En litt flau sak for Norwegian ifbm. fuelstopp på ARN

Re: En litt flau sak for Norwegian ifbm. fuelstopp på ARN

Var dere forsinket ut fra DXB? I så fall hvor mye?

Flau sak. Men tror nok hensikten var fra OCC sin side og minisere de totale konskevensen for resten av dagens slinge, og ja, en snakker om en rotasjon som kan være forsinket oppmot 12-14 timer før den er i "rute" igjen.
Så har de ansett at dette ville berører færrest antal passasjerer totalt sett.
Det som var uheldig var kortene DY delte ut.

Det er vel EUR261/2004 som gjelder ved denne forsinkelsen, og som gir passagerer rett til €600 i kompensasjon?

I denne regulering står det også at flyselskapet plikter å skriftlig opplyse om hvilke rettigheter man som passager har - det låter ganske langt unna håndteringen fra Norwegian.

Var dere forsinket ut fra DXB? I så fall hvor mye?

vi var noe forsinket fra DXB, men jeg husker ikke nøyaktig hvor mye, kanskje 30min? I tillegg kom selvsagt forsinkelsen for å refuele på ARN.

Jo mer jeg tenker på denne saken, jo værre er den... hele poenget med EUR261 er jo å ivareta passagerernes rettigheter, så ikke flyselskap kan ta slike 'shortcuts' som går utover reisende. Det er derfor det skal svi, økonomisk, å ikke holde det man lover. Å prøve å komme unna sitt ansvar på denne måten synes jeg lukter ille - man lurer på hvor mange andre ganger det har skjedd, uten at det har blitt oppdaget.

Håper det var en lærepenge for de involverte, så det ikke skjer igjen.

Jeg lurer på hvor utbredt dette her er. For noen år siden da SK fløy vestlandskysten med F50 endte jeg på 10 kanselleringer på et år, selv på helt klare dager. Alt på grunn av "tekniske problemer". Dette var altså BGO-MOL og BGO-KRS. Andre dager satt jeg på samme rute med 7-8 andre på flyet, er kun spekulasjoner men du vet jo aldri. Eneste forskjellen nå er at en person faktisk tok seg bryet med å undersøke litt dypere

Jeg lurer på hvor utbredt dette her er. For noen år siden da SK fløy vestlandskysten med F50 endte jeg på 10 kanselleringer på et år, selv på helt klare dager. Alt på grunn av "tekniske problemer". Dette var altså BGO-MOL og BGO-KRS. Andre dager satt jeg på samme rute med 7-8 andre på flyet, er kun spekulasjoner men du vet jo aldri. Eneste forskjellen nå er at en person faktisk tok seg bryet med å undersøke litt dypere

Det har da ingenting med en sak som denne å gjøre...?

Det har da ingenting med en sak som denne å gjøre...?
OO-VLM sikter jo til at det Norweigan her gjorde kanskje har skjedd han tidligere med SAS. Det er faktisk i aller høyeste grad relevant til denne tråden. ;)

Eh jo det har det. Les innlegget mitt igjen.

Så du har opplevd at Sas har mellomlandet for fuelstop og så kastet av pasasjerene, skyldt på teknisk feil, og brukt aktuelt fly på en annen rute?
I såfall bør du jo lage egen tråd om det, denne handler vel om Norwegian.

Fokker 50ene var notorisk upålitlige da - det må du spesielt være klar over med en slik nick OO-VLM ;)

Fokker 50ene var notorisk upålitlige da - det må du spesielt være klar over med en slik nick OO-VLM ;)

ot: OO-VLM tok meg mellom LCY og LUX så mange ganger at jeg ble veldig glad i det flyet ;)

on topic: Poenget med innlegget mitt er at jeg tviler på at dette er noe Norwegian fant på for første gang under denne flighten.

Sikkert like utbredt som at bilen din plutselig stopper, uansett vær eller om der 1 eller 5 passasjerer i bilen:headbang

Mange her inne som skulle hatt seg en 24 timers økt på et OCC senter en vintersdag, eller sommerdag for den saks skyld.

Å sånn litt på siden, men dette er jo en DY tråd, når forløperen til dagens DY fløy F-50, så hadde de til tider en :mol tech ontime. Når BU overtok, så gikk den betraktelig opp. Tror du gammle Nasse brøy seg beng om de hadde 1 eller 50 pax ombord når de kansellerte?

Er interessant spørsmål jeg stiller meg som ansvarlig for saken er i hvilken grad det var økonomiske incentiver inne i bildet for Norwegian. De ville uansett spare mer på denne manøveren enn samlet kompensasjon til noen få klagende passasjerer.

Det var svensk crew på maskinen fra DXB som unngikk ARN-OSL-ARN. De regulære som passasjerene ble sjekket inn på avgangene ARN-OSL denne morgenen var ca halvfulle (min vurdering).
Hva sparer N i fuel, lønn etc ?
Videre, hvis maskinen samtidig erstattet annet fly ARN-OSL og dermed begrenset misnøye/kompensasjon pga på annet fly med tekniske problemer, hva sparte de på dette?

Min hypotese er fremdeles at operasjonssentralen foretok en gjennomtenkt, kynisk kostnadsoptimalisering som gikk på bekostning av 133 trøtte passasjerer.

Et kontrollspørsmål jeg gjerne skulle ha hatt svar på: Hvis de regulære avgangene ARN-OSL hadde vært fulle denne morgenen (ikke halvfulle), slik at passasjerene ble strandet lenge på ARN, ville operasjonsentralen da ha tatt den samme beslutningen?

Dere refererer til en av de største mytene som omgir luftfartsindustrien. Av og til mangler flyselskaper fly, da blir den/de avgangene som rammer færrest passasjerer slaktet. Her har de bare vært litt for kreative. Myten er omtalt både her og der og knust både her og der.

<mod>
De som føler for å diskutere SK, gamle propell-fly fra flatlandene, osv. henvises til den aldeles ypperlig plasserte knappen "New Topic" som dere vil finne på toppen av mange av forumets eminente vev-sider.

Så holder vi oss her til saken her.

-A
</mod>

Back