En sommerdrøm

Hypern

ScanFlyer Rusty
En sommerdrøm

Jeg har som mange andre på forumet lest meg opp og ned og i mente på US Airways, juksegull og mye annet tull på dette forumet. Jeg har tidligere hatt to turer på US Airways sin "regning". De finnes det tripreporter av (og ja jeg vet jeg har en uferdig tripreport fra påsketuren min som ikke er US Airways galskap).

Men jeg lover at denne skal bli ferdig fort. Så hvordan startet jeg dette for årets sommer? I fjor høst kjøpte jeg poeng på en av de uendlige kampanjene US Airways kjører. Jeg hadde håpet å kunne brenne dem litt kvikt, men tiden tillot ikke det. Så blir US/AA merger offisielt og Oneworld suger visstnok i bonusuttak.Da måtte man brenne før Oneworld tok over.

Dessverre har det seg slik at Luftwaffen i Tyskland (ihvertfall i den klassen JEG vil reise i) er umulig å få med US Airways så man må se på alternativer.

Jeg har tidligere sett på tripreports for Taiwan. Der har jeg ikke vært før så dit måtte jeg, men jeg måtte jo en destinasjon til. Hong Kong eller Singapore? Valget falt på sistnevnte. Bangkok står jeg over for denne gang (men ikke flyplassen he-he).

Et søk ble gjort via KVS, Asiana trodde jeg US skulle se, men den gang ei. Et Google søk sa "Nei ASiana har blackoutdatoer for bonusreiser".måtte pent be agenten kansellere alt sammen, men jeg ville på tur. Thai fra CDG ble sjekket - nada, men så ved en tilfeldighet oppdaget jeg at Thai hadde ledig i sin Airbus 380 fra FRA i stedet. Den er sjeldent ledig så her måtte man hive seg over telefonen. Fikk en svært hjelpsom agent som på i underkant av 18 minutter booket turen på tross av komplisert reise...

Så jeg åpner med et lite kart så dere får se.
 

Attachments

  • map.gif
    map.gif
    18.2 KB · Views: 2,248
Re: En sommerdrøm

Får vel begynne så smått. Ankom OSL litt før kl 08:00 med t-bane og flytog som er for en student i Oslo billiger enn å ta flybussen. Raskere også. Flytoget hadde ingen lounge og heller ingen servering ombord så det var en kjip legg på litt over 20 minutter (sommerute så alle tog stopper på Lillestrøm uansett).

Skrev ut boardingpass på automat, men da kun til FRA. Så gikk jeg bort i SAS sin plus skranke (selv om Star Alliance regler sier at man skal kunne gå i gullskranka om man flyr F så orker jeg ikke å krangle med flere drager enn nødvendig).

Dama i skranken tok minste motstands vei og skrev ut tag til FRA. "Jeg skal jo ikke dit" og fant frem omtrent alle papirer jeg hadde på min US Airways booking.

Etter noen minutter på tastaturet greide hun å skrive ut tag til TPE (viaFRA, BKK og HKG så det måtte to tags til).

Når det var gjort bar det opp til SAS Loungen som jeg synes faktisk har blitt koselig. Den er nok dokumentert fra før av så blir et bilde med Cola.

IMG_2132_zps656f35d9.jpg


LH859 OSL-FRA, seat 2A, actual seat 4A

Etterhvert var det tid for ombordstigning på Lufthansens flight 859 til FRA. Hadde valgt meg sete 2A, og det satt allerede en i 2C da jeg kom ombord. Da sa purser at det bare var å velge og vrake i seter i og med at alle i business hadde boardet. Gikk da bare to rader bakover og til sete 4A.

Denne dagen var det en boeing 737-300 fra LH som skulle ta oss sydover mot FRA. Setene var NEK.

Lufthansas intraeuropeiske businessklasse er litt kjipt, men etter at SAS kun har go/plus er det nok det beste alternativet med gardin og blokkert midsete. Her er et bilde av maten, nesten alt gikk ned.
IMG_2135_zpsc3499056.jpg


Det ble noen Warsteinere til (som forsåvidt er obligatorisk når man flyr Lufthansa). Crewet på flighten var bra og med en gang en flaske med Warsteiner var tømt kom tilbudet om en ny en. Så ble et par flere øl enn planlagt. Pushback ble 15 minutter forsinket pga stor trafikk mot FRA og da kom crewet og tilbød drikke til oss i C. Flott!

Vi var 4 pax i business denne dagen.

Utrolig hva folk glemmer igjen:
IMG_2138_zpse7752d6c.jpg



Ingen limousin i FRA (skal jo "dessverre" ikke videre i LH F) så måtte jo ta bussen med de uvaskede. Da var overraskelsen stor da en representant fra Thai ventet ved B der bussen slapp oss av og man ble eskortert til Senator-loungen i B, men først måtte jeg finne første og beste toalett pga de nevnte Warsteinerne og at jeg hadde holdt meg lenge. Det hjalp ikke på trykket at vi også landet på den mest gudsforlatte banen i FRA og måtte taxe LANGT for å komme til parkering. Eskorten lovte å ordne boardingkort videre så hun parkerte meg i Senatorloungen. Hun kom først når det nærmet seg boarding så fikk ikke noe boardingkort før ved gate.

Upcoming TG921 FRA-BKK.
 
Last edited:
Re: En sommerdrøm

Etter passert passkontroll parkerte altså eskorten meg i Senatorloungen på concourse B.

Det var ikke mange folk her den dagen og det fremstår som en trivelig og fin lounge. Her er noen bilder.

IMG_2144_zpsa34e5cee.jpg

Fikk også se denne gå av gårde mot et sted i Kina (PEK eller PVG antageligvis)
IMG_2146_zps0a527319.jpg

IMG_2148_zps3446a230.jpg

IMG_2149_zps69882902.jpg


Det siste bildet ble litt uklart pga mens jeg var i ferd med å ta bildet så skrek dragen til meg at det ikke var lov å ta bilder så skvatt litt...
 
Last edited:
Re: En sommerdrøm

Etterhvert ble det på tide med boarding og eskorten dukket opp i loungen. Hun beklaget sterkt til meg at hun ikke kunne komme tidligere, men hun forsikret meg om at boardingkort osv ordner vi ved gaten. Som sagt så gjort. Hun fikk alle F pax forbi køen. Jeg måtte vente et par min pga det formelle papirarbeidet, men så fort det var gjort sa eskorten takk for seg og jeg gikk rulletrappa opp til den øvre luftbroa til Airbus 380.

TG 921 FRA-BKK, sete 3K, actual seat 2A.
Igjen ble det et setebytte. Han som egentlig satt i 2A ville bytte sete, fikk ikke helt med meg grunnen til det, men jeg er ikke den passasjeren som slår meg vrang på sånne ting og sålenge jeg fikk et vindussete i bytte så var det ok. First load 12/12, C var kanskje 90% full og Y? Gikk ikke ned en etasje for å sjekke...

Så da får man snurre film (jeg poster menyer osv helt tilslutt i rapporten)

Så fort jeg fikk satt meg tilrette var det på tide med champis. Thai sine glass er omtalt før, men nei champis skal ikke serveres i sånne knøtteglass.
IMG_2151_zps07f2379b.jpg

IMG_2150_zpse6f7a265.jpg


Setet fremstår som veldig godt, men ingen elektrisk justerbar ottoman som Lufthansa feks har. Lufthansa har også større pitch på sine F seter i A380 (pga kun 8 i F)
IMG_2150_zpse6f7a265.jpg

IMG_2172_zps286bf90f.jpg


Her ser man deler av kabinen. Som man kan se så er det hattehyller i midten i F, dette har ikke Lufthansa og kabinen fremstår dersom som mindre luftig. Jeg er glad i store og luftige kabiner så Lufthansa vinner her. Lufthansa har i stedet for hattehyller, et skap til hver passasjer i F (kun i Airbus 388 som det sammenlignes med her) og i tillegg lagringsplass i ottoman. Her vinner Lufthansa klart.

Etterhvert kom kabinbesitningen rundt og delte ut menyer og tok ordre for drikke før maten (her misforsto jeg grundig, jeg hørte for your meal, noe jeg synes var rart). Så ble en rødvin. Og her gjør TG en grov feil. Denne rødvinen var iskald... Jeg er ingen vinfeinschmeker på noen måte, men rødvin drikkes vel som oftest ikke kald. Måtte la glasset stå i 10-15 minutter før det ble litt temperatur. Burde egentlig sendt hele greia ut når jeg tenker i etterkant (ja dette er viktig for det finnes folk der ute som betaler i dyre dommer for first og da kan man ikke gjøre sånne feil)
IMG_2157_zps45be5cb6.jpg


Uansett. Apertif:
IMG_2158_zps28887850.jpg


- denne var god

Forrett - hvor vodka ble tilbudt med kaviaren. Denne kaviaren var like bra som jeg husker den på mine turer med Lufthansa. Den kom på tralle og i og med at jeg ikke klarte å bestemme meg ble det litt av alt. :)
IMG_2160_zps01867ec7.jpg


Forrett nr 2
IMG_2163_zpsa0f13170.jpg


Lam til hovedrett - denne var meget god. Kjøttet var noe av det møreste jeg hadde smakt noensinne tror jeg.
IMG_2164_zps1f183f25.jpg


Dessert nr 1, frukt (spiser ikke så mye ost så da får man ta frukt)
IMG_2165_zpscaa38de8.jpg


Dessert nr 2 (ja ostekake, denne tok jeg for ren høflighetens skyld, jeg er ikke så veldig glad i ostekake, men fikk nå en liten smak på det)
IMG_2166_zpsda3e3036.jpg


te og whisky til. Nam!

Ettehvert gjorde jeg kveldstoalettet og prøvde å få noen timer på øyet. Fikk ikke så mange timer så jeg satte meg i loungeområdet foran og ba om øl. Det var jevnlig kabinpersonale innom loungeområdet og sørget for at alt var som det skulle. Bra! Etterhvert ble det jo tid for frokost.

Litt bakverk:
IMG_2167_zps21cde2e9.jpg


Tror jeg har noen flere bilder av frokosten, men de er med mobilkamera. Om jeg ikke har det så beklager.

Vi parkerte ved gate E4 (noe som senere skulle vise seg å være min gate for neste flight til Hong Kong)
IMG_2168_zps127943da.jpg


etter deboarding stod det en gruppe og ventet på F passasjerer for å ta dem med buggy til enten ankomst eller F loungen - ettersom hvor man skulle. Man går da knapt på BKK som F passasjer! Her er det buggy som gjelder.
IMG_2174_zpsaa5b11a3.jpg


etter en kjapp sikkerhetskontroll var man på plass i Thais Royal First Lounge. Begynte å bli lovlig sliten på dette tidspunktet.
 
Re: En sommerdrøm

Oppsummert etter første leg med Thai i F.

-litt småsurr fra crewet sin side, det virker litt som de ikke alltid vet og går frem og tilbake mange ganger. De vil så gjerne som man sier, men får det ikke alltid helt til
-rødvin i kjøleboksen? Tja jeg vet ikke om asiatere liker det, men det er en stor feil.
-crewet bestod for F sin del av en yngre dame, en eldre dame og en litt eldre mann. Den eldre mannen var meget opplagt og var den mest påpasselige av alle.
- de kunne med fordel fjernet hattehyllene på F slik som Lufthansa.
-litt mye bukking og formell takking for at jeg valgte å fly med dem, men dette er Asia og ikke Europa så det får man leve med.
-Maten holdt meget høy standard (muligens samme catering som Lufthansa ex FRA)?
-IFE ble ikke testet noe særlig, men fikk et greit inntrykk av utvalget.
-ankomst ved BKK er konge ved at man slipper å gå noe særlig!
Airbus 380 er og forblir en favoritt, relativt lite støy og behagelig å fly med.
 
Re: En sommerdrøm

-rødvin i kjøleboksen? Tja jeg vet ikke om asiatere liker det, men det er en stor feil.

Heller det enn for varmt. Nå er nordmenn ofte glade i gløgg av en eller annen grunn, og elsker ødelegge både god og dårlig rødvin ved å servere den "stuevarm". Lette rødviner kan godt serveres ned mot 13-14 grader, og selv de kraftigste bør ikke serveres over 18 grader. Vinen her kan nok ha vært for kald og burde vært tatt ut av skapet tidligere, men det er bedre enn den norske varianten av "temperert" som av en eller annen grunn nordmenn har fått for seg tilsvarer et par og tjue grader. Da er det ikke lenger vin man serverer, men gløgg
 
Re: En sommerdrøm

Heller det enn for varmt. Nå er nordmenn ofte glade i gløgg av en eller annen grunn, og elsker ødelegge både god og dårlig rødvin ved å servere den "stuevarm". Lette rødviner kan godt serveres ned mot 13-14 grader, og selv de kraftigste bør ikke serveres over 18 grader. Vinen her kan nok ha vært for kald her, men det er bedre enn den norske varianten av "temperert" som av en eller annen grunn nordmenn har fått for seg tilsvarer et par og tjue grader. Da er det ikke lenger vin man serverer, men gløgg

Denne her holdt kjøleskapstemperatur, nesten sånn man serverer en iskald Cola.

Vel uansett, det får forbli alt for i dag. Begynner å bli lovlig sulten så får komme meg ut og spise. Klokken er jo tross alt nesten 20 om kvelden her borte.
 
Re: En sommerdrøm

Heller det enn for varmt. Nå er nordmenn ofte glade i gløgg av en eller annen grunn, og elsker ødelegge både god og dårlig rødvin ved å servere den "stuevarm". Lette rødviner kan godt serveres ned mot 13-14 grader, og selv de kraftigste bør ikke serveres over 18 grader. Vinen her kan nok ha vært for kald og burde vært tatt ut av skapet tidligere, men det er bedre enn den norske varianten av "temperert" som av en eller annen grunn nordmenn har fått for seg tilsvarer et par og tjue grader. Da er det ikke lenger vin man serverer, men gløgg

Støtter Someone her. Det er nærmest umulig å redde et glass for varm vin, men et kjølig kan ventes ut til det er passe.
 
Re: En sommerdrøm

Støtter Someone her. Det er nærmest umulig å redde et glass for varm vin, men et kjølig kan ventes ut til det er passe.

Ja, helt enig. Pleide å bestille en isbøtte til rødvinen i Nice forrige uke, for vin på 25 grader er en tapt sak.
Er den for kald er det bare å vente litt, evt ha lite i glasset.

Takk for rapport så langt.
 
Re: En sommerdrøm

Oppsummert etter første leg med Thai i F.

-litt småsurr fra crewet sin side, det virker litt som de ikke alltid vet og går frem og tilbake mange ganger. De vil så gjerne som man sier, men får det ikke alltid helt til
-rødvin i kjøleboksen? Tja jeg vet ikke om asiatere liker det, men det er en stor feil.
-crewet bestod for F sin del av en yngre dame, en eldre dame og en litt eldre mann. Den eldre mannen var meget opplagt og var den mest påpasselige av alle.
- de kunne med fordel fjernet hattehyllene på F slik som Lufthansa.
-litt mye bukking og formell takking for at jeg valgte å fly med dem, men dette er Asia og ikke Europa så det får man leve med.
-Maten holdt meget høy standard (muligens samme catering som Lufthansa ex FRA)?
-IFE ble ikke testet noe særlig, men fikk et greit inntrykk av utvalget.
-ankomst ved BKK er konge ved at man slipper å gå noe særlig!
Airbus 380 er og forblir en favoritt, relativt lite støy og behagelig å fly med.

Fløy andre vei forleden, BKK-FRA og er dels enig i en del ting. Når F-kabinen er full blir det mye kokker og litt søl, fløy en gang med kun to pax (A346), da var alt på stell.

Rødvin har jeg gitt opp hos Thai, relativt dårlig utvalg etter min smak, og dumt at den er for kald til å smake noe.

Overhead bins i midten synes jeg var helt greit, samme med klesskapet som var integrert i stolen, da slipper jeg å tråkke frem og tilbake. TG har fått inn en rad ekstra ifht. LH dels pga. pitch, men vel så mye fordi de ikke har garderobeskap og "bardisk" inne i kabinen. Hadde selv 1A, og den står der kroppen har begynt krummingen så midtgangen er trangere der og det lekker mye lys gjennom gardinen fra mingleområdet foran. Rad 2 tror jeg er beste valget hos TG. Ingen tvil om at LH har gjort en meget god ingeniørjobb med sin F-kabin (Men man lider jo ingen nød hos TG uansett)
 
Re: En sommerdrøm

TG 628 BKK-HKG TG C:
Jeg gjør det kjapt og enkelt, på denne flighten ønsket min mage og spille meg et par puss (heldigvis uten at det ble noe innhold som havnet utenfor systemet). Nok om det, kvalm var jeg ihvertfall og det skyldtes nok for mange timer på reise og jetlag osv. Fikk i meg litt av forretten, men stod pent over hovedretten og ellers prøvde jeg å sove. Setene var helt greie og kanskje litt harde?

Ble heldigvis i bedre form så fort vi tok hjula i Hong Kong og neste flight var alt som det skulle med min form og apetitt og den kommer ganske straks!
 
Re: En sommerdrøm

BR 856 HKG-TPE.

Først litt om transit i Hong Kong. Selv om det er null fasttrack osv her så er dette noe av det smootheste jeg har opplevd. Gikk selvsagt først til skranka til Eva Air for boarding pass videre til TPE. Hun kunne bekrefte at bagasjen var i systemet deres og skrevt ut boarding pass og gav meg samtidig invitiasjon til Virgin Clubhouse (litt rart de ikke bruker noen *A lounger her, men de er jo *A nyeste medlem).

Loungen er nok ikke den mest dokumenterte her på forumet så her følger noen bilder.
IMG_2183_zpscc9c7449.jpg


Den ligger som man ser ikke veldig atskilt fra resten av terminalen, men likevel er det noen kroker som ligger bra atskilt og lite støy fra terminalen.
Bra utsikt til mitt individ litt senere
IMG_2182_zps18eb0f11.jpg

Barområde med et personell som hele tiden sørget for at ditt glass var fylt opp. Bra til å være en businesslounge.
IMG_2186_zps818342ee.jpg


De hadde også en meny hvor man kunne bestille mat, men tok dessverre ingen bilder av den. Det er uansett langt over det jeg har sett på noen businesslounger.

Sittegrupper var det nok av
IMG_2184_zps3b1a5f34.jpg

IMG_2185_zpsa8a3e0ca.jpg


Det må da være den beste businessloungen jeg har vært i. Tror den er fullt på høyde med enkelte andre firstlounger jeg har besøkt (ANA og Asiana sine i ICN og NRT). Og her var det tom betjent bar og meny man kunne bestille mat. Håper Eva aldri går vekk fra denne selv om faren er stor nå at de bytter til en *A lounge. Det var også dusjer her såvidt jeg skjønte.

Terminalen i HKG er veldig fin. Luftig og høyt under taket.
IMG_2181_zps95cdec53.jpg


Inngangen til loungen
IMG_2187_zpse949592a.jpg

Området rundt loungen
IMG_2188_zps04dd3b35.jpg


etterhvert ble boarding ropt ut fra dragen og da var det lite annet å gjøre enn å komme seg avgårde.
 
Re: En sommerdrøm

Nå kommer noe av det jeg tror er forumets første Eva Air rapport. Hold dere fast. Jeg skulle for første gang fly i 2 etasjen med boeing 747, nærmere bestemt 747-400 combi med dette individet (veien tilbake til HKG blir med Hello Kitty Airbus 330 dersom det ikke er equipment change eller noe tull).

IMG_2189_zps056ef085.jpg


Setene i 2 etasje på Boeing 747en deres er ikke akkurat "up to date", men man sitter veldig godt for en kort flight. De er forholdsvis myke også. Flytiden ble så annonsert til 1 time og 20 minutter. Fikk velkomstdrikke, men kun alkoholfritt alternativ tilgjengelig for det da. Det ble annonsert på mandarin, engelsk og et språk til (muligens kantonesisk i og med at vi fløy fra Hong Kong).

Mye kø ut av HKG så jeg slukna litt og da jeg våkna var jeg litt ørska og lurte på hvorfor i all verden vi ikke hadde tatt av enda, men var lite annet enn kø.

Etterhvert kom de rundt med menyer for både mat og drikke, men ble litt forskrekket over at det kun var chicken or beef som var tilgjengelig. Sånn så nå det ut, litt flashback til interkontinental økonomi kanskje?
IMG_2193_zps5063dc01.jpg


Ellers var det både varme kluter og drikke ble tilbudt både 1 og 2 ganger før det var decent og landing. Crewet var i bra slag, men maten kunne med fordel vært bedre enn det der. Har forhåndsbestilt en rett til tilbaketuren så får se da. Likevel kan man da forstå at det er en meget kort flight og blir kanskje ikke tid til så mye avansert plikkplukk. De hadde dog flere valg for både vin og øl (skal poste menyene senere)

Ankomst Taipei var en lek, selv om passkontrolløren gav meg to spørsmål. Min første gang i Taiwan og om det bare var meg i reisefølget bekreftet jeg og han stemplet meg like greit inn i landet. Litt kø i passkontrollen av fastlandskinesere (jeg så de hadde et dokument som er beregnet for besøkende fra fastlandet til Taiwan).

Etter tre minutter ved bagasjebåndet kom kofferten min (prioritetstaggen funka) og man gikk igjennom en tollkontroll som ikke kunne brydd seg mindre.

Litt skal sies om taxier. Det var noen haier som prøvde å overtale meg til overpris, men taxi på flyplassen i Taipei er meget godt merket. Til å begynne med lot jeg meg lure av en slik en , men skjønte straks det var et lureri så fort han gikk mot parkeringshuset. Kom da på at jeg "måtte på do" og forsvant til de legitime taxiene. Så gå der hvor det står taxi og ikke hør på noen av disse haiene, de finnes i Taipei også. Det skal sies at denne haien sto ved en av taxilukene så var ikke så lett med en gang.

EVA air oppsummert:
Bra service på en såpass kort flight
Kjip matmeny
Kun alkoholfri velkomstdrikk

at kofferten min hadde kommet seg igjennom alle flyplassene var noe utrolig synes jeg, men man har da god tid mellom transit for en grunn.

Neste kapittel blir TPE-HKG med samme selskap, men da med Hello Kitty. Lover flere bilder da.

Funfact:
HKG-TPE er denne delen av Asias svar på OSL-BGO (eller TRD), men her går alt med widebodies. Alle allianser har mange avganer pr dag til TPE (Eva Air med *A, China Airlines med SkyTeam og Cathay Pacific med OneWorld)
 
Last edited:
Re: En sommerdrøm

Jeg får vel fortsette så denne ikke blir liggende å henge. Vel fremme i Taipei var det noen taxitouts som prøvde å overbevise meg om at de hadde den beste dealen. Jeg trodde på dem til å begynne med, men da han satte kursen på vei ned i parkeringshuset måtte jeg plutselig på toalettet. Forsvant derved til den legitime holdeplassen, touts som tar overpris gidder jeg ikke.

Taxi i Taiwan er latterlig billig og det koster ca 200 NOK de 4-5 milene inn til sentrum fra Tayoan airport. Hadde med meg kart hvor hotellet lå både på engelsk og på kinesisk, men trengte ikke noe mer enn den engelske versjonen.

Hotellet som ble booket var Royal Inn Taipei. Fordelene med det er at det er latterlig sentralt (2 minutter å gå fra Zongzhan metro) og billig (500 kroner natta), ulempene blir derretter, at rommene mangler vindu mot lyset og i god asiatisk ånd er også sengene harde. Men god frokost hadde dem, gratis wifi og kjøleskap som gjorde at det ikke var så ille allikevel. Frokosten var inkludert.

I Taipei ble dagene brukt til større eller mindre severdigheter og mange turer på 7 eleven for påfyll av det ene og det andre.

Slenger ved noen bilder:
National Palace Museum (er ikke lov å ta bilder innendørs så dere får se utendørs)
IMG_2194_zps246e093b.jpg


Relativt stillig museum, her brukte jeg godt og vel 3 timer. Kan virkelig anbefales.

Chiang Kai-shek memorial hall med tilhørende museum. En hyllest til Taiwans første president:
IMG_2202_zpse54f3ed6.jpg

Et par glimt fra museet, der hvor fastlandet har Mao har Taiwan Chiang Kai-shek.
IMG_2208_zpsba90e4cc.jpg

IMG_2209_zpsacff15b3.jpg


Var også en lekepark i nærheten av hotellet og de har jo regler.
IMG_2210_zps050e4d10.jpg


I nærheten av Taipei water park, hvor også drikkevannsmuseet lå. var innom der, ikke all verdens interessant. Legg merke til taxiene, om du ser mer enn 5 sekunder etter en taxi må man være blind. Det er nesten flere taxier enn vanlige biler i Taipei. Jeg er nesten overbevist om det.
IMG_2212_zpsa98fa754.jpg

Vannpark?
IMG_2216_zpsd82493c4.jpg

Drikkevannsmuseet (ekstremt lite, tar max 15 minutter å få med seg alt og er lite merking på engelsk)
IMG_2217_zpsed38bb0f.jpg


Denne vannparken hadde ikke bare svømmebasseng og drikkevannsmuseet, men var generelt et friluftsområde. Og de måtte da advare mot kaloriene som fantes i skogen - eller hvordan var nå det?
IMG_2224_zps20981048.jpg


Etter en liten stund i vannparken, gikk jeg ut på broa til New Taipei city som er Taiwans største by egentlig, men gamle og nye Taipei henger greit i hop.
IMG_2226_zps4ab04e6b.jpg


Jeg er togfan og da måtte dette avlegges et besøk, men et besøk på togstasjonen holder ikke. Her må man teste tog som går fort.
IMG_2231_zps15cb575b.jpg


Fly_med_oss har vel egentlig dokumentert dette toget ganske greit, men essensen er at det tar det til Kaosuing på 2 timer eller 1 1/2 time om du tar et kjappere tog.
Øl må man ha, også på tog.
IMG_2234_zps3f9b1ca0.jpg

Togstasjonen i Kaoshuing (eller no)
IMG_2239_zps2c01e83a.jpg

Testet også t-banen der de få timene jeg var der og la merke til denne nydelige stasjonen:
IMG_2243_zps3d74a056.jpg


Synes byen virket noe død, men var der kanskje for kort tid til å utforske så mye. Fikk nå lagt igjen noe penger i en lunch.

Neste dag var det tur til Hong Kong med Eva og dette. Stay tuned.
IMG_2246_zpsa962a099.jpg
 
Re: En sommerdrøm

Tok taxi ut til flyplassen og fikk på finurlig måte forklart (mandarinordboka var veldig fin å ha) hvor jeg skulle. Han gav meg en pris som var lik den jeg betalte på taxometeret til byen så selv om meteret forble avslått så ble jeg ikke lurt på noen måte.

Sjåføren prøvde å øve seg på sin meget begrensede engelskkunnsker underveis ved å spørre om jeg skulle på terminal 1 eller 2. Terminal 2 sa jeg og det skjønte han. Thank you da jeg betalte også ble det også, jeg repliserte med xiexie.

Prøvde på de berømte Hello Kitty kioskene, men de nektet å gi meg boardingpass da jeg hadde sjekket inn på nettet. Dem om det, så jeg gikk bare til businesskranka og fikk sendt avgårde koffert og fikk boardingpass. Han i skranket beklaget så mye for at han ikke fikk utstedt Hello Kitty boardingpass, men da tenkte jeg likegjerne at jeg kunne fikse ved gate.

Etter en kjapp sikkerhetskontroll og en passkontroll med litt kø i måtte man innom Eva Airs kantine og her er noen bilder:
IMG_2249_zps38fa660c.jpg

IMG_2250_zps2f9a0ecb.jpg


Som dere ser er den relativt stor (eller dvs Eva Air har flere kantiner, men fikk bare beskjed om å gå inn i den ene)
IMG_2253_zpsfa8a9975.jpg


Helt grei kantine, man får da øl, vin og det man ellers trenger, men ikke noe ekstraordinært (feks Virgin Club i HKG)
Her er liste over kantienene de har i TPE.
Litt uklart hva som er hva, Eva Air har ikke first class, så sikkert noe for gold og noe for Eva Airs øverste tier.
IMG_2256_zpsf918a75e.jpg


Boarding var på gate C3, og vel - det er visst ikke bare bare for denne butikken her ligger selvsagt rett ved gaten.
IMG_2260_zpsb8cc388b.jpg

Butikken ble brukt til å drepe noen taiwan dollar, men alt ble ikke brukt.
IMG_2262_zps7878233e.jpg


Etter litt tid var det bare å gå ned en etasje til venteområdet hvor boarding var såvidt kommet i gang og da dukket dette synet opp.
IMG_2265_zps223d83de.jpg


BR857 TPE-HKG
Seat 7A
Boarding ble foretatt i dannede asiatiske former med håndhevet priority boarding og hva passer vel da bedre enn noe musserende i glasset?
[
IMG_2270_zpsd4c1e7bd.jpg


I business denne dagen var vi 5 stk, det var meg og en familie med deres to barn hvorav en infant. Barna holdt seg rolige og var ikke til sjenanse eller til bry. De synes nå det var ekstra stas med Hello Kitty tema på ALT.

Og dette er vel et bevis på det?
IMG_2268_zpsdfeaa316.jpg


Vi fikk en minor forsinkelse pga uvær i Hong Kong og mye trafikk, men det gjorde meg heller lite, ihvertfall når man sitter godt og er på ferie og heller ikke skal rekke en connection før neste dag.

Da jeg ikke var imponert over maten på vei over fra HKG så valgte jeg å forhåndsbestille på nett og ble en fiskerett med tilhørende hvitvin. Dette var meget smakfullt. Legg merke til Hello Kitty figuren i desserten.
IMG_2271_zps7f75fa1f.jpg

Øl og te må man ha. Taiwan beer er gode saker.
IMG_2274_zps165d76b4.jpg


Hello Kitty skyshop... Som om man ikke handlet nok på bakken.
IMG_2275_zps4f7d3816.jpg


Og det ble handlet også. Rettere sagt en diecast modell av et av Hello Kitty jetene til Eva. Det kom selvsagt i Hello Kitty pose. Ja det sies at man kan finne Hello Kitty effekter i 100 forskjellige ting ombord.
IMG_2276_zpsc0022035.jpg


Litt om setet. Bedre enn i deres Boeing 747-combi. Typisk intraasiatisk biz med nedoverbakke. Når man ser på rutene disse brukes på trenger man nok ikke noe stort mer. De har ordentlige flate seter for langrutene de har til Europa.
IMG_2278_zpse074c697.jpg

Selvsagt med Hello Kitty puter...

Ble noen strafferunder pga nenvte uvær og mye trafikk, HKG har som LHR bare to rullebaner.
IMG_2280_zpsfc47525d.jpg


Etter landing, og litt taxing var man endelig fremme i Hong Kong. Mye kø i immigrasjon og jeg måtte vente hele et minutt på kofferten da jeg var i igjennom. SÅ fort det var gjort kjøpte jeg en t/r billett med flytoget og tok det toget til endestasjonen hvor jeg så tok skyttelbuss til Conrad HKG og ble som hør og bør med juksegull oppgradert.

Konklusjon Eva Air:
*Bra service for en så kort flight, de sørger for å passe på alle i business.
*Forhåndsbestill mat, var mer smak over det enn de ordinære rettene ombord.
*Hello kitty flightene anbefales, en mildt sagt spesiell flyopplevelse, om du ikke liker alt oppstyret så har de vanlige flighter også (som nevnt lenger opp)
*Taiwan anbefales som helhet også.
 
Re: En sommerdrøm

Veldig bra dette! Ser jo "gøøøørrkomfortabelt" ut å reise til fjerne østen i første klasse :) Jeg gleder meg til fortsettelsen!
 
Re: En sommerdrøm

Veldig bra dette! Ser jo "gøøøørrkomfortabelt" ut å reise til fjerne østen i første klasse :) Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Komfortabelt ja. Men man sliter fortsatt med jetlageffekt selv om man sitter/ligger godt underveis. Neste kapittel kommer så fort jeg har vært innom mine foreldre og flyttet bilder. La nemlig igjen kamera, minnekort og bildene på en stasjonær pc jeg har der.
 
Re: En sommerdrøm

Morsom og bra skrevet rapport til nå! :)

Én generell tilbakemelding til flere her: Selv om jeg har lest (og leser) ganske mye her på forumet "irriterer" det meg fortsatt at mange fine lounger/fly/tog/reisemål osv osv ikke blir vist frem med begrunnelsen (dette er dokumentert så mange ganger tidligere).. Jeg husker jeg skulle finne bilder av en lounge for et år siden og jeg fant kun 8 tråder som alle sa at denne var jo dokumentert tidligere :D

Bare et lite hjertesukk! Topp rapport som sagt!
 
Back
Top