En samling av 727'er

Meget sjelden B-727
 

Attachments

  • 3E3424FC-5892-4384-8EFB-9DED78B9548F.jpg
    3E3424FC-5892-4384-8EFB-9DED78B9548F.jpg
    73.3 KB · Views: 471
Ja, 727 er fint fly, stille og fint i kabinen. Har vel fløyet med 10-15 operatører, som seg hør og bør for en mann på min alder. Husker best en landing i Orlando med PanAm der vi steg ned så bratt at jeg bokstavelig talt hang i beltet for ikke å skli av stolen. Siste tur var vel med Delta til Seattle i 2001.
 
Last edited:
Vet ikke om det var samme grunnen som i dag. Om du lander 18L/R i Orlando så må du krysse VOR på minst 2500’ pga Orlando Executive rett under. Greit når du vet det og har 180k/Flaps2, men noe annet om det er uventet eller sterk tailwind.
 
Mine 727 flighter er lett å oppsummere. Det er ganske enkelt null flyvninger dessverre. :( Jeg har heller ikke sett den så ofte, men jeg husker godt at Iceland air brukte den mellom BGO og KEF på midten av 80 tallet. Jeg bortom Flesland noen ganger da for å kikke på flyet.
 
Bare en flight i boka for meg, en United 727-22 som jeg ikke fikk med meg registreringen på, mellom SEA og SFO i 1983, dessverre.
Jeg har heller ikke sett den så ofte, men jeg husker godt at Iceland air brukte den mellom BGO og KEF på midten av 80 tallet. Jeg bortom Flesland noen ganger da for å kikke på flyet.
For eksempel denne? (727-185C TF-FLG)
 

Attachments

  • skann0013.jpg
    skann0013.jpg
    162.8 KB · Views: 411
  • skann0014.jpg
    skann0014.jpg
    142.3 KB · Views: 411
Last edited:
Jeg havde ikke noget specielt forhold til B-727 og husker kun, at den
larmede ad h…… til,

Sant nok, syntes og den var en rimelig ´kjedelig maskin tilbake på 90-tallet, men utrolig hva noen år og få nok eksemplarer igjen kan gjøre. :)
Da vi var i Iran for 12 år siden var Fokker 100 det absolutt dølleste vi kunne treffe på, nå er t.o.m. den eksotisk. :)
 
Min maratonrute med 727 var den klassiske over Stillehavet fra Hawaii til Guam med Continental Micronesia (Air Mike) CS957, seks mellomlandinger underveis. Og fra Guam hoppet jeg videre via Yap til Palau med samme flyet. Totalt innpå 10.000 km med 727!

Har ogsaa den ruten i loggboka, jeg stoppet 3 ganger underveis og fikk med meg baade CO 957 og CO 955. Floey 727-100 Combi mellom Hawaii og Guam, videre til Manila var 727-200. Ellers har det blitt 727 med 10 flyselskap paa meg - men betydelig lengre enn 2001 siden siste tur, Alaska Seattle - Phoenix.
 
Pan Am maskinen er nydelig. Flott behagelig design i Pan Am logo. Har to turer med en slik en. 29.april 1986 fra JFK/New York til Hobby/Houston, og retur 15.mai fra Hobby/Houston til Dulles/Washington. SAS MD83 fra FBU til København og SAS 747 til JFK. Pan Am 747 fra Dulles til London og Pan Am B737 til FBU.
 
Hadde SR (Swiss) en B727 mellom FBU-CPH-ZRH i sin tid, ca '86?
Samtidig kan jeg huske en IB/Iberia med B727 fra CPH-MAD, og/eller B727/MD80 fra MAD-ALC. Men da jeg var barn, var alt stort og bra ... (!) Eller var alt med MD80/DC-9 bare fordi jeg var barn og motorene var bak? :-D (det var de første flightene mine).
 
I 1986, da jeg begynte i Swissair, hadde vi DC-9-51 som opererte FBU-CPH-GVA. Den korresponderte til en maskin som gikk CPH-ZRH. Det samme motsatt vei på kvelden.
Etterhvert ble det MD80.

Swissair hadde aldri 727.
 
B-727 bygget om til hus, på skauen i Oregon.
 

Attachments

  • AB57A952-5288-435E-9C79-710FEDD25565.jpg
    AB57A952-5288-435E-9C79-710FEDD25565.jpg
    151.1 KB · Views: 303
Fikk knipset denne i CUN på torsdag. Så fin ut.
 

Attachments

  • PXL_20221229_221729664~2.jpg
    PXL_20221229_221729664~2.jpg
    83 KB · Views: 206
Min første "fly ferie" var med North West Orient i 1981, først 747-100 fra GEN til JFK, så hadde vi 9 innenriksturer, der 8 var med 727 og en med DC10, så avsluttet vi med 741 MSP-GEN Vi fikk flydd både 100 og 200 varianten av 727. Første domestic leg var NYC til MSP, for flybytte til SFO. Vi ble forsinket fra Newark eller LaGuardia, jeg husker ikke hvilken. Da vi kom til MSP og de satte små klistremerker med setenummer på boarding kortet, var det bare 4 seter igjen på arket. De kunne jo ikke dele en utenlandsk familie med barn på 8 og 11 så da ble det førsteklasse med 2+2 i bredden på MSP-SFO i 727. Min eneste tur hittil i første klasse. 737 fikk jeg ikke prøvd før i 2000 og den har selvfølgelig havnet på topp av listen med mest flydde flytype. i 86-87 var vi til New Zealand og fikk 7 take offs med Qantas 742, 742M og 743, men 3 av dem var på samme flightnummer (SIN-BKK-ATH-FRA). Den dag i dag er 747 nr 2 på listen over flytyper jeg har flest avganger med,9, men ser man på flightnummer er 727 fremdeles nummer 2, med 8. Dog har den i 4 år delt den plassen med A320. Til torsdag kommer jeg opp i 9 med A320 og den 26.01 kommer jeg opp i 10. Jeg husker 727 som en behagelig maskin og fikk sjokk da jeg fikk min første tur i DC9, for ett støyhelvete DC9 var bak i maskinen.
 
…sjokk da jeg fikk min første tur i DC9, for ett støyhelvete DC9 var bak i maskinen.

Da satt du sannsynligvis ganske langt foran i 727’erne. Det var samme motorer og samme plassering på sidene både på DC-9 og 727. (I tillegg hadde 727 en motor rett bak trappeutgangen bakerst.)

Personlig kan jeg ikke si jeg synes noen av dem var et helvete baki, men det er klart det var et betraktelig høyere støynivå bakerst enn lengre foran.
 
DC9/MD80 er veldig stille foran i kabin og i cockpit.

Ja, spesielt MD80. Det var kombinasjonen av støysvake motorer og lengre avstand til dem som utgjorde forskjellen fra DC-9.
MD-90 bråkte pussig nok mer, forklaringen var at lufteanlegget visstnok opererte med høyere trykk og gjennomstrømning, noe som skapte mer sus i kabinen.
 
Back
Top