En skikkelig gla`historie i dagens Aftenposten

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Fordi det har noe med lege"eden" å gjøre, de er forpliktet til å hjelpe til selv om de bare kommer forbi en ulykke.

Snarere Lov om helsepersonell (http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-002.html#7):
§ 7. Øyeblikkelig hjelp

Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Med de begrensninger som følger av pasientrettighetsloven § 4-9, skal nødvendig helsehjelp gis selv om pasienten ikke er i stand til å samtykke, og selv om pasienten motsetter seg helsehjelpen.

Ved tvil om helsehjelpen er påtrengende nødvendig, skal helsepersonell foreta nødvendige undersøkelser.

Plikten gjelder ikke i den grad annet kvalifisert helsepersonell påtar seg ansvaret for å gi helsehjelpen.
Så denne plikten gjelder ikke bare leger, men også ambulansearbeidere, apotekteknikere, audiografer, bioingeniører, ergoterapeuter, helsefagarbeidere, fotterapeuter, fysioterapeuter, helsesekretærer, hjelpepleiere, jordmødre, kiropraktorer, klinisk ernæringsfysiologer, omsorgsarbeidere, optikere, ortopediingeniører, ortoptister, perfusjonister, psykologer, radiografer, sykepleiere, tannhelsesekretærer, tannleger, tannpleiere, tanntekninkere, vernepleiere, provisorfarmasøyter og reseptarfarmasøyter. Selv er jeg autorisert etter http://www.lovdata.no/all/hl-20010615-075.html og har tilbudt meg å assistere ved et par anledninger, men det har som regel dukket opp mer kompetent personell etter hvert. I sin tid ble jeg kalt inn til militær førstegangstjeneste som garnisonslege, det skulle ha blitt artig. :)

Fordi det har noe med lege"eden" å gjøre, de er forpliktet til å hjelpe til selv om de bare kommer forbi en ulykke.
Det er jeg selvsagt klar over. Det samme er du eller jeg dersom vi kommer forbi en ulykke selv om vi ikke er leger.
Men man hadde sluppet å utnytte dette dersom man han hadde en lege ansatt.
Selv om leger har plikt til å hjelpe, synes de helt sikkert det er kjipt å ikke rekke flyet sitt. Kanskje er de på vei til ferie med familien?
Jeg synes ikke det er greit å utnytte dette som en erstatning for å ha en lege ansatt.
Men nå er jeg ferdig med denne diskusjonen. Jeg konstanterer at de fleste er uenig i at det trengs en lege på G.moen flyplass, fordi man har redningspersonell.

Det er jeg selvsagt klar over. Det samme er du eller jeg dersom vi kommer forbi en ulykke selv om vi ikke er leger.

Helsepersonell har en hjelpeplikt som går ut over plikten hos personer som ikke er helsepersonell. Denne gjelder så lenge man innehar autorisasjon, uansett om man er på jobb eller ikke. En lege kan fratas autorisasjonen dersom han ikke hjelper en alvorlig syk/skadet person fordi han skal rekke flyet sitt, så lenge han ikke først har sikret seg at vedkommende har fått hjelp av andre.

Se http://www.regjeringen.no/nn/dep/ho...9981999/Otprp-nr-13-1998-99-/5.html?id=159433 hvor ø-hjelp plikten er presisert nærmere:

Som et alminnelig utgangspunkt kan man si at øyeblikkelig hjelp-plikten vil omfatte situasjoner der det oppstår et akutt behov for undersøkelse og behandling i bl a følgende tilfeller:
  • for å gjenopprette og/eller vedlikeholde vitale funksjoner
  • for å forhindre og/eller begrense alvorlig funksjonsnedsettelse som følge av skade eller sykdom
  • for å gi adekvat smertebehandling ved smerter av kortvarig art
Se også siste avsnitt som presiserer at hjelpeplikten også gjelder på fritiden.

Last edited:
Hvem er det som kontrollerer at leger overholder denne plikten da?
De kan jo bare overhøre det dersom det blir søkt etter en lege.
Man går vel ikke akkurat rundt og kontrollerer yrkesstatusen til folk på OSL?
Dersom jeg var lege på vei til årets ferie og det ble søkt etter en lege over callingen på OSL like før jeg skulle gå ombord i flyet mitt, vet jeg sannelig ikke om jeg hadde gitt meg til kjenne.

Og.. er det ikke temmelig risky å gamble på at det finnes en lege blant paxen?
Hva med å ringe legevakten?
De har vel legevakt på Gardermoen eller Jessheim-omrdådet.

Hvem er det som kontrollerer at leger overholder denne plikten da?

Helsetilsynet v/ fylkeslegen. Men det er selvsagt ikke slik at det finnes små spioner rundt omkring som passer på at legene til enhver tid overholder hjelpeplikten (mange narkomane har nok ligget døende på gata uten at passerende helsepersonell har grepet inn). Så her går det i praksis på den enkeltes samvittighet, på samme måte som med at mange offentlige og private selskaper har regler for hvordan ansatte kan oppføre seg (til dels også på fritiden).

De kan jo bare overhøre det dersom det blir søkt etter en lege. Man går vel ikke akkurat rundt og kontrollerer yrkesstatusen til folk på OSL? Dersom jeg var lege på vei til årets ferie og det ble søkt etter en lege over callingen på OSL like før jeg skulle gå ombord i flyet mitt, vet jeg sannelig ikke om jeg hadde gitt meg til kjenne.

Sjansene er små for å bli "tatt", men konsekvensene vil være desto verre dersom det skulle bli kjent at helsepersonell unnlater å hjelpe et menneske som trenger øyeblikkelig hjelp.

Jeg er kanskje naiv, men jeg innbilller meg at et flyselskap som etterlyser lege (med konsekvens at legen mister flyet sitt) vil være velvillig innstilt til å skaffe vedkommende ny reise. Og selv om man har hjelpeplikt betyr ikke det at man ikke har krav på å få dekket utgiftene man har med å yte hjelpen, i ytterste konsekvens hos pasientens dødsbo.

Hva hvis det dreide seg om en lege som var på vei til en jobb?
Det foregår jo utstrakt bruk av utveksling av leger mellom sykehusene.
Min far ble f.eks operert av en lege fra en annen kant av landet (ble fløyet inn på kort varsel), fordi han var en av få med kompetanse på det området i landet.
Hadde denne legen blitt heftet på flyplassen, kunne min far faktisk dødd.

Hva hvis det dreide seg om en lege som var på vei til en jobb?
Det foregår jo utstrakt bruk av utveksling av leger mellom sykehusene.
Min far ble f.eks operert av en lege fra en annen kant av landet (ble fløyet inn på kort varsel), fordi han var en av få med kompetanse på det området i landet.
Hadde denne legen blitt heftet på flyplassen, kunne min far faktisk dødd.

Se linken i innlegget mitt fra kl 13:21, 3. avsnitt:

Loven bestemmer at plikten skal ytes «snarest mulig». Har f eks legen andre arbeidsoppgaver det er berettiget å gi høyere prioritet, kan vedkommende ikke klandres for ikke å ha gitt øyeblikkelig hjelp. Det kan imidlertid ansees som uforsvarlig og i strid med plikten dersom en lege fortsetter med alminnelige konsultasjoner etter å ha blitt oppmerksom på en øyeblikkelig hjelp situasjon.

Så da blir det altså en vurdering av hva som er viktigst?
Pasienten som ligger med hjertestans på gulvet på OSL eller pasienten som ligger kritisk syk og kan dø dersom han ikke kommer på operasjonsbordet innen kort tid?
Er glad jeg ikke er lege..

Brann og Redning vilvære på plass innen fem minutter, så jeg tror denne problemstillingen er rimelig uaktuell .. En lege kan uansett ikke gjøre noe særlig mer enn disse før pasienten er på sykehuset.

En lege kan, f.eks, foreta operative inngrep på stedet.
Det hender i ekstreme tilfeller at dette er nødvendig for å redde livet på pasienten.
Nå tviler jeg på at dette er noe man opplever særlig ofte på OSL. Men leger kan gjøre endel mer enn folka fra brann og redning.

Min mor er lege, hun er faktisk spesialist i ortopedisk kirurgi, og sitter i styret i legeforeningen i staten vår. Min mor har gjentatte ganger svart på "lege-paging" - (blandt annet ombord Virgin Atlantic med upgrade til følge), men det min mor som jeg velger å tro er en relativt kompetent lege kan få til er ikke stort annerledes enn det en god ambulansemann fra Brann og Redning kan få til. Jeg har på følelsen her av at "legers førstehjelp" er verdsatt litt over reell verdi... En leges førstehjelp er ikke merkbart bedre og vil kun i få tilfeller være bedre enn en ambulansemann. Og som det også sies her - når du ringer etter en ambulanse er det ingen lege ombord. Det er samme reasoning - det er ikke nytte nok i forhold til kostnadene ved å ha en lege ombord alle ambulanser.

Stian; hvor ofte gjøres et faktisk operativt inngrep på stedet? De aller fleste vil nok i slike tilfeller bli fraktet i helikopter til nærmeste hospital.

Opertaive inngrep gjøres når det å flytte pasienten er umulig (f.eks ved ulykker der pasienten sitter fast) eller når pasientens tilstand er slik at forflytning er en for stor belastning for pasienten.
Dette er jo selvsagt ikke noe som skjer så ofte, men det skjer.

Med hva? Jeg tror ikke det er så populært i security å stille med skalpeller i håndbagasjen ..

Derfor hadde det jo vært en stor foredel dersom man hadde noe slikt utstyr tilgjengelig dersom det skulle komme til nytte.
Kanskje det finnes også, hva vet jeg?

Skalpeller finnes f.eks. ombord i de aller fleste fly, om ikke alle. I tillegg vil jeg tro Brann og Redning fint kan stille opp med sånt.

De kan sikkert stille opp med det, men de kan ikke bruke det.
Kun leger er autorisert til å foreta inngrep. Og heldigvis for det.
Men jeg er enig i at dette er for sjeldne og eksteme tilfeller til at det forsvarer å ha lege ansatt på OSL.

Brann og redning stiller opp med det, og en lege som melder seg kan bruke det. Det jeg tenkte på. (Det er jo ikke ombord i flyene for at flight attendantene skal benytte seg av det heller).

Back