Endelig Boeing 737-400 i SAS farger!!!

Er det noen som har oppdateringer på omlakkerte fly fra Braathens til SAS skjema? Det skulle vel lakkeres noen fly i mellomjula også.

Foreløpig liste...

LN-BRE -405
LN-BRI -405
LN-BUF -405
LN-BRQ -405
LN-BRK -505
LN-BRO -505
LN-BRH -505 (SAS Braathens)
LN-BRM -505
LN-BUE -505
LN-BUD -505
LN-BRJ -505
LN-TUA -705

Last edited:
Det var vel en grunn til at omlakkeringen fra Braathens til SAS Braathens tok så lang tid. Navneskiftet til SAS lå i kortene - og nå opplever vi mer normal progresjon. Flyene ser forresten flotte ut i SAS-dekor!

Er det noen som har oppdateringer på omlakkerte fly fra Braathens til SAS skjema? Det skulle vel lakkeres noen fly i mellomjula også.

Foreløpig liste...

LN-BRE -405
LN-BRI -405
LN-BUF -405
LN-BRK -505
LN-BRO -505
LN-BRH -505 (SAS Braathens)
LN-BRM -505
LN-BUE -505
LN-BUD -505
LN-BRJ -505

BRO har vel også Sas Braathens paint scheme

Helt i orden - lot bare være å trykke på det siste! ;)
Når temperaturen sniker seg opp på det røde feltet skal jeg snike meg ut med kameraet igjen. :)

Og da har vi LN-TUA nylakkert på OSL!
Den flyr i dag til AMS, FRA og AES for de som vil ta bilder!

Ellers er OY-KKG blitt påmalt LN-RRC og blir satt i trafikk i dag (uvisst når akkurat nå),
og OY-KKH er blitt påmalt LN-RRD og kommer til OSL i løpet av morgendagen (rykte).

BRQ er på Shannon mens dette skrives, og settes nymalt i trafikk på mandag,
- og da er alle -405'ene lakkert i fulle SK farger!

Som tidligere Braathens ansatt sitter det langt inne å se disse flyene i disse fargene....
Blir nesten som å se kong harald i naziuniform.. :-)

Livet går videre min venn. Jeg er også ex.BU, men sånn er det i den store forretningsverden. Jeg skjønte BU var r**kjørt den dagen vi fikk beskjed....

jeg trodde først det var en feil, at SAS Norge-flyene ikke hadde Scandinavian på motordekslene, men det ser ut til å være standard, sammen med det norske flagget på halen, på nesehjulsdekselt og på nesen sammen med navnet. På tide å droppe dette også, og gi alle SAS-flyene lik dekor.

Nå vet jeg at jeg får virtuel bank av die-hard BU-fans, men jeg mener også at kongenavnene på ex-BU-maskiner bør byttes ut med Viking-navn, for å få et likt system på det. Så kan DY sette Harald Hårfagre, Magnus Lagabøte, Olav Kyrre og gjengen på halene sine (de har jo noen white-tails) - på den måten blir jo NAS' utvikling til BU Mark II komplett også.

Sikker på at ikke motordekslene uten Scandinavian-titler er den nye malen for gruppen da? Har jo sett mangt et eksempel på "Scanavian" osv., helrøde deksler uten titler er jo en fin måte å slippe disse raritetene på. Billigere er det sikkert også.

Har hørt rykter om at det er det "nye" at vi ikke har Scandinavian-logo på motorene.
Årsaken er jo at vi rett som det er, skifter motordekslene, så fikses de av komponent,
men de går om hverandre og hvis man er uheldig, så må man montere ett "høyre"-deksel
på venstre motorer. Vortex generatoren på innsiden av motorene kan også enkelt bytte side.
Dette skaper jo at man gjerne har Scandi - opp ned - og navian riktig vei bak der..
..ser dumt ut og mange passasjerer lurer, derfor skipper vi å lakkerede cowlingen med navn.

Har hørt rykter om at det er det "nye" at vi ikke har Scandinavian-logo på motorene.
Årsaken er jo at vi rett som det er, skifter motordekslene, så fikses de av komponent,
men de går om hverandre og hvis man er uheldig, så må man montere ett "høyre"-deksel
på venstre motorer. Vortex generatoren på innsiden av motorene kan også enkelt bytte side.
Dette skaper jo at man gjerne har Scandi - opp ned - og navian riktig vei bak der..
..ser dumt ut og mange passasjerer lurer, derfor skipper vi å lakkerede cowlingen med navn.
Det er ikke bare et rykte Speedbird , det er et faktum det du skriver.

jeg trodde først det var en feil, at SAS Norge-flyene ikke hadde Scandinavian på motordekslene, men det ser ut til å være standard, sammen med det norske flagget på halen, på nesehjulsdekselt og på nesen sammen med navnet. På tide å droppe dette også, og gi alle SAS-flyene lik dekor.

Nå vet jeg at jeg får virtuel bank av die-hard BU-fans, men jeg mener også at kongenavnene på ex-BU-maskiner bør byttes ut med Viking-navn, for å få et likt system på det. Så kan DY sette Harald Hårfagre, Magnus Lagabøte, Olav Kyrre og gjengen på halene sine (de har jo noen white-tails) - på den måten blir jo NAS' utvikling til BU Mark II komplett også.

CK, jeg har ikke tenkt å gi deg bank , men jeg mener det er fint med litt individualitet på SAS Norge sine kjerrer.
Det har ingen betydning for merkevaren SAS at kjerrene i de 3 Skandinaviske land har særmerking på hjuldører ,individuelle navn og nasjonalflagg bak.
Snarere tvert imot. Kundene legger merke til dette som en positiv kuriositet og det er ofte å høre på fygeplassene foreldre som forteller sine barn at idag skal vi reise med Magnus Lagabøter , Eylime Viking osv.
Hvilken av de 2 navnene klinger best synes du?
Hvilken av navnene tror du har tilhørighet i folks bevisthet?
Vi som er litt nerdete på detaljer har nok en annen tilnærming enn almuen her.
Mangfold på detaljnivå skaper interesse og er bra etter min oppfatning.
Heia Norge.:nor

Til alle dere flinke detektiver:-)

Da jeg var ung og dro på tur med gjengnen til ypros(1986) reiste vi med LN-SUG. Jeg, den eneste av gjengen som var flyintressert reagerte ikke på reg. Men de andre gutta digget flyet. (LN-SUG..............meg?) Hva skjedde med henne?

Back