Enda en velvalgt reiserute

Spennende og nytt... AA har vel ellers både C og F klasse på sine langdistansefly. CO gjorde et genialt trekk når de i sin tid kom med BusinessFirst...

Og her kommer da fortsettelsen.
Pga vertskapet i Asker valgte jeg å ta lokaltog inn til Nasjonaltheateret og flytoget videre. Jeg var da på OSL kl kvart på ni, for avgang 11.25. Litt vel tidlig, men jeg overlever noen timer på flyplass. Bizfirst hadde absolutt null kø, og var det første man kom til på toppen av rulletrappen i avgangshallen. Ved innsjekk fikk jeg også en invitasjon til BA¨s lounge, noe som passet bra når man har litt ventetid. Jeg klarte selvsagt å gå feil, dvs gjennom billettkontrollen til utland. Da var det bare å gå ut gjennom tollen igjen, opp til avgang, og gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Til slutt fant jeg endelig loungen jeg lette etter!
Den var uansett verdt turen, siden avgang for CO39 var utsatt med 50 min pga sent innkommende fly. Ny tid var 12.15, dvs jeg hadde ca to timer i loungen. Utvalget av småsnacks, frukt og drikke var ikke så ille, og bedre enn i de loungene jeg har vært i tidligere. Interiøret så fint i fra langt hold, men stolene var forferdelig skitne.
Jeg fant meg en kaffekopp, litt jus, frukt og en muffins til frokost

Attachments

• P7200091.JPG
    P7200091.JPG
    121.4 KB · Views: 23
Det var bare 4-5 andre i loungen, så jeg hadde tv'n helt for meg selv. Først var det Dawsons Creek:zzz og senere akutten:up: Her er et bilde fra TV-kroken

Attachments

• P7200092.JPG
    P7200092.JPG
    119.5 KB · Views: 25
Jeg så forresten at Flying Blue Gold har adgang til loungen, så om noen mnd får jeg adgang uansett hva jeg flyr og hvor jeg skal fra OSL.
Baren hadde øl, 3 typer hvitvin og 3 typer rød, samt noe sterkere saker. Det var også youghurt og frokostblandinger, og etter en stund kom det chips og dip. Beklager uskarpt bilde. Slik blir det når man prøver å være litt diskre!

Attachments

• P7200093.JPG
    P7200093.JPG
    117.5 KB · Views: 25
Omsider var det klart for boarding, jeg tror klokken ble bortimot 12. Siden jeg så ut som en skikkelig turist, med kamera og sandaler, var jeg trolig den eneste i biz-first boardingen som ble spurt om å vise gjenpart av boardingpasset når jeg skulle ned jetbridgen..:thumbup

På langturer er det godt å komme ombord tidlig, få satt seg til rette og få et glass i hånda, men på f.eks domestic norge så er det like greit å være sist inn og først ut
Også på denne flighten ble det tid til et lite besøk i cockpit.

Attachments

• P7200094.JPG
    P7200094.JPG
    124 KB · Views: 23
Kapteinen hadde flydd en del 767 siste par mnd, så han mente det var en kraftig nedtur å komme tilbake til 757. Dessuten mente han at 762 var en skikkelig rakett, så han skjønte godt jeg ville ta turen om IAH på vel til FL. Det var 3 piloter, en av de var en kvinne. De delte på å sitte på 1B og hvile. Vindforholdene var relativt gode over Atlanterhavet, og vi kunne forvente å ta inn en del av forsinkelsen.

Attachments

• P7200098.JPG
    P7200098.JPG
    123.5 KB · Views: 23
Crewet var veldig hyggelig og pratsomme, det virket egentlig ikke som de fikk besøk der fremme så ofte. Her er siste bilde før jeg gikk tilbake og fant setet mitt igjen (2F, vindu på høyre side)

Attachments

• P7200099.JPG
    P7200099.JPG
    113.6 KB · Views: 3
Vi tok av på 01L (takk Thomas, det vet jeg egentlig. Kan jeg skylde på jetlag?) fra A3. Roterte på A7, noe som ikke er å forakte. Noen som har lengden tilgjengelig?
Grått og regn på OSL denne dagen, så det var stilig å se på all kondensen som dannet seg foran fan og over vingen. Dessverre ikke noe bilde av dette. Etter takeoff gikk turen mot vest. Trolig fløy vi rett over huset vårt hjemme, men jeg var litt for treg til å få med meg det. Fikk derimot en del bilder av Sognefjorden, men må få sett litt på kart så jeg er 100% sikker på hva jeg har tatt bilde av. Deretter tror jeg turen gikk til Florø. Bilder kommer litt senere.
Når vi nærmet oss kysten så var det klart for sjampis og varme nøtter. Litt sent synes jeg, men godt var det!

Attachments

• P7200112.JPG
    P7200112.JPG
    112.1 KB · Views: 3
Her er menyen for OSL-EWR i juli.

TO BEGIN

Warm roasted nuts
served with your preferred cocktail or beverage

APPETIZER CART

Baby shrimp wrapped with smoked salmon
accompanied by horseradish sauce

Foie gras parfait with fig
garnished with green grapes and oranges

SALAD

Mesclun salad mix with tomatoes,
cucumbers, red onion rings and julienned red bell pepper

Offered with your choice of tomato and thyme vinaigrette
or buttermilk ranch dressing

Freshly baked bread and assorted rolls with butter

EXECUTIVE MEAL OPTION

If you should prefer more time to work or relax,
we suggest this complete meal presented all at once,
whenever you wish.

Appetizer Salad
Mesclun salad mix with tomatoes,
cucumbers, red onion rings and julienned red bell pepper,
topped with baby shrimp wrapped with smoked salmon

Offered with your choice of tomato and thyme vinaigrette
or buttermilk ranch dressing

Entree
Please choose your main course
from the entree selections featured on this menu

Chocolate

MAIN COURSES
The Chef’s Selection
Grilled New York strip steak accented by garlic butter
Green asparagus spears Buttered baby carrots
Mashed potatoes

Roasted Duck
Roasted breast of duck with sautéed onions
complemented by balsamic cherry sauce
Baby carrots, fine green beans and roasted parsnips
Celery root purée

Halibut Bouillabaisse
Seared fillet of halibut accompanied by a rich seafood stew,
served on a bed of white wine risotto
Sautéed baby fennel

Pasta Bowl
Ravioli filled with cheese and basil
enhanced by creamy and red pesto sauces,
topped with toasted pine nuts

Freshly grated Parmesan cheese will be offered with your pasta

Fresh zucchini and yellow squash sautéed in olive oil
and lightly seasoned with garlic
is available upon request to accompany any entree

FRUIT AND CHEESE

Select European cheeses accompanied by fresh seasonal fruit,
assorted gourmet crackers and rolls, served with Port wine

DESSERT CART

Featuring vanilla ice cream offered with your choice of toppings
or warm fruit cobbler topped with vanilla ice cream

Fresh Brew® gourmet roasted regular and decaffeinated coffee
made exclusively for Continental Airlines
Tea with your choice of milk or lemon

Enjoy a cup of freshly brewed Emilio Caffè Italian Espresso or Cappuccino
available exclusively in BusinessFirst on our 777 and 767 aircraft.

SKYSNACKSTM A selection of light snacks and refreshments will be available.
•••••

REFRESHMENT

Will be offered prior to arrival

Fresh seasonal fruit

Hot Sandwich
Sliced roast beef with sautéed onions and bell peppers,
served on a focaccia roll,
offered with herb mustard dipping sauce

Chocolate

Fresh Brew® gourmet roasted regular and decaffeinated coffee
made exclusively for Continental Airlines
Tea with your choice of milk or lemon

Forretten hadde jeg stor tro på, og den levde opp til forventningene. Laksen var fet, men god. Foie Gras og reker var virkelig snadder, sammen med sjampis

Attachments

• P7200114.JPG
    P7200114.JPG
    103.4 KB · Views: 7
Mellomretten var ikke noe å skryte av, en kjedelig salat. Tomat vinagrette er heller ikke min favoritt, men det er sikkert fordi jeg ikke liker dressing overhodet.

Jeg måtte le litt når jeg fikk høre om vinvalget. De hadde en Bourdeux, en sdfjølhg og en shiraz. "You said Bourdeux and shiraz, what was the last one?"
"That is a Burgundy, a Cote du Rhone".
:thumbup
Siden jeg ikke hadde sansen for de to franske på veien til Norge, så ble det til at jeg prøvde shiraz'en. Den var heldigvis ikke så ille, og passet helt fint til anda jeg fikk senere.

Attachments

• P7200117.JPG
    P7200117.JPG
    122.4 KB · Views: 7
Jag vill också flyga business :( Får hålla mig till monkey på hemvägen.. Har precis för lite miles.

Dere tok nok ikke av fra 01R og A3 nei.. :baeh

01L derimot, de driver med construction work i sydenden der, så alle avganger må smelle ivei fra A3.. hvis de krever mer bane må de pushes ned til enden av tug.

Uansett, max takeoff distance fra A3 til enden er 3109meter, og hvis dere VR'a ved A7 så tipper jeg ca 2000/500 meter.. :love

Kjempe fin rapport btw!

Stemmer det med rullebanen. Bare jeg som rører litt. Burde vel egentlig være i stand til å skille mellom R og L etter hvert:thumbup

Så var det noen bilder fra vestlandsfjell og fjorder. Kjente meg nemlig igjen:p

Her ser vi Årdalsfjorden gå opp til høyre, Lærdalsfjorden ned til høyre, Kaupangerbukta helt til venstre, og Haukåsen utenfor venstre billedkant

Attachments

• P7200101 copy.jpg
    P7200101 copy.jpg
    132.1 KB · Views: 5
Her må jeg si at jeg er usikker. Noen som vet? Jeg vil anta i området Leikanger, men får det ikke helt til å stemme.

Attachments

• P7200105 copy.jpg
    P7200105 copy.jpg
    124.5 KB · Views: 4
Dette tror jeg må være Fjærlandsfjorden, med Jostedalsbreen helt i bakgrunnen.

Attachments

• P7200107 copy.jpg
    P7200107 copy.jpg
    129.7 KB · Views: 1
En liten wingview. Dessverre uten winglets, men de går mest på Berlin og Stockholm. Kapteinen mente at 757 var bedre å fly i turbulens når den hadde winglets, pga større flate.

Attachments

• P7200109 copy.jpg
    P7200109 copy.jpg
    113 KB · Views: 2
Topp tripreport Dag, det siste bilde er nok Florø .
Vi ser ofte condenstripene på vestbound fly rett syd for Sandane når de stikker ut i havet ved Florø.

Må si at det etter en slik tripreport begynne å "rykke" litt i ITA kortet...

/G

Ting tar litt tid her, men det kommer litt innlegg i ny og ne. Nå er i det minste alle bilder ferdig redigert, så da får jeg bare velge ut hvem jeg skal legge ut og hva jeg skal skrive.

Etter salaten var det klart for hovedrett. Det var egentlig ikke tvil om at det måtte bli and, NY strip får man nok av andre steder. Anda var meget god, selv om jeg godt kunne tenkt meg noe potet- eller risaktig tilbehør. Sellerirotpure blir ikke helt det samme. Heldigvis var det mye kjøtt, så jeg klarte meg:up:

Attachments

• P7200122.JPG
    P7200122.JPG
    105.5 KB · Views: 9
Etter middag var det klart for frukt og ost, med portvin som tilbehør. Samme alternativer som østover, men klager aldeles ikke av den grunn. Bårde godt og mettende. Hvilke ostetyper det var vet jeg ikke, og fruktene ser vel de fleste selv.
Rikelig med drikke hadde jeg, champagne, shiraz, portvin og vann!!!

Attachments

• P7200125.JPG
    P7200125.JPG
    118.6 KB · Views: 2
Back