En liten flight med SAS på innland

eirikma

>>>>><<<<<
En liten flight med SAS på innland

Vel, her følger en liten rapport fra en flight jeg hadde nylig i forbindelse med langhelg hos mine foreldre, som nylig har flyttet til Skien. Siden begge er opptatt med sitt, var det ned og hjelpe litt til med det som måtte gjøres for å få ting ut av pappesker. Turen sørover ble gjennomført med tog (og buss) hele vegen fra Bodø til Oslo, med Grenlandsekspressen den siste biten. Den turen fikk jeg gratis, det har tydelig sine fordeler å være sjåfør. :)

Etter en flott og oppvarmende helg der nede var det på tide å vende snuten mot BOO igjen, og denne gangen skulle SK få ta seg av den biten. Der hadde jeg to valg: siden jeg skulle kjøre kveldsavgangen til Sortland kl. 15:15 på tirsdagen, kunne jeg enten dra sent hjem på mandag, eller tidlig på tirsdag. Siden jeg ikke har prøvd frokosttilbudet til SAS siden de fløy her oppe med MD80, var det jammen på tide å få det testa, så da valgte jeg 08:25 avgangen. Dro fra Skien med 08:00 avgangen på mandagen, og var i Oslo 10:10. Dette var for å få litt kvalitetstid med søstra og broren min. Deretter bar det til Skårer for overnatting hos et vennepar.

SK4104 OSL-BOO 08:25

Stod opp 06:00 for kaffe og litt pakking, før min gode venn kjørte meg til Lillestrøm for Flytoget videre derfra. Ankom Lillestrøm kl 07:05, akkurat nok tid til å dra kortet og hive seg på 07:15 toget. Ankom OSL kl 07:27, og var oppe ved en automat noen få minutter senere. Fikk bektrefta sete 09C (siden alle nødutgangssetene var opptatt) og videre til bagdrop, hvor det gikk mindre enn 30 sek å hive i fra seg bagasjen. Sikkerhetskontroll gjennomført på under 2 min, og deretter bar det til gate 16 for venting. Boardet ca et kvarter før, og det gikk smertefritt å få alle om bord. Var ca 80% belegg på turen. Skal nevnes at hele rad 09 var full, men siden rad 08 A og B var ledig, valgte han som skulle sitte på 09B å sette seg på 08A i stedet, til glede for alle parter. :D Etter hvert kom kapteinen på PA, og opplyste alle om at vi hadde fått slot kl 0855, pga den vel omtalte flygeledermangelen, så vi var 30 min ut. Pushback gjort på rutetid, med motorstart etter 5-10 min. Takset ut til 19L, og rullet i vei 08:52. Vel oppe i lufta starta serveringa, og den velkjente frokostpakken ble delt ut. Oppi der lå det som kjent ost, skinke og salat i en egen pakke, samt marmelade, juice og yoghurt. Etter hvert kom det varme rundstykker, og de gikk faktisk to runder med det, noe som behøvdes etter størrelsen å dømme. Men til gjengjeld er rundstykkene SAS har ufattelig gode. Hva gjør de som andre flyselskap ikke klarer? Etter frokost og to kopper kaffe, ble det en liten høneblund før innflyginga ble igangsatt. Kom inn på 25 denne gangen, og flyet ble satt silkemykt ned på betongen, med dertilhørende hard oppbremsing og avkjøring på C. Parkerte ved gate 18 kl 10:00 (!), så fem minutter etter rutetid er absolutt akseptabelt sett ut fra mitt ståsted!

Konklusjon: nok en vellykket tur med SAS, med frokost som riktig nok ikke mettet 100%, men som like fullt er et bra produkt mtp hva du får hos andre selskap på tilsvarende ruter. Kudos til det hyggelige og opplagte crewet som serverte oss i kabinen denne morgenen! :)

Re: En liten flight med SAS på innland

Bra rapport, men for guds skyld: Husk bilder av det du får servert ;)

Thomas

Re: En liten flight med SAS på innland

Takk. :) Denne rapporten var i utgangspunktet tenkt uten bilder, da jeg velger å ikke ha bilde med når det gjelder innlandsflyginger.

Back