• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

raider66

ScanFlyer Rusty
Medlem
Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

I og med at WF øker antallet Q400 betraktelig nå, betyr dette slutten på operasjonene med F-50 på vestkysten?

Espen hilser :-)
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Q400 er ingen maskin til å erstatte F50 operasjonen, men en Q300 kunne jo passe til det.
Men , men og men , da må vi se en ekspansjon i SAS.no for at WF skal kunne overta disse rutene uten "politiske" diskusjoner på bakrommet.
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Dø Føkkers begynner å dra på årene også da. Den eldste av de seks LN-RNC rundet myndighetsalderen for en tre uker siden, og da er det vel ikke så mye igjen før pensjoneringen normalt følger. Men dette er SAS, og deres eldste Mad Doger er hele fem år eldre - og så er det de klassiske 734/735er, de eldste er bare et par måneder yngre enn den eldste F50. Og NG-grisflokken begynner å dra på åra de også - om en måned og tre dager runder LN-TUA ti år.

Med andre ord så trekker temmelig mange av SAS sine fly på årene, og som et paradoks er det at SAS har 14 fly som er eldre enn det eldste Norwegians.
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Det ble også nevnt på dagens pressekonferanse at leasingen på 92(?) fly går ut de neste 3 årene, og at Bombardier opsjonene godt kunne tenkes til å erstatte noen av disse om det passet i kommende markedsituasjoner (jeg tolket det litt pessimistisk ).
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

SAS flåteplanlegging har jeg sluttet å forstå for lenge siden.... Jeg også tenkte på alderen til dagens F 50 maskiner, og regnet kanskje med at dette var en gylden mulighet til å gjøre noe med det. Er for øvrig helt enig i at Q400 ikke er noen idell erstatter for F 50. Men det kunne jo hende at det blir frigjort noen -300/Q300 maskiner nå i og med at WF øker til 7 Q400.

Espen
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor ikke SAS byttet ut hele sin regionalpark, og faset ut F50 flyene i Norge sammen med Q400. Det må da være langt billigere å kjøpe stort når man skal kjøpe, en å spre kjøp og salg utover og operere bittesmå flåter.
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Jeg tror Q400 kunne vært en bra erstatter for F50'ene, men jeg tror ikke Widerøe kommer til å ta over, som P.A. VIKING skriver er det politikk som gjør at det blir vanskelig.

Det er vel sikkert noen smartinger i SAS som bestemmer seg for å kjøpe inn en liten flåte med ATR-maskiner som erstatning for F50'ene. Det ser ut som om det er et lite mål i seg selv for SAS å ha mange flytyper :)
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

De F50'ene som NAX hadde igjen på slutten, var de omtrent like gamle som SK sine?
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

KKD (MSN 20230) og KKE (MSN 20226) var begge 1991-modeller - altså med andre ord var det godt et år yngre enn F50ene som flyr for SAS i dag.
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Politikk er en ting og fornuft er en ting.

Misunne ingen som må reise mye fra Kvernberget etter årets vinter med innstillte avganger. Samme alle som har fløyet kystrutene og KRS - BGO.

Om SAS har fly som er mer på verksted enn i lufta og politikk benytes som årsak, så bør en annen operatør overta rutetilbudet.

Hvorfor kan ikke SAS kjøpe inn Q400 for å erstatte om F50-flyene? Farten på de er vel også en del høyere og da kan SAS kanskje spare inn ett fly?
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Det tragiske er at kanselleringen i stor grad skyldes andre ting enn flyene.

SAS solget som kjent SAS Components. Noe som klart plasserer seg på listen over tidenes brølere. Slik situasjonen er idag kan teknisk stå med delene i hånda i timesvis uten at de får lov til å bruke dem fordi papirmølla ikke er ferdig å snurre. Dette påvirker selvsagt også Boeingproduksjonen, men prosentvis slår det knallhardt ut for F50 ettersom man kun har 6 stk.

Når det gjelder erstatning med Q400 så er ikke svaret entydig. På noen ruter er F50 for liten og B737 for stor, og der vil det være veldig hensiktsmessig å bruke Q400. Men å totalt fase inn Q400 på produksjonen som idag betjenes av F50, vil rasere mye av økonomien i det. Det har man angivelig allerede regnet på. Økonomien i F50-produksjonen er meget bra, så lenge flyene går:-/ Derfor er det tragisk at organisatoriske kukstøkker skal holde dem på bakken:-(

Mvh
Cloudius

PS Fartsforskjellen på de to er ikke i nærheten av å gi noen merkbar gevinst på de korte rutene som betjenes.

PSS Noen som har innsikt i leasingpriser vil kansje noe si noe om differansen mellom de to. Tror du kan finansiere opptil flere Fokkere pr Q400.
 
Last edited:
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

SAS kan da ikke ærlig og oppriktig mene at Fokkerene ikke er noe problem både for dem selv og deres kunder. SAS DK byttet ut Q400'ene for å beskytte sitt ry, på tide SAS NO ser på seg selv også.

Just my :68:
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Er litt usikker hva fly1980 mente med siste innlegg.

For kundene er F50, som et hvilket som helst annet fly, et problem når den står på bakken. For selskapet (forhåpentligvis) og de ansatte er det vel så interessant hvorfor de står på bakken. Ingen fly fungerer så lenge organisasjonen ikke tar vare på dem.
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Er litt usikker hva fly1980 mente med siste innlegg.

For kundene er F50, som et hvilket som helst annet fly, et problem når den står på bakken. For selskapet (forhåpentligvis) og de ansatte er det vel så interessant hvorfor de står på bakken. Ingen fly fungerer så lenge organisasjonen ikke tar vare på dem.


Njaa...
Det blir litt på samme måte som Q400-uhellene bare i mindre alvorlig omfang/skala selvsagt. Vet av mange som har blitt skpetiske til denne flytypen da den anser den som "utrygg", og heller ikke ønsker fly med den på samme måte som de ikke ønsker fly med Q400, bare av en litt annen grunn - Det at de rett og slett er "upålitelige".

Når flere passasjerer utvikler en skepsis for en spesiell flytype (noe som skjedde med Q400) blir dette et problem for SAS selv. Det kan også muligens utvikle seg til at færre og færre ønsker å fly med denne typen, og kan igjen resultere i tap av pax-tall for SAS. Det er hva jeg mener med sammenhengen med Q400-uhellene og F50 flåten hos SAS NO.

Om SAS hadde fått i stand en større avtale med Bombarider og byttet ut de eldrende F50 flyene før folk begynner å bli mer og mer skeptiske til disse, så hadde det kanskje gjort slik at en eventuell passasjerflykt fra flytypen og SAS NO forøvrig ble forhindret.

Nå regner jeg ikke med at dette er et scenario som kommer til å skje (det med passasjerflukt), men jeg synes det er litt merkelig at den flåten ikke "røk ut" sammen med Q400'ene til SAS DK siden de allerede begynner å dra på årene.

Enig i det du sier om at det er like interessant hvorfor flyene står på bakken for SAS ledelsen, men når flyene begynner å bli så gamle som de faktisk er så blir det bare vanskeligere og vanskeligere å holde dem oppdatert og i drift. Så jeg håper virkelig at SAS Norge vil begynne å se på alternativer. F50 har vært en god arbeidshest i Norge lenge nå - på tide de får pensjonert seg :)
 
Last edited:
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Jah, det var KKA, ja. Det var den eldste av dem, (MSN 20117) bygd for Ansett sent i 1987, men hadde en heller omflakkende tilværelse. Den var på mange måter ganske forskjellig fra de andre og ga NAS en smule hodepine fra tid til annen, den var altså den dårligste av dem, og den eneste som er hogget. BBA/B/C (MSN 20130, 20131 & 20134) gikk til Mid Airlines i Sudan. De var bygget i 1988.

Det hører kanskje hjemme i en annen tråd, men jeg kan jo nevne at når NAS ventet på at FAS skulle gjøre KKA klar for leveranse ved lease-start tok det fryktelig tid, den ene snag'en avløste den andre. Da var navnet Kommer Kanskje Aldri.......
Men etterhvert ble det jo Kommer Kanskje Allikevel....
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Jah, det var KKA, ja. Det var den eldste av dem, (MSN 20117) bygd for Ansett sent i 1987, men hadde en heller omflakkende tilværelse.

Sikker på dette?

Serial number 20117
Type F-27-050
First flight date 17/03/1988
Test registration PH-EXA

25/03/1988 Austrian Airlines OE-LFZ
25/06/1988 DLT PH-DLT
29/04/1991 DLT D-AFKY
01/01/2001 Lufthansa Cityline D-AFKY
01/07/1994 Fokker PH-DLT
10/02/1995 Norwegian Air Shuttle LN-KKA

Kilde: http://airfleets.net/ficheapp/plane-f50-20117.htm
 
Re: Er det slutt på F-50 operasjonene i Norge nå?

Stone kan forstsatt være sikker i sin sak, den skulle blitt VH-FNL for Ansett, men så ville de ikke ha den.
 
Back
Top