Endelig Boeing 737-400 i SAS farger!!!

Er der noen som ved om BRJ fortsat har de gamle blå/grå skindsæder fra Baltic-tiden eller om de er blevet byttet ud med det traditionelle SAS design?

apropos BRJ - noen som har fått med seg hvilket navn det står på den kjærra nå? I gamle dager hos Braathens het den "Magnus Barfot"

Og hvis jeg husker rett fra listen min så drar LN-TUJ til paintboxen i morgen!

CK: Mener BRJ heter Olaf Trygvasson eller noe slikt nå?

LN-BRJ er blitt omdøpt eller rammet av en tyrkleif og heter nå "Olaf Tryggvason". Jeg skrev en mail til selskapet om dette men har ikke fått svar. Den skulle ifølge Hagby boka hett "Magnus Barfot", men ble i 1991 leaset ut til LH som D-ACBC. Da den kom tilbake til BU ble flyet ikke gitt noe navn, men det var jo "Sommerflyet" 94 og 95, "Olympiaflyet 93/94 og 95/96. "Trondheim 1000 år- Olav Tryggvason" i 1997.

Attachments

• 058 edited.jpg
    058 edited.jpg
    97.4 KB · Views: 201
  • 062 edited.jpg
    062 edited.jpg
    108.7 KB · Views: 201
Og hvis jeg husker rett fra listen min så drar LN-TUJ til paintboxen i morgen!

Skönt att se att det går närmare och närmare någon form för enhetlig identitet hos SAS Norge. Nu saknas bara att det byts stickers för att passa med DK & SE.

Magnus Barfot i dag = LN-BRK
Da får nok LN-BRJ greie seg med det større kongen Olav Tryggvason

Også får LN-BRJ greie seg med "Laffen", de skriver jo Olaf Tryggvason. Engelsk skrivemåte?:)

På norrøna tid skrev han navnet sitt slik: Óláfr Tryggvason
Han var sønn av Tryggve Olavsson fra Viken. Dette må ha noen språkreglene for eieformen fra den tiden og da lander kjemikeren fort ut på viddene. ;)

SAS Norge er jo i det minste ikke konsekvent, fordi LN-BRM "Olav den Hellige" ikke har byttet navn til "Olaf den Hellige".

Da er vi på tynn is igjen LN-MEH med språktolking og oversetting fra gammel norrøn til dagens norsk. I mine ører er FR en veik utgave av F. Samme det, det er alltid artig å se hvordan språket har kraft og veikhet i seg. Tar man Snorre sin saga som utgangspunkt, så finnes den i forskjellige utgaver - nynorsk og bokmål/riksmål. Da renner det meg i hu en linje fra Olav Tryggvasons saga som illustrerer forskjellen godt dette med kraft å styrke og det var Einar Tambarskjelve sa dette. Først tar vi den på kraftfull nynorsk:
"For veik, for veik er kongens båge"
Så litt riksmål:
"For vek, for vek er kongens bue".
Jeg tenker Willoch med en gang på den siste, ikke villmannen under :)

tambar.jpg

Og jeg husket rett, ser at planen for TUJ i dag er:
OSL-BCN og tilbake,
OSL-ARN og tilbake,
og flyr til SNN som SK9125 klokken 2100UTC i kveld!
Siste sjans til å se TUJ i BU farger i dag!!

Skulle ikke TUI ha vært på SNN forrige uke? Ser på ACARSD.org at den har fløyet som vanlig. Eneste som har delvis manglet av LN-TU-gjengen er TUK, men den har hatt seg en C-sjekk i januar, og har vært ut på SK9xxx-flighter i uka som var.

Skulle ikke TUI ha vært på SNN forrige uke?

Stemmer!
Den skulle det - jeg sjekket i SASAlfa i dag, men kunne ikke finne noe data på den, så det er veldig rart..
TUK skal egentlig inn i neste uke, men det kan hende den byttet plass med TUI.

Da kan det bekreftes, TUI og TUK byttet plass i paint-køen.
Sitter og ser bort på en nydelig nylakkert TUK akkurat nå! :)

Foreløpig liste...(Pr.05/02-08)

LN-BRE -405
LN-BRI -405
LN-BUF -405
LN-BRQ -405
LN-BRK -505
LN-BRO -505
LN-BRH -505 (SAS Braathens)
LN-BRM -505
LN-BUE -505
LN-BUD -505
LN-BRJ -505
LN-BUG -505
LN-TUA -705
LN-TUM -705
LN-TUK -705

Litt mer ACARSD-nyheter:
LN-BRS har ikke vært i lufta siden ettermiddagen på 6. januar - med andre ord ser det ut til at den er på C10-sjekk og lapjoint siden det er gått mer enn fire uker siden sist tur. Vanligvis tar en slik C10-sjekk rundt sju uker, så en eller annen gang i litt mindre enn tre ukers tid kan det være mulig å se enda en 505 med litt grønt/blankt belte rundt vinuene før den flyr til SNN for maling. Neste ut med C10 + lapjoint bør så være -BRR og rett etter sommeren er det vel -BRV som går til pers. Med dagens overenskomst blir vel sistnevntes C10 utført i TLL?

Back