En samling av 727'er

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
I forbindelse med morgendagens store begivenhet (ferryflight av 727 #1 fra Everett til Boeing Field) har jeg plukket sammen et utvalg 727'er fra lagerdisk'en min. Bildene er tatt i Seattle, Atlanta og Kansas City.

Begivenhetene i Seattle kan følges her:
https://www.museumofflight.org/727-final-flight

01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


05.jpg


06.jpg


07.jpg


08.jpg


09.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


15.jpg


16.jpg
 
Fin samling, husker godt den første 727 jeg så, det var CF-FUN fra Wardair som var på besøk på FBU.

Scooter01
 
Herlige gjensyn med en maskin jeg aldri selv fikk prøve, men likevel har et spesielt forhold til.
 
Har hatt gleden av å fly 727 en gang, innenriks i Spania fra Madrid til Alicante, flyet var på siste indre, bar preg av alderdom. Skranglet i seter og hattehyller, men det å gå ut bakenden for så å kunne skue tre eksosrør, itte gærnt!
 
Med tanke på dagens dato, 27. juli aka 7/27 på USA'nsk, løfter jeg denne litt ...

Happy 727 Day!
 
Se der ja, gamle Tri-Motor.
Fikk 92 timer på en slik, mye kurs og pugging men i ettertiden bortkastet siden jeg ikke tok noen karriere på den. Bra jeg ikke betalte.
Behagelig fly når man er langt fremme, stille som i kirka.
Også imponerende å se dem peise på og ta av og lande veldig bratt på den gamle flyplassen i St. Thomas, skjønt det var også noen som krasjet der tiltross for kortbane egenskapene.
 
Se der ja, gamle Tri-Motor.
Fikk 92 timer på en slik, mye kurs og pugging men i ettertiden bortkastet siden jeg ikke tok noen karriere på den. Bra jeg ikke betalte.
Behagelig fly når man er langt fremme, stille som i kirka.
Også imponerende å se dem peise på og ta av og lande veldig bratt på den gamle flyplassen i St. Thomas, skjønt det var også noen som krasjet der tiltross for kortbane egenskapene.

Har ennå boarding pass fra 22. mai 1979 for EA 990, en Eastern Air lines 727 fra STT (St Thomas) til MIA. Det var med hjertet i halsen jeg kommenterte til mine medreisende at dette blir i overkant spennende da flyet taxet på rullebanen ut i sjøen, gav full pinne og tok av mot land. Krapp høyresving etter take off, og det så ut som om det var gravd bort litt jord for å gi plass til vingetippen i bunnen av kløften. Kort flytur til St Croix (STX) for fuel før videre ferd mot MIA.

I 1979 hadde Eastern et tilbud med "All you can fly" for 499 USD, der en i løpet av 3 uker kunne fly så mye en ville på nettverket deres så fremt en startet og sluttet samme sted, og hadde noen stopp på over 48 eller 72 timer. For oss gikk turen MSP (Minneapolis) - IND (Indianapolis) - PIE (St Petersburg) - MIA (Miami) - STT (St Thomas)/(STX) - MIA - MEX (Mexico City) - MSY (New Orleans) - ATL (Atlanta) - MSP. Alt med 727
 
Det ble gjort en del endringer på STT etter at American goofa på en landing i 1976 og stoppet i en bensinstasjon(!) som lå i enden av banen. Stygg sak og mange omkomne.
 

Attachments

  • 4D259801-95FC-44C3-9275-FBC14817BCDE.jpg
    4D259801-95FC-44C3-9275-FBC14817BCDE.jpg
    244 KB · Views: 310
Det ble gjort en del endringer på STT etter at American goofa på en landing i 1976 og stoppet i en bensinstasjon(!) som lå i enden av banen. Stygg sak og mange omkomne.

Jeg husker terminalen som et grønt "skur" der ene veggen var hønsenetting
 
Har ennå boarding pass fra 22. mai 1979 for EA 990, en Eastern Air lines 727 fra STT (St Thomas) til MIA. Det var med hjertet i halsen jeg kommenterte til mine medreisende at dette blir i overkant spennende da flyet taxet på rullebanen ut i sjøen, gav full pinne og tok av mot land. Krapp høyresving etter take off, og det så ut som om det var gravd bort litt jord for å gi plass til vingetippen i bunnen av kløften. Kort flytur til St Croix (STX) for fuel før videre ferd mot MIA.

I 1979 hadde Eastern et tilbud med "All you can fly" for 499 USD, der en i løpet av 3 uker kunne fly så mye en ville på nettverket deres så fremt en startet og sluttet samme sted, og hadde noen stopp på over 48 eller 72 timer. For oss gikk turen MSP (Minneapolis) - IND (Indianapolis) - PIE (St Petersburg) - MIA (Miami) - STT (St Thomas)/(STX) - MIA - MEX (Mexico City) - MSY (New Orleans) - ATL (Atlanta) - MSP. Alt med 727


Joda, det var mye full pinne der i St. Thomas, skjønt din flytur der var noen år før jeg havnet på Jomfruøyene: (Jeg flyttet dit fra Alaska i årsskiftet 1984/85)
På den tiden var rullebanen ca 4700 fot.
Greit nok for avgang i motvind på tørr bane og landing på tørr bane, men det var av og til drittvær med torden og regn samt windshear fra fjellet til venstre for banen.
Det har vært mange ulykker der og det lå noen flyvrak i vannet på short final før dem forlenget banen ut i sjøen: Lear Jet, DC-3 og noe annet som sikkert ikke var registrer for dem fløy knark fra mellom Amerika på natta når tårnet var stengt og ingen brydde seg.
La humla suse og ikke prat for da kan du bli borte vekk en dag.
Jeg fikk også noen tilbud om å fly slikt, og fikk noen spørsmål fra offisielle folk som lignet veldig på FBI eller DEA folk: Har du sett noe mistenkelig her i det siste på natta?

Nei, det har man ikke sett, no Sir. never saw nothing, sorry.
Derfor er man i live of trives som pensjonist i Florida, så aldri noe mistenkelig på natta. (Twin Commanders som landet uten nav lys etter at tårnet var skrudd av, no Sir, not me..)

Det var stas å fly B-757 fra St. Thomas når banen var kort: Da kan man bruke full spiker og virkelig ha det gøy: Som regel tar man av med redusert
kraft for å spare motorer, spare bensin og for å holde støy nede.
Men på St. Thomas måtte man som regel gi full gass og det var artig: Stå på bremsene og skyve håndtakene helt forover mens man kniser og sikler som en tenåring på en Kawasaki 500 totakter.
Vi kalte B-757 med Rolls motorer Atari Ferrari: Den gikk som en kule og man trakk opp nesa 25 grader.
Den klatret som en "Raped Ape" i følge Eastern pilotene.
Mange jagerflygere som ville ha følt seg hjemme i det styrehuset.

Nåja, dette var om B-727, den var også fin på slike baner, spesielt -100 serien har jeg blitt fortalt. (Fløy kun -200 selv, sprek den også)

Mange historer om St. Thomas, var aldri kjedelig der.
Bodde på seilbåt og fløy mange typer fly der dag og natt.
Kjørte motorsykkel til flyplassen og måtte unngå nedkjøringer når enkelte lokal sjåfører så en hvit mann på sykkel. (White Boy, f...You)
Berget såvidt, men mange drapsforsøk på veiene.
Artig å bo og jobbe der, men skummelt.:rolleyes:
 
Min siste var en charter fra Cancun til Denver i 1997. Lurer på om det var en Fed ex sak de puttet seter i.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 
Min siste var en charter fra Cancun til Denver i 1997. Lurer på om det var en Fed ex sak de puttet seter i.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ser fra min Flightmemory at maskinen på bildet er den fjerde 727 jeg var passasjer i.
Den første var en American Airlines AA431 fra La Guardia til Chicago i mars 1979.
Etter Eastern flightene i 1979 har jeg reist med en Sterling 727 Bergen - Billund - Tenerife og direkte Tenerife - Bergen i februar1984, en Delta, San Fransisco - Los Angeles i september 1990, og en TWA La Guardia - St Louis i mars 1992.
Det kan være andre og for jeg har ikke registrert flytype for alle flightene.

https://www.flickr.com/photos/184433086@N05/52493677577/in/dateposted-public/
 
Min maratonrute med 727 var den klassiske over Stillehavet fra Hawaii til Guam med Continental Micronesia (Air Mike) CS957, seks mellomlandinger underveis. Og fra Guam hoppet jeg videre via Yap til Palau med samme flyet. Totalt innpå 10.000 km med 727!
 
Der er mange huller i min logbog, men jeg kan umiddelbart læse, at jeg
fløj B-727 i 1968, CPH -GLA- CPH med det islandske “nationalklenodie”
TF-FIE (“Gullfaxi”). Ti år senere fløj jeg med samme maskine til og fra KEF.
Envidere har jeg fløjet CPH -FRA Lufthansa 727 i 1970 (D-ABIG), og
fra hukommelsen dyb: PANAM HAM-BER ( eller også var det omvendt??)
og endelig Singapore Airlines fra SIN til JKT.

Jeg havde ikke noget specielt forhold til B-727 og husker kun, at den
larmede ad h…… til, når den trillede ind til standpladserne på CPH.
Det lød som en skærebrænder!

P.S. I øvrigt havde nogle af FI’s 727-kaptajner næsten heltestatus blandt FIs
jordpersonale, fordi de fløj - og landede - på destinationen i al slags vejr.
Der må også være nogle historier hos jer, som har handlet dem
på Fornebu!
 
Last edited:
Back
Top