• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Endringer til Kina

Originally posted by PSC TOS

"Originally posted by PSC TOS

"och vi vill göra det möjligt att flyga till Kina från hela Skandinavien. Vår vision är att Beijing ska bli SAS inkörsport till Kina, oavsett om kunderna flyger från Stockholm, Oslo eller Köpenhamn"

Kan vi håpe på OSL-PEK?

Jeg tror ikke det skjer før den dagen Åslaug Haga blir SAS-sjef "

Da regner jeg med det blir direkte TOS-PEK:-)

Ja, hvorfor ikke? Kineserne må jo få med seg OL i 2018:D

Forstår ikke hvorfor SAS nevner Oslo i sin pressemelding, hvis de ikke har planer om å starte Oslo-Bejing da.. For uten det er jo fortsatt Finnair uten tvil det beste alternativet fra Norge til Kina, med ruter til fire kinesiske destinasjoner mot SAS sin ene...

Originally posted by amatør

Forstår ikke hvorfor SAS nevner Oslo i sin pressemelding, hvis de ikke har planer om å starte Oslo-Bejing da.. For uten det er jo fortsatt Finnair uten tvil det beste alternativet fra Norge til Kina, med ruter til fire kinesiske destinasjoner mot SAS sin ene...

Nei, det kan du si. Jeg tror vel at China Airlines kommer først...........

Originally posted by JetBlue

Du mener vel Air China, ettersom de er i Star og har mer tilpasset fly for OSL, B 767??

Du mener vel Air China, ettersom de er i Star og har mer tilpasset fly for OSL, B 767??

Tja, man nämner väl Oslo i sitt pressmeddelande därför att Norge tillhör SAS primära marknad. Sen behöver det ju inte betyda att man har för avsikt att flyga direkt från OSL.

China Airlines är taiwanesiskt och knappast aktuell att flyga från Kommunistkina till Norge eller någon annan plats i världen.

Originally posted by jikswoboB

Tja, man nämner väl Oslo i sitt pressmeddelande därför att Norge tillhör SAS primära marknad. Sen behöver det ju inte betyda att man har för avsikt att flyga direkt från OSL.

China Airlines är taiwanesiskt och knappast aktuell att flyga från Kommunistkina till Norge eller någon annan plats i världen.
Nja, på innenriks og i Europa er Norge et av SAS sine primærmarked..
Og høyst tvilsomt om China airlines kommer til å fly Beijing-Oslo ja..:lol:

Beijingrutene fra ARN og CPH går tydeligvis godt og neste sommer vil CPH-BJS gå daglig og ARN-BJS øker fra 4 til 6 ukentlige avganger

http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=24332&cHash=e731bfee70

Originally posted by Someone

Beijingrutene fra ARN og CPH går tydeligvis godt og neste sommer vil CPH-BJS gå daglig og ARN-BJS øker fra 4 til 6 ukentlige avganger

http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=24332&cHash=e731bfee70

Klarer de den økningen uten flere fly? Er det andre ruter som skal skjæres ned fra neste sommer da hvis det ikke blir flere fly?

BF:cool2

Originally posted by Airbus 330

"och vi vill göra det möjligt att flyga till Kina från hela Skandinavien. Vår vision är att Beijing ska bli SAS inkörsport till Kina, oavsett om kunderna flyger från Stockholm, Oslo eller Köpenhamn"

Kan vi håpe på OSL-PEK?

Kan jeg aldri tenke meg at SAS starter opp noe intercont igjen fra OSL...

Airbus 330.

Tror nok dette er svært nære sannheten. SAS er nok klar over at et sterkt C klasse marked til østen fra oljebransjen på Vestlandet(BGO og SVG) går over AMS og FRA samt noe over CPH.
Forbindelsene fra SVG og BGO har i mange år vært gode med KLM og Lufthansa og her kan ikke SAS gjøre noe særlig lenger. Ut fra dette er det svært lite sannsynlig at vi får IC ruter fra OSL , i dette tilfellet til østen.
De fleste av mange kolleger av meg og bekjente forøvrig har Platinium med KLM som meg selv og det forteller litt om hva kundene velger i dagens marked IC fra Vestlandet.
Har man først bygget opp et Frequent Flyer forhold så vil jo kundene selvfølgelig bruke dette på andre områder også.

Originally posted by OJB

Kan vi håpe på OSL-PEK?

Airbus 330.

Tror nok dette er svært nære sannheten. SAS er nok klar over at et sterkt C klasse marked til østen fra oljebransjen på Vestlandet(BGO og SVG) går over AMS og FRA samt noe over CPH.
Forbindelsene fra SVG og BGO har i mange år vært gode med KLM og Lufthansa og her kan ikke SAS gjøre noe særlig lenger. Ut fra dette er det svært lite sannsynlig at vi får IC ruter fra OSL , i dette tilfellet til østen.
De fleste av mange kolleger av meg og bekjente forøvrig har Platinium med KLM som meg selv og det forteller litt om hva kundene velger i dagens marked IC fra Vestlandet.
Har man først bygget opp et Frequent Flyer forhold så vil jo kundene selvfølgelig bruke dette på andre områder også.
Blir jo noe av det samme fra Oslo: Finnair hadde 66% økning fra Norge til Asia i første kvartal i år, og nå kjører de jevnlige avis/TV reklamer med at de er den raskeste veien fra Norge til Asia. Mens SAS har vel ikke hatt TV reklamer i Norge når det gjelder IC rutene deres??
Hvis det noen gang blir flere IC ruter fra OSL, tror jeg det vil bli med utenlandske selskap..

Härligt då blir det totalt 11 avgångar i veckan till Beijing från ARN med SAS och Air China

Hva vil skje med Air Chinas rute ARN-PEK når de blir medlem av Star Alliance? Er det behov for så stor trafikk mellom disse to byene?

Personlig tror jeg at jeg mer enn gjerne ville unngå å fly Air China hvis jeg hadde alternativer!

Originally posted by Bizflyer

Hva vil skje med Air Chinas rute ARN-PEK når de blir medlem av Star Alliance? Er det behov for så stor trafikk mellom disse to byene?

Personlig tror jeg at jeg mer enn gjerne ville unngå å fly Air China hvis jeg hadde alternativer!

Tydeligvis ja.

De jeg kjenner som har fløyet Air China på biz var ihvertfall fornøyd med produktet deres

Originally posted by Bizflyer

Har prøvet det, og må sige det er en ganske ganske behagelig oplevelse, jeg gerne gentager.

Hmmm. Da kommer (som vanlig) spørsmålet: Hva blir kuttet når man øker til Kina??:angry:

Originally posted by OJB

Kan vi håpe på OSL-PEK?

Airbus 330.

Blir jo noe av det samme fra Oslo: Finnair hadde 66% økning fra Norge til Asia i første kvartal i år, og nå kjører de jevnlige avis/TV reklamer med at de er den raskeste veien fra Norge til Asia. Mens SAS har vel ikke hatt TV reklamer i Norge når det gjelder IC rutene deres??
Hvis det noen gang blir flere IC ruter fra OSL, tror jeg det vil bli med utenlandske selskap..

SAS har ikke behov for å reklamere for sine ruter til østen. De har i snitt nærmere 90% belegg...

Det er jo ikke rart at Finnair har stor økning. Nye fly og nye ruter (samt en MASSE grisebillige billetter) gir selvsagt økning. Det hadde også SAS hatt dersom de hadde fått ut fingern og kjøpt nye fly snart...

Spørsmålet er om Finnair tjener penger....

Mens SAS har vel ikke hatt TV reklamer i Norge når det gjelder IC rutene deres??

De har hatt, men det er lenge siden. De siste var vel i form av at par kjendiser som fløy SAS IC jevnlig og fortalte om hvorfor. Og hvem kan glemme indianeren som maler jannestriper i ansiktet.

Back