Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Begynner nå skje konkrete byggearbeider for dette på OSL. Le Comptoir er når stengt og blitt en byggeplass for og muliggjøre tollfri transfer

b14d20005d8aba15f31074312b12bea7.jpg


Ser det også står noen "mobile" boder i ankomsthallen, men vet ikke om dette har noe med det og gjøre?
 
Last edited:
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Hva, har OSL gitt slipp på kommersielle arealer for å gjøre ting lettere for de reisende? Verden står ikke til påske!
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Le Comptoir var vel easy match. Så utrolig fint ut, men aldri sett et menneske der...
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Le Comptoir var vel easy match. Så utrolig fint ut, men aldri sett et menneske der...

Skyldes vel mest at de fleste er livredde for å miste flyet og derfor må sitte og spise rett ved gaten.... For oss som ikke likte å sitte på fanget til naboen mens vi spiste var Le Comptoir et veldig bra alternativ, men forstår at det ikke var god business med så lite trafikk der.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Le Comptoir var vel easy match. Så utrolig fint ut, men aldri sett et menneske der...

Da har du sett på feil tidspunkt. Har ofte sett stinn brakke der. Hyggelig betjening, men de var dårlige til å rydde bordene.

Uansett, under en ombyggning må noen vike og forenklet transfer er en milepæl for hodvedflyplassen og dette er et lite offer.

A propos utbygging, jeg kom nylig tilbake fra en tur og ved utreisen var ombordstigning fra den nye piren med bussing dit.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Le Grand Comptoir har vært mitt stamsted på OSL utland siden de åpnet. Jeg vil absolutt savne den rolige og litt tilbaketrukkede atmosfæren stedet hadde.

Denne utbyggingen er dog så etterlengtet og viktig for konkurranseevnen til flyplassen at jeg nok fint skal klare å leve med det :)

Helt konge at det skjer ting..
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

.. men uansett spisested osv., han nye direktøren gir inntrykk av å få ting gjort der ute. Handlekraftig?
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

.. men uansett spisested osv., han nye direktøren gir inntrykk av å få ting gjort der ute. Handlekraftig?

Ja han er visst meget handlekraftig. I kombinasjon med ny sjef for ruteutvikling kan man nok forvente at utviklingen av ruter og terminalfasiliteter på OSL vil koordineres bedre enn hva vi har sett til nå.
Blant annet nye lounger på Non-Schengen med mer, som er under planlegging.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Godt å høre. Skjønte slik at enklere transfermulighet er spådd å gå en kraftig trafikkvekst, som kanskje igjen skaper potensiale for nye ruter til fjerne steder. Non-Schengen er jo triste greier.

Mon tro hvor mye trafikkvekst det kan gi og hvordan det vil påvirke eks. KLM og SAS til andre norske byer?
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Det er klart at med frekvensen OSL har mot de andre mindre flyplassene i landet, vil en forenklet transfer føre til en betydelig trafikkvekst.

Hvorfor skal f.eks en trønder bytte fly i AMS eller CPH når det er like lett på OSL, og man samtidig har i bakhodet alle "reserve" avgangene til TRD, hvis noe blir forsinket?

Det blir virkelig spennende å følge statistikken når dette kommer på plass.

Min påstand er at KLM (siden de er så store i Norge) og SAS-rutene til CPH virkelig vil få merke dette.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Min påstand er at KLM (siden de er så store i Norge) og SAS-rutene til CPH virkelig vil få merke dette.

Ja, men jeg tror det først og fremst vil være merkbart på europeisk transfer som har brukbare connection til Europa i forhold til andre Europeiske byer. Og at effekten på IC kanskje vil bli mindre, inntill det kommer flere IC ruter
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Ja, men jeg tror det først og fremst vil være merkbart på europeisk transfer som har brukbare connection til Europa i forhold til andre Europeiske byer. Og at effekten på IC kanskje vil bli mindre, inntill det kommer flere IC ruter

Det er jeg helt enig i. Snakker om generell transfer, ikke spesielt mot IC.
 
Connecting Norway starter 1. september

Og hva er så det, undres der i by og land?

Jo, det er at vi slipper å ta ut bagasjen og gå gjennom tollen og sjekke inn igjen på OSL. Dette er en prøveordning som foreløpig gjelder pax med WIF, NAX og SAS og kun fra Milano. Men flere destinasjoner blir gradvis omfattet av dette, og det er planer om å gå i full drift fra 1. desember.

Gode nyheter, selv om det synes meg noe tungvint ordning som det legges opp til: Man må vente til det annonseres på monitor at bagasjen er behandlet før man kan gå videre inn i avgangshall innland. Det er noen flere sjekker man må gjennom, men det handler om å scanne gjennomgående billett:

1. Avvente beskjed på monitorene om at bagasjen på flighten er klarert.
2. Gå til inngangen av tollfilteret hvor de scanner ankomstdokumentasjonen på en automat. Dette binder bilder av bagasjen til den enkelte passasjer.
3. Passere gjennom tollfilteret og fortsette videre inn i avgangshall innland.


mvh,
 
Last edited:
Re: Connecting Norway starter 1. september

Holy smokes.....Bare i Norge kan det gjøres så tungvint... Her kan det bli mye morro for mange.... :rolleyes: :rolleyes:
 
Re: Connecting Norway starter 1. september

Holy smokes.....Bare i Norge kan det gjøres så tungvint... Her kan det bli mye morro for mange.... :rolleyes: :rolleyes:

Skjønner du ingen ting? Om man gjør dette tungvindt nok, så kan man evaluere ordningen etter en måned eller to, og komme frem til at det ikke fungerer etter hensikten siden det tar like langt tid som det gjorde tidligere, men koster mye mer, og dermed avskaffe ordningen igjen. Så blir alle fornøyd... :)
 
Re: Connecting Norway starter 1. september

Avinor har sendt ut dette.
Avinor said:
Connecting Norway starter opp 1. september
1. september 2015 åpner vi en prøveordning for passasjerer som kommer fra utlandet og skal videre med fly i Norge.

Prøveordningen, som har fått navnet «Connecting Norway» (tidligere «forenklet transfer»), innebærer at passasjerene slipper å hente bagasjen i bagasjehallen og levere bagasjen på nytt. I stedet kan passasjerene gå direkte fra flyet til et nytt tollområde i avgangshall utland hvor passasjerene går igjennom tollen. Derfra går de rett inn i avgangshall innland. Det betyr at passasjerene slipper å passere en ny sikkerhetskontroll, og de får kortere vei å gå. Målet er å gi de som mellomlander på Oslo Lufthavn en enda bedre opplevelse.

Hvem er omfattet av prøveordningen?
Prøveordningen gjelder i første omgang for passasjerer som reiser via OSL med SAS, Norwegian eller Widerøe, som har gjennomgående billett. Det betyr at bagasjelappen er merket med sluttdestinasjonen og ikke med OSL når de sjekker inn i utlandet. Majoriteten av passasjerene som mellomlander på Oslo Lufthavn har i dag gjennomgående billett.

I starten vil ordningen gjelde for alle flyvninger fra Milano. Deretter vil vi gradvis inkludere flere flyvninger og flyselskaper. Slik sikrer vi at vi har en gjennomtestet og god løsning når prøveordningen etter hvert gjelder for majoriteten av passasjerene som mellomlander på Oslo Lufthavn med gjennomgående billett.

Den nye tjenesten har stor politisk interesse, og det legges opp til en offisiell åpning av ordningen i desember.



Hvor skal passasjerene gå?
Alle passasjerer med connecting flights vil bli ledet fra flyet og ut i avgangshall utland, dersom flyet er omfattet av prøveordningen. De vil altså ikke gå opp på mesaninen og ned i bagasjehallen eller via transferpunkt ved gate 42 (TR42) som tidligere. Passasjerer som reiser utland – innland med to separate billetter kan ikke benytte ordningen. I det nye tollområdet i avgangshall utland, må passasjerene:

1. Avvente beskjed på monitorene om at bagasjen på flighten er klarert.
2. Gå til inngangen av tollfilteret hvor de scanner ankomstdokumentasjonen på en automat. Dette binder bilder av bagasjen til den enkelte passasjer.
3. Passere gjennom tollfilteret og fortsette videre inn i avgangshall innland.

Alle involverte aktører har mottatt et eget opplæringsopplegg som i disse dager rulles ut til ansatte som berøres av den nye ordningen.

Tollbehandling
All tollbehandling foretas på Oslo Lufthavn. Hvis tollvesenet ønsker å gjennomføre en tollkontroll av innsjekket bagasje, vil det gjøres i det nye tollfilteret. I slike tilfeller vil passasjeren bli sikkerhetskontrollert på stedet. Deretter kan passasjerer gå direkte til innlandsterminalen.

Handlere vil scanne og fotografere den innsjekkede bagasjen i et eget bagasjesystem, før den fraktes videre til neste flight. Alt i alt vil ordningen føre til at passasjerer bruker mindre tid fra ankomst og over til avgangshall innland.

Oslo Lufthavn har utarbeidet en egen animasjonsfilm som viser hvordan den nye prøveordningen vil fungere. Se filmen nedenfor. Har du spørsmål eller innspill knyttet til «Connecting Norway» kan du sende en e-post til kommunikasjon@osl.no.
 
Re: Connecting Norway starter 1. september

Om det er en trøst, de bakenforliggende systemene som det er lagt opp til er verre å forholde seg til.
 
Back
Top