Farmer
ScanFlyer Crusty
En milepæl for flysikkerheten
Endelig kommer dette i drift. Men så får man bare håpe at myndigheten legger inn dette som et minimumskrav ved utlysing av nytt anbud på kortbanenettet i juli.
Det vil være for dårlig om det KUN er pris som skal være utslagsgivende ved neste tildeling, når man endelig kan få en sikrere innflyging på kortbaneflyplassene.
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article1586702.ece
En milepæl for flysikkerheten
I løpet av en tre-årsperiode skal det investeres vel 150 millioner kroner i nytt satellittbasert navigasjonssystem ved de regionale flyplassene i Norge. Brønnøysund Lufthavn er først i verden til å ta i bruk det nye systemet.
FØRST I VERDEN: Brønnøysund Lufthavn blir den første flyplassen i verden som tar i bruk det satellittbaserte navigasjonssystemet for en sikrere.
Representanter fra Avinor, Widerøe, amerikanske og canadiske luftfartsmyndigheter og leverandørene har de siste tre ukene drevet testflyging på Brønnøysund Lufthavn med to fly i anledning myndighetsgodkjennelse av det satellittbaserte innflygingssystemet SCAT -I.
– Brønnøysund har vært verdens navle noen dager nå og her ligger det første systemet som tas i bruk i verden etter at det blir godkjent, sier prosjektleder Steinar Hamar i Avinor.
Bakkestasjonen for SCAT-I er for lengst på plass, og en av Widerøes produksjonsmaskiner som er utrustet med elektronikk for denne type presisjonsinnflyging har siste uken testet utstyret opp mot bakkestasjonen. Samtidig har Avinors eget fly drevet testing av systemet flere ganger siste halvåret og i de tre siste ukene som del av den endelig godkjennelse av systemet.
Trafikksikkerhet
Ved de større flyplassene navigeres flyene etter instrumentlandingssystemet ILS. SCAT-I, som nå er ferdig uttestet ved flyplassen i Brønnøysund, lager en elektronisk glidebane basert på data fra en bakkestasjon ved flyplassen som sendes til flyene. Dataen omsettes til en linje på kartet som flyet følger under innflygingen. Denne funksjonen aktiveres og flyet følger den beregnede glidebanen ned, i motsetning til i dag, hvor en følger en trappetrinnsnedstigning.
– Dette er satellittbasert presisjonsinnflyging som skal bedre trafikksikkerheten ved regionflyplassene i Norge. Systemet vil være et betydelig bidrag til sikrere innflyging, sier Hamar. Han mener en bieffekt av investeringen på 150 millioner kroner kan være bedre regularitet ved regionflyplassene, men at tiden vil vise dette.
Utvikling av bakkestasjonene er i hovedsak finansiert av de berørte industriselskapene med norske Park Air System i Oslo i spissen, Avinor og gjennom forsknings- og utviklingsmidler. Instrumenteringen i flyene er utviklet av Universal Aviation Systems Corp. i Tucson, Arizona. Representanter fra industriaktørene har vært til stede i Brønnøysund under testflygingene sammen med representanter fra amerikanske og canadiske luftfartsmyndigheter, i tillegg til representanter fra Avinor og Widerøe.
Trang fødsel
Ifølge prosjektleder Steinar Hamar vil systemene bli godkjent i løpet av juni måned, mens den operative godkjennelsen vil foreligge noen måneder seinere.
Prosjektet har hatt en vanskelig fødsel og har nesten havarert et par ganger, men framstår i dag som fugl Phønix.
– Dette er et langvarig prosjekt som ved et par anledninger mistet støtten fra sertifiseringsmyndighetene, men etter at det ble gjenopptatt for halvannet år siden har alt gått etter planen, sier Hamar.
Både Avinor og Widerøe mener investeringen på 150 millioner kroner over tre år er det viktigste sikkerhetsmessige enkelttiltak som er gjort på det norske kortbanenettet. Flyselskapet har selv gått inn med over 30 millioner kroner for å fremme sikkerheten og øke tryggheten hos flygerne.
Endelig kommer dette i drift. Men så får man bare håpe at myndigheten legger inn dette som et minimumskrav ved utlysing av nytt anbud på kortbanenettet i juli.
Det vil være for dårlig om det KUN er pris som skal være utslagsgivende ved neste tildeling, når man endelig kan få en sikrere innflyging på kortbaneflyplassene.
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article1586702.ece
En milepæl for flysikkerheten
I løpet av en tre-årsperiode skal det investeres vel 150 millioner kroner i nytt satellittbasert navigasjonssystem ved de regionale flyplassene i Norge. Brønnøysund Lufthavn er først i verden til å ta i bruk det nye systemet.
FØRST I VERDEN: Brønnøysund Lufthavn blir den første flyplassen i verden som tar i bruk det satellittbaserte navigasjonssystemet for en sikrere.
Representanter fra Avinor, Widerøe, amerikanske og canadiske luftfartsmyndigheter og leverandørene har de siste tre ukene drevet testflyging på Brønnøysund Lufthavn med to fly i anledning myndighetsgodkjennelse av det satellittbaserte innflygingssystemet SCAT -I.
– Brønnøysund har vært verdens navle noen dager nå og her ligger det første systemet som tas i bruk i verden etter at det blir godkjent, sier prosjektleder Steinar Hamar i Avinor.
Bakkestasjonen for SCAT-I er for lengst på plass, og en av Widerøes produksjonsmaskiner som er utrustet med elektronikk for denne type presisjonsinnflyging har siste uken testet utstyret opp mot bakkestasjonen. Samtidig har Avinors eget fly drevet testing av systemet flere ganger siste halvåret og i de tre siste ukene som del av den endelig godkjennelse av systemet.
Trafikksikkerhet
Ved de større flyplassene navigeres flyene etter instrumentlandingssystemet ILS. SCAT-I, som nå er ferdig uttestet ved flyplassen i Brønnøysund, lager en elektronisk glidebane basert på data fra en bakkestasjon ved flyplassen som sendes til flyene. Dataen omsettes til en linje på kartet som flyet følger under innflygingen. Denne funksjonen aktiveres og flyet følger den beregnede glidebanen ned, i motsetning til i dag, hvor en følger en trappetrinnsnedstigning.
– Dette er satellittbasert presisjonsinnflyging som skal bedre trafikksikkerheten ved regionflyplassene i Norge. Systemet vil være et betydelig bidrag til sikrere innflyging, sier Hamar. Han mener en bieffekt av investeringen på 150 millioner kroner kan være bedre regularitet ved regionflyplassene, men at tiden vil vise dette.
Utvikling av bakkestasjonene er i hovedsak finansiert av de berørte industriselskapene med norske Park Air System i Oslo i spissen, Avinor og gjennom forsknings- og utviklingsmidler. Instrumenteringen i flyene er utviklet av Universal Aviation Systems Corp. i Tucson, Arizona. Representanter fra industriaktørene har vært til stede i Brønnøysund under testflygingene sammen med representanter fra amerikanske og canadiske luftfartsmyndigheter, i tillegg til representanter fra Avinor og Widerøe.
Trang fødsel
Ifølge prosjektleder Steinar Hamar vil systemene bli godkjent i løpet av juni måned, mens den operative godkjennelsen vil foreligge noen måneder seinere.
Prosjektet har hatt en vanskelig fødsel og har nesten havarert et par ganger, men framstår i dag som fugl Phønix.
– Dette er et langvarig prosjekt som ved et par anledninger mistet støtten fra sertifiseringsmyndighetene, men etter at det ble gjenopptatt for halvannet år siden har alt gått etter planen, sier Hamar.
Både Avinor og Widerøe mener investeringen på 150 millioner kroner over tre år er det viktigste sikkerhetsmessige enkelttiltak som er gjort på det norske kortbanenettet. Flyselskapet har selv gått inn med over 30 millioner kroner for å fremme sikkerheten og øke tryggheten hos flygerne.