Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Har hatt gleden av å prøvd dette flere ganger, og vært kål hver eneste gang. Venting, mistet fly, forsinket bagasje, og beskjed om at "beklager men du må nok hente bagasjen allikevel".

Når det er så mye rør kan de bare avvikle hele greia og jeg velger fint bort OSL (igjen) på mine hjemreiser. Reiser alltid med bagasje og synes regelrett at OSL har blitt et høl på transfer utland/innland (ikke omvendt...)

Sånn, da fikk jeg ut den gallen.. :)

Kim

Jeg reiser mest med kun håndbagasje og liker Connecting Norway veldig godt. Enkelt, greit og sømløst.

Skulle jeg mot formodning ha innsjekket bagasje, da blir det nok ARN el CPH og hvertfall ikke OSL så lenge jeg kan velge det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Etter alle erfaringene som kommer frem i denne tråden, lurer jeg på om det faktisk stemmer at bare 10 % av de reisende opplever problemer - som kommunisert i artikkelen i Aftenposten.

Virkelig forsmedelig om ikke dette lar seg gjøre på en brukervennlig måte. Er jo standardfunksjonalitet på de fleste flyplasser.

Får satse på at det blir bra etter hvert :)

Etter alle erfaringene som kommer frem i denne tråden, lurer jeg på om det faktisk stemmer at bare 10 % av de reisende opplever problemer - som kommunisert i artikkelen i Aftenposten.

Virkelig forsmedelig om ikke dette lar seg gjøre på en brukervennlig måte. Er jo standardfunksjonalitet på de fleste flyplasser.

Problemet her er at det ikke er OSL som er vrange, men mer Tollvesenet og diverse statlige myndigheter som skal ha alt på "sin" måte. De klare det jo fint i Tyskland og alle andre land, men ikke Norge... Tror Tollvesenet her er mer vrange enn i alle andre EU land.

De klare det jo fint i Tyskland og alle andre land, men ikke Norge...Tror Tollvesenet her er mer vrange enn i alle andre EU land.
"Alle andre land i EU" har det, dersom Sverige har fått dette på plass nå for samtlige flyplasser. Vi er nå en gang ikke i EU og har våre egne lover å forholde oss til.

Mange skyter på Tollvesenet her, men som jeg har nevnt tidligere så burde man rette litt mer skyts mot politikerne. Tollvesenet er satt til å forvalte et regelverk de får tredd ned over hodet fra politikere. De kan gjøre det bra og dårlig, men så lenge regelverket er som det er så ligger det en del begrensninger der, og jeg tror ikke man kan laste Tollvesenet for all skylda her. Passasjerer og bagasje skal kontrolleres samtidig, og dette er løsningen de har på det, sikkert gjort i godt samarbeid med OSL og andre kreative sjeler.

Det er neppe et representativt utvalgt av den reisende allmenheten her inne. I tillegg så er det en del haters som alltid vil misslike alt som noe som helst med Oslo og OSL å gjøre😄😄😄.

Det er neppe et representativt utvalgt av den reisende allmenheten her inne.

Nei, men de er nok langt mer reisevante en snittet. ;) Men jeg lurte selv på om jeg var på riktig plass inntil jeg så sperra ved inn-/utgangen. Skiltingen sa meg lite.

Det er neppe et representativt utvalgt av den reisende allmenheten her inne. I tillegg så er det en del haters som alltid vil misslike alt som noe som helst med Oslo og OSL å gjøre😄😄😄.

Men det er ogsaa en god del av oss her inne som virkelig liker OSL, spesiellt naar man har vaert rundt paa mange flyplasser er det masse virkelig bra med OSL. Selv er jeg lykkelig naar jeg faar en God Kopp Espresso foer Lufthansa's fakir flight og jeg passerer langt trangere avgangshaller enn "E" paa OSL, jeg har funnet en vei utenom Keinemann, saa allergiene holdes i sjakk uten angrep fra Parfymedamer - Good Times.

Men det betyr ogsaa at en kan si i fra naar OSL en sjelden gang legger avgaarde paa villspor (og skilter deretter) - fra en som har vokst opp med Luftfartsverkets Skiltkomitee paa Fornebu (alle skilt over Flyselskapene's Billettkontorer skulle ha Blaa skrift med Hvit Bakgrunn - null forstaaelse for innarbeidede Logo'er) - hadde jeg vel et svakt haap om den SkiltDameTerroristen hadde gaat av med Pensjon ved fyllte 85 aar!!

"Connecting Norway"-navnet er en katastrofe. Så en stemme til på det.

Skjønner at man er stolt over at man endelig forsøker en løsning på floken, men kall det "Domestic transfer" og promoter heller med billboards rundt.

Jeg er sikker på at de får det til å funke til slutt. Bra med kritiske, men konstruktive røster.

"Connecting Norway"-navnet er en katastrofe. Så en stemme til på det.

Skjønner at man er stolt over at man endelig forsøker en løsning på floken, men kall det "Domestic transfer" og promoter heller med billboards rundt.

Jeg er sikker på at de får det til å funke til slutt. Bra med kritiske, men konstruktive røster.

Navnet er kanskje ikke det beste, men en undertittel som "better domestic trasnfer" kunne kanskje løse saken. Det er dessuten en uting at det kan strittes imot så mye i forvaltningen, selv om man er imot noe. Dette er vedtatt og det er noe de fleste passasjerer ønsker velkommen. Da bør Tollvesnet og andre sørge for at det fungerer best mulig og heller be om at problemer som dukker opp tas tak i og vurderes av ansvarlig departement.

Navnet er kanskje ikke det beste, men en undertittel som "better domestic trasnfer" kunne kanskje løse saken. Det er dessuten en uting at det kan strittes imot så mye i forvaltningen, selv om man er imot noe. Dette er vedtatt og det er noe de fleste passasjerer ønsker velkommen. Da bør Tollvesnet og andre sørge for at det fungerer best mulig og heller be om at problemer som dukker opp tas tak i og vurderes av ansvarlig departement.

Dette er domestic transfer og ikke noe annet! OSL er er en Internasjonal flyplass og merkingen/skilt skal være internasjonal slik at ALLE forstår.

Dette funker ikke og der en gåte at man kan tillate seg et merkenavn som skilting. På grensen til tallentløst og i overkant kreativt.

Jeg ser for meg at "Connecting Norway" er ment til å være et midlertidig navn til bruk i testperioden. Det er fortsatt bare et fåtall av passasjerene som skal følge de skiltene, de fleste som skal på intl-domestic transfer må fortsatt gjennom bagasjehallen, og et mer generelt skilt hadde vel ført til at flere hadde gått feil i testperioden. Det forenkler forklaring til passasjerer på fly som er med i testingen å bare fortelle dem at de skal følge Connecting Norway-skiltene.

Jeg ser for meg at "Connecting Norway" er ment til å være et midlertidig navn til bruk i testperioden. Det er fortsatt bare et fåtall av passasjerene som skal følge de skiltene, de fleste som skal på intl-domestic transfer må fortsatt gjennom bagasjehallen, og et mer generelt skilt hadde vel ført til at flere hadde gått feil i testperioden. Det forenkler forklaring til passasjerer på fly som er med i testingen å bare fortelle dem at de skal følge Connecting Norway-skiltene.

Hvis du har ret, så giver det hele jo pludselig mening :)

Hvis du har ret, så giver det hele jo pludselig mening :)

Må si meg enig i med ThomasB. Får håpe prøveperioden er grunnen til den type skilt, og at det da endres når/hvis det blir permanent!

Skiltene burde selvfølgelig kun ha pekt mot "A, B, C gates" trenger ikke noe annet mikkmakk.

Løfter denne litt: I følge en betalt artikkel på E24.no skal man se etter «grønne merker» i skiltingen om man skal følge Connecting Norway:
http://e24.no/betalt-innhold/bak-ta...lufthavn-her-er-fellene-du-kan-gaa-i/23720879

Det er tydelig at de har engasjert grafiske designere som har vært mer opptatt av hvor pent konseptet er alene fremfor funksjonaliteten. Den pastellgrønne bakgrunnen med hvit Connecting Norway-logo blør sammen og blir seende ut som bare en hvit sirkel mot de mørkeblå skiltene på OSL.

"I ulike diskusjonsfora for reisende på sosiale medier er tilbakemeldingene på domestic transfer-ordningen stort sett positive."
Hvor har de funnet alle disse "stort sett positive" meldingene?

Løfter denne litt: I følge en betalt artikkel på E24.no skal man se etter «grønne merker» i skiltingen om man skal følge Connecting Norway:
http://e24.no/betalt-innhold/bak-ta...lufthavn-her-er-fellene-du-kan-gaa-i/23720879

Det er tydelig at de har engasjert grafiske designere som har vært mer opptatt av hvor pent konseptet er alene fremfor funksjonaliteten. Den pastellgrønne bakgrunnen med hvit Connecting Norway-logo blør sammen og blir seende ut som bare en hvit sirkel mot de mørkeblå skiltene på OSL.

Litt sånn som Pokemon Go-appen?? 'Gotta catch'em all' før man passerer sperra? :lol:

"I ulike diskusjonsfora for reisende på sosiale medier er tilbakemeldingene på domestic transfer-ordningen stort sett positive."
Hvor har de funnet alle disse "stort sett positive" meldingene?

Dette krever bare en litt kreativ tolkning, noe ala mange politikere slår til med med jevne mellomrom.

Fullstendig slakt = det er rom for forbedring
Kritisk, men med håp om forbedring = stort sett positive
Sånn passe fornøyd = ingen misfornøyde, en stor suksess
Veldig fornøyd = Halleluja, vi er guds gave til folket

Back