! Poenget er at hvis selskapene må betale for drikken, så må de få dekket utgiftene. Hvem dekker utgiftene? Passasjerene. Hvordan? Hvis drikken er inkludert, betaler man gjennom påslag på billettprisen. Er drikken ikke inkludert, betaler man ombord. Uansett tar flyselskapet betalt for det.

Jeg er uenig med dindefinisjon av gratis. Naar jeg gaar inn i en dagligvarebutikk og faar smaksprove fra en produsent anser jeg den som gratis selv om den selvsagt ikke er helt gratis aa gi meg. Men de anser det som riktig aa gjore det fordi det lonner seg allikevel. Naar BA spanderer juice og rodvin paa meg til London mens Sas og Dy ikke gjor det betyr det f eks at BA kjoper mer store 1,5 l med appelsinjuice som de heller fra sml med de langt dyrere smaakartongene. Billigere og enklere for selskapet enn aa oke utvalget, laere opp personalet til aa ta betalt, administrere et BOB-konsept, det vil ta lengre tid med salgsvognen osv. Uansett veldig bra hvis SAS naa faar til gratis vann til alle. Det kler ikke selskapet aa kreve betalt for noe saa grunnleggende som vann paa en flytur. :D

Back