En nydelig kveld i Billund!

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
del I

... og attpåtil uten en gang å måtte tenke på Legoland, som jeg desverre har måttet besøke et par ti-talls ganger i jobbsammenheng... Hadde jeg bare da hatt interesse for fotografering, så kunne jeg jo reist bort til flyplassen i stedet for å sitte i bussen og vente på mine pax...

Billund er en relativt liten flyplass, oversiktlig og greit. Mange små fly som flyr innenlands, men også en del større chartermaskiner - og selvsagt Norwegian og Ryxxair (de kaller vel Billund for "København Vest"...!). Jeg fant en fin plass, som visstnok er døpt Spotting Hill - ikke store plassen, men jeg kunne sitte i bilen og ha utsikt både til det ene og annet...
Nok vas, her er et utvalg...

Lufthansa var her med en -500...
forum1.jpg

forum7.jpg

KLM har byttet sine Fokker på Stavanger-ruten ut mot større fly, litt synd for mangfoldet på Sola, og ikke minst siden jeg liker disse gamle Hollendere... Men på Billund fant jeg i alle fall en...
forum2.jpg

Cimber er en stor aktør på Billund, og jeg har intet i mot å se de vakre Kanadenserne til selskapet - selv om jeg synes fargeskjemaet er så uendelig kjedelig...
forum3.jpg

forum4.jpg

Islendingene sendte en av sine -800 maskiner for å frakte mennesker til syden, men selv var jeg igjen i en nydelig kveldssol i Billund...
forum5.jpg

forum6.jpg

Ingen vet hvor harald, eh - haren hopper... Men den hoppet i alle fall rundt omkring ved flyplassen...
forum6b.jpg

Thomas Cook gav meg både en nye flytype, og nytt reg...
forum8.jpg

forum9.jpg

Før i tiden hette det; United Colors of Benitton... Nå heter det kun DAT...
forum10.jpg

forum11.jpg

Stod en del fly på andre siden av terminalen... Er ikke kjent her, men det er vel for privatfly på den side kanskje...
forum12.jpg

Min favoritt 737, -400 utgaven... Her representert ved Corendon...
forum13.jpg

forum14.jpg

forum24.jpg

to be continued...

Last edited:
del II

Mer Cimber, Kanadenserne er vakre, men dems Italienere synes jeg ikke er noe særlig vakre...
forum15.jpg

forum20.jpg

forum16.jpg

DOT med LY-DOT, med relasjoner til Ibsen...
forum17.jpg

Er ikke sikker, men ser ut som JetTime -300...
forum18.jpg

En på vei ned, og to på vei opp...
forum21.jpg

Et hyppig innslag disse flotte kveldstimer (var der totalt i 7 timer...!?!), er BA/SA sine små og flotte 328 maskiner, både med og uten prop...
forum19.jpg

forum26.jpg

Ikke fint å pille seg i nesen når man er på jobb... :-)
forum27.jpg

forum29.jpg

Og en enda mindre Dansk Britte...
forum28.jpg

Det kom også en Norsk En, uten at jeg følte meg så veldig stolt av den grunn - spesielt ikke ved synet av en gammel -300...
forum25.jpg

Jeg må innrømme at jeg sank ned på et nivå jeg ikke hadde trodd, og som mine handicappede venner sikkert ikke finner så veldig interessant. Det er første gang jeg fotograferer Ryxxair, fikk to reg, og det holder for meg - nå er det dokumentert i min database...
forum22.jpg

forum23.jpg

Altså - Billund var definitivt verdt et besøk, og man trenger IKKE gå i Legoland for å ha det fint...

hei å hå

H

Last edited:
Takker for fine og varierte bilder :)

Men jeg maa faa sporre hvorfor du har dekket over Ryanair, det er da ikke noe galt med flyene dems :D

Takker for fine og varierte bilder :)

Men jeg maa faa sporre hvorfor du har dekket over Ryanair, det er da ikke noe galt med flyene dems :D

takk for hyggelig tilbakemedling...

Hvis en er handicapped, så er faktisk det meste galt vedr. Ryxxair, og det kunne jeg fortalt mye om - men ønsker ikke å lage noe oppstyr om akkurat det...

H

Last edited:
Herlig serie, som vanlig fra den kanten. Og maskinen fra greske
Olympic Air, var absolutt uventet på BLL.

Blir så glad over og se at vi som sliter med ting og tang også kan lykkes. Du overasker meg hver gang Harald. Du er en stor inspirasjonskilde.

Blir så glad over og se at vi som sliter med ting og tang også kan lykkes. Du overasker meg hver gang Harald. Du er en stor inspirasjonskilde.

Takk Oddi, kjekt å høre... Stå på selv - du er ikke noe dårligere enn noen andre av oss, og vær heller aldri redd for å spør når du lurer på noe, enten her i forum eller i en PM... :-)

hei å hå

H

Mye flott å se på her :)
Flott at du også har en egen stil i form av litt mørkere bilder hvor hovedmotivet virkelig "stands out". Er dette et resultat av spotmåling og negativ kompensering og/eller litt "undereksponering" ifm bildebehandlingen?

Mye flott å se på her :)
Flott at du også har en egen stil i form av litt mørkere bilder hvor hovedmotivet virkelig "stands out". Er dette et resultat av spotmåling og negativ kompensering og/eller litt "undereksponering" ifm bildebehandlingen?
Takk for det... Ja, jeg bruker ofte spotmåling, spesielt hvis jeg har en god kvelssol bak ryggen... Noen ganger fungerer det, da jeg vil trekket flyet "ut" av omgivelsene, andre ganger blir det ikke bra i det hele tatt... Men selvsagt er dette en smakssak, og tidvis er det bedre å forandre lysmålingen for å også få med omgivelsene. Jeg undereksponerer også ofte, med et lite trinn eller to, alt etter vær/lys

hei å hå

H

Aiai - "outstandig" bilder fra en spennende lufthavn i Skandinavia som vi ikke ser altfor mye bilder fra :) Takk igjen Harald, man blir glad av å se bildene dine !

Jeg er dansk og kan fortelle litt mer om den side av flyplassen du nevner med privat/små fly, alle privat fly er enten parkert her, eller ved den gamle terminal, som ligger ved siden av p plassen, alle fly som ikke går i fast rute, altså også fly som tilhører private virksomheter, eller kjendiser, parkeres der du har tatt bildet, ofte ser du fotografer og journalister der, da alle kjendiser som ankommer i eget fly, parkeres der, og slippes ut ved en port du ikke kan se på bildet, så der er det mulighet for at se noen kjendiser også, jeg har ofte sat i bilen der og set på fly, når du sier spotting hill, mener du da den toppen som ligger for enden av landingsbanen, ved siden av p plassen ?

Hilsen Torben/Toby

Back