En konkurranse for planespottere… - Med premie!

Re: En konkurranse for planespottere… - Med premie!

Nick, det har vært en ære å ha deg som kollega, og det er mange som kommer til å savne deg og de andre som tradisjonen tro fikk effektuert de årlige førjulstruslene denne gangen. Du kommer til å gjøre stjernekarriere på din(e) ny(e) arbeidsplass(er), for vi vet hva du er støpt av. Vi som er igjen gjør også løpende vurderinger av våre fremtidige karrierer i luften, og skaper oss handlingsrom gjennom privat etterutdannelse og liknende.

Last edited:

Nick: den 22; du skal ikke se bort i fra at jeg kommer en liten tur ned og hilser på ;) Så kan jeg jo alltids få tatt noen bilder også med det fantastiske kameraet mitt; iPhone :)

Takk for hyggelige ord, Jumper!

Nettopp dette med handlinsgrommet har vært min store frustrasjon som oppsigelsestruet pilot de siste 8-9 årene. Hva f... skal man gjøre om man ikke lenger har en flyjobb å gå til?

Om man absolutt vil fly, må man begynne på bunn igjen i et annet selskap med samme vilkår som en 23-åring med 600 timer C172, som har kjøpt seg en rating på 737. Eller man kan dra med seg familien ned til ørkenen et sted og fly der. Men hva så? Hva skjer når både familien og en selv er drittlei etter 2-3 år? Skal man sitter der nede og prøve å skaffe seg en "vanlig jobb" hjemme?

Eller skal man prøve å finne på noe helt annet med én gang. Og i så fall: Hva da?

En trafikkflygerutdanning er veldig anvendelig om man skal bli pilot. Til alt annet er den verdiløs. Akademisk sett er et trafikkflygersertifikat like mye verdt som truckførerbevis eller brevkurs i fluebinding.

Likevel følte jeg at jeg i og for seg var heldig med timingen av oppsigelsen: Jeg har vært flyger i SAS i 12 år, og har dermed en viss erfaring innen mitt fag å vise til. Samtidig er jeg "bare" 36 år gammel, og er derfor ung nok til at en bedrift ville kunne tørre å ansette meg og på sett og vis starte på scratch.

For å ikke gøre historien for lang, endte jeg alstå opp med å få jobben som rådgiver i Jernbaneverket, noe jeg (og ikke minst min bedre halvdel) er svært fornøyd med.

Med en "normal" arbeidstid og en interessant og utfordrende jobb å gå til hver dag (hvilket jeg i aller høyeste grad tror det kommer til å bli), er det igrunnen svært lite igjen som skulle tilsi at jeg ikke kommer til å trives i mitt nye liv.

Som sagt er det med et visst vemod jeg nå har mine siste arbeidsdager som pilot, men jeg gleder meg veldig til å ta fatt på den nye jobben.

En liten endring igjen:

Har byttet litt om på mandag, slik at jeg flyr SVG og TOS i stedet for LHR. Dermed ser mine tre siste dager slik ut:

Sa 22MAY10
SK4019 OSL 1025 1115 SVG
SK4016 SVG 1140 1230 OSL
SK4494 OSL 1620 1810 TOS
SK4494 TOS 1840 2015 LYR

Su 23MAY10
SK4425 LYR 1445 1620 TOS
SK4425 TOS 1710 1900 OSL
SK1475 OSL 2035 2145 CPH
SK1474 CPH 2245 2355 OSL

Mo 24MAY10
SK4035 OSL 1600 1650 SVG
SK4038 SVG 1715 1805 OSL
SK4432 OSL 1830 2020 TOS
SK4437 TOS 2055 2245 OSL

Som dere ser, er landingentiden for siste flight praktisk talt den samme, så om noen har muligheter til å ta bilde av denne landingen, hadde det vært utrolig moro. Og nå har både dere i Stavanger og Tromsø fått "muligheten" til å ta bilder på mandag også... :)

Kjempegøy å se at noen i det hele tatt engasjerer seg og synes dette er litt artig. Jeg vil som sagt, sette veldig stor pris på enhver som har mulighet og lyst til å ta et bilde eller to av noen av disse flygningene.

Jeg kan garantere seriøs pilotvinking til enhver spotter som blir spottet av meg på disse dagene :)

Kan iallefall love deg du får din "siste takeoff" (PF eller ikke) dokumentert av noen her i by'n, vil du ha video eller bilder? :) Er jo midnattsol nå også, så kvaliteten kan jo bli relativt bra. På tross av meldt regn.

Kan iallefall love deg du får din "siste takeoff" (PF eller ikke) dokumentert av noen her i by'n, vil du ha video eller bilder? :) Er jo midnattsol nå også, så kvaliteten kan jo bli relativt bra. På tross av meldt regn.

Hei!

Bilder holder fint. Men det er klart: Er det noen som klarer å ta en liten videosnutt så er det jo morsomt det også.

Skal fikse videosnutt i HD kvalitet ifra Sola den mandagen
Men da bør du virkelig åpne vinduet og hilse :wow:

Skulle gjerne vært med, både modell og øl frister, men siden Bergen ble strøket ble det litt vanskelig, men du må ha lykke til videre. :up:

Kan nok prøve å ta siste avgang fra OSL, om det teller med :)

Lykke til med overgangen til ny jobb! Sikkert en krevende prosess, men det ser jo ut som du har motivasjonen i orden.

Og flying utfra Kjeller er sikkert en god mulighet for deg :)

Med de beste hilsener fra en amatør som fortsatt har en slags skapflyger i magen

Jeg kan nesten garantere deg at da får du besøk på flightdeck om jeg får lov av GM ;) (TOS-flightene)

En liten endring igjen:

Har byttet litt om på mandag, slik at jeg flyr SVG og TOS i stedet for LHR. Dermed ser mine tre siste dager slik ut:

Sa 22MAY10
SK4019 OSL 1025 1115 SVG
SK4016 SVG 1140 1230 OSL
SK4494 OSL 1620 1810 TOS
SK4494 TOS 1840 2015 LYR

Su 23MAY10
SK4425 LYR 1445 1620 TOS
SK4425 TOS 1710 1900 OSL
SK1475 OSL 2035 2145 CPH
SK1474 CPH 2245 2355 OSL

Mo 24MAY10
SK4035 OSL 1600 1650 SVG
SK4038 SVG 1715 1805 OSL
SK4432 OSL 1830 2020 TOS
SK4437 TOS 2055 2245 OSL

Da må det speides etter smågris folkens.

Siden du har et helt scannor treff me linse på TOS i i morgen, så får du vel be om en lowpass på retur fra LYR ;)

Back