Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
Re: En konkurranse for planespottere… - Med premie!
Hei til alle!
Har endelig kommet hjem etter en utolig hyggelig og begivenhetsrik dag.
Først av alt må jeg begynne med å beklage manglende vinking på SVG! Var ikke helt på alerten idet vi svingte av banen - det vil si i forhold til det å spotte spottere - så det var litt for sent i det jeg kom på at det kanskje befant seg noen på plattformen nord for tårnet. (Det er der dere bruker å stå, eller?)
Var for øvrig svært fornøyd med at det var en ex BU-maskin på min siste tur, rett og slett fordi det er to klappseter i cockpit, slik at begge mine gutter kunne sitte foran tur/retur SVG. (Så fikk man heller bære over med at ACARS'en er kjøpt på Clas Ohlson, for denne ene dagen...)
Gutta hadde det storveis på turen til og fra SVG, og de fikk nok et minne som de ikke kommer til å glemme.
Kompisen min som skulle ha vært med til TOS ble syk, så min far, som for øvrig gikk av med pensjon etter nesten 30 år som pilot i SAS for for tre år siden, fikk hevet seg rundt og ble med til Tromsø.
Tromsøgjengen hadde nok en gang stilt mannssterke opp, og vi så både dere som stod på threshold og på dere som stod på haugen allerede på innflygningen. - Og jeg har dere på bilde alle sammen. For mens dere har holdt på med planespotting, har vi holdt på med "planespotterspotting" i dag!
Bilder kommer...
Vi lurte litt da vi plustelig måtte holde før vi fikk lov til å taxe ut igjen, men da vi snudde rundt, så vi hvorfor. Jeg tror ikke det er mange oppsagte 36-åringer som har fått vannportal på sin siste dag i selskapet...
Bak i kabinen hadde vi en litt mutt gjeng fra Vålerenga FK som nettopp hadde fått en kalddusj av TIL, og nå ble det nok en dusj. Dog av det litt mer lystbetonte slaget.
Litt forsinket tok vi av fra Tromsø, men da var det bare å fly for full spiker ned til OSL for å holde rutetiden. På min siste leg i SAS var fuel-saving et ikke-tema. Her var det on-time som stod i høysetet.
Etter hyggelige hilsener fra tårnet i TOS (som for øvrig latet til å ikke tro noe på meg når jeg sa at jeg IKKE var en 60-år gammel pensjonist...), sjekket vi inn på Bodø Control, og fikk lykkeønskninger derfra. På neste Bodøfrekvens satt Starship 2 og brukte callsignet "Bækkevold1" helt til vi sjekket inn i Sverige.
Tiden var inne for å briefe passasjerene, og jeg benyttet anledningen til å forklare litt om årsaken til den noget spesielle behandlingen i TOS, samt å drive litt reklame for scanair.no. Jeg tipper forumet kommer til å få besøk av flere sportsprofiler og andre passasjerer som ønsker å se på bildene av "dusjen" i Tromsø.
Da vi ble overlevert til Oslo Control igjen, fikk vi raskt direct Bergerud (kutter flytiden med ca. 5 minutter), og etter hvert 01L for landing. 01L er ikke spesielt vanlig å få for jetfly, og spesielt ikke så seint på kvelden, så det begynte å ane meg at det kanskje var mer i gjære etter landing.
Passasjerene ble briefet før landing, og jeg fortalte dem at målet var å lande så pent som overhodet mulig på denne siste landingen. Ellers ville jeg jo komme til å irritere meg resten av livet...
Etter en litt humpete initial approach i kanten av en front, ble det nok det man kan kalle en "kisser" på 01L (heldigvis...) til stor applaus fra passasjerene. Og ganske riktig: Ved inntaxning ble vi møtt av to brannbiler igjen, og fikk nok en vannportal på OSL. To vannportaler på én og samme dag hører med til sjeldenhetene!
Etter hyggelige hilsener fra ATC på OSL parkerte vi på gate 23 - tre minutter før rutetid - hvor vi ble møtt av ENGM 911 (og Hurvert, eller?) som tok bilder av siste parkering.
Fikk sagt hadet til alle passasjerene på vei ut, og fikk mange hyggelige lykkeønskninger fra flere av passasjerene, og en hyggelig hilsen fra en av Vålerenga-spillerne på vegne av hele klubben.
En liten bildeseanse med mitt siste crew utenfor flyet måtte til, før jeg gikk inn og gjorde en grundig "Shutdown" og "Secure" checklist for siste gang. Man kan jo ikke avslutte flykarrieren med å misse et punkt på den siste sjekklisten...
Dette har vært en utrolig morsom og givende dag, og jeg gleder meg til å se alle bidlene dere har tatt disse tre dagene. Hørte også at det til og med var postert ut scanair-folk i tårnet på OSL for å ta bilder.
Så skal jeg legge ut mine så dere får sett hvordan det så ut fra mitt perspektiv.
Konkurransen og ølavtalen kommer vi tilbake til litt etter hvert...
Nok en gang: Takk til alle for den innsatsen dere har gjort disse dagene! Og dere må også hilse til alle de som bidro med koordinering, brannbiler og lykkeønskninger over radio underveis.
Dette var en veldig artig slutt på jobben i SAS.
Hei til alle!
Har endelig kommet hjem etter en utolig hyggelig og begivenhetsrik dag.
Først av alt må jeg begynne med å beklage manglende vinking på SVG! Var ikke helt på alerten idet vi svingte av banen - det vil si i forhold til det å spotte spottere - så det var litt for sent i det jeg kom på at det kanskje befant seg noen på plattformen nord for tårnet. (Det er der dere bruker å stå, eller?)
Var for øvrig svært fornøyd med at det var en ex BU-maskin på min siste tur, rett og slett fordi det er to klappseter i cockpit, slik at begge mine gutter kunne sitte foran tur/retur SVG. (Så fikk man heller bære over med at ACARS'en er kjøpt på Clas Ohlson, for denne ene dagen...)
Gutta hadde det storveis på turen til og fra SVG, og de fikk nok et minne som de ikke kommer til å glemme.
Kompisen min som skulle ha vært med til TOS ble syk, så min far, som for øvrig gikk av med pensjon etter nesten 30 år som pilot i SAS for for tre år siden, fikk hevet seg rundt og ble med til Tromsø.
Tromsøgjengen hadde nok en gang stilt mannssterke opp, og vi så både dere som stod på threshold og på dere som stod på haugen allerede på innflygningen. - Og jeg har dere på bilde alle sammen. For mens dere har holdt på med planespotting, har vi holdt på med "planespotterspotting" i dag!

Vi lurte litt da vi plustelig måtte holde før vi fikk lov til å taxe ut igjen, men da vi snudde rundt, så vi hvorfor. Jeg tror ikke det er mange oppsagte 36-åringer som har fått vannportal på sin siste dag i selskapet...
Bak i kabinen hadde vi en litt mutt gjeng fra Vålerenga FK som nettopp hadde fått en kalddusj av TIL, og nå ble det nok en dusj. Dog av det litt mer lystbetonte slaget.
Litt forsinket tok vi av fra Tromsø, men da var det bare å fly for full spiker ned til OSL for å holde rutetiden. På min siste leg i SAS var fuel-saving et ikke-tema. Her var det on-time som stod i høysetet.
Etter hyggelige hilsener fra tårnet i TOS (som for øvrig latet til å ikke tro noe på meg når jeg sa at jeg IKKE var en 60-år gammel pensjonist...), sjekket vi inn på Bodø Control, og fikk lykkeønskninger derfra. På neste Bodøfrekvens satt Starship 2 og brukte callsignet "Bækkevold1" helt til vi sjekket inn i Sverige.
Tiden var inne for å briefe passasjerene, og jeg benyttet anledningen til å forklare litt om årsaken til den noget spesielle behandlingen i TOS, samt å drive litt reklame for scanair.no. Jeg tipper forumet kommer til å få besøk av flere sportsprofiler og andre passasjerer som ønsker å se på bildene av "dusjen" i Tromsø.
Da vi ble overlevert til Oslo Control igjen, fikk vi raskt direct Bergerud (kutter flytiden med ca. 5 minutter), og etter hvert 01L for landing. 01L er ikke spesielt vanlig å få for jetfly, og spesielt ikke så seint på kvelden, så det begynte å ane meg at det kanskje var mer i gjære etter landing.
Passasjerene ble briefet før landing, og jeg fortalte dem at målet var å lande så pent som overhodet mulig på denne siste landingen. Ellers ville jeg jo komme til å irritere meg resten av livet...
Etter en litt humpete initial approach i kanten av en front, ble det nok det man kan kalle en "kisser" på 01L (heldigvis...) til stor applaus fra passasjerene. Og ganske riktig: Ved inntaxning ble vi møtt av to brannbiler igjen, og fikk nok en vannportal på OSL. To vannportaler på én og samme dag hører med til sjeldenhetene!

Etter hyggelige hilsener fra ATC på OSL parkerte vi på gate 23 - tre minutter før rutetid - hvor vi ble møtt av ENGM 911 (og Hurvert, eller?) som tok bilder av siste parkering.
Fikk sagt hadet til alle passasjerene på vei ut, og fikk mange hyggelige lykkeønskninger fra flere av passasjerene, og en hyggelig hilsen fra en av Vålerenga-spillerne på vegne av hele klubben.
En liten bildeseanse med mitt siste crew utenfor flyet måtte til, før jeg gikk inn og gjorde en grundig "Shutdown" og "Secure" checklist for siste gang. Man kan jo ikke avslutte flykarrieren med å misse et punkt på den siste sjekklisten...

Dette har vært en utrolig morsom og givende dag, og jeg gleder meg til å se alle bidlene dere har tatt disse tre dagene. Hørte også at det til og med var postert ut scanair-folk i tårnet på OSL for å ta bilder.
Så skal jeg legge ut mine så dere får sett hvordan det så ut fra mitt perspektiv.
Konkurransen og ølavtalen kommer vi tilbake til litt etter hvert...
Nok en gang: Takk til alle for den innsatsen dere har gjort disse dagene! Og dere må også hilse til alle de som bidro med koordinering, brannbiler og lykkeønskninger over radio underveis.
Dette var en veldig artig slutt på jobben i SAS.