Epleturen

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Billetter ble bestilt ved hjelp av CT og en telefon til SAS. Ironisk nok lå det nok en CT i postkassa når den ble sjekka samme dag som avreise. Ingen kø ved innsjekk, men terminalen var temmelig full. For to personer var total bagasjevekt 30kg inkludert håndbagasje, det blir spennende å se hvor mye det øker til for returen!

IMG_4265.jpg


Heller ingen kø i fast-track, men den vanlige køen var temmelig lang, og opplyst ventetid var 10 minutter.

Fast track
IMG_4267.jpg


Litt lenger kø på den andre siden
IMG_4268.jpg


Så ble det et besøk i gullstuen. Synes buffeten var mager, men en liten frokost ble det likevel. Loungen var temmelig full, det var ikke enkelt å finne sitteplasser. Jeg synes egentlig SAS-loungene trenger en ansiktsløftning på OSL.

IMG_4270.jpg


Når begynner byggingen i dette området?
IMG_4271.jpg


Ruslet ut mot non-schengen i (for) god tid. Der var det kaos, veldig mye folk stuet sammen på et lite område. Det sto «boarding» på skjermene, men det var det dessverre ikke. Det gikk faktisk ganske lang tid, uten at noen visste hva vi ventet på. Traff tilfeldigvis en kollega også, som var på vei til Houston. Han var så heldig at flyet fra SVG til AMS var kansellert, og fikk derfor reise via OSL og EWR i stedet.

Priority boarding startet ca 09:40 og ble selvsagt bare surr. Overhørte blant annet passasjerene foran meg si «vi måtte jo bare gå nå, hadde vi ventet på vår tur hadde vi tapt». Skrekkelig holdning, men slikt er man vant med her på berget. Foran gardinen var det kun 2 seter ledige, og avgangen hadde solgt godt lang tid på forhånd.

SK907 OSL-EWR
10:25-12:40
Airbus A330-343X


Dagens fly, Eystein Viking.
IMG_4273.jpg


På plass i 02H, kroppen begynner å kurve foran dette setet

IMG_4274.jpg



Utsikten bakover ser slik ut

IMG_4275.jpg



I følge Skånvik flyr dette Contintental-flyet til New York.

IMG_4276.jpg



Jakker ble hentet, og snart fikk man tilbud om drikke. Valget var blankt, gult eller rødt, og ikke noe som inneholdt C2H5OH.

IMG_4277.jpg


Avgang ble forsinket, vi måtte blant annet laste av litt frakt pga for høy vekt. Det er vel noen som påstår at en 330 kan fly til USA uten restriksjoner, men det er altså ikke tilfelle.
Klokken ble faktisk nærmere 11 før vi fikk pushet fra gaten. Vi måtte også dusjes litt før avgang, og ved siden av oss sto denne karen

IMG_4279.jpg


Glad jeg skulle vestover og ikke østover, Bangkok fristet overhodet ikke, selv midt på vinteren.
 
Last edited:
Her er en film fra avgang, tydelig at vi var tunge.

http://www.youtube.com/watch?v=e9EzL5O62uA


Farvel til det vinterkledde østlandet

IMG_4282.jpg


Noen bilder fra kabinen, velkjente SAS-farger

IMG_4283.jpg


Flaskeholder med vannflasker, plassert ut før boarding.

IMG_4309.jpg



IMG_4312.jpg



Et av de bedre toalettene man finner i luften
IMG_4316.jpg



Utsikt til verden
IMG_4317.jpg




Her ser vi inn Lurstrafjorden til Skjolden. Norges tredje høyeste fjell, Storen, er omtrent midt i bildet.

IMG_4285.jpg



Her ser vi inn Veitastrond til Jostedalsbreen. Man må jo bare like dette landet!

IMG_4288.jpg


35 minutter etter avgang sier vi farvel til Norge for denne gang

IMG_4292.jpg
 
Last edited:
Så var det endelig klart for litt boblevæske
IMG_4294.jpg


Dagens meny var som følger:

Drinkliste
IMG_4532.jpg


IMG_4533.jpg



Champagne
IMG_4534.jpg


Hvitvin
IMG_4535.jpg


IMG_4536.jpg


Og rødvin

IMG_4537.jpg


IMG_4538.jpg


Dessertvin
IMG_4539.jpg


Mer drikke til desserten
IMG_4540.jpg


Resten av baren
IMG_4541.jpg



Dagens mat
IMG_4545.jpg


IMG_4546.jpg



Laks er jo klassisk på SAS. Røkelaksen var meget god, det samme var sjøgresset. En velsmakende forrett, med varme rundstykker. Jeg fikk både Sauvignon Blanc og Pinot Noir. Hvitvinen var helt grei, mens rødvinen var meget god.

IMG_4298.jpg


Sjøgress er det dessverre sjelden man får, kan bare huske å ha fått det på Alex Sushi
IMG_4300.jpg


Til hovedrett var det kalkun for min del. Kalkunen var god, men potetbåtene hadde skrell på. Unødvendig og det skapte en del bry.
IMG_4303.jpg
 
Hva vil man ha til dessert? Alt. Kake, is, ost, dessertvin, kaffe og konjakk. Alt smakte faktisk veldig bra.

IMG_4304.jpg



Ikke like fancy ostefat som Swiss har i F, men bedre enn osten til Thai i F.

IMG_4305.jpg



Sjokolade er godt match til kaffe og konjakk. SAS hadde ikke en whisky som fristet, så da ble det fransk brennevin i stedet.

IMG_4307.jpg


Isen så ut som en vanlig kjedelig is, men den smakte godt.

IMG_4308.jpg


Bare en motor som virker på dette flyet eller? Lav hastighet forbi Island. Ca 200km/t motvind.

IMG_4311.jpg


SAS-logoen er tilbake, mener det var «Scandinavian» tidligere?

IMG_4319.jpg


Folk slapper av etter middag. Business-setene begynner å bli gamle, men for en dagflight er de tilstrekkelige.

IMG_4320.jpg


Benplass
IMG_4333.jpg


I løpet av turen ble det litt snacks fra buffeten, en liten lur og så var det klart for litt mer mat.
Maten var helt grei.

IMG_4325.jpg


Mye sidevind? Nei, ATC ba oss bremse ned temmelig lenge før landing, og det ble en del sikksakk
IMG_4329.jpg


Landing var kl 13:55, over en time etter rute. Dette skyldes både sen avgang og mye motvind. EWR var grå og trist
IMG_4335.jpg


Styrbord side etter landing
IMG_4337.jpg


Selv om vi var raske av flyet, tok immigrasjon veldig lang tid. Det var tydeligvis dagen for mange spørsmål, for hver person brukte minst 5 minutter før de fikk slippe inn i landet. Jeg har aldri opplevd noe lignende på vei inn i USA.

En liten oppsummering av turen:
-God mat og god drikke. Ikke spektakulært, men velsmakende og passelige porsjoner.
-God service. Mange har negativt syn på SAS sine gamle tanter, men de leverer fremdeles god kvalitet, oppmerksomhet og humør. De minner egentlig om Swiss sine flyvertinner på langdistanse, som er mine favoritter.
-Bakkeproduktet bør forbedres, dette gjelder både boardingprosessen og loungen. Jeg vet ikke om det er OSL eller SAS sin feil at boarding blir så slitsomt, men det er ikke holdbart uansett.
 
Mangler fortsatt Coke Zero på menyen selv om de har den i virkeligheten ser jeg...
 
Takk for flott rapport! Ser ut som en hyggelig dagflight over Atlanteren selv om en oppgradering av kabinen absolutt bør skje i løpet av de neste årene. De har faktisk gjort noen oppgraderinger i SAS-loungen i de siste, men jeg kan ikke skjønne hvorfor de ikke kan gjøre noe med maten. Den burde i det minste oppgraderes til det nivået som er i København. I går var det riktignok litt moro at de hadde et visst utvalg med juleøl.

Non-Schengen er overhodet ikke dimensjonert for langdistanseflyvninger, og ettersom det var det samme styret da jeg fløy SK907 for halvannet år siden (like etter at ruten var gjenåpnet) har det altså ikke blitt noe bedre. Også omtalt i denne nye rapporten: http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/231005/.

Ellers har du rett i at SAS-logoen er tilbake på glassene og diverse andre ting. SAS skal ikke lenger bruke "Scandinavian" på samme måte som tidligere, men heller fokusere på "SAS". Det er vel 1-2 år siden endringen på glassene begynte å bli implementert.
 
Last edited:
Normalt er ikke potetskall et problem, men når båtene ligger i sausen og skallet virket for tykt til at det fristet å spise, så var det litt irriterende ja.

Flott at SAS-logoen er tilbake, den er mer karakteristisk enn Scandinavian.

__________________________________
Neste stopp, lower Manhattan.
Etter et par gode erfaringer med Conrad i Tokyo og Hong Kong, måtte det relativt nyåpnede hotellet på Manhattan også prøves. Det het tidligere Embassy Suites.

Det har en luftig lobby, moderne og kjølig blå
IMG_4349.jpg



IMG_4354.jpg


Sitteområder
IMG_4350.jpg


IMG_4353.jpg


Rommet var et superior riverview suite på rundt 40kvm.
Det hadde en sittegruppe med tv, ved siden av kleskap, en skrivepult osv.
IMG_4339.jpg


Bad & toalett
IMG_4340.jpg


Dusjrom
IMG_4341.jpg


Avslappingsområde, også med tv og utsikt til både nabobygningen og Hudson
IMG_4343.jpg


IMG_4345.jpg


Rommet var rent, pent, i god stand og alt virket som det skulle. Ikke veldig stort, men det gjorde nytten. Veldig greit å ha et område med sofa, ikke bare seng og bad.
IMG_4346.jpg


Et par bilder fra nedre Manhattan.

One World Trade Center. Et par dager senere skulle spiret settes på toppen, total høyde blir 541,3m.

IMG_4355.jpg


Et par dager i november var vel ikke dette stedet å jogge. Må si jeg stusser på jogge-stilen til folkene i den byen, det minner mer om kappgang enn løping. Er det flaut å løfte på bena når man løper? Bly i skoa?

IMG_4361.jpg


Bodies skulle besøkes, men det var dessverre stengt.

Conrad var et fint hotell, med rene, praktiske og store rom. Betjeningen på hotellet var hyggelig, og de serverte en god frokost. Beliggenheten er ganske bra, med Soho og Tribeca i gåavstand. Den største ulempen var forholdsvis lang vei til nærmeste t-banestasjon, spesielt når den aller nærmeste var stengt en av dagene. Jaja, lang og lang, 400m var det i alle fall.
 
Så ble koffertene pakket, og et hotell i motsatt ende av skalaen var neste stopp. Det var ikke moderne, ikke nyrenovert og ikke minimalistisk.
Waldorf Towers på Waldorf Astoria, denne gang en minisuite på ca 50kvm.

Stue
IMG_4381.jpg



Klassisk design på soverommet
IMG_4369.jpg


IMG_4370.jpg


Fra soverommet mot badet
IMG_4377.jpg



Badet trenger en oppussing
IMG_4372.jpg


Det ene garderobeskapet, med stryke-utstyr
IMG_4373.jpg


Garderobe nr to, denne med safe
IMG_4376.jpg




Kjøkken med kjøleskap og minibar
IMG_4374.jpg


IMG_4485.jpg


IMG_4486.jpg


IMG_4487.jpg




IMG_4375.jpg
 
Utsikt
IMG_4378.jpg



Gangen i 34. etasje
IMG_4387.jpg


IMG_4399.jpg



Waldorf Towers har egen inngang og egen lobby. Venteområde med julepynt
IMG_4395.jpg


Klassisk møblert
IMG_4396.jpg


Intim og liten lobby, men aldri kø for å få hjelp.
IMG_4477.jpg



Her er hovedlobbyen i Waldorf Astoria
IMG_4458.jpg



IMG_4462.jpg



IMG_4483.jpg




Som har inngang til Towers
IMG_4461.jpg



Lobbyen har flere utstillinger og butikker
IMG_4463.jpg



IMG_4478.jpg


IMG_4479.jpg


Stil fra gamle dager. Alt av bestikk, kopper og lignende i loungen hadde for øvrig monogram ingravert.
IMG_4482.jpg
 
Kan få julestemning av mindre
IMG_4464.jpg


Litt større resepsjon enn i Towers
IMG_4480.jpg



Det var også rom for de litt større anledninger
IMG_4465.jpg


IMG_4466.jpg


Inngangen fra Park Avenue
IMG_4467.jpg


Fra utsiden mot Grand Central
IMG_4475.jpg


Også dette var et bra hotell. Vi ble noe forstyrret av støy fra heisen, siden rommet lå like ved siden av. Frokosten var bedre på Conrad, der den ble servert på en restaurant i stedet for en lounge. Jeg prøvde ikke loungen til annet enn frokost, men den stengte tidlig og hadde visst kun frukt og enkel drikke. Dessuten byttet de låser på dørene, så vi hadde problemer med at nøklene ikke virket. Det ga oss 100 dollar i kreditt på hotellrestaurantene, som var et greit plaser på såret. Beliggenheten til hotellet er midt i smørøyet, uten å være like hektisk som på Times Square. Det er gåavstand til handledistriktene med Madison Avenue, Barneys, Bloomie’s, Macy’s og Saks. I tillegg er det mange turistattraksjoner som musikaler, rockefeller center, Central Park osv i gåavstand. Det ble selvsagt mye gåing, så jeg måtte bite i det sure eplet og gå over til joggesko etter hvert.
 
En liten oppsummering av turen:
-God mat og god drikke. Ikke spektakulært, men velsmakende og passelige porsjoner.
-God service. Mange har negativt syn på SAS sine gamle tanter, men de leverer fremdeles god kvalitet, oppmerksomhet og humør. De minner egentlig om Swiss sine flyvertinner på langdistanse, som er mine favoritter.
-Bakkeproduktet bør forbedres, dette gjelder både boardingprosessen og loungen. Jeg vet ikke om det er OSL eller SAS sin feil at boarding blir så slitsomt, men det er ikke holdbart uansett.

Fin rapport, og konklusjonen din samsvarer med mine erfaringer med SAS i business over dammen, senest i går!
 
Tusen takk for fin rapport! Både fra flyturen og fra NY. Fikk gjensynsglede og nostalgi av begge deler, da NY er min favorittby og en reise med SAS direktefly dit er en sann fornøyelse.

..............................................................................................
http://www.reiseportalen.blogspot.no/
 
Litt tilfeldige bilder fra NYC
Grand Central, en flott bygning

IMG_4390.jpg


IMG_4392.jpg


IMG_4393.jpg



Klassisk T S

IMG_4409.jpg


Top of the Rock
IMG_4430.jpg


Og utsikten derfra
IMG_4433.jpg


Waldorf Towers midt i bildet
IMG_4434.jpg


JFK i det fjerne. Man kan se alle 3 flyplassene fra Top of the Rock
IMG_4435.jpg


Perlen Central Park
IMG_4436.jpg


Museet får man besøke en annen gang
IMG_4442.jpg


Spiret på toppen under montering
IMG_4445.jpg
 
Så skulle man pakke sammen og dra hjem. En smule mer bagasje enn på utreisen. 30kg hadde nå blitt til ca 90kg inkludert håndbagasje.

IMG_4496.jpg


Ingen kø på innsjekk, og etter en liten runde på duty free var det klart for et loungebesøk.
Der var det stappa fullt
IMAG0327.jpg


Må ærlig innrømme at dette er et av de dårligste loungebesøkene jeg har hatt. Veldig varmt, folk sto i kø for å få sitteplass, ikke noe mat (kjeks teller ikke), varm rødvin og kun en brukbar ølsort. Det begynte heldigvis å bedre seg når flyet til København boardet, og en del dro også til Dusseldorf og Frankfurt.

Et ordtak lyder “De som er på dansegulvet, er de som ikke har råd til å stå i baren”
Etter en kjapp diskusjon og enstemmig avgjørelse ble dette omdøpt til “de som er i loungen er de som ikke har råd til å stå i baren”, og loungen ble herved forlatt. Like utenfor loungen ligger et par barer/restauranter, med godt øl, mange ledige sitteplasser, mat og behagelig temperatur. Nachos og Stella slår i alle fall Bud og ritz-kjeks!

SK908 EWR-OSL 18:55-08:15
A330-343X LN-RKN

Boarding begynte i god tid før avgang, og her ble heldigvis prioityboarding håndhevet. Køen var lang for Biz, Extra og *G, såpass lang at en eldre herremann begynte å spørre folk om de virkelig hadde lov til å stå i køen. Kanskje ikke så rart den var lang, når biz var full med 36 passasjerer, Y var temmelig full, og X antall med familie har *G. Da er man fort nærmere 100 passasjerer som kan benytte seg av prioritert boarding. Uansett var det bare snakk om 2 minutter i kø, så var man om bord. Jakka ble tatt på vei til setet, og deretter fikk vi selvsagt noe å drikke. Å være uten champagne kl 10 en morgen på OSL er en ting, men når man endelig har satt seg i flyet for å dra hjem en kveld kl 19 er noe helt annet. Da hadde det virkelig smakt godt med noe annet enn dette.

IMG_4498.jpg


Det var noe kø for å ta av, så selv om vi boardet tidlig så var vi ikke i luften før 19:30.

Flott utsikt til Manhattan etter takeoff på 04L, dessverre er ikke kameraet bra nok til å ta gode bilder i mørket
IMG_4508.jpg


Det kommer en video også, men den er dessverre på en annen maskin for øyeblikket.

Dagens ameity-kit var i ull. Innholdet var for øvrig det samme som på utreisen, og dermed det samme som alle andre har i sine vesker.
IMG_4514.jpg


Vinvalgene var de samme som på utreisen, men her er dagens meny.

God fart ut fra NYC, flytiden i dag var beregnet til 6:45. Nesten for kort når man vil spise godt, sove godt og så rekke en frokost før landing.

IMG_4515.jpg



Vinvalternativene var de samme som på utreisen, men her er dagens meny.
IMG_4547.jpg


IMG_4548.jpg


Som man ser kan man velge en enkel variant for å få mer hvile. For min del er det lite aktuelt, sove kan man gjøre hjemme.

Forretten var god, men jeg likte laksen bedre.
IMG_4516.jpg
 
Back
Top