Enda en A330 til AY

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
Stock Exchange Release
Finnair Oyj Investor News FINNAIR'S LONG-HAUL FLEET CONTINUES TO GROW


Finnair has today decided to acquire one additional twin-engine Airbus A330
wide body aircraft for its long-haul fleet in spring 2010. The airline has
confirmed one of its three remaining options.

This aircraft acquisition is a continuation of our planned 12 Airbus aircraft
fleet. According to our assessments, Asian traffic will continue to grow in the
long run and we want to prepare for this by increasing our capacity. The order
books of the aircraft manufacturers are full, so fulfilling the option makes
sense, says Finnair EVP Scheduled Passenger Traffic Henrik Arle.

Finnair currently has ten long-haul aircraft of which three are Airbus A340s
and seven Boeing MD-11s. This year two more A340s will be acquired. In
2000-2010 the MD-11 fleet will be replaced with new Airbus A330s. The now
ordered aircraft represents additional growth. The twin-engine A330 burns over
20 per cent less fuel and emits over 20 per cent less carbon dioxide than the
MD-11.

Finnair Plc
Communications
4.2.2008
 
Hva blir den (per i dag) endelige miksen av A330 og A340? A350-ordren ble vel kansellert?
 
Hva blir den (per i dag) endelige miksen av A330 og A340? A350-ordren ble vel kansellert?

Det ble en blanding av de tre. Finnair har bestilt, utenom denne, 11x A350XWB og 7 i en blanding av A330 og A340. I tillegg kjøpte de vel en A340 av Virgin Atlantic om jeg ikke husker helt feil.

Finnair var faktisk de første som underskrev firm order på A350XWB!
 
og med dette er det ikke lenge før Finnair kan kalle SAS for "lillebror" i Norden når det gjelder langruter. Vi får håpe SAS får fingeren ut og kommer på banen med litt mer konkret enn bare "planer".
 
Særlig vestover (hvor jeg reiser) er Finnair store og gode...NOT!
 
Særlig vestover (hvor jeg reiser) er Finnair store og gode...NOT!

Men det sier seg jo selv at fortrinnet deres ikke akkurat ligger vestover... Men østover er de meget gode, særlig med Vantaa-flyplassen som er en drøm i forhold til andre flyplasser nede i Europa. Prisene til Finnair er også meget gode.

Hvor skal A330 settes inn? Den kan vel ikke ta de lengste Asia-rutene - men India, f.eks.?
 
Back
Top