En milepæl for flysikkerheten

Farmer

ScanFlyer Crusty
En milepæl for flysikkerheten

Endelig kommer dette i drift. Men så får man bare håpe at myndigheten legger inn dette som et minimumskrav ved utlysing av nytt anbud på kortbanenettet i juli.
Det vil være for dårlig om det KUN er pris som skal være utslagsgivende ved neste tildeling, når man endelig kan få en sikrere innflyging på kortbaneflyplassene.


http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article1586702.ece

En milepæl for flysikkerheten
I løpet av en tre-årsperiode skal det investeres vel 150 millioner kroner i nytt satellittbasert navigasjonssystem ved de regionale flyplassene i Norge. Brønnøysund Lufthavn er først i verden til å ta i bruk det nye systemet.

FØRST I VERDEN: Brønnøysund Lufthavn blir den første flyplassen i verden som tar i bruk det satellittbaserte navigasjonssystemet for en sikrere.


Representanter fra Avinor, Widerøe, amerikanske og canadiske luftfartsmyndigheter og leverandørene har de siste tre ukene drevet testflyging på Brønnøysund Lufthavn med to fly i anledning myndighetsgodkjennelse av det satellittbaserte innflygingssystemet SCAT -I.

– Brønnøysund har vært verdens navle noen dager nå og her ligger det første systemet som tas i bruk i verden etter at det blir godkjent, sier prosjektleder Steinar Hamar i Avinor.

Bakkestasjonen for SCAT-I er for lengst på plass, og en av Widerøes produksjonsmaskiner som er utrustet med elektronikk for denne type presisjonsinnflyging har siste uken testet utstyret opp mot bakkestasjonen. Samtidig har Avinors eget fly drevet testing av systemet flere ganger siste halvåret og i de tre siste ukene som del av den endelig godkjennelse av systemet.

Trafikksikkerhet
Ved de større flyplassene navigeres flyene etter instrumentlandingssystemet ILS. SCAT-I, som nå er ferdig uttestet ved flyplassen i Brønnøysund, lager en elektronisk glidebane basert på data fra en bakkestasjon ved flyplassen som sendes til flyene. Dataen omsettes til en linje på kartet som flyet følger under innflygingen. Denne funksjonen aktiveres og flyet følger den beregnede glidebanen ned, i motsetning til i dag, hvor en følger en trappetrinnsnedstigning.

– Dette er satellittbasert presisjonsinnflyging som skal bedre trafikksikkerheten ved regionflyplassene i Norge. Systemet vil være et betydelig bidrag til sikrere innflyging, sier Hamar. Han mener en bieffekt av investeringen på 150 millioner kroner kan være bedre regularitet ved regionflyplassene, men at tiden vil vise dette.

Utvikling av bakkestasjonene er i hovedsak finansiert av de berørte industriselskapene med norske Park Air System i Oslo i spissen, Avinor og gjennom forsknings- og utviklingsmidler. Instrumenteringen i flyene er utviklet av Universal Aviation Systems Corp. i Tucson, Arizona. Representanter fra industriaktørene har vært til stede i Brønnøysund under testflygingene sammen med representanter fra amerikanske og canadiske luftfartsmyndigheter, i tillegg til representanter fra Avinor og Widerøe.

Trang fødsel
Ifølge prosjektleder Steinar Hamar vil systemene bli godkjent i løpet av juni måned, mens den operative godkjennelsen vil foreligge noen måneder seinere.

Prosjektet har hatt en vanskelig fødsel og har nesten havarert et par ganger, men framstår i dag som fugl Phønix.

– Dette er et langvarig prosjekt som ved et par anledninger mistet støtten fra sertifiseringsmyndighetene, men etter at det ble gjenopptatt for halvannet år siden har alt gått etter planen, sier Hamar.

Både Avinor og Widerøe mener investeringen på 150 millioner kroner over tre år er det viktigste sikkerhetsmessige enkelttiltak som er gjort på det norske kortbanenettet. Flyselskapet har selv gått inn med over 30 millioner kroner for å fremme sikkerheten og øke tryggheten hos flygerne.
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Dette synes å være en erstatning /supplement for non pres. LOC/DME approaches med tilhørende minima . Ligger det i kortene å endre/ senke minima over tid ?
SAS har i flere år prøvd ut et scenario med "VNAV app." basert på bla FMS i B-737 som får input fra bla 2x GPS.
Det har vært et langt lerret osv... ,Prosedyrer godkjent på noen få svenske inneriks plasser inkl ARN (eller var det bare ARN?)
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Dette er ikke det samme som SAS har prøvd (ARN og AGH), da SCAT-1 bruker Differetial GPS. Mye bedre nøyaktighet, faktisk bedre enn ILS, har man bevist under testene på Torp.

LOC/DME vil nok være med oss i mange år ennå, selv på kortbanenettet. Scat-1 utstyret i flyene koster en del. :devot:
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

"Elektronisk glideslope":

Er det en som sendes direkte fra en bakkestasjon til mottaker (ala vanlig ILS/GS), eller er det "vanlig" GPS som har profilen liggende inne og tar egen posisjon fra satelitt + evt. WAAS antenner..?
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

...satelitt og LAAS

Edit: Scat-1 er en type LAAS.
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Det viktige nå er at det blir satt krav til at alle som flyr på kortbanenettet SKAL ha dette utstyret , slik at vi ikke får et A og et B-lag når det gjelder flysikkerhet og presisjonsinnflyging.
Så får vi se om våre politikere og myndigheter legger sikkerhet eller kun økonomi til grunn ved neste anbudsutlysning..
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

En fin LAAS-beskrivelse med skisser her: http://waas.stanford.edu/research/laas.htm

LAAS, or the Local Area Augmentation System, is the FAA version of the of the Ground Based Augmentation System, or GBAS, that has been defined by the International Civil Aviation Organization (ICAO). LAAS is based on a single GPS reference station facility located on the property of the airport being serviced.
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Dette er helt Molboaktivt. Her satser man på et egetkomponert system, ingen andre har et slikt system.

Det er KUN WF som vil satse på dette systemet. Egentlig har staten brukt 100 mill på et WF innflygingssystem.

Rart ikke noen ser på konkurransevridning her.....
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Rart ikke noen ser på konkurransevridning her.....

Enig med deg, og uenig med "Farmer".Svært konkurransevridende om man skal putte dette inn som krav. Lufttransport fårt helt nye King Air'er nå, det er etter hva jeg forstår ikke mulig å putte dette inn i dem. Det er jo heller ikke sånn at en LLZ app er farligere, det kan evt gå litt på regulariteten pga minima.
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Enig med deg, og uenig med "Farmer".Svært konkurransevridende om man skal putte dette inn som krav. Lufttransport fårt helt nye King Air'er nå, det er etter hva jeg forstår ikke mulig å putte dette inn i dem. Det er jo heller ikke sånn at en LLZ app er farligere, det kan evt gå litt på regulariteten pga minima.

Stemmer det.

Det er ikke bare å motere UNIVERSAL FMS er rundt om kring, de fleste moderne fly har integrert cockpit. Å rive ut noe som er orginal montert, for å montere inn noen gamle greier som ikke spiller med resten er uforsvarlig.

Man burde ha et system som kunne brukes om man oppfylte en viss kapasitet, ikke at man hadde avionikk med et bestemt navn.....

Et mer åpent system. (WAAS / LAAS er allerede opp og går.)


S
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Svenske Håkan Lantz utviklet vel for mange år siden et sånt system. Om jeg husker riktig så fikk han masse problemer med patent eller lignende. Har dette noe med Lantz å gjøre?

Lantz oppfann f eks pc-musen og mye annet rart og urart.
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Det er vel kanskje ikke så mange flere nasjoner som holder på å fly vettasløse innflyginger inn i fjordtarmer med høye fjell på begge sider... Det kan kanskje forklare hvorfor vi har laget dette systemet "selv"...
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Det er vel kanskje ikke så mange flere nasjoner som holder på å fly vettasløse innflyginger inn i fjordtarmer med høye fjell på begge sider... Det kan kanskje forklare hvorfor vi har laget dette systemet "selv"...
en

Du sier noe, husker godt en innflygning til Sandane med Dash-8, der noen utenlandske turister virkelig trodde det skulle gå helt galt.

Men, for en naturopplevelse, og da vi først var trygt nede var bruken av adjektiver av en annen verden, med andre ord, god Norgesreklame, :)
 
Re: En milepæl for flysikkerheten

Ingen tvil om det! Har også hørt historier om en utenlandsk kaptein som våknet på hotellet og fikk sjokk da han så hvordan terrenget var rundt flyplassen i dagslys - etter at han satt på klappsete til flyplassen på en nonprecision approach i kveldsmørket dagen før...
 
Back
Top