Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Nuvel? Det er klart at man kan ordne dette om man oppretter tollkontroll på alle flyplasser i Norge, men siden dette neppe er en farbar vei så er det nok en del elementer som må på plass for å ivareta tollkontrollen på OSL.

Man kunne jo tenke seg at man hvertfall åpnet for gjennomgående reise til de plassene som er definert som internasjonal lufthavn og som allerede er tilknyttet tollpersonell.

Litt usikker, men heller ikke i Sverige kan man vel reise gjennomgående til alle plasser?

Det hadde hvertfall vært et sted å begynne.

Man kunne jo tenke seg at man hvertfall åpnet for gjennomgående reise til de plassene som er definert som internasjonal lufthavn og som allerede er tilknyttet tollpersonell.

Litt usikker, men heller ikke i Sverige kan man vel reise gjennomgående til alle plasser?

Det hadde hvertfall vært et sted å begynne.

Jeg har også inntrykk av at man ikke kan reise til alle steder i Sverige, men kan huske feil.

I forhold til Norge: Hvilke flyplasser ville da vært aktuelle? TOS har f.eks. tollbehandling, men har neppe tollere plassert der i hele den delen av døgnet når flyene ankommer fra OSL. Kanskje har TRD, SVG og BGO permanent bemanning av tollere?

Jeg har også inntrykk av at man ikke kan reise til alle steder i Sverige, men kan huske feil.

I forhold til Norge: Hvilke flyplasser ville da vært aktuelle? TOS har f.eks. tollbehandling, men har neppe tollere plassert der i hele den delen av døgnet når flyene ankommer fra OSL. Kanskje har TRD, SVG og BGO permanent bemanning av tollere?

Hvordan bemanningstidene er skal jeg ikke si sikkert, men alle flyplasser som har ankomster direkte fra utlandet har en eller annen form for avtale/ordning med Tollvesenet.

Sånn sett burde "åpningstidene" være mere formalia. Jeg ser en litt større utfordring på de stedene som ikke har noen ordning.

Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

I tillegg til de du nevnte så kan vel dette gjelde også Kristiansand, Bardufoss, Lakselv, Kirkenes. Her kan andre sikkert svare helt utfyllende.

Hvordan bemanningstidene er skal jeg ikke si sikkert, men alle flyplasser som har ankomster direkte fra utlandet har en eller annen form for avtale/ordning med Tollvesenet.

Sånn sett burde "åpningstidene" være mere formalia. Jeg ser en litt større utfordring på de stedene som ikke har noen ordning.

Vel. Det er vel en kostnad forbundet med å utvide åpningstidene til å håndtere innenriksavganger også, så kun formalia er det vel neppe? I tillegg er det ganske sikkert kapasitetsproblemer rundt tollbehandling på f.eks. TOS hvis eksisterende utenlandsfasiliteter skal benyttes i noen grad til dette (og ikke minst at utlandsdelen ligger "et helt annet sted" enn innenriksbåndene).

Vel. Det er vel en kostnad forbundet med å utvide åpningstidene til å håndtere innenriksavganger også, så kun formalia er det vel neppe? I tillegg er det ganske sikkert kapasitetsproblemer rundt tollbehandling på f.eks. TOS hvis eksisterende utenlandsfasiliteter skal benyttes i noen grad til dette (og ikke minst at utlandsdelen ligger "et helt annet sted" enn innenriksbåndene).

Det er jeg enig i. Jeg siktet vel mere til at det bør være mulig å få på plass en ordning på flyplasser som allerede har en struktur for dette forholdsvis raskt.

Jeg er egentlig litt overrasket over at det er SAS som fronter dette nå. Selskapet har jo en begrenset langdistansesatsing fra OSL og man skulle jo tro at en omlegging av dette systemet ville svekke egen CPH-hub.

Personlig synes jeg det er synd at denne omleggingen ikke har vært gjort for lenge siden.

Jeg er egentlig litt overrasket over at det er SAS som fronter dette nå. Selskapet har jo en begrenset langdistansesatsing fra OSL og man skulle jo tro at en omlegging av dette systemet ville svekke egen CPH-hub.

Det har nok ikke bare med langdistanse-satsing å gjøre, men også europa-markedet.

Kanskje det har litt med andre selskaper, som f.eks. KLM og DY å gjøre?
1 stop på en flyplass man "kjenner" er som regel å foretrekke for de fleste reisende, så sant flyplassen er grei å ta transfer på.

Tror ikke det trenger å komme en løsning som gjelder alle flyplasser for at den jevne reisende skal være fornøyd, men f.eks. smidig transfer til SVG,BGO, TRD,KRS, AES, og TOS (evt HAU, BOO, MOL,KSU)hadde gjort ting mye enklere for veldig mange.

Men siden OSL allerede er sprengt, så kanskje lokalpassasjerene på OSL bør håpe på at det ikke blir noe enklere transfer utland-innland:stir

Jeg har litt problemer med å se at dette har noe med konkurransen mot KL og DY å gjøre. Til de flyplassene KL flyr har vel SK et greit tilbud via f.eks. CPH. DY flyr vel enten direkte, eller via OSL til mange av disse stedene. Flyr de direkte så vil jeg anta at de er foretrukket av en del passasjerer uavhengig av om konkurrenten flyr via OSL eller ikke.

Rent konkurransemessig er det vel strengt tatt OSL som burde være de som reagerer.

Ellers så synes jeg man legger litt vel mye i ulempen. Jeg gjør dette stadig vekk og synes naturligvis det er litt mer styr (og tar litt mer tid), men full krise er det definitivt ikke. OSL er fortsatt en nokså overkommelig flyplass å ha transfer på (og heller transfer der enn på de fleste litt større flyplasser det vil være naturlig å ha transfer på; min erfaring med f.eks. ARN på utland-innland ga ikke noe mersmak).

Last edited:

Selskapet har jo en begrenset langdistansesatsing fra OSL

Nå er det ikke bare bagasje fra langdistansefly som skal tollklareres. Det er en del fordeler for SAS utenom at det blir mer behagelig for passasjerene, og det er at kortere MCT gir mulighet til at man kan selge flere videreforbindelser, og bagasje som handling har kontroll på, er mer forutsigbart og dermed kostnadseffektivt.

Uansett så modellen som jeg ser som mest sannsynlig, blir nok tollklarering i Oslo, men med samme modell som i Sverige hvor passasjeren ikke kommer i kontakt med bagasjen.

Jeg er enig i at det ikke kun gjelder langdistanse. Mitt inntrykk er imidlertid at SAS er generelt mer HUB-orientert enn visse andre.

Utover det tror jeg ikke at jeg skal lufte for mye tanker og meninger om SAS sine strategier, eller hvordan HUB'ene står mot hverandre.

Jeg har litt problemer med å se at dette har noe med konkurransen mot KL og DY å gjøre. Til de flyplassene KL flyr har vel SK et greit tilbud via f.eks. CPH.

Mener å ha lest ett eller annet sted at AMS har større gjennomstrømning av nordmenn enn CPH. Finner ikke kilden i farten... Anyone?

Ellers så synes jeg man legger litt vel mye i ulempen. Jeg gjør dette stadig vekk og synes naturligvis det er litt mer styr (og tar litt mer tid), men full krise er det definitivt ikke. OSL er fortsatt en nokså overkommelig flyplass å ha transfer på (og heller transfer der enn på de fleste litt større flyplasser det vil være naturlig å ha transfer på; min erfaring med f.eks. ARN på utland-innland ga ikke noe mersmak).

Vel om man skal tro på reisekonsulentene til Via i Trøndelag er det mange som ser på det som en stor ulempe:
SAS får støtte fra ett av Nordens største reisebyrå for forretningsreisende, VIA Egencia.
- Kunden gjør alt for å unngå OSL på veg hjem, og vil via København eller Stockholm i stedet. De erfarne reisende legger opp sine reiseplaner ut fra dette nå i større og større grad, og dette taper OSL åpenbart på, sier Tor Jakob Reitan, administrerende direktør i VIA Egencias avdeling i Trøndelag, i en e-post til Nettavisen.

Tilbakemeldingen fra selskapets 50 konsulenter i Trøndelag er krystallklar, og årsaken til at OSL unngås er tollreglene - som legger grunnlaget for de tungvinte transit-rutinene.

Om det skulle dukke opp en mulighet for meg med transfer på ARN til TOS på tur hjem er det ikke tvil om at jeg vil gå for det over OSL, men en hver forbedring på OSL vil hilses velkommen siden man er stuck med transfer der i 99% av tilfellene.

Om det skulle dukke opp en mulighet for meg med transfer på ARN til TOS på tur hjem er det ikke tvil om at jeg vil gå for det over OSL, men en hver forbedring på OSL vil hilses velkommen siden man er stuck med transfer der i 99% av tilfellene.

Smak og behag, kanskje. De få gangene jeg har hatt utland-innland (inn fra OSL og ut videre til Umeå) transfer på ARN så har i alle fall det ikke vært noe enklere enn på OSL. Om jeg har vært spesielt uheldig vet jeg ikke. Sikkerhetskontroll måtte vi også gjennom på ARN.

På OSL brukte jeg siste tur hadde jeg 40 minutter connection pga forsinkelse, og selv om ankomst var fra UK (og dermed pass og parkering helt ytterst på utlandspiren) så gikk det med god margin. I den verste rushtiden er det nok noe mer problematisk, men jeg klarer normalt sett slike connections helt fint.

Jeg er ikke uenig i at det er betydelig rom for forbedringer, men min egen erfaring gjør at jeg ikke føler et behov for å kaste meg på bølgen med kritikk. Jeg synes transfer utland-innland på OSL stort sett går helt uproblematisk. Andre må selvsagt gjerne mene noe annet.

Jeg synes transfer utland-innland på OSL stort sett går helt uproblematisk. Andre må selvsagt gjerne mene noe annet.

Fint for deg. Sosialt å stå i kø. De andre, de som mener noe annet, foretrekker å strekke ut bena litt, ta en kaffe, en pils med en medreisende eller en liten matbit sammen med avisen kanskje, for så, uten hast, å ta sitt fly videre. (Hmmm. Mange kommaer der, men dere skjønner poenget...)

Ser ut til at tolldirektøren mener det er viktig at folk frykter for å bli utsatt for tollernes olme blikk...

http://www.aftenposten.no/okonomi/Vil-ha-tollsjekk-av-alle-pa-Gardermoen-7538487.html#.U0zwaFeLXLk

Hva er det egentlige argumentet her. Frykter han at tollere skal bli arbeidsledige? Er det spritkvoten, som vel er spesiell for Norge, som er det avgjørende. Eller bekymrer han seg for at vesenet hans skal miste autoritet og betydning. Det kan jo være at han bare gjør en god jobb også, vanskelig å vurdere for menigmann.

Blir interessant å se hva Solvik-Olsen svarer på dette. Men det er jo mulig at det går an å finne mellomløsninger.

Last edited:

Forstår at det ikke er enkelt, de har et poeng at det er vanskelig å scanne all bagasje og finne ut innholdet i hver enkelt bag og skille ut ikke bare alkohol/tobakk, men å kontrollere for andre ulovlige stoffer også. Hvordan skal de få fatt i personen det gjelder om de vil ha nærmere kontroll av den innsjekkede bagasjen?
Dette er et særnorsk problem i vest-europeisk sammenheng siden vi ikke er med i EU og kvotene er såpass lave som de er, uten at jeg veit hva praksis er for eksempel i Sveits eller hva kvotene er der.
Var ikke det en skranke rett utenfor ankomst for mange år siden på OSL om jeg ikke husker feil?

Er det spritkvoten, som vel er spesiell for Norge, som er det avgjørende.

Spritkvoten er ikke unik for Norge, den er omtrent på samme nivå som inn til EU og romslig inforhold til de fleste andre land. Det er avgiftene for sterksprit som er særlig høye som er er unikt.

Tollsjefen tror at de har bedre kontroll når det er øyekontakt med passasjerene med bagasjen. Problemet er bare at det er ikke noe mindre som lekker inn til landet enn det er til land som ikke har slik kontroll.

Dessuten så er det enklere for passasjerene å komme seg videre til neste fly, når de ikke må vente på bagasjen. Samt at handlingstiden på bagasjen er kortere siden det er raskere å få bagasjen til neste fly når man slipper tidsbruken med å sende bagasje opp til ankomstbåndene og fra innsjekk tilbake. Så det er helt klart at sparer man tid kan man kutte ned tiden man trenger til transfer.

Jeg har egentlig takket for meg, men la gå; Hr. Tollsjef bommer jo grovt på hele opplegget sitt siden han så tydelig mangler forståelse for at problemet med smidighet ikke ligger i å gå 50 meter med bagasjen og opp en rulletrapp for deretter å gjøre bagdrop på nytt. Det han foreslår er egentlig akkurat slik det fungerer i dag, men med å ta i bruk bagdroppen i kjelleren igjen og evt opprette en ny sikkerhetskontroll for disse paxene. Som påpekt over, så er det tidsbruken med å ta seg ned i ankomsthallen og vente på bagasjen som er den største tidstyven, og det som er den største bakdelen med systemet slik det fungerer på OSL i dag! Hvis denne tollsjefen istedenfor å bli dradd etter bakbeina gjennom effektiviserings intensjonen til regjeringen heller kommer med reelle konstruktive forslag fremfor å nekte å tenke nytt, så hadde det vært vinn vinn for alle! Satser på at dette er noe dagens regjering klarer å trumfe gjennom på tross av en gretten tollfyr!

Det er vel ikke noe større problem å la narkohunden(e) løpe over alle baggene som skal i transit? Alternativt får de kjøpe seg en hund eller to på de ankommende flyplassene, så får de slått to fluer i en smekk; de får sjekket både innenriksdrugs og importdrugs på en og samme gang.

Problemet er IKKE de 3 minuttene det tar å komme seg fra tollen til bagdroppen :)

Så en løsning er 1-2 hunder på hver flyplass man kan reise til innenlands fra OSL og dertilhørende personell for å betjene alle ankommende fly fra OSL som evt har med seg transferpassasjerer fra utlandet? Vel, det koster i alle fall en del penger. Vi snakker vel om rundt 30 flyplasser man kan fly til innenlands fra OSL.

Back