Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Det tror jeg også. De kan bygge Changi oppe ved Jessheim men det vil alltid være en årsak til ikke å fly via Oslo for en del mennesker. Er et typisk hovedstadsfenomen som ikke er unikt for Norge. #ByOgLandMannMotMann

...og ganske likt følelsene rundt CPH, ARN vs OSL;-)

...og ganske likt følelsene rundt CPH, ARN vs OSL;-)

Helt likt er det vel ikke. Det første er lokal patriotisme og misunnelse, det andre er en beinhard kamp om å styrke sitt eget lands økonomi. En trønder som må mellomlande og konsekvent velger flyplasser i andre land er med å undergrave økonomien i eget land.

Last edited:

Sånn tenker vi trøndere når andre land tilrettelegger bedre for oss enn vårt eget.

Helt likt er det vel ikke. Det første er lokal patriotisme og misunnelse, det andre er en beinhard kamp om å styrke sitt eget lands økonomi. En trønder som må mellomlande og konsekvent velger flyplasser i andre land er med å undergrave økonomien i eget land.

Valget er veldig enkelt når alternativet er å benytte et tungvint og ustabilt system på OSL eller flyr med selskaper som ikke er med i ordningen. Da velger jeg å reise via AMS, CPH eller ARN hvilken dag som helst. Dette har ikke noe med aversjon mot OSL (som jeg synes er en fin flyplass) å gjøre, men rett og slett fordi det er mye enklere og mer behagelig å reise sømløst i et system der man slipper å tenke på bagasje og evt. ny sikkerhetskontroll før man er framme.
Hvordan man klarer å få dette til å handle om undergraving av økonomi i eget land fatter jeg ikke :old

Sånn tenker vi trøndere når andre land tilrettelegger bedre for oss enn vårt eget.

Og sånn tenker vi Bergensere også. Jeg er temmelig sikker på at rogalendingene tenker temmelig likt også.

Valget er veldig enkelt når alternativet er å benytte et tungvint og ustabilt system på OSL eller flyr med selskaper som ikke er med i ordningen. Da velger jeg å reise via AMS, CPH eller ARN hvilken dag som helst. Dette har ikke noe med aversjon mot OSL (som jeg synes er en fin flyplass) å gjøre, men rett og slett fordi det er mye enklere og mer behagelig å reise sømløst i et system der man slipper å tenke på bagasje og evt. ny sikkerhetskontroll før man er framme.
Hvordan man klarer å få dette til å handle om undergraving av økonomi i eget land fatter jeg ikke :old

Når mange nok tenker som deg minsker det muligheten for direkteruter til Norge. Konsekvensen er færre turister til landet, færre konferanser, færre bedriftsetableringer i Norge osv osv. Som om det ikke er nok styrker man også sine nærmeste konkurenter. Dobbel skade på norsk økonomi med andre ord.

Norway first!!

Men fra spøk til alvor, grunnen til att man ønsker direkte connections via AMS, FRA, CPH, LHR etc i stedet for OSL fra BGO, SVG og TRD, handler jo om å unngå flere stopp enn ett når man skal ute å reise. OSL er jo tross alt ikke noe hub sammenlignet med de over, da en relativt stor andel av trafikken på OSL tross alt er innenriks.

Nå bidrar ikke connecting Norway akkurat heller da...

Argumentet med å undergrave eget lands økonomi blir for sneversynt, da må vi stenge grensene helt da, f.eks tollbelegge grensehandel.

Når mange nok tenker som deg minsker det muligheten for direkteruter til Norge. Konsekvensen er færre turister til landet, færre konferanser, færre bedriftsetableringer i Norge osv osv. Som om det ikke er nok styrker man også sine nærmeste konkurenter. Dobbel skade på norsk økonomi med andre ord.

Det er ikke tankesettet det er noe feil med, OSL er ikke konkurransedyktig. Så enkelt er det.

Det er ikke tankesettet det er noe feil med, OSL er ikke konkurransedyktig. Så enkelt er det.

Og det er det de nå forsøker å gjøre noe med da forutsetningene til de grader er til stede for å ta en større andel av transfer/få flere direkteruter. Selvsagt vil vi ikke kunne være på høyde med AMS, FRa og LHR men det er mulig å minske gapet. Det er bra for de reisende med flere alternativer og mer konkurranse.

Men klart, det er jo litt høna og egget problematikk over det.

Norway first!!

Men fra spøk til alvor, grunnen til att man ønsker direkte connections via AMS, FRA, CPH, LHR etc i stedet for OSL fra BGO, SVG og TRD, handler jo om å unngå flere stopp enn ett når man skal ute å reise. OSL er jo tross alt ikke noe hub sammenlignet med de over, da en relativt stor andel av trafikken på OSL tross alt er innenriks.

Nå bidrar ikke connecting Norway akkurat heller da...

Argumentet med å undergrave eget lands økonomi blir for sneversynt, da må vi stenge grensene helt da, f.eks tollbelegge grensehandel.

Diskusjonen her er vel i de tilfeller reisende faktisk har et valg, mellomlande i Oslo eller København f.eks. Da mener jeg at det valget ikke bare handler om hvor mange minutter du kanskje sparer, men også om hvor kinesere bestiller middag eller ønsker å gjøre business, Århus eller Trondheim?

Diskusjonen her er vel i de tilfeller reisende faktisk har et valg, mellomlande i Oslo eller København f.eks. Da mener jeg at det valget ikke bare handler om hvor mange minutter du kanskje sparer, men også om hvor kinesere bestiller middag eller ønsker å gjøre business, Århus eller Trondheim?

For meg som bor i Trondheim er det meget enkelt om jeg har et valg, jeg unngår OSL. Det er da ganske naturlig at man velger det mest sømløse alternativet. Den dagen OSL kan gi et tilsvarende tilbud som sine konkurrenter er ikke dette noe problem lenger og da tar jeg selvfølgelig gjerne internasjonale connections der. Vil OSL og myndighetene ha mer trafikk får de legge det tilrette slik at flyplassen har samme tilbud som sine konkurrenter - det tar jeg som privatpersjon intet ansvar for.

Nå er det vel ikke akkurat trøndere, bergensere eller rogalendingers ansvar å gjøre reisen sin mere tungvinn for at OSL skal få flere direkteruter. Myndighetene må ta ansvar å gjøre sitt til at folk velger OSL som transferflyplass framfor utenlandske!

Fins visst mange østlandspatriorter med vrangforestillinger om at det som er bra for Oslo er bra for Norge. Den motviljen du beskriver skriver seg i stor grad fra at det nettopp ikke er tilfelle. (Så kan en prøve å glorifisere egne lillebrorkomplekser så mye en vil)

Nå er det vel de færreste som gjør slike makroøkonomiske vurderinger før de bestiller, men om det er en faktor så bidrar nok en trønder mye mer til økonomien hjemme ved å støtte opp om utenlandsrutene fra Værnes enn ved å fly via OSL og håpe at det gir et bidrag til økonomien på østlandet som kanskje drypper på klokkeren midt i landet.

Last edited:

Kjenner jeg faktisk blir litt provosert når jeg leser noen av kommentarene over her, spesielt mtp at aversjonen mot OSL har noe med provins kontra by å gjøre, og at vi får skylda for å undergrave eget lands økonomi.

Sludder og pølsevev!!!

Jeg velger bort OSL og velger AMS/LHR/CPH fordi;

1. man fra nevnte flyplasser faktisk kan fly direkte til mange reisemål som man IKKE kan nå direkte fra OSL.
2. man kan på hjemveien sjekke bagasjen helt hjem til Stavanger ved å bruke disse fremfor OSL.

Rett og slett praktiske grunner altså, tro det eller ei. Men den "tonen" østlendingene tar, med å bruke argumenter som her inne, gjør det iallefall ikke MER aktuelt å bruke OSL. Går liksom en liten faen i resten av oss når vi møter slikt.

Gi meg en sømløs transfer på OSL uavhengig av HVOR jeg kommer fra, HVEM jeg flyr med og HVOR jeg skal, så blir OSL faktisk aktuell, på de reisene hvor man kan reise til endemålet ved like få mellomlandinger som via AMS/LHR/CPH... Så skyld ikke på oss for å undergrave norges økonomi, få heller idiotene som styrer i toll/Avinor til å legge opp til et sømløst system....

Last edited:

Må si meg veldig enig med siste taler. Bortsett fra om man tilfeldigvis får en gunstig pris via OSL, eller tidspunktene passer svært godt for videreforbindelser, ser jeg overhodet ingen grunn til frivillig å utsette seg for dette vissvasset av et kjøpesenter.

Begredelig passkontroll, i mange tilfeller en ny runde i den h..vetes sikkerhetskontrollen -som i tillegg virker temmelig underdimensjonert, små krøkkete toaletter, ingen dusj- eller hvilemuligheter, ekstremt dyre, trangbodde og middelmådige spisetilbud.

Og alternativene er Frankfurt, Amsterdam og København..? OSL kan ta seg en bolle og gå og legge seg! Og drømme om velfungerende, smidige løsninger, god plass, rullefortau som funker (og som ikke minst er der, OSL har valgt bort rullefortau så folk skal bruke lengre tid forbi butikkene), toaletter som er romslige og hvor man kan ta med håndbagasjetrallen inn i båsen, muligheter for å få tatt seg en dusj og lagt seg nedpå et par timer uten å betale 1000+ for hotell, tiltalende spisesteder, osv. osv.

Jeg tror det blir veldig lenge til OSL klarer å fremstå som et vettugt alternativ til konkurrentene når det gjelder å tiltrekke seg frivillige transittpassasjer.

Men de skal ha for vinterdriften. Såfremt vinteren gir seg før midten av april...

Valg av flyplass avhenger av reisemål. Skal jeg på tjenestereise med kun håndbagasje til et sted i nord-Europa så er OSL ofte førstevalget for flybytte. Men skal jeg lengre av gårde, eller har mye bagasje så blir TRD-AMS ofte foretrukket. Enkelt og greit.

Og det er det som det handler om. Selv jeg, som liker å svinge innom OSL for å treffe kjente på veien til Mosjøen, tenker i de baner. Imidlertid, ettersom jeg skal dit jeg skal, blir jeg belemret med tollklarering uansett, og har jeg bagasje blir plutselig OSL det enkleste da man må hente ut skiten på Værnes hvis jeg bruker KLM. Og med bare håndbagasje er OSL fenomenal.

Utkant-Norge er mer enn Bergen/Sola/Værnes.

Og det er det som det handler om. Selv jeg, som liker å svinge innom OSL for å treffe kjente på veien til Mosjøen, tenker i de baner. Imidlertid, ettersom jeg skal dit jeg skal, blir jeg belemret med tollklarering uansett, og har jeg bagasje blir plutselig OSL det enkleste da man må hente ut skiten på Værnes hvis jeg bruker KLM. Og med bare håndbagasje er OSL fenomenal.

Utkant-Norge er mer enn Bergen/Sola/Værnes.
Også veldig sant, og mange stadar er one-stop frå Oslo, uten alternativ. For meg er den sikkerheitskontrollen som er mest uforståeleg (forstår den er der pga blanding av pax, men ikkje kvifor pax blir blanda), fordi det virka som bingo. Det er liksom litt implisitt at om ein ikkje må hente bag ved transfer, så treng ein heller ikkje kontroll (innanfor Schengen, til dømes). Burde vore opplyst betre, vil tru det ryk ein del varer der folk har rekna med ein kan ta inn,og ikkje tenkjer på å få forsegla.

Eg forstår heller ikkje kvifor bag må krysse tollgrensa for passasjerar (vil anta det er slik sidan at vi må vente). Om tollvesenet finn noko muffins ein vel møte passasjer ved gate, eller på destinasjon når vedkommande etterlyser manglande bag?

Ved nok tid mellom flights er OSL ein heilt grei plass å vente. Nye delen er fin synst eg, der ein har fått bukt med litt plassproblem og dassproblem.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Utkant-Norge er mer enn Bergen/Sola/Værnes
Godt eksempel på holdingene som nevnes over. Utkantnorge er ikke "mer enn BGO/SVG/TRD", det er noe helt annet. Dessverre setter altfor mange likhetstegn mellom Utkantnorge, distriktene etc. og alt i en viss avstand fra hovedstaden.

Og så skrikes det høyt om hvor grusomt det er at det bygges milliardprosjekt på vestlandet der "det knapt bor folk" (*kremt* Rogfast), samtidig som en sliter med å finansiere et fjerde spor til Ski :headbang

...og med prisene man må betale for å spise og drikke på OSL så blir vel ikke lysten akkurat større på å reise via OSL. Men det er klart at selv med en baguett eller ett glass vin så ville økonomien på Østlandet blitt betraktelig sterkere:-)

Last edited:
Back