Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Skal dette innføres så skal det gjøres som man gjør det i andre land som har OSS. Dvs bagasjen blir sendt videre for tollkontroll, mens passasjerene går videre til en annen tollkontroll som skjer airside.

Hvor gjøres tollkontrollen av bagasjen med OSS? På "endeflyplassen" (Røros, Trondheim, Honningsvåg, Røst osv) eller på flyplassen der man krysser grensa, men uten at passasjeren er til stede?

Det er vel det siste som er foreslått på Gardermoen, slik at man også kan fly videre med forbindelse til flyplasser som ikke har (bemannet) toll.

Man skulle tro at det var verdens undergang med tollbehandling på OSL... Det er utvilsomt en ulempe, men jeg går gjennom dette nesten hver eneste gang jeg er ute og flyr og returnerer til Tromsø og tar det vel stort sett med et skuldertrekk. Jeg hadde nok foretrukket å slippe, men lever helt fint med det.

Ja, her var ikke måte på svartmaling og lite konstruktive innspill fra etatene.

Men hvorfor de skal blande inn OSS (one stop security) i denne diskusjonen skjønner jeg egentlig ikke, det er jo en helt separat sak.

Det vil ikke være vanskelig å misbruke ordningen. Det kan for eksempel enkelt gjøres ved å sende to kurerer på samme flight med identisk bagasje, sier Bjørn Røse.
Ja, og det er vel fullt mulig i dag også?

Helt enig! Det de egenlig sier er at all smugling, traficking etc. kommer inn via OSL og at den stanses der (noe vi alle vet ikke er sant), for det er vel ingen kriminelle som har fått med seg at Norge har en ekstremt lite bevåktet grense mot Sverige og en laang kystlinje andre veien...

La meg sjekke om jeg forstår deg rett:
  • Det er i dag tollkontroll på Gardermoen
  • Denne kontrollen har i dag ingen effekt, for vi har ubevoktet grense mot Sverige.
  • Dermed spiller det ingen rolle hvordan tollkontrollen for flyreise utføres.

Jeg er usikker på hva som er nødvendig grad av tollkontroll og om forslaget som ligger på bordet er fornuftig eller ikke. Til det kjenner jeg for lite til hvordan tollerne jobber, hvilken grad av kontroll som er nødvendig og hvilke servicetilbud til reisende Tollvesenet må tilby. Derimot mener jeg ikke at man bare kan droppe all tollkontroll, fordi det uansett er bare noe tull. Og at Tollvesenet mener noe om hvordan tollkontrollen skal utføres, virker også rimelig, uten at de nødvendigvis skal få det helt slik de vil.

Man skulle tro at det var verdens undergang med tollbehandling på OSL... Det er utvilsomt en ulempe, men jeg går gjennom dette nesten hver eneste gang jeg er ute og flyr og returnerer til Tromsø og tar det vel stort sett med et skuldertrekk. Jeg hadde nok foretrukket å slippe, men lever helt fint med det.
Da er du virkelig i minoritet, men heldigvis er det ikke du som skal beslutte om OSS eller ikke. Og det blir litt meningsløst å snakke om "verdens undergang" når man ser på de hårreisende uttalelsene fra Tollvesenet og PST. Der snakker vi virkelig overdreven skremselspropaganda.

Dagens system hører ikke hjemme i et sivilisert land, punktum!

...
Bjørn Røse må være vestverdens mest udugelige tolldirektør noensinne. Han driver med ren skremselspropaganda for å beholde mest mulig makt og midler i Tollvesenet og nekter tydeligvis at innhente erfaringer fra andre land der man har OSS.

...
Det er vel ikke snakk om OSS? Slik jeg forstår OSS så har vi vel det allerede (man sjekkes kun en gang på reisen for å avdekke eventuelle saker som man ikke har lov til å medbringe i kabinen; at man på OSL må sjekkes på nytt kommer jo av opplegget for tollbehandling).

Stemmer TOS, de blander inn OSS og tollbehandling. OSL har allerede OSS om man reiser DOM->INT, INT->INT, DOM->DOM.
http://www.iata.org/whatwedo/security/Pages/one-stop.aspx
“One-stop security” is the concept of screening people for prohibited items once, at the beginning of their journey only.
...
Europe has implemented one-stop security for a decade and now also exempts connecting passengers arriving from the US from re-screening

La meg sjekke om jeg forstår deg rett:
  • Det er i dag tollkontroll på Gardermoen
  • Denne kontrollen har i dag ingen effekt, for vi har ubevoktet grense mot Sverige.
  • Dermed spiller det ingen rolle hvordan tollkontrollen for flyreise utføres.

Jeg er usikker på hva som er nødvendig grad av tollkontroll og om forslaget som ligger på bordet er fornuftig eller ikke. Til det kjenner jeg for lite til hvordan tollerne jobber, hvilken grad av kontroll som er nødvendig og hvilke servicetilbud til reisende Tollvesenet må tilby. Derimot mener jeg ikke at man bare kan droppe all tollkontroll, fordi det uansett er bare noe tull. Og at Tollvesenet mener noe om hvordan tollkontrollen skal utføres, virker også rimelig, uten at de nødvendigvis skal få det helt slik de vil.

All tollkontroll skal selvsagt ikke opphøre og det vil den jo heller ikke med forenklet tollkontroll (forslaget fra arbeidsgruppen), eller en annen bedre løsning enn den vi har i dag på OSL.

Poenget mitt må ses mot det Toll, PST, Politiet og Mattilsynet hevder i media i dag, nemlig at det vil gå nedom og hjem med Norge som nasjon dersom dette innføres fordi vi i praksis da er "åpen" for alle kriminelle. Mitt poeng er at Norge er langstrakt lang med lange og til dels svært ubevoktde grenser. Hadde det vært et snev av sannhet i det som hevdes i media i dag, skulle vi jo ikke hatt problemer med trafiking eller narkotika i Norge da Toll/PST/Poltiet/Mattilsynet stopper alt av dette siden alt (i følge dem) kommer til Norge via OSL.

Last edited:

All tollkontroll skal selvsagt ikke opphøre og det vil den jo heller ikke med forenklet tollkontroll (forslaget fra arbeidsgruppen), eller en annen bedre løsning enn den vi har i dag på OSL.

Poenget mitt må ses mot det Toll, PST, Politiet og Mattilsynet hevder i media i dag, nemlig at det vil gå nedom og hjem med Norge som nasjon dersom dette innføres fordi vi i praksis da er "åpen" for alle kriminelle. Mitt poeng er at Norge er langstrakt lang med lange og til dels svært ubevoktde grenser. Hadde det vært et snev av sannhet i det som hevdes i media i dag, skulle vi jo ikke hatt problemer med trafiking eller narkotika i Norge da Toll/PST/Poltiet/Mattilsynet stopper alt av dette siden alt (i følge dem) kommer til Norge via OSL.
Ja, og ikke minst må man se på erfaringene fra andre land. Har f eks Danmark, Tyskland og Sverige blitt paradis for kriminelle etter at de innførte forenklet tollbehandling?

Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Ved å designe en flyplass hvor man bruker mer enn én dimensjon. OSL er jo idag alt langs én lang linje.

Det jeg egentlig mente, var at selv om man har transfer fra Commuter-loungen ytterst på innland til Non-Schengen så er ikke det så fryktelig langt å gå. Da måtte flyplassen i så fall vært mindre.

Sist jeg sjekket så er det vel ikke vanlig med menneskesmugling i form av at menneskene legges i innsjekket bagasje heller? Det tollbehandlingspunkt i ei transfersluse mellom utland og innland burde vel løse dette ganske greit. Innsjekket bagasje kan det jo tas stikkprøver av på samme måte som det gjøres i dag, bare uten at eieren av bagasjen er til stede?

Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Sist jeg sjekket så er det vel ikke vanlig med menneskesmugling i form av at menneskene legges i innsjekket bagasje heller? Det tollbehandlingspunkt i ei transfersluse mellom utland og innland burde vel løse dette ganske greit. Innsjekket bagasje kan det jo tas stikkprøver av på samme måte som det gjøres i dag, bare uten at eieren av bagasjen er til stede?

Akkurat på dette punktet så tror jeg det som bar viktig var å kunne se hva som var i bagasjen ved eventuelle menneskesmugling, ikke helt utenkelig at det ligger informasjon i bagasjen.an pakker annerledes når man flytter enn når man reiser på tur.

Da er du virkelig i minoritet, men heldigvis er det ikke du som skal beslutte om OSS eller ikke. Og det blir litt meningsløst å snakke om "verdens undergang" når man ser på de hårreisende uttalelsene fra Tollvesenet og PST. Der snakker vi virkelig overdreven skremselspropaganda.

Dagens system hører ikke hjemme i et sivilisert land, punktum!

Nå var min kommentar om "verdens undergang" utelukkende myntet på en del formuleringer om graden av hårreisning. Jeg har ikke gjort noen undersøkelse om hva folk mener om dette, men mitt inntrykk av de jeg reiser sammen med er litt det samme som jeg gir uttrykk for: Litt ekstra styr. Men, nei, det er ikke meg som skal avgjøre dette.

Kan man gjøre dette uten at dette koster mer penger og man kan ivareta både tollmydighetene og PST sine interesser og behov så er vel saken enkel. Jeg har ingen kompetanse på hva som er toll og PST sine behov eller hvordan de jobber, og er således i dårlig stand til å vurdere hva som skal til for at de kan gjøre jobben sin. Det er opplagt at man skal og bør se til andre land som har tilsvarende ordninger for å vurdere hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Jeg synes dette faktisk er det største irritasjonsmomentet når jeg er på tur hjemover igjen. Det skaper unødvendig stress når man er nær MCT og har bagasje, og det er uendelig irriterende ved irr.ops å måtte stille seg i en laaang kø for å få levert bagasjen igjen istedenfor bare å finne den nye gaten etter at ombookningsinfo er kommet på mobilen.

Sikkerhetskontrollen er for meg et irritasjonsmoment og når det er mulighet til OSS bør ikke toll-tullet sette en stopper for det slik det gjør idag.

Redusert MCT vil også i noen tilfeller skrelle av noen timer i reisetid hjemover da man kan rekke en tidligere avgang til TOS, ja kanskje man også rekker SK4438 22:00 og ikke må ta en natt på RadissonBlu OSL.

Om de greier å stoppe dette igjen så må vi få en direkterute fra TOS til CPH eller at ARN utvides til helårlig og daglig med gode tilslutningstider. (Kanskje via BOO med TOS-BOO som utenlandsrute a-la OSL-LYR?)

Litt ekstra styr.

.. og gjennom en sikkerhetskontroll på nytt som allerede er overbelastet i perioder. Det er lett å miste sin connection hvis bagasjen leveres litt sent og det er kø i bagdrop og security. Og det er jo slik at er det kø ett sted, er det kø overalt ellers også ...

Tyskland, UK, Frankrike - land som har langt større problemer med dop og menneskehandel enn oss har funnet løsninger. Men det er kanskje fordi vi fortsatt har tollkontroll på første stopp at vi ikke har havnet på det nivået ... ? :drunk:

Hadde det vært ønske om å gjøre dette skikkelig, og samtidig ha bagasjekontroll, så hadde man laget en egen transfer bagdrop/tollsluse med sikkerhetskontroll rett bak og trapp rett opp i avgangsområdet. Da hadde man trolig kunnet kappe 10 minutter av MCT også ..

Hadde det vært ønske om å gjøre dette skikkelig, og samtidig ha bagasjekontroll, så hadde man laget en egen transfer bagdrop/tollsluse med sikkerhetskontroll rett bak og trapp rett opp i avgangsområdet. Da hadde man trolig kunnet kappe 10 minutter av MCT også ..

Ja, men er flyselskapene og Avinor interesserte i å ta kostnadene med dette? Flyselskapene la vel ned bagdrop'en nede like etter sikkerhetskontrollen, fordi det ble for kostbart (eller var det Avinor som ville ha arealene til andre ting)?

Ja, men er flyselskapene og Avinor interesserte i å ta kostnadene med dette? Flyselskapene la vel ned bagdrop'en nede like etter sikkerhetskontrollen, fordi det ble for kostbart (eller var det Avinor som ville ha arealene til andre ting)?

Mest sannsynlig vil dette bidra til økte inntekter, gjennom økt transfertrafikk, og dermed oppveie de økte kostnadene

Hadde det ikke vært penger i det hadde neppe OSL og Avinor pushet på

Det blir en halveis løsning som bare hjelper delvis. Man må fortsatt stå og vente på bagasjen, og må gjennom en sikkerhetskontroll fordi man da havner i uren sone selv om man kommer fra "rene" destinasjoner. Skal man gjøre noe så er det like greit å gjøre det skikkelig som i f.eks Danmark, Sverige og Tyskland.
UK slipper man også å ta ut bagasjen og dette funker greit, riktignok må man gjennom security med det gjelder alle internasjonale transfers der

Last edited:

Mest sannsynlig vil dette bidra til økte inntekter, gjennom økt transfertrafikk, og dermed oppveie de økte kostnadene

Hadde det ikke vært penger i det hadde neppe OSL og Avinor pushet på

Jeg synes det virker som om man mener at dette vil gjøre store underverker på transfertrafikken, men selv vil jeg vel tro at det er en del andre faktorer som er avgjørende for nivået på denne trafikken. Når det er sagt så sitter nok sikkert OSL/Avinor og flyselskapene på bedre beslutningsgrunnlag enn meg...:)

Noe av årsaken til at OSL/Avinor pusher dette så hardt, er at de har tallmateriale til å beregne denne lekkasjen. Selskaper som vurderer OSL, vil også kjenne disse tallene hvis de gjør hjemmeleksa si, og dette teller i dag i favør av f.eks. CPH som jo har direkteruter til 7-8 av de største norske byene.

Noe av årsaken til at OSL/Avinor pusher dette så hardt, er at de har tallmateriale til å beregne denne lekkasjen. Selskaper som vurderer OSL, vil også kjenne disse tallene hvis de gjør hjemmeleksa si, og dette teller i dag i favør av f.eks. CPH som jo har direkteruter til 7-8 av de største norske byene.

Det er nå så sin sak. Jeg betviler imidlertid at tollproblematikken kan forklare alt av dette. CPH har f.eks. et større utbud av flygninger eller rundt om i Europa og verden forøvrig, noe som bl.a. kommer av hub-systemet til f.eks. SAS. Hvilke selskaper er det som evt skal øke antall direkteruter ut fra OSL? Kanskje SAS, men da spiser også SAS av sine egne markeder ut fra CPH.

Back