Enda en velvalgt reiserute

Drikke før avgang, jeg valgte diet coke. Det ble også presentert menyen, vi fikk valget mellom en varm sandwich eller salat, med tilbehør. Jeg valgte førstnevnte. Tok av fra 18R, roterte på 7500 fot og klatret i mange steps. Cruise på 27 000 fot, men etter hvert ble det FL330 eller 350. Litt småhumper etter TO, men det er jo ikke noe nytt en sommerdag i FL. Tid enroute var 1.58. Setet i CO sin 1st class er godt og bredt, og benplassen på rad 2, bulkhead, er helt grei. Utrolig godt å sitte med skuldrene ut fra kroppen, og slippe å brette seg sammen.
Etter en stund fikk vi drikke og peanøtter. Det ble vist film, og alle ble bedt om å dra ned gardinene. En helt grei romantisk komedie, noe baseball-greier. Visning av film er et meget bra tiltak, og slår faktisk UA sin ch9

Ekte metallbestikk er et stort pluss i margen!
 

Attachments

  • P7030007 copy.jpg
    P7030007 copy.jpg
    88.3 KB · Views: 52
Vi fløy nordvest, og gjørde en høyresving for 22L.
Oppsummert så må jeg si at det var en meget fin flight, langt over Delta sin 1.kl. Varm lunsj, varme håndklær og brede seter trekker opp. Eneste minus var at flyvertinnene kunne gått en runde til med drikke på slutten. Karakter 9 av 10!

Videre følger noen bilder. Dette er trolig BWI, uten at jeg skal være for påståelig!
 

Attachments

  • P7030009 copy.jpg
    P7030009 copy.jpg
    114.1 KB · Views: 51
Innflyging til EWR tok oss forbi LGA også, jeg antar at det er RW 4 vi passerer her
 

Attachments

  • P7030010 copy.jpg
    P7030010 copy.jpg
    73.4 KB · Views: 48
Privatair BBJ. Flere enn CO som flyr narrowbody over dammen
 

Attachments

  • P7030024 copy.jpg
    P7030024 copy.jpg
    76.5 KB · Views: 9
Og her er utsikten fra stolen min der jeg sitter nå.
3 timer til jeg er i flyet, mer av rapporten kommer om noen dager.
 

Attachments

  • P7030027 copy.jpg
    P7030027 copy.jpg
    99.3 KB · Views: 17
Dag Viking, jeg har tatt meg friheten å tekste bildet ditt. Innflyvingen til EWR over Paterson (PNJ), Teterboro (TEB), OKANO (litt over 5 nm fra EWR RWY 22L - 1800 fot) kan være praktfull hvis sikten er god. Bildet ditt er tatt rundt 8 nm fra flyplassen og da ligger man vanligvis på rundt 2500 fot.

Flott å se bilder fra EWR - slik det ligger an nå, ser det ut til at det blir en tur/retur OSL-EWR-OSL med CO i et åtte forreste setene enten uken 15-20 eller 22-27 august :p
 

Attachments

  • Manhattan&NJ.jpg
    Manhattan&NJ.jpg
    144.8 KB · Views: 18
Bare hyggelig det KGL, er jo bra at noen leser det jeg skriver. Eller ser på bildene i det minste. BTW, CO har 16 seter foran
Her kommer resten av rapporten, om jeg har nok batteri på pcn.

Avgang EWR-OSL var kl 20.15, og kl 1930 fant jeg ut at det var greit å pakke tingene og se om det var noen souvenirer som noen i Norge kunne ha glede av. Jeg var nesten ferdigpakket dag flighten ble oppropt i Presidents Club. Jaja, ingen shopping for min del, men å gå ombord og få et glass sjampis hørtes like fristende ut.
Så at ship 134 dro til ARN, og en annen kjerre med winglets dro til et annet sted i Europa, ergo bare vanlige vingetipper for vår del

Her er flyet ved gate:
 

Attachments

  • P7030028.JPG
    P7030028.JPG
    94.9 KB · Views: 13
Ved gate fikk jeg kommentaren "ah, there you are" akkurat som om de hadde ventet på meg. Litt rart, tatt i betraktning at det ennå var 35 min til avgang, og biz1.st var bare 1/3 full når jeg kom. Senere ble den helt full.
Setet mitt til høyre.

Edit: husket ikke forskjell på høyre og venstre
 

Attachments

  • P7030029.JPG
    P7030029.JPG
    99.9 KB · Views: 20
Pitchen hos CO er 55", og setet er det samme som på 762 og 777 så vidt jeg kan se. De ekstra tommene gjør at jeg på 193cm kan strekke helt ut og slappe av uten å treffe noe (i forhold til SAS sine 50"), men må be naboen reise seg når jeg skal forbi og setene foran er lagt ned (i motsetning til DL sine 60" som går an å lure seg mellom).
Setebredden er generøs, og holder til min skulderbredde. Setet i seg selv er komfortabelt, har reguleres elektrisk. Full flat savnes ikke av meg.
 

Attachments

  • P7030031.JPG
    P7030031.JPG
    98.8 KB · Views: 8
Og her er rad 4, sete DF. Bare 4 rader gjør det til en koselig og intim kabin. Mangel på 2 midtganger gjør NULL OG NIKS.
 

Attachments

  • P7030033.JPG
    P7030033.JPG
    110 KB · Views: 14
Det ble også tid til en tur i cockpit for å ta litt bilder og prate med FO. Han likte seg meget godt på 757 (ikke overraskende, det er jo en sportskjerre av rang)

Her er instrumentene fra setet jeg prøvesatt, med STAR-plate på yoken
 

Attachments

  • P7030035.JPG
    P7030035.JPG
    102.7 KB · Views: 14
Beklager dårlig kvalitet.. Tror det var det kraftige lyset utenfra som spilte meg et puss.
 

Attachments

  • P7030036.JPG
    P7030036.JPG
    109.5 KB · Views: 15
Og her er FO. Ikke helt junior som man kan se. Han kom i rutetrafikk som 27åring
 

Attachments

  • P7030037.JPG
    P7030037.JPG
    111.6 KB · Views: 27
Jeg var vel nr 3 eller 4 ombord foran, og ikke lenge etterpå fikk jeg valget mellom vann, appelsinjus eller sjampis. Valget ser man her
 

Attachments

  • P7030040.JPG
    P7030040.JPG
    58.1 KB · Views: 8
Den lille kjerra vår brukte ca 6000 fot på å komme i lufta. Temmelig imponerende, siden starten var myk og vi var godt i gang før TO-power var set. Litt til venstre, så en 180 grader sving til høyre og nordover. Her er et bilde av vingen i solnedgangen.
Nå er jeg tom for batteri, så resten kommer om et par dager.
 

Attachments

  • P7030048.JPG
    P7030048.JPG
    89.8 KB · Views: 5
Høres ut som en standard BREZY-avgang fra RWY 22R:
Turn left and climb on HDG 190°.
At D2.3 108.7 turn right to HDG 220°.
Maintain 5000.
Thence expect vectors via R217 IGN - BREZY.

Spørsmålet er hvor lenge dere måtte putre på 5000 fot? Hvis LGA har TO på RWY31, og mange av disse er westbound, så kan det vare lenge med lavtflygning på 5000 fot for å ligge under disse.

Tristate-området er et mareritt i rushtiden! Eneste gangen jeg har opplevd øyeblikkelig climb var en gang det var sommerrøskevær vest for EWR. Ingen fly kom inn fra vest og EWR var nesten full av fly som ventet med å ta av vestover. Som et resultat av røskeværet var det bare fem passasjerer i fremre Business Class-kabin på SAS 763en til FBU den kvelden.
 
Back
Top