Endring av deler av flyrute..??.. What do I do?

VirreVapp

ScanFlyer Silver
Ahh, akkurat hjemme fra Dubai med LH, så dukker hverdagen opp.

Vi har påsketur til Beijing med Finnair. Trondheim-Helsinki-Beijing og retur motsatt vei. vestil i Oktober, avreise om ca 5 uker. Jeg tittet på bestillingen min i dag og det var mage røde trekanter på den på nett, men alt så "Normalt" ut. Så jeg ringe Finnair og de kunne informere om at Finnair ikke vil fly Trondheim-Helsinki eller motsatt.. Så etter hvert vil jeg få en mail eller sms fra de..

Jeg regner med at Finnair vil finne en alternativ rute til oss ?? Hva med ev ekstra reisetid og kompensasjon ? Dette ble jo valgt pga kort reisetid og bare ett flybytte..

Hva er mine rettigheter her?

PS: Jeg har enda ikke hørt noe fra Finnair... På "mine sider" hos de står fremdeles den gamle reiseruten...

Last edited:
If a flight is cancelled, passengers are automatically entitled to their choice of (a.) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions); (b.) later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); or (c.) a refund of the ticket as well as a return flight to the point of first departure, when relevant
Er det mindre enn to uker til avreise så er det litt mer å hente.

Hentet fra EU-reglene her:

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Cancellation

Ser ut som du har valget mellom en omvei innom OSL eller å få pengene tilbake og ta de med til KL eller SK isteden.

Evt. kan det ha noe å si at flyselskapet ikke aktivt har tatt kontakt om dette? Slik jeg forsto det var det OP som kontaktet Finnair, ikke omvendt. (Kun spekulasjoner)

Evt. kan det ha noe å si at flyselskapet ikke aktivt har tatt kontakt om dette? Slik jeg forsto det var det OP som kontaktet Finnair, ikke omvendt. (Kun spekulasjoner)

De kan jo komme til å ta kontakt etter hvert (fristen for kompensasjon er jo to uker) så det blir som du sier spekulasjoner og evt. diskusjon og krangling, og evt. tapt tur.

Back