Enda en velvalgt reiserute

Så til slutt var det klart for is. Denne gangen kunne man velge mellom is eller varm pai med is. Jeg valgte pai, og jeg tror det var blåbær eller bjørnebær på toppen. Veldig godt, selv om jeg slet med å få ned mer mat på dette tidspunktet:baeh

Tilbehør var kaffe og konjakk, men jeg tror at FA må ha glemt konjakket på ett eller annet tidspunkt, for den kom aldri. Jeg klarte meg ganske så godt uten, og spurte heller etter en GT (svak må vite), for å ha noe å sove på. Sove fikk jeg, en god time.

Attachments

• P7200128.JPG
    P7200128.JPG
    92.1 KB · Views: 19
Før ankomst var det litt mer mat, denne gang en omelett og litt frukt og sjokolade. Det var en temmelig bra porsjon, og smakte godt. På tidligere atlanterhavskryssinger i C har måltidet før landing vært en nedtur i forhold til måltid etter avgang, men her sto det litt mer i stil. Tilbehør ble bare vann denne gangen, man må jo være klar i toppen til å møte immigrasjonen!:smokin

På denne flighten fikk jeg prøvd videoskjermene og underholdningstilbudet også. Det fungerte, men var ellers ikke noe å skryte av. Det er bedre i økonomiklasse på SAS sine langdistansefly. Jeg håper dere oppgraderer til AVOD og litt større skjermer før neste sommer, Dag!:up:

Attachments

• P7200131.JPG
    P7200131.JPG
    104.4 KB · Views: 19
Etter ankomst i NY ble vi stående å vente på ledig gate i over 10 minutter. Da forsvant alt håp jeg hadde om å nå flighten til IAH. Jeg var blandt de første av flyet og gjennom immigrasjon, men til ingen nytte. Immigrasjon gikk som en lek, jeg ble ikke stilt ett eneste spørsmål!
Etter tollen skulle jeg levere fra meg bagasjen, og da ble jeg booket om. Direkteflight til MCO ca en time senere. Vel ville jeg komme hjem 3.5 timer tidligere, men det var alldeles ikke min intensjon. Jeg ville prøve to nye flytyper og besøke en ny flyplass, samt få flest mulig poeng. Jeg har allerede klaget på at jeg ikke ble kredittert poengene jeg ble lovet pga ombooking på turen øst, og kommer også til å ta opp turen vest med CO. Fikk svar på mail på¨den første klagen at jeg måtte ringe, og at jeg kom til å få travelcertificate eller noe, og det er jo et fint plaster på såret. Jeg venter med å ringe til jeg har fått poengene for turen vest, så skal vi se hvordan det går.

Turen nedover til Orlando var i det minste med en 739, og jeg fikk vindussete. Pga såpass kort ventetid gikk jeg rett til gate og tok noen telefoner før avgang, en tur i PC ville bare blitt stress. Jeg må si at jeg er imponert over EWR, det må være en av de flotteste flyplassene i USA, med massevis av butikker og steder man kan kjøpe mat. Jeg har sikkert flydd inn og ut av ORD for mange ganger:cool2

Noen som kjenner igjen denne flyplassen?

Attachments

• P7200132.JPG
    P7200132.JPG
    95.9 KB · Views: 17
Helt utrolig mange stilige skyer på veien nedover. Godt mulig det var en del rester etter Emily, jeg har iallefall ikke sett så mye vær før.

Attachments

• P7200135.JPG
    P7200135.JPG
    97.4 KB · Views: 17
Flighten nedover skulle ta 2 timer og 5 min, dvs 1 min mer enn turen oppover 17 dager tidligere. Vi fikk valget mellom Caesar Salad og kyllingsalat, jeg valgte kyllingen. Godt var det, og faktisk en del kylling også. I tillegg var det en krepsesuppe, som ikke var så god. Drikke var Fetzer merlot, helt greit. Igjen stort pluss for duker, skikkelig bestikk og glass.

Attachments

• P7200137.JPG
    P7200137.JPG
    112.2 KB · Views: 17
Mer vær. Etter jeg begynte å fly selv så har jeg blitt mer og mer interessert i skyer, og da er jo FL et paradis. Her kan man se de vokser fra sekund til sekund. Her er en sky ved kysten av Carolina, som strekker seg høyere enn vår flightlevel, 340.

Attachments

• P7200139.JPG
    P7200139.JPG
    60.7 KB · Views: 2
Enda mer vær. Vi tok flere sikk-sakk svinger nedover, en del av disse skyene flyr man absolutt ikke gjennom!

Attachments

• P7200141.JPG
    P7200141.JPG
    83.8 KB · Views: 3
Jeg kan vel trygt påstå at det falt en del regn i det område denne ettermiddagen

Attachments

• P7200143.JPG
    P7200143.JPG
    77.4 KB · Views: 3
En temmelig grå towering cumulus som vokste mens vi fløy forbi. Skumle greier:naughty:

Attachments

• P7200147.JPG
    P7200147.JPG
    96.9 KB · Views: 5
Etter salaten ble det servert ostekake og kaffe. Ikke servering fra tralle, hver enkelt tallerken ble båret fra galley, på samme måte som salaten. Bestillinger ble forresten tatt før avgang

Attachments

• P7200148.JPG
    P7200148.JPG
    104.3 KB · Views: 0
Noen som vet hvor dette er? Jeg hadde ikke klart det, men siden jeg har fløyet dit med C172, så kjente jeg meg igjen. Den turen ligger vel også her under tripreports, en out-of-state cross country solo på 4.5 time, den lengste på PPL

Attachments

• P7200167.JPG
    P7200167.JPG
    111.8 KB · Views: 4
Her er vi over kysten ved Florida. Som man kan se er det bra aktivitet lenger inne over halvøya mens kysten er ganske fin. For en gangs skyld ser det ut til å være bra vær ved Daytona også:devot:

Attachments

• P7200172.JPG
    P7200172.JPG
    102.4 KB · Views: 2
Her er Jacksonville, der jeg har landet selv flere ganger. JAX ligger oppe til høyre, mens CRG ligger nede til venstre.

Attachments

• P7200175.JPG
    P7200175.JPG
    74.2 KB · Views: 3
Så begynte det å bli temmelig artig. Vi fulgte kysten nedover til OMN, dvs at jeg kunne se rett ned på X47, Flagler County Airport. Det var flyplassen jeg hadde min første solo i februar! Av 4 rullebaner er bare to åpne, men vannet i enden av 6 kan brukes av sjøfly!
Det blir nok en tur til Flagler med Seneca om 10 timer:thumbup

Attachments

• P7200179.JPG
    P7200179.JPG
    112 KB · Views: 3
Så kunne vi se ut mot Lake George (den store) og Lake Disston. Området mot Lake George kalles north practice area, og det er der jeg lærte stalls, steepturns, emergencies osv. Rart å se dette fra en 737!

Attachments

• P7200181.JPG
    P7200181.JPG
    81.5 KB · Views: 1
Siden jeg fløy rett over huset vårt i Norge på vei OSL-EWR, så måtte vi selvsagt gjøre det samme i Daytona på vei EWR-MCO. Jeg fikk desverre ikke tatt bilder av DAB, satt på feil side. Bildene av Deland (der jeg hadde mine første nattlandinger) ble for dårlige til å legge ut.

Videre gikk turen mot Sanford, KSFB, der Delta Connection Academy holder til. Jeg var i Orlando høsten 2003 for å se på denne skolen, men jeg syntes flyparken var for dårlig og prisen for stiv til at jeg ville begynne.

Attachments

• P7200187.JPG
    P7200187.JPG
    95.8 KB · Views: 1
Etter vi var etablert på ILS fløy vi over Orlando Executive, dessverre litt dårlig bilde.

Sjekket i Jeppesen, og ser ikke ut som vi fløy en vanlig STAR. Kanskje bitho seven med radar vectors fra OMN VOR.

Attachments

• P7200192.JPG
    P7200192.JPG
    98.6 KB · Views: 2
Wow, masse flotte bilder!!! :up: Gotta love skikkelig sky-bilder.. Det er IAD den første plassen er? Enig at CO og EWR er ypperlig. Må være blant de bedre transferplassene, så lenge man har tid nok. Noe jeg ikke hadde forrige gang :naughty:

Convective action er spennende, om enn litt brysomt. Heldigvis lite sånt vær her borte. ;) (lite vær i det hele tatt egentlig!)

Back