For å illustrere litt (bildet ovenfor er valgt med omhu - Nicks rike, men med finere farger

), dette bildet er tatt med den 100-400mm du omtaler ATC-Flyradar. Her kommer en del informasjon av innstillinger linse og kamera pluss litt om værholdende, solstilling og etterbehandling.
Kontroller på linsen:
Autofokus på
Stabilizer på
Stabilizer mode 2 (panning mode)
Brennvidde 200mm
UV-filter påmontert
Kontroller på kamera:
Program Landskap
(forøvrig kan det sies at kamerahuset var en Canon EOS 10D og den er ikke verdens hurtigste i sine utregninger; 30Den trives best med min 28-135 IS USM)
Landskapsprogrammet resulterende innstillinger hentet opp fra EXIF sa følgende:
Exposure time: 1/750 second
F number: 5.6
ISO speed: 100
Metering mode: Pattern
White balance: Auto
Så litt om været:
18-19°C i luften
Helt klart varmedis på bakkenivå
Skyfritt, men relativt stor luftfuktighet - blåtonen på himmelen blir ikke så utpreget siden sirkulært polarfilter ikke ble benyttet
Når det gjelder solstillingen, så ser man fra skyggen på flyet at den kommer inn fra høyre (omtrent rett bakfra flyet - F50en tar av fra rullebane 06L på MAN rundt 16:15 lokal tid).
Til slutt litt om etterbehandlingen - originalbildet er resamplet, korrigert litt når det gjelder Brightness/Contrast og fått seg et par svake runder med Unsharp Mask med minste radius - da har vi vel tatt med det meste, unntatt at dette er femte bilde i en serie av ni tatt av denne avgangen.
Autofokuseringen med min 10D er helt klart mer tricky enn min 30D. Dessuten er skrivehastigheten til minnebrikken ekstremt lav for 10Den, så det å ta bilder i serie må riktig læres. Det viktigste er å lære seg alle særegenhetene til kameraet og stole på ferdigprogammene i førstningen, deretter studere EXIF-informasjonen for hvert bilde og dermed lære mer. Det er nå nesten tre år siden jeg fikk 10Den, og nå tror jeg at vi er dus.
Til slutt et utklipp av helt ubehandlet bilde (fra nr. seks i serien) med eksakt de samme betingelser som det ovenfor.