Enda en velvalgt reiserute

Hei igjen Dag... dette var jo en kjempeflott reisebeskrivelse med fine bilder...! Du er nok en del flinkere til dette enn meg...!

Det med B757 BusinessFirst kommentaren din var det samme en Boeing exec. jeg traff for litt siden nevnte. Han var veldig skeptisk til dette narrrowbody konseptet, og skulle reise med oss til Europa, men med kun 16 seter og full first class service sa han det lignet mere på en businessjet... :)

Vi kjører både Berlin og Hamburg med B757 om dagen, i tillegg til Stockholm og noen andre ruter, så de andre winglet B757'ene var vel satt opp på en av disse rutene. Ship 105 er den neste som får winglets, og skal være ferdig den 19 Juli.

Vi startet med å legge inn in-seat-power på den første B757'en oppe på IAH i går, så da skulle det ikke bli noe problemer med computer batterier lenger... ;)

Ha en fortsatt god sommer Dag... og ikke jobb for mye for dette er jo litt ferie også... så sees vi på Oshkosh... :up:

Dag

Dag, grunnen til at jeg var tom for batteri var at jeg bare hadde amerikansk plugg, så når jeg kom til Oslo og ikke hadde adapter så gikk det tomt. Hadde rikelig (7 timer til sammen) til turen, etter å ha ladet i PC på EWR.

Her er menyen:
TO BEGIN

Warm roasted nuts
served with your preferred cocktail or beverage

APPETIZER CART

Smoked, peppered Alaskan salmon
accompanied by salmon roulade with cream cheese
and creamed horseradish

Air-dried beef garnished with melon and oranges

SALAD

Fresh mesclun greens and frisée with buffalo mozzarella cheese,
red tomato slices, chopped chives and a Kalamata olive

Offered with your choice of balsamic vinaigrette
or buttermilk ranch dressing

Freshly baked sourdough bread and assorted rolls with butter

EXECUTIVE MEAL OPTION

If you should prefer more time to work or relax,
we suggest this complete meal presented all at once,
whenever you wish.

Appetizer Salad
Fresh mesclun greens and frisée with buffalo mozzarella cheese,
red tomato slices, chopped chives and a Kalamata olive,
topped with smoked, peppered Alaskan salmon
and salmon roulade with cream cheese

Offered with your choice of balsamic vinaigrette
or buttermilk ranch dressing

Entree
Please choose your main course
from the entree selections featured on this menu

Chocolate

MAIN COURSES
The Chef’s Selection
Baby rack of lamb au jus with roasted garlic,
presented on a bed of herbed couscous
Sautéed zucchini, squash, eggplant and red and green bell peppers
Fine green beans

Herbed Breast of Chicken
Enhanced by morel mushroom sauce, served over Italian couscous
flavored with fresh herbs, Roma tomatoes and red onion
Fresh green asparagus spears

Halibut
Seared halibut with toasted fennel and herbs
accented by lemon butter, offered with saffron risotto
Sautéed shiitake mushrooms, cherry tomato and salsify
Fresh green asparagus spears

Pasta Bowl
Vegetable lasagne with goat cheese,
topped with creamy marinara sauce and artichoke hearts

Freshly grated Parmesan cheese will be offered with your pasta

Fresh zucchini and yellow squash sautéed in olive oil
and lightly seasoned with garlic
is available upon request to accompany any entree

FRUIT AND CHEESE

Select American and imported cheeses accompanied by fresh seasonal fruit,
assorted gourmet crackers and bread, served with Port wine

DESSERT CART

Featuring Mark Alexander Country Fresh vanilla ice cream
offered with your choice of toppings
or warm fruit cobbler topped with vanilla ice cream

Fresh Brew® gourmet roasted regular and decaffeinated coffee
made exclusively for Continental Airlines
Tea with your choice of milk or lemon

Enjoy a cup of freshly brewed Emilio Caffè Italian Espresso or Cappuccino
available exclusively in BusinessFirst on our 777 and 767 aircraft.

REFRESHMENT
Will be offered prior to arrival

A selection of juices

Fresh seasonal fruit

Assorted breads
including warm croissants and cinnamon and crusty rolls
with butter and strawberry preserves

Fresh Brew® gourmet roasted regular and decaffeinated coffee
made exclusively for Continental Airlines
Tea with your choice of milk or lemon

Meny ble utdelt når purser presenterte seg før avgang, samtidlig som hun snakket litt om turen, om setet, PTV og annen info.

Etter avgang ble det mer sjampis og varm nøtteblanding. Godt, men vanlige nøtter hadde vært bedre.

Attachments

• P7030055.JPG
    P7030055.JPG
    68 KB · Views: 63
Det var ingen vinliste ombord, men på nettet finnes det en liste. Jeg sjekket litt på forhånd, og de fleste vinene var det umulig å finne ut noe om på nettet. Senere fant jeg kanskje ut hvorfor.

Her er juli-programmet til CO.

Wines

Champagne & Sparkling Wines

CHARLES LAFITTE NV BRUT (Charles lah-feet NV broot)
A hearty champagne with hazelnut aromas, light mineral touches & concentrated grape perfume. Served best with seafood appetizers.

KUPFERBERG GOLD (Koop fur berg Gold)
A bubbly sparking wine with hints of toast & citrus. It has crisp notes with hints of peach. Served best with seafood appetizers.

CHARLES DE FERE JEAN LOUIS BRUT DE BLANCS NV (Charles day fah re Jean Louis)
A pale gold color sparkling wine with fresh, fruity aromas of toast, citrus & peach. Served best with seafood appetizers.

PAUL CHENEAU BRUT BLANC DE BLANCS (Paul shuh-no broot blah-nk dee blah-nks)
A sparkling wine with a toasty, smoky aroma. Best complimented with any type of cheese.

White Wines

New World

HEDGES FUME CHARDONNAY
A tropical fruit & citrus white wine with blends of Sauvignon Blanc flavors. Best Complimented with chicken entrees or halibut dishes.

FERRARI-CARANO FUME BLANC
A white wine with floral & herbal tastes. A great summer sipping wine. Best complimented with seafood dishes with capers & black olives. Also with cheeses such as goat, Parmesan and feta or citrus salads with vinaigrette dressing. Asparagus with fresh cracked black pepper.

EDNA VALLEY CHARDONNAY
A white wine with smoky aromas of vanilla oak. Finishes with white peach and citrus. Best complimented with roasted chicken, sautéed fish, seafood and pasta with white sauce. Also goes good with creamy and delicate foods.

South American - Chilean or Argentian

CASA SILVA SAUVIGNON GRIS
A white wine with scents of apricot, hazelnut, mineral & grass. Best complimented with grilled or smoked meats.

French

E. GUIGAL COTES DU RHONE
A bright yellow fruity wine with tastes of pear & apple, as well as mineral & crisp acidity. Best complimented with pasta dishes with red sauce.

JAFFELIN ST VERAN 2001 CHARDONNAY
Wine with pear, vanilla & floral notes that has lovely lingering finish. Best complimented with poultry dishes.

DOMAIN MARGUERITE DU PASQUIER (Doh main Mar gah reet doh Pas que)
A light white wine w/a fruity taste and a mineral and fruit finish. Best complimented veal, chicken or pork loin dishes.

German

LOWENSTEINER WOHLFANRTSBERG
A fruity wine that is refreshing & soft with aromas of wild roses. Best complimented with chicken or fish dished in white sauces.

Italian

MARCO FELLUGA PINOT GRIS
A fruity white wine with hints of acacia flowers & apples. Best complimented with white meats dishes in a light cream sauce.

ALOIS LAGEDER PINOT BIANCO
A light white wine with fruits of apples & peaches. Best complimented with light pasta dishes.

Red Wines

New World/Burgundy

RIDDOCH CABERNET/ MERLOT
A berry red wine with crushed blackberry leaves & a spicy/smoky oak smell & taste. Best complimented with hearty veal or pork entrees.

GUENOC CABERNET SAUVIGNON
A cherry aromatic red wine with flavors of blueberry & blackberry. Best complimented with dark red meat dishes.

RH PHILLIPS EXP SYRAH 2000
Deep red colored wine with crushed raspberry & boysenberry flavors. Aromas of chocolate & lavender. Best complimented with dark red meat dishes.

French Red

DOMAIN DE LA BARALIERE, VALREAS
An attractive red wine with a bouquet of soft, ripe fruits of raspberry & blackcurrants. Best complimented with poultry dishes, such as duck or chicken dishes.

French Bourdeaux

DOMAIN DE LARIVET 1999
A rich, red wine with a woody aroma. Best complimented with pork roasts & tenderloins or veal dishes.

ADMIRAL DE BEYCHEVELLE 1999
A toasted, buttery scented wine, & yet, fruity with hints of coffee. Best complimented with mushrooms & red meats.

CHATEAU PEYMOUTON
A red wine with smells of red fruits, blackcurrant, & vanilla. Best complimented with red meats and cheeses.

CHATEAU MAYPE BORDEAUX BLEND 2000/2001
A red wine with a caramel taste and smells of leather. Best complimented with red meats and cheeses.

Italian

COPPO BARBERA D'ASTI L'AVVOCATA LYRICUS
Ruby red with a ripened fruit flavor. It is full-bodied & has a harmonic, spicy finish. Best complimented with meats with wine sauces.

TENUTA CAPARZO 2000 ROSSO DI MONTAL CINO
Featured in Wine & Spirits in Oct. 2004 & Wine Enthusiast in Nov. 2004.
A very bold, ripe red wine with ripe cassis, cherry &tannins. Red fruit unfolds continues as its drunk. Best complimented with dark meats and peppers.

Portuguese

DOM MARTINHO
A full-bodied and well-balanced wine with black cherry flavors and aromas of dark chocolate and subtle mint. Best complimented with pasta dishes, such as gnocchi with pesto or tomato based sauces.

South American

VINA TARAPACA GRAN RESERVA MERLOT 2001
A deep ripe red wine with flavors of fruit, vanilla & spices. Best complimented with meat dishes or marinara pasta dishes.

LA CAPITANO REERVE MERLOT 2003
A spicy red wine with hints of chocolate and infused with orange. Best complimented with hearty dishes.

Spanish

ATRIUM MERLOT
A rich, cherry wine with fruit and woodsy flavors. Best complimented with sweet sauce dishes or hard cheeses.

MAS D' ARANYO
A red wine with flavors of black cherry & plum fruit. Best complimented with hearty meat dishes.

Port

DOW FINE WHITE PORT
Best served as aperitif -- before dinner drink. (Lisbon, Portugal Only.)

FONSECA BIN 27
Best served as an after dinner drink with cheese or sweet desserts.

QUINTO DO NOVAL

Som menyen antydet kunne man velge mellom beef og salmon. Or do you prefer both? Of course! Det er det spørsmålet jeg liker aller best... Enten den ene eller andre eller begge!!!
Dette var reisens høydepunkt når det gjelder mat. Kjøttet var godt, omtrent som fenalår, laksen var god, lettrøkt og med god peppersmak. Laksepateen var likevel det beste. Stjerne i boka for den. Drikke var mer sjampis. Det er sjelden feil. I tillegg valgte jeg et glass bordeux. Jeg spurte etter italiensk vin, men det hadde de ikke. Bordeux'en var ikke god, og eneste grunnen til at jeg drakk opp var for at glasset ble tomt så jeg kunne få prøve en annen rødvin.:p

Attachments

• P7030062.JPG
    P7030062.JPG
    98.2 KB · Views: 66
Så var det klart for salat med mozarella og tomat. Ikke spesielt givende, men er man sulten så går det jo ned. Siden jeg ikke liker dressing, blir det litt kjedelig på smak. Mer sjampis og denne gang forsøkte jeg en Cote du Rhone. Et hakk bedre enn Bordeux'en, men heller ikke denne en vin etter min smak. Det må legges til at jeg ikke er en fan av rød fransk, men så har jeg heller aldri prøvd de dyre og gode derfra.

Attachments

• P7030068.JPG
    P7030068.JPG
    99.2 KB · Views: 61
Kan forresten legge til at bildene ikke er av topp kvalitet, siden blitz er forstyrrende for medpassasjerer. Lukkertiden blir lang, og dermed blir det uskarpt når man ikke har annen støtte for kamera enn sin egen brystkasse.

Hovedretten ble kylling, og den smakte godt, hverken mer eller mindre. Jeg må si at jeg ikke husker om det er samme vinglasset som jeg hadde til salaten, eller om jeg prøvde en ny en:sarc

Kanskje CO burde få tak i slike stilige sjampisglass som bla Cathay bruker? Du får tipse innad i organisasjonen Dag! Det lille ekstra som gjør seg vet du!

Attachments

• P7030074.JPG
    P7030074.JPG
    102 KB · Views: 60
Neste punkt på menyen var frisk frukt og et utvalg av oster. En av ostene var gode, de andre middels. Jeg har på ingen måte peiling på oster, så ta det utsagnet med en spade salt. Frukten var derimot helt topp, frisk annanas er nydelig. Drikke var et glass portvin. Portvin er heller ikke min sterke side, men det var godt, selv om den smakte litt ung og tynn i forhold til de referanser jeg har.

Attachments

• P7030078.JPG
    P7030078.JPG
    78.9 KB · Views: 60
Som seg hør og bør avslutter man med is. Jeg valgte vanilje med sjokkis og jordbær. Tilbehør ble Cognac og kaffe. Ikke noe å si på dette, selv om Deltas sundae var hakket over.

Attachments

• P7030081.JPG
    P7030081.JPG
    79.3 KB · Views: 12
Etter middag ble det en tur på toalettet, og i samme slengen ba jeg om en GT. Min erfaring med amerikanske selskaper gjorde at jeg ba om en svak en, siden jeg synes 60% gin, 20% is og 20% tonic ikke smaker så forferdelig godt. Denne smakte heldigvis godt. Flyvertinnen lurte på hvorfor jeg tok bilder av all maten:D Det var heldigvis helt i orden, men hun var bare litt nysgjerrig. Jeg kunne jo vært en journalist eller noe? Jeg burde kanskje sagt ja om jeg var misfornøyd med servicen, så de kunne tatt seg ekstra godt av meg, men siden jeg ikke hadde noe å klage på var det liten vits.

Jeg ble spurt av en FA om han skulle vekke meg før frokost, og jeg sa ja.
Etter GT og en friendsepisode var det på tide å ta på seg headset med ANR, eyeshades og teppe, og lukke øynene. Jeg ble rimelig fort borte, og våknet av at naboen snakket til meg. Da var vi over Haugesund, og frokosten var over. Jeg må ha vært temmelig langt borte, og det betyr jo at setene til CO ikke er noe å si på:D
Det var ikke noe problem å få frokost likevel, om man kan kalle litt frukt og en croisant frokost. Det holdt for meg, og endelig var vi på vei ned mot OSL.
Total flytid var 6.45, og fra gate til gate var 7 timer.

Attachments

• P7040087.JPG
    P7040087.JPG
    85.3 KB · Views: 9
Da er det vel på tide med en liten oppsummering fra min side. Jeg gir litt karakterer og kommer med positive og negative synspunkter.

Innsjekk/Boarding:10/10 - Ett min kø i Orlando for innsjekk, gikk rett ombord på begge flightene når jeg kom til gate. Rerouting direkte til EWR var også greit, siden jeg fikk samme setet.

Punktlighet: 10/10 - Begge flighter tok av på tid, og landet før tid. På EWR er jeg ikke helt sikker, men tror vi var ca 10 min tidlig. Til OSL var vi nede 25 min tidlig.

Service: 9/10 - Ikke mye å si på her heller. Eneste minuset er at MCO-EWR kunne hatt en runde med drikkeservering etter maten.

Mat: 8/10 - Servering av varm mat innenriks på en 2 timer flight hører til plussene i USA. Maten var helt ok på smak og mengde. Over Atlanteren var det rikelig med variert mat, og det meste smakte godt. Metallbestikk all over er også meget bra. Vinglassene kunne man derimot jobbet litt med.

Vin: 4/10 - Her er ankepunktet mot flightene mine. Den beste rødvinen var faktisk den amerikanske merloten på innenriksflighten. Ingen italienske viner var skuffende over dammen, det samme var kvaliteten på de franske. En chablis eller en østerrisk riesling eller gruner veltliner hadde også gjort seg. Champagne er alltid godt, selv om det ikke er den aller beste jeg har smakt.
Dag J, du må opprette kontakt med noen italia-fans så de kan få inn en barbaresco, amarone, chianti classico eller barolo i vinlisten.

Setet: 9/10 - God skulderplass og ok benplass innenriks. Ingen følelse av at man hadde en person tett innpå seg, og regulerbare vinger på hodeputen gjorde at man kunne sove uten store problemer uten å risikere å lene seg over på naboen. På bizfirst er setet mye bedre enn det ser ut, benplassen og bredden er god. Man kan lene det tilbake omtrent som en god stressless, og å sove 4-5 timer etter middag går veldig greit. Jeg må vel en eller annen gang prøve lie-flatseter, men fra østkysten av USA til Europa har ikke jeg behov for det. Fra vestkysten eller Europa-Asia hadde jeg sikkert satt pris på det.

IFE vet jeg ikke noe om på 757, siden jeg hadde pc så jeg på 24 sesong 1 og gamle friends-episoder i stedet for. En filmvisning på innenriks trekker opp!

Alt i alt, CO har et produkt som slår både SAS og Delta ut fra mine erfaringer. Det største plusset er likevel direkteflight til OSL, og det burde jo SAS kunne konkurrere på om de vil. Jeg er fortsatt skeptisk til 757 over dammen i Y, både på grunn av støy og at den er trang. Er setet bra hadde jeg sikkert overlevd i et såpass lite fly som G450:D

Flott rapport... Kabinen ligger langt foran det Icelandair tilbyr på sin business klasse. Her er det jo snakk om benavstand... Kommer crewet og retter på glass og kopper fortsatt? Slik at logoen til CO hele tiden vender mot deg? Husker de gjorde det på den gamle førsteklassen mellom Denver og London...:spin:

Originally posted by EB
Flott rapport... Kabinen ligger langt foran det Icelandair tilbyr på sin business klasse. Her er det jo snakk om benavstand... Kommer crewet og retter på glass og kopper fortsatt? Slik at logoen til CO hele tiden vender mot deg? Husker de gjorde det på den gamle førsteklassen mellom Denver og London...:spin:
Eller rett og slett fjerne logoen :)

Men utrolig bra rapport :)

CO hadde logo på glasset på flighten innenlands, så da måtte jeg bare ta med meg et glass. Over dammen var det ikke logoer i det hele tatt, så da var det ikke noe å rette på for FA.
Stor benavstand, er det det samme som å være hjulbent? Eller mener du stor seteavstand?:D

He he... Er vel seteavstand... Innlegget i går ble nok skrevet i påvirket tilstand...:devot:

Hei igjen Dag... og flott oppsummering. Jeg skal sende kommentaren din om vinene til hun som står for planlegging og innkjøp av viner på flyene våres. Jeg la ut et spørsmål her på forumet for vel et år siden om hvilke hvit viner Nordmenn likte best og fikk mange gode innlegg. Har alltid likt Bordeaux viner men jeg kan nok være enig at en god California vin ofte er bedre enn en ikke-så-god Bordeaux vin... ;)

Nyt ferien din Dag. Niels og jeg skal prøve en variasjon til med GAMI injectors på C-210'en for optimal performance før vi drar til Oshkosh.

Dag

Originally posted by Dag Viking
IFE vet jeg ikke noe om på 757, siden jeg hadde pc så jeg på 24 sesong 1 og gamle friends-episoder i stedet for. En filmvisning på innenriks trekker opp!

Speaking of which; har Continental "nyere" type IFE i de 757-ene som krysser dammen, med skjermer for hvert sete etc., eller er det bare felles filmvisninger og noen radiokanaler i setene?

Morten.

Dag, jeg husker du spurte om det, og alle (bortsett fra meg) ville bare ha chablis. Jeg liker like godt en god tysker eller østerriker.
God tur oppover til WI, jeg må snart få bestilt meg billett. Problemet er at NWA sine nettsider bare tar visa som er registrert i USA.

Angående IFE så er det samme som SAS har på sine airbusser. En skjerm som hører til hvert sete, med valg mellom flere kanaler.
Planen er kanskje AVOD på litt sikt? Det er jo det som er fremtiden, og CO kommer nok til å bruke 757 en god stund ennå.

Nå skal jo også AA begynne med flere transatlantiske ruter med 757 etter å ha prøvd 757 på Manchester...

Jøss! Har ikke AA samme klasser på 757`n? Innenriks har de vel i allefall første klasse - hvorfor ikke på langruter?

Flyet har domestic F, noe som gjør at AA ikke vil selge noe annet enn Y. Setene i dom F er ikke bra nok til å selges som hverken F eller C intercont. F-setene blir delt ut etter status i AAdvantage eller hva det nå heter, etter hva jeg har lest. Om AA velger å starte flere destinasjoner etter hvert, så tipper jeg at de oppretter en subflåte 757 med int C klasse.

Back