En skikkelig gla`historie i dagens Aftenposten

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Brann og redning stiller opp med det, og en lege som melder seg kan bruke det. Det jeg tenkte på. (Det er jo ikke ombord i flyene for at flight attendantene skal benytte seg av det heller).
Slik funker det når det funker som det skal, men dersom ingen lege melder seg har man et problem.
Derfor jeg sa i et tidligere innlegg at det kanskje hadde vært bedre å ringe legevakten, evt. både ringe legevakten og prøve å kalle opp en lege over calling anlegget.

Derfor jeg sa i et tidligere innlegg at det kanskje hadde vært bedre å ringe legevakten, evt. både ringe legevakten og prøve å kalle opp en lege over calling anlegget.

At man spør over callinganlegget om det er en lege tilstede hverken hindrer eller utsetter normal varsling til akuttetat. Denne "diskusjonen" dras vel langt ut på viddene nå.

Jeg elsker det når folk på død og liv skal kverulere på en sak som de ikke har full oversikt over, enkelte leser "Brann og redning" og tenker brannmann med slange på slep.
De som kommer når det er behov har like mye om ikke mer kompetanse enn en ambulanse sjåfør. Du vet, de som kommer når du ringer 113. Er ikke en utdannet lege som kommer da heller, du blir frakta til sykehus av ambulanse, og du blir frakta til sykehus fra OSL når det er behov for det.
Er jo også en ambulanse stasjonert på OSL på hverdager, i helgene så kommer de fra Jessheim innen kort tid.
Det har også flere ganger blitt brukt Luftambulanse.
Og den ene "brannbilen" er utstyrt med akuttmedisinsktutstyr

Så hva er det egentlig enkelte forsøker å klage på ??? Sikkerheten er ivaretatt for de reisende på OSL

Forøvrig MOW ... 90 sek er det vel snakk om .. ikke 5 min ;)

Last edited:
Litt fakta:

1. OSL har ingen Legevakt, det er Jessheim som er nærmeste.
2. OSL har ingen Lege, dette må enten sendes fra derav nærmeste LV eller rekv. Luftambulanse.
3. OSL har faktisk 2 ambulanser stasjonert 5 dager i uken, 14Alfa og 14Bravo - førstnevnte er en Ford Excursion "First responder" enhet mens Bravo er en Mercedes Sprinter båreambulanse. Ambulansepersonellet på OSL er Høgskoleutdannet som Paramedics, og har delegering av medikamenter...
4. Brann og Redning aka Brannvesenet blir i 99% varslet først og rykker ut med akuttsekk som inneholder mye av det samme som man ser i en ambulanse, disse har også seff. O2, hjertestarter osv..

Back