L1011-500
ScanFlyer Silver
En Twin Otter på vei...
Halloen!
Så var det tid for å dra ut på tur igjen.
Det har igjen blitt noen turer siden forrige rapport, men disse har egentlig ikke vert så veldig spennende. Skriveånden kommer og går også ganske ofte.
Men min siste tur kan vel betegnes som litt utenom det vanlige og skriveånden har også kommet tilbake
En tur til Barra (eneste flyplass i verden som benytter ei strand til rullebane) hadde lenge svirret i hodet mitt, tanken på å fly Twin Otter var også fristende. Twin Otter er jo ikke hverdagskost nå for tiden. Loganair som flyr for FlyBe til Barra flyr fra Glasgow, så jeg måtte finne ut hvem som skulle fly meg dit. Valget falt på Eastern Airways som startet direkterute fra SVG til GLA 12 september. Lenge siden jeg konsekvent har valgt direktefly, men muligheten for å prøve et nytt flyselskap og flytype (SAAB 2000), så vel som pris var en avgjørende faktor.
Avreise SVG-GLA ble 2. november, mens lufteturen til Barra ble lagt til den 3. og retur til SVG den 4. Med andre ord ble Glasgow basen, og jeg trengte da også et sted å bo. Her falt valget på CitizenM (Mener på at jeg har lest noen rapporter her inne fra CitizenM på Schiphol?). Ikke bare var det rimelig, men det er også et meget moderne hotell med mange fiffige løsninger. Beliggenheten var også meget sentral.
Til dere som kanskje ikke har hørt om flyplassen på Barra før, så slenger jeg inn litt Info fra Wikipedia:
Barra airport is a short-runway airport (or STOLport) situated in the wide shallow bay of Traigh Mhòr at the north tip of the island of Barra in the Outer Hebrides, Scotland. The airport is unique, being the only one in the world where scheduled flights use a beach as the runway.
The beach is set out with three runways, marked by wooden poles at their ends. This allows the Twin Otters that serve the airport to almost always land into the wind. At high tide these runways are under the sea - flight times vary with the tide. Emergency flights occasionally operate at night from the airport, with vehicle lights used to illuminate the runway and reflective strips laid on to the beach.
Onsdag, 2.11.2011
SVG-GLA, T34601
SAAB 2000, G-CDEA
Avgang: 09:20
Sete: 3F
Dagen for avreise var kommet. Tok flybussen ut til Sola og klokka var vel blitt 08:00 når jeg gikk av bussen. Eastern har ikke Internett-innsjekk, så da var det bare å finne veien til innsjekkingsskranken for å sjekke inn (Skulle uansett sjekke inn bagasjen, så måtte jo til skranken uansett). Ikke noe kø, så innsjekk og bagdrop var gjort på 1 min. Lite kø i sikkerhetskontrollen også, så var vel igjennom på 2 min. Kjøpte meg en Is-te og et magasin og satt meg ned med laptopen mens jeg ventet. Litt over hall 9 kom det opp på avgangs skjermen at beregnet avgangstid nå var 09:50. Vel ikke noe stort problem i og med at jeg ikke hadde noen connections å tenke på. Men da jeg gikk inn på Avinor sine sider for å se ankomst-tid for Easterns flight fra ABZ (denne som går til GLA) stod det 10:30. Fikk litt bange anelser, men gikk likevel ned mot gate 7 når klokken var litt over 9. Da hadde passkontrollen åpnet og det viste seg at flyet fra ABZ landet like etter, og etter litt venting ble det tid for boarding.
Dagens individ G-CDEA – bygd og levert til Crossair i 1994.
Ble ønsket velkommen av en smilende flyvertinne. Fant raskt sete mitt, 3F og etter noen få minutter var boarding complete. Tror vi var 12-15 passasjerer.
Knyttenevetesten såvidt bestått med litt godvilje. Setene var helt greie.
Så snart alle hadde funnet seg til rette og kapteinen hadde informert litt om flyturen og at det var Tanya som skulle se etter oss passasjerene i dag, kom hun rund med en kurv med «pre departure sweets». Klokken 09:35, bare 15 min forsinket startet vi opp, satte snuten mot RWY 18 og tok av mot Skottland. Vi klatret opp til FL270 og jeg må si jeg ble imponert over lydnivået, meget behagelig. En liten stund etter (eller før?) vi var oppe på cruise begynte Tanya med serveringen. «Serveringen» bestod av et utvalg kalde og varme drikkevarer, samt et valg mellom forskjellige typer chips, peanøtter eller sjokolader. Ikke noe mat med andre ord. Men på den andre siden bedre enn ingenting.
Jeg tok en kaffe, appelsinjuice og en liten pose med chips. Fant ut når jeg åpnet posen at jeg hadde valgt en chips med noe oste-greier som ikke akkurat luktet veldig behagelig for å si det slik, men hadde heldigvis ingen sidemann :colgate: Kan også nevne at kaffen faktisk var den beste «flykaffen» jeg har smakt!
Ikke noe galt med utsikten fra 3F
Etter en rolig flytur begynte vi nedstigningen mot Glasgow og Tanya kom igjen rundt med kurven med drops. Etter noen minutter og en ganske «humpete» approach landet vi ganske nøyaktig kl.10:00.
Passkontrollen ble passert 3-4 min etter jeg gikk av flyet, men måtte vente en 7-8 min på bagasjen. Fant så veien til flybussen som går direkte til byen og Buchanan bus station som lå 2 min unna hotellet. Turen inn til byen tar ca 20 min og går på motorveien helt inn til byen.
Noen bilder fra Hotellet
Rommene er ikke store, og egner seg nok best til én person. Senga er vel det eneste i rommet som ikke er beregnet på en person :colgate: Ellers styres lyset, TV'en, temperaturen og persiennene og rullegardinet fra en fjernkontroll.
Badet. Inneholder en fantastisk dusj i den ene enden og toalett i den andre. Vasken er plassert i rommet, men funker helt fint.
Måtte se to ganger når jeg sjekket kanalene og denne dukket opp!
Halloen!
Så var det tid for å dra ut på tur igjen.
Det har igjen blitt noen turer siden forrige rapport, men disse har egentlig ikke vert så veldig spennende. Skriveånden kommer og går også ganske ofte.
Men min siste tur kan vel betegnes som litt utenom det vanlige og skriveånden har også kommet tilbake

En tur til Barra (eneste flyplass i verden som benytter ei strand til rullebane) hadde lenge svirret i hodet mitt, tanken på å fly Twin Otter var også fristende. Twin Otter er jo ikke hverdagskost nå for tiden. Loganair som flyr for FlyBe til Barra flyr fra Glasgow, så jeg måtte finne ut hvem som skulle fly meg dit. Valget falt på Eastern Airways som startet direkterute fra SVG til GLA 12 september. Lenge siden jeg konsekvent har valgt direktefly, men muligheten for å prøve et nytt flyselskap og flytype (SAAB 2000), så vel som pris var en avgjørende faktor.
Avreise SVG-GLA ble 2. november, mens lufteturen til Barra ble lagt til den 3. og retur til SVG den 4. Med andre ord ble Glasgow basen, og jeg trengte da også et sted å bo. Her falt valget på CitizenM (Mener på at jeg har lest noen rapporter her inne fra CitizenM på Schiphol?). Ikke bare var det rimelig, men det er også et meget moderne hotell med mange fiffige løsninger. Beliggenheten var også meget sentral.
Til dere som kanskje ikke har hørt om flyplassen på Barra før, så slenger jeg inn litt Info fra Wikipedia:
Barra airport is a short-runway airport (or STOLport) situated in the wide shallow bay of Traigh Mhòr at the north tip of the island of Barra in the Outer Hebrides, Scotland. The airport is unique, being the only one in the world where scheduled flights use a beach as the runway.
The beach is set out with three runways, marked by wooden poles at their ends. This allows the Twin Otters that serve the airport to almost always land into the wind. At high tide these runways are under the sea - flight times vary with the tide. Emergency flights occasionally operate at night from the airport, with vehicle lights used to illuminate the runway and reflective strips laid on to the beach.
Onsdag, 2.11.2011
SVG-GLA, T34601
SAAB 2000, G-CDEA
Avgang: 09:20
Sete: 3F
Dagen for avreise var kommet. Tok flybussen ut til Sola og klokka var vel blitt 08:00 når jeg gikk av bussen. Eastern har ikke Internett-innsjekk, så da var det bare å finne veien til innsjekkingsskranken for å sjekke inn (Skulle uansett sjekke inn bagasjen, så måtte jo til skranken uansett). Ikke noe kø, så innsjekk og bagdrop var gjort på 1 min. Lite kø i sikkerhetskontrollen også, så var vel igjennom på 2 min. Kjøpte meg en Is-te og et magasin og satt meg ned med laptopen mens jeg ventet. Litt over hall 9 kom det opp på avgangs skjermen at beregnet avgangstid nå var 09:50. Vel ikke noe stort problem i og med at jeg ikke hadde noen connections å tenke på. Men da jeg gikk inn på Avinor sine sider for å se ankomst-tid for Easterns flight fra ABZ (denne som går til GLA) stod det 10:30. Fikk litt bange anelser, men gikk likevel ned mot gate 7 når klokken var litt over 9. Da hadde passkontrollen åpnet og det viste seg at flyet fra ABZ landet like etter, og etter litt venting ble det tid for boarding.

Dagens individ G-CDEA – bygd og levert til Crossair i 1994.
Ble ønsket velkommen av en smilende flyvertinne. Fant raskt sete mitt, 3F og etter noen få minutter var boarding complete. Tror vi var 12-15 passasjerer.

Knyttenevetesten såvidt bestått med litt godvilje. Setene var helt greie.
Så snart alle hadde funnet seg til rette og kapteinen hadde informert litt om flyturen og at det var Tanya som skulle se etter oss passasjerene i dag, kom hun rund med en kurv med «pre departure sweets». Klokken 09:35, bare 15 min forsinket startet vi opp, satte snuten mot RWY 18 og tok av mot Skottland. Vi klatret opp til FL270 og jeg må si jeg ble imponert over lydnivået, meget behagelig. En liten stund etter (eller før?) vi var oppe på cruise begynte Tanya med serveringen. «Serveringen» bestod av et utvalg kalde og varme drikkevarer, samt et valg mellom forskjellige typer chips, peanøtter eller sjokolader. Ikke noe mat med andre ord. Men på den andre siden bedre enn ingenting.

Jeg tok en kaffe, appelsinjuice og en liten pose med chips. Fant ut når jeg åpnet posen at jeg hadde valgt en chips med noe oste-greier som ikke akkurat luktet veldig behagelig for å si det slik, men hadde heldigvis ingen sidemann :colgate: Kan også nevne at kaffen faktisk var den beste «flykaffen» jeg har smakt!

Ikke noe galt med utsikten fra 3F
Etter en rolig flytur begynte vi nedstigningen mot Glasgow og Tanya kom igjen rundt med kurven med drops. Etter noen minutter og en ganske «humpete» approach landet vi ganske nøyaktig kl.10:00.
Passkontrollen ble passert 3-4 min etter jeg gikk av flyet, men måtte vente en 7-8 min på bagasjen. Fant så veien til flybussen som går direkte til byen og Buchanan bus station som lå 2 min unna hotellet. Turen inn til byen tar ca 20 min og går på motorveien helt inn til byen.
Noen bilder fra Hotellet


Rommene er ikke store, og egner seg nok best til én person. Senga er vel det eneste i rommet som ikke er beregnet på en person :colgate: Ellers styres lyset, TV'en, temperaturen og persiennene og rullegardinet fra en fjernkontroll.

Badet. Inneholder en fantastisk dusj i den ene enden og toalett i den andre. Vasken er plassert i rommet, men funker helt fint.

Måtte se to ganger når jeg sjekket kanalene og denne dukket opp!
Last edited: