En skikkelig gla`historie i dagens Aftenposten

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Har Oslo S en lege ansatt?

Det aner jeg ikke, men det var vel heller ikke tema her?
En annen ting er jo at en lege som er tilfeldig på flyplassen sannsynligvis har lite av utstyr å hjelpe seg med.
En lege som er ansatt vil selvsagt ha det han/hun trenger av nødvendig medisinsk utstyr.

Jeg tror en lege på Oslo S har langt mindre utstyr tilgjenglig for og si det slik. Jeg synes ikke man skal undervurdere det utstyret brann og redning på OSL har tilgjenglig, og heller ikke deres kompetanse.

Nå trenger man ikke et 'vanlig legekontor' på en slik plass .. hvis noen blir dårlige må medisinsk personell komme til pasienten - ikke omvendt. Man må kunne gi førstehjelp og få ham (eller henne) til sykehus så fort som mulig. Brann og Havari har en tilstedeværelse som intet legekontor kan gi ...

Hehe, kall meg gjerne fordomsfull, men hadde jeg blitt akutt syk på OSL tror jeg ikke jeg hadde følt det som en trygghet at brann/redningsmannskapet ble tilkallt.

Tror nok jeg heller ville blitt tilsett av en lege ja.

Nå trenger man ikke et 'vanlig legekontor' på en slik plass .. hvis noen blir dårlige må medisinsk personell komme til pasienten - ikke omvendt. Man må kunne gi førstehjelp og få ham (eller henne) til sykehus så fort som mulig. Brann og Havari har en tilstedeværelse som intet legekontor kan gi ...
Dersom en lege var på stedet, hadde vedkommende fått mye raskere hjelp, pluss at en sikkert mange ganger kunne ha unngått en innleggelse.
En lege kan behandle på stedet.
Redningspersonale har ingen myndighet til å sette i gang medisinsk behandling utover ren førstehjelp.
Ofte er det jo andre ting enn førstehjelp som er nødvenig.

Hva er det utover ren førstehjelp som brann og redning IKKE kan utføre, men som en lege kan utføre på stedet?

Hadde behovet vært der ville vel brann og redningsteamet hatt en lege per skift. Jeg antar dette ikke er formålstjenelig ettersom de tydeligvis ikke har det.

Hva en lege kan utføre på stedet som brann og redningsmenn ikke kan?
Ganske mye faktisk. Nå trenger det jo heller ikke nødvendigvis handle om livstruende tilstander som krever føstehjelp.
Jeg antar at det er økonomi som gjør at man ikke har lege ansatt.
Det er vel for dyrt.

Du trenger heller ikke EN lege ... du trenger minimum fem for å dekke døgnkontinuerlig drift ...

Du trenger heller ikke EN lege ... du trenger minimum fem for å dekke døgnkontinuerlig drift ...

Et privat legekontor f.eks?
Det hadde jo ikke kostet noe. Kanskje Ring, Oslo-akutten e.l kunne være interessert i åpne en avdeling på G.moen.....

Er det ikke et legekontor i flyporten? Skjønner dog ikke helt hvordan dette skal hjelpe noe med et privat legekontor.

(Og Øivind - på SAS Teknisk Base på OSL sitter det jo flylegene til SAS.)

Poenget er jo selvsagt at legen(e) ved legesenteret da hadde kunnet bli tilkalt, og kunne yte hjelp mot betaling.
De kunne jo f.eks hatt en kontrakt med OSL lufthavn om legevakt-tjeneste.

Ser av linken din at det faktisk er et legekontor der. Men markedet for en privat legevakt tror jeg sikkert hadde vært tilstede.

Øivind, jeg mener faktisk at det var et "ordentlig" privat legekontor der i starten - men det er tydeligvis tatt over av det bedriftshelsetjeneste-stedet. Så det tyder jo ikke på at markedet var til stedet...

Men hvorfor skulle en lege som er på flyplassen som passasjer være nødt til å trå til?
Vedkommende er kanskje på vei til konferanse eller ferie?

Fordi det har noe med lege"eden" å gjøre, de er forpliktet til å hjelpe til selv om de bare kommer forbi en ulykke.

Hehe, kall meg gjerne fordomsfull, men hadde jeg blitt akutt syk på OSL tror jeg ikke jeg hadde følt det som en trygghet at brann/redningsmannskapet ble tilkallt.

Og hadde du blitt akutt syk et annet sted så hadde du følt deg utrygg av at ambulansepersonellet hadde kommet også da ????

Last edited:

Tror nok jeg heller ville blitt tilsett av en lege ja.

Du er klar over at det ikke kommer noen lege, dersom du blir akutt syk og ringer etter en ambulanse?

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det trengs en lege akkurat på OSL, mens det er nok med kvalifisert ambulansepersonell alle andre steder i dette kongeriket.

Back