Er dette skarpt nok ??

Originally posted by ATC-flyradar

Er dette skarpt nok eller hva er feilen ??

Ikke det at jeg er noe ekspert, men ser har sett skarpere bilder...
Ser det er varmedis i veien, "logoen" på halen er lagt ifra klar og tydelt, og under flyet ser du omtrent ingenting... Men det er min mening da... :huh:
Ser ut som det er tatt på for stor avstand...

Er dette riktig utstyr ??

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

Flertallet av bedriftsproduktene er modulbaserte og skalerbare, og med Canons utvalg av tilbehør av beste kvalitet kan du legge til funksjonalitet på en rask og enkel måte.

Produktinfo Utvidet info Tester Produsentlinker Produktbeskrivelse Canon telefotozoomobjektiv - 100 mm - 400 mm
Linsesystem Telefotozoomobjektiv
Monteringstype Canon EF
Blenderåpning F/4.5-5.6
Min/Maks brennvidde (zoomområde) 100 mm - 400 mm
Optisk zoom 4 x
Nærgrense 1.8 m
Fokusjustering Automatisk, manuell
Linseframstilling 14 gruppe(r) / 17 element(er)
Spesialfunksjoner Tele, zoom
Filterstørrelse 77 mm
Lengde 18.9 cm
Vekt 1.4 kg

Er dette riktig utstyr ???

Attachments

• canon.jpg
    canon.jpg
    6 KB · Views: 27
Hvordan objektiv/kamera-hus bruker du?

Det ser ut som om det er et godt stykke unna flyet, da kan det lett fororsake varme-dis fra bakken. det vill gjøre bildet uklart, det er da nesten umuligt å få bildet 100% klart da.

Dårlig teknisk kvalitet på bildene kan skyldes mange ting. Kom med litt info om hvilket objektiv du har brukt. Det er mange som har svært godt utstyr men som gir bildet temmelig mye julig i Photoshop o.l. slik at slutt resultatet blir svært dårlig.

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg sliter ofte med skarpheten, særlig bilder tatt gjennom vinduer med min Nikon D80 med 18-135 standard objektiv...

Kameraet fokuserer en masse frem og tilbake hele tiden og klarer liksom ikke å bestemme seg, utrolig irriterende (igjen, gjelder stort sett gjennom vindu)..

Må ta meg tid til et foto lynkurs snart

Som flere har nevnt her; jeg er heller ingen ekspert, bare så det er klart. Så har jeg lyst til å kaste inn en brannfakkel, som ikke må tolkes som et "angrep" på 'ATC-flyradar'...!!

Jeg hører flere som sier at nå skal det bli slutt på dårlige bilder. De skal nemlig investere i digitalt speilrefleks med ditto dyre linser, men som en kjent fotograf en gang sa; det er ikke utstyret det kommer an på.

Ellers så ser det ut til at det første bildet her er zoomet ganske mye inn, og da er det som antydet flere ganger her dis som spiller en stor rolle. Da kommer selv den mest proffe til kort.....^_^

Er dette riktig utstyr ???

Det der er ett av de beste spotterobjektivene du får. Hvis du har fått det resultatet der med det objektivet, er det noe VELDIG galt

Hei Jan

på det første bildet ditt er det flere faktorer som nok er årsaken, avstand som er nevnt, lysforhold, fokuseringspunkt, innstillinger på kamera og ikke minst den som står bak kamera. Jeg skal være ening med det som blir skrevet over her, det er ikke utstyret det kommer an på men den som står bak kamera.

En må også lære seg litt av det elementære grunnlaget for å ta bilder av fly og du er på rett vei så ikke gi opp. Men det er ikke bare å skyte med linsa mot alt som beveger seg av fly på rullebaner og i luften.

Her er det flere gyllne regler som gjelder, og skal bildet bli bra må de følges.

Et godt tips over her er problemet med varmedis, på solfylte dager er det mye av det på rullebanen og ellers fra bekken rundt, her er det avstand som gjelder, for å unngå dis må du ta bildet av flyet så nærme som mulig, tar det av for langt unna eller taxer en annen vei, vel så blir ikke bildet det beste. Da må du flytte deg til et sted nærmere eller finne andre vinkler.

Solen er alltid en utfordring, de fleste fotografer ville nok si til deg, ALLTID SOLEN I RYGGEN, og det er vel nokså riktig selv om du kan få mange spennende motiv og utsnitt i motlys/mot solen også.

Det jeg vel egentlig vil si er kom deg nærmere, jobb med solen i ryggen, og forsøk å sjekk fokusinnstillinger på kamera ditt , det kan være punktene du benytter er feil for type foto du skal ta.

-og til slutt, ta et to-tre dagers foto kurs det får en så mye igjen for og du har et så mye bedre utgangspunkt. Det er mange som holder dette i Oslo, hør på din nærmeste fotobutikk.

Dette er mine meninger og gitt i beste mening! ... fortsett å ta bilder for en kan bare bli bedre!

Hans

For at andre skal kunne gi noen råd og tips, er du nødt til å gå inn på infoen til bildet og legge ut hvilken aktuell lukkertid, blenderåpning, ISO, brennvidde, etc som er brukt for det spesifikke bildet. Det kan jo for eksempel hende at du har tatt bildet med feil lysfølsomhet (ISO).

Bruker du kameraet på helautomatikk, eller stiller du blenderåpning og/eller eksponeringstid manuelt? Bruker du stativ?

For jeg vil anta at med max zoom på et 400-objektiv, et motiv i bevegelse og med litt vamedis er det eksremt vanskelig å få knivskarpe bilder.

Skal du ha skarpe bilder må du i så fall ha en så liten lukkertid som mulig. For å få nok lys inn på brikken med kort lukertid, må blenderåpningen opp (lite tall), og dermed mister du noe av dybdeskarpheten. Det i seg selv er ikek noe problem, men oppsettet blir mer følsomt for unøyaktig i fokusering. Har du i tillegg lav lysfølsomhet (lavt ISO-tall) stilt inn på kameraet, vil dette også gi en lengre lukkertid enn nødvendig.

En annen ting er fokuspunktet. Om dete bildet er et utsnitt (er det det?) så kan det hende at kameraet har fokusert på bakken foran flyet, om du har valgt "områdefokus". Når jeg tar bilder av spesifikke motiver (for eksempel fly) velger jeg alltid fast fokuspunkt i midten av søkeren uten fancy autofokusinnstillinger. Og så kan man variere litt på lysmålerområdet etter behov.

Men som sagt: Les av infoen på bildet (det øverste var mest interessant, i betydningen mest "feil") og legg ut her, så kan vi jo forstette å synse... :)

VLM_Fokker50_OO-VLZ.jpg

For å illustrere litt (bildet ovenfor er valgt med omhu - Nicks rike, men med finere farger ;)), dette bildet er tatt med den 100-400mm du omtaler ATC-Flyradar. Her kommer en del informasjon av innstillinger linse og kamera pluss litt om værholdende, solstilling og etterbehandling.

Kontroller på linsen:
Autofokus på
Stabilizer på
Stabilizer mode 2 (panning mode)
Brennvidde 200mm
UV-filter påmontert

Kontroller på kamera:
Program Landskap
(forøvrig kan det sies at kamerahuset var en Canon EOS 10D og den er ikke verdens hurtigste i sine utregninger; 30Den trives best med min 28-135 IS USM)

Landskapsprogrammet resulterende innstillinger hentet opp fra EXIF sa følgende:
Exposure time: 1/750 second
F number: 5.6
ISO speed: 100
Metering mode: Pattern
White balance: Auto

Så litt om været:
18-19°C i luften
Helt klart varmedis på bakkenivå
Skyfritt, men relativt stor luftfuktighet - blåtonen på himmelen blir ikke så utpreget siden sirkulært polarfilter ikke ble benyttet

Når det gjelder solstillingen, så ser man fra skyggen på flyet at den kommer inn fra høyre (omtrent rett bakfra flyet - F50en tar av fra rullebane 06L på MAN rundt 16:15 lokal tid).

Til slutt litt om etterbehandlingen - originalbildet er resamplet, korrigert litt når det gjelder Brightness/Contrast og fått seg et par svake runder med Unsharp Mask med minste radius - da har vi vel tatt med det meste, unntatt at dette er femte bilde i en serie av ni tatt av denne avgangen.

Autofokuseringen med min 10D er helt klart mer tricky enn min 30D. Dessuten er skrivehastigheten til minnebrikken ekstremt lav for 10Den, så det å ta bilder i serie må riktig læres. Det viktigste er å lære seg alle særegenhetene til kameraet og stole på ferdigprogammene i førstningen, deretter studere EXIF-informasjonen for hvert bilde og dermed lære mer. Det er nå nesten tre år siden jeg fikk 10Den, og nå tror jeg at vi er dus.

Til slutt et utklipp av helt ubehandlet bilde (fra nr. seks i serien) med eksakt de samme betingelser som det ovenfor.

VLM_Fokker50_OO-VLZ_original_crop.jpg

Ehh, ikke på det kameraet som EXIF'ene viser at du har brukt. Hvilket objektiv brukte du på D200'en.

Med nettleseren ser jeg dette på det første bildet (det andre bildet er tatt med en annen fokal lengde; 300mm, men ellers helt likt):

Image input equipment manufacturer: NIKON CORPORATION
Image input equipment model: NIKON D200
Software used: Adobe Photoshop CS2 Windows
Exposure time: 0.0015625
F number: 13
Exposure program: 2
ISO speed rating: 500
Exposure bias: 0
Maximum lens aperture: 4.5
Metering mode: 5
Lightsource: 0
Flash: 0
Lens focal length: 200
Sensing method: 2
Custom rendered: 0
Exposure mode: 0
White balance: 0
Digital zoom ratio: 1
Focal length in 35 mm film: 300
Scene capture type: 0
Gain control: 1
Contrast: 0
Saturation: 0
Sharpness: 0
Subject distance range: 0

Hvilke lukkertider brukte du når du tok disse bildene?

-C

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM er nærmest laget for flyspotting. Men det er ikke laget for Nikon D200.

Ellers så viser listen som BU049 har limt inn at du bruker ISO500(?). Så høy ISO burde ikke være nødvendig i dagslys. Du bruker også en blender åpning på 13, hvis du har valgt den for å bildet skartp bør du heller gå ned til rundt 8 ettersom de fleste objektiv leverer best resultat der (ja, jeg har selv testet).

Jeg har som bijobb å sjekke bilder for et nettsted. Og da kommer jeg over mye rart. Folk som har en spesiell interesse har skaffet deg DSLR for å fotografere det de er opptatt av, men har noen ganger helt ville ideer om hvordan de skal ta bildet. Bl.a. at de ikke fokuserer på det de tar bilde av. "Jeg setter fokuspunktet ca 2 meter inne i veggen og bruker blender 22 og stativ, men fortsatt er bildet uskarpt???" Og noen glemmer rett og slett å slå på autofokus.

Men den største feilen vi alle gjør er å ikke kaste bilder som ikke ble gode nok og forsøke igjen. De fleste dyktige fotografer tar svært mange dårlige bilder, men vi får aldri sett dem.

ps. savner fortsatt svar ang objektiv som er brukt.

Back