Endringer i servicekonspet (og andre endringer) hos British Airways

Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Artig artikkel fra Forbes vedrørende de siste kuttene til British Airways. De lurer på om de nå er i ferd med å gå for langt i kuttene sine, og sammenligner med United:

http://www.forbes.com/sites/douggol...h-airways-make-one-cut-too-many/#18a59dafa8bb

Et bra sitat fra artikkelen er jo:

Gordon Bethune who famously turned laggard Continental Airlines from an industry joke to a top player said, "You can make a pizza so cheap, nobody will eat it. You can make an airline so cheap, nobody will fly it."

Man kan kanskje titte på LCC'ene (hva enn "C" nr 2 står for) og mene at sitatet ovenfor er feil. Men det er nå åpenbart en rekke folk som faktisk betaler ekstra for å fly de - etter hvert - såkalte fullservice selskapene. Så det er ikke sikkert det er helt fjernt. LCC'er har vel BÅDE stjålet fra de gamle og fått om bord en stor gruppe som aldri fløy før.

Jeg har nevnt SAS i forrige post, og BA er jo litt på vei ned samme ruta. De barberer economy, men har også kuttet heftig i business og First. Business maten nå er det man fikk på Sterling charter på vei til syden på 90-tallet.

Og mister du en kunde, så er det tungt å få vedkommende tilbake. Det ligger 13 konvolutter med turer booket for 2017 i skuffen min nå. Tenkte ikke på det før jeg skrev. Men kun 2 er British Airways.

Resten er en salig miks av KLM, Air France, Qatar, Ethiopean, American, Finnair, Lufthansa, LOT...
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Og mister du en kunde, så er det tungt å få vedkommende tilbake. Det ligger 13 konvolutter med turer booket for 2017 i skuffen min nå. Tenkte ikke på det før jeg skrev. Men kun 2 er British Airways.
Har 16 og 0 av dem er med BA, men må innrømme at det er mere fordi de er så dårlige med connections til andre destinasjoner enn London i UK.
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Da kommer det forbedringer(?) i ClubEurope fra søndag (UK domestic fra 1. april når businesskabin introduseres)
https://www.britishairways.com/en-gb/information/food-and-drink/short-haul-business-dining

Valg mellom kald og varm rett på alle shorthaul, så vil tiden vise om det er opptur eller nedtur.

I en tråd på Flyertlak står tidene for forskjellige måltider, de nye cateringsonene er tegnet inn, og det spekuleres mer i detaljene rundt dette.
 
Last edited:
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Carrier. Low Cost Carrier.

Vet. Var en spøk i fht en annen diskusjon her på tidspunktet. Om Low Cost betød lav kost for selger eller kunde ;)
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Da kommer det forbedringer(?) i ClubEurope fra søndag (UK domestic fra 1. april når businesskabin introduseres)
https://www.britishairways.com/en-gb/information/food-and-drink/short-haul-business-dining

Valg mellom kald og varm rett på alle shorthaul, så vil tiden vise om det er opptur eller nedtur.

I en tråd på Flyertlak står tidene for forskjellige måltider, de nye cateringsonene er tegnet inn, og det spekuleres mer i detaljene rundt dette.

Blir spennende å se da. Er så jeg vurderer en hurtig dagstur for å sjekke det ut
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Nå skal det etter hvert (april 2017) bli bedre for de som starter reisen i London og reiser i F eller har gullkort. Egen sikkerhetskontroll og rett inn i loungene

Da har det kommet litt skryte-bilder og tekst på ba.com om dette
…customers will be guided to a new, spacious security channel, offering premium finishes. It’s then a direct route to the Galleries First lounge and the Concorde Room. …
https://www.britishairways.com/en-gb/business-travel/articles/the-first-wing
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Blir spennende å se da. Er så jeg vurderer en hurtig dagstur for å sjekke det ut

Ser ut til at jeg slipper det. Gir jo ikke akkurat tempel i kalsongene dette her:

http://travelupdate.boardingarea.com/new-club-europe-catering-lunch/

Men det er en Band1 (etter gammel standard) flight. Håper det er noe mer på OSL.

En annen sloms ser ut til å like 3-retters måltidet sitt fra MLE (Malta?). Men det er vel en loooong haul short haul.

http://www.flyertalk.com/forum/brit...ub-europe-catering-guide-2017-edition-14.html

Maten ser jo faktisk helt for j***lig ut, men det kan jo hende det er godt. Eks laksen da, men det har neppe laks hver dag.

Dog synes jeg det er veldig synd at ikke Turkish eller Aeroflot kunne fløyet 4-5 daglige på OSL-LHR
 
Last edited:
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Prøvde å se på forbedringer vedr. First som nevnt over. Gjelder sikkerhetskontrollen kun for passasjerer som går på i London? Eller gjelder det også for de som kommer inn til T5 i First og skal videre i Europa?

Var svært lite imponert over transfer den ene gangen jeg betalte litt mer for å prøve First. Samme sikkerhetskontroll som Biz, lang kø. I lounge er det ikke egne dedikerte dusjer for First, og var så vidt jeg rakk å få en dusj før neste flight.
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Prøvde å se på forbedringer vedr. First som nevnt over. Gjelder sikkerhetskontrollen kun for passasjerer som går på i London? Eller gjelder det også for de som kommer inn til T5 i First og skal videre i Europa?

Var svært lite imponert over transfer den ene gangen jeg betalte litt mer for å prøve First. Samme sikkerhetskontroll som Biz, lang kø. I lounge er det ikke egne dedikerte dusjer for First, og var så vidt jeg rakk å få en dusj før neste flight.

Ja. Alt er kun for dem som går på i London. Gjelder First og gullkort.

Off tonic, men...

Connection i London på premium billett er en joke når det kommer til security. Det er kort sagt alltid lengst kø i Fast track og fryktelig nedprioritert i forhold til dem som går på i London. Man ser nedover at det er masse check points uten nesten et menneske i kø, men man får ikke lov å bruke dem siden man er i fast track og/eller i connection. Skandale.
 
BA catering enhanced

Trodde ikke jeg skulle delta i klagekoret på BA, men fra forrige helg endret de servicekonsept for Club Europe og for Oslo betyr det at middag på sene avganger hjem fra London er fjernet og erstattet med en liten kald tallerken med to kyllingbiter eller en varm panini. På afternoon tea avgangene er scones forsvunnet.

Oslo har havnet i medium segmentet, mens Stockholm i long plutselig har fått en oppgradering med tre retters meny hele dagen etter frokost.

Jeg trodde Oslo var en bra destinasjon for BA i CE med mye transfer i business, men nå vil iallfall jeg revurdere valg av selskap til London. Ikke det at SAS er noe bedre, men nå er iallfall mye av premium følelsen med BA forsvunnet.

Tror LH og AF nå er de beste europeiske. Håper ikke LH har planer om å ødelegge business produktet sitt.

Noen mulighet for at BA revurderer Oslo sin plass i strukturen slik at vi kan få samme service som Stockholm?
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Søren heller... da er det altså bekreftet da. At de har barbert Oslo.

Spørs om det kan bli spikeren i kista for min del ihvertfall.

Stemmer ryktene på FB at du nå bare får vindrypp i miniglass når crewet er forbi også?
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Har sittet og fundert på alternativene selv nå. BA sin styrke har jo vært:

+ Beste setene
+ God mat
+ BAEC var veldig bra
+ Bra crew

- Har vært LHR

Nå fjerner de maten, samt at BAEC har blitt gradvis mindre verdt (heftig prisoppgang i USA og Asia pluss at segment pricing gjør Europaturer umulige). Jeg har gått et par måneder og lurt på å bytte. Har ikke booket noe BA i år. BA har fortsett vært best, men kanskje ikke lenger nå:

Lufthansa:

+ Bedre mat
+ Bedre lounger etterhvert (BA har blitt slitne)
+ München
+ First (enn så lenge)
+ HON Circle

- Frankfurt
- Horrible business seter
- Varm GT
- Mye dårlige avganger til USA.

KLM:

+ Amsterdam
+ gode C seter (tror jeg)
+ forbedret verdi på Flying Blue

- lounger rundt i verden eksisterer nesten ikke uten long haul connection
- kan kun bruke miles på economy hos Delta
- Kjører en del 2+2 seating på OSL-AMS og fyller alle i C

Det er vanskelig. Hadde Lufthansa fått et skikkelig long haul C produkt ville det vært en nobrainer. Men de har flørteseter og ALT for tidlige avganger vestover. F.eks 12.25 landing i SEA... yeah right.

Vi får se.

Har booket masse long haul i år, men det er da med hhv KLM, Air France, American, Qatar og dobbelt opp med Finnair (som nevnt tidligere).
 
Last edited:
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Skikkelig synd at de har degradert Oslo. Ellers har jo BA mye bedre crew enn SAS, men dette med maten er en skikkelig bummer. Noen som vet om det kan bli gjort noen tweaks slik at Oslo kan få middagsservering iallfall.....
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

En annen sloms ser ut til å like 3-retters måltidet sitt fra MLE (Malta?). Men det er vel en loooong haul short haul.

Male på Maldivene. Ganske long haul ;)
 
Re: Endringer i servicekonspet hos British Airways

Ja. Alt er kun for dem som går på i London. Gjelder First og gullkort.

Off tonic, men...

Connection i London på premium billett er en joke når det kommer til security. Det er kort sagt alltid lengst kø i Fast track og fryktelig nedprioritert i forhold til dem som går på i London. Man ser nedover at det er masse check points uten nesten et menneske i kø, men man får ikke lov å bruke dem siden man er i fast track og/eller i connection. Skandale.
Jeg reiste mye via LHR i 2015 og starten av 2016, og var da enig i at fast track var en vits. Helt krise. Men har vært innom fire ganger i det siste, og det har vært null kø alle gangene. Har jeg bare hatt flaks?
 
Back
Top