• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

En idee....

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
...det er ingen tvil om at omraadene rammet av flodboelgen vil trenge hjelp i de naermeste aarene.....vi gir alle hva vi kan akkurat naa, men vi vil i kveld starte et langsiktig prosjekt og inviterer dere alle til aa delta:
- Vi oensker aa velge oss en landsby og kreere et internett samfunn som vil stoette gjenoppbyggningen av denne landsbyen.
- I loepet av fredagen planlegger vi aa ha en web site dedikert, hosted hos b-one.net som Scanair-Forum og andre gode sites.
- I utgangspunktet tenker vi oss en landsby paa Sumatra, som er hardest rammet, er veldig aapne for forslag
- Loese planer gaar ut paa aa samle hjelpere i mange land, knytte dem sammen via web site, og holde dette oppdatert
- Vi har allerede en del kontakter i firmaer som vil hjelpe (f.eks. kan vi faa fri frakt med Air France i fra Seattle paa leverings flighter) vi har 3 sykehus i Seattle - dette etter 3 timers arbeide i kveld...
- Saa langt er vi 2 (Alexandra og Finn Erik) men haaper aa engasjere de enorme ressursene vi finner i Scanair-Forum, i Fred Hutchinson Cancer Research Center og hvor vi kan finne dere....

Dette er ennaa i "brainstorming mode"...kom med alle former for innspill - og lag en sticky av denne

Replying to Topic 'En idee....'

Meld på oss to fra Ris...(...pluss den eldre på Kolbotn - som vel i løpet av 2005 kommer på forumet med eget nick også!)

For aa forsette litt med denne ideen....bakgrunnen er at vi, som mange andre foeler et sterkt behov for aa gjoere noe...aa ta skrittet fra noksaa passivt motta informasjon til aa gjoere en innsats. Vi gjorde noe av det samme i 2003 naar vi ved hjelp av Air France og de samme sykehusene stoettet et barnhjem i Argentina. En liten side notis: etter 11 September ga Argentinere mere pr innbygger til USA enn hva USA naa gir til Asia!

Som nevnt innledningsvis i denne "sticky" vil behovet for hjelp vedvare i mange aar....og hvor mange husker Jordskjelvet i Iran...det er bare et aar siden...og Bush har allerede glemt de pengene han lovte....og ingen her tror at de noensinne vil bli bevilget.
Fremdeles er hundretusenvis hjemloese i Iran...men vi og verden har glemt dem.....

Lokalt vil vi jobbe med Starbucks, Nike hvor vi har gode kontakter og begge er veldig involvert i landene. Vi oensker ogsaa aa samle ressursene vi vet er der ute, allt i fra web utviklere til oekonomer...

I dag vil vi jobbe med aa finne prosjekter....i oeyeblikket vet vi ikke om det vil bli en landsby, en skole, et sykehus....og vi trenger et godt navn for web portalen......selv har jeg ideen at webnavnet boer reflektere prosjektet vaart...med .org for aa understreke at 100% av innsamlede midler gaar til ofrene.....dvs. at vi i utgangspunktet betaler for kostnadene (web portal, lagring, forsendelser etc.)

Saa langt er dette klart:
- Apache Web server
- Linux OS
- MySQL Database
- Engelsk tekst paa alle sider.
- Hosted hos b-one.net

Et veldig bra tiltak, men hvordan vil dere sikre at pengene kommer fram og kommer til nytte og ikke går rett i lomma på den lokale "høvdingen", for å sette det litt på spissen?

Det er helt klart en av utfordringene....i Argentina reiste vi selv og leverte allt personlig.
Tanker om hvordan vi kan moete utfordingene:
- Kanalisere alle innsamlede beloep gjennom en etablert organisjon f.eks. World Vision her i Seattle, og jobbe med organisasjonen slik at de gjennomfoerer "vaart" prosjekt.
- Jobbe med Starbucks som har representanter paa Sumatra....
- Jobbe med Nike som ogsaa har representanter paa Sumatra (og som virkelig trenger aa forbedre rykte sitt)

I oeyeblikket er tanken aa knytte sammen mennesker som oensker aa engasjere seg, holde dem oppdatert, aa la dette utfolde seg......

Naar en tenker paa hvor mange som leser Web Blogs om inngrodde taa negler, burde vi kunne engasjere kreative mennesker i Norge, Italia, Argentina og USA.....(andre land kommer)

Dette er sikkert et godt tiltak, og derfor er det viktig å samarbeide med alle andre som bedriver kort- og langvarig hjelp. Både hjelpeorganisasjoner, stater og FN sier at ett av de viktigste punktene under gjenoppbyggingen nå, er å koordinere/samordne hjelpen. Tidligere har man erfaringer for at tiltak utenfor de koordinerte tiltakene skaper mer kaos enn effektivitet. (iflg. flere intervjuobjekter i "Sånn er verden" i NRK P2 i dag)

sig til hvad I mangler hjælp med.
jens snabel-a schmindo dot dk

Originally posted by Fly high

Dette er sikkert et godt tiltak, og derfor er det viktig å samarbeide med alle andre som bedriver kort- og langvarig hjelp. Både hjelpeorganisasjoner, stater og FN sier at ett av de viktigste punktene under gjenoppbyggingen nå, er å koordinere/samordne hjelpen. Tidligere har man erfaringer for at tiltak utenfor de koordinerte tiltakene skaper mer kaos enn effektivitet. (iflg. flere intervjuobjekter i "Sånn er verden" i NRK P2 i dag)

Jeg er helt enig og vi har allerede begynnt aa snakke med World Vision. Hva vi oensker er aa holde giveraanden vedlike, vaere engasjert og koordinere de ressursene vi har tilgjengelig......

Hva som er veldig viktig for oss er aa "tenke utenfor sandkassen" lokalt (USA, Argentina, Norge Sverige Danmark Frankrike Italia) men samtidig foelge de tradisjonelle kanalene for distrubusjon......et eksempel er utstyr i fra sykeshusene som har 1-2 maaneder igjen foer det utgaar paa dato, hvis dette kan samles inn og fraktes til Asia hvor f.eks Care eller World Vision distrubuterer det. Slik kan vi frigjoere ressuerser de ellers maatte bruke paa frakt etc. (En av ideene er aa benytte den ledige kapasiteten som finnes paa de 12 777-300ER som leveres til Air France herifra.....)

Hva som vi erfarte i fra Argentina var den oppslutningen vi oppnaade ved aa engasjere venner og kollegaer og la dem ta del i planleggingen og gjennomfoeringen.....

Denne gangen er allt mye stoerre og hva vi oensker aa oppnaa er en kanal for aa holde alle involverte oppdatert og skape en stoerre forstaaelse av hva som skjer...

Igjen vi er kun i startfasen og alle ideer, tanker er velkomne....akkurat naa fortsetter vi aa bidra med penger, og ser paa dette som noe tar over naar den foerste oppmerksomheten dvaler.....

Synes dette høres veldig bra ut, og måtte fortelle videre om det med en gang jeg var ferdig med å lese.

Jeg tror at veldig mange folk ønsker å hjelpe på andre måter enn å bare sette inn penger på en konto, og ikke se hva som skjer, så dette tror jeg vil bli møtt veldig positivt!

Selv går jeg på skole, men har allikevel veldig lyst til å bidra med litt av stipendet som jeg allikevel ikke bruker, men klarer ikke helt bare sette inn penger på en konto, for fordi om alle sier at pengene kommer frem, vil jeg mye heller være med på noe hvor man ser resultatet på en annen måte...

Dette blir BRA! :)

I am in. Skall se vad vi kan ro ihop på universitetet när jag kommer ner på måndag.

Kjempeidé dette. Svogeren min reiser nedover til Sumatra i morgen med tilsvarende hensikter (sannsynligvis sammen med flere etterhvert), mulig det hadde gått an å involvere hans prosjekt.

...er absolutt aapen for ideen om aa samarbeide/involvere andre......Naa ser vi for oss at vi stoetter/adopterer et barnhjem (eller flere)....av flere aarsaker...vi har erfaring i fra Argentina med stoette til barnehjem(vi stoetter dem ennaa, og vil fortsette uavhengig av dette)....et av sykehusene vi jobber med er Childrens Hospital i Seattle, og de kan donere masse utstyr tilpasset barn..

Jeg skal forsoeke aa oppdatere dere her hver dag inntil de foerste sidene kommer opp hos b-one.net

Originally posted by dc-8-63
Jeg skal forsoeke aa oppdatere dere her hver dag inntil de foerste sidene kommer opp hos b-one.net

...nå er det nesten glemt av media også... :alien:

Vel det kan nesten se ut som vi har glemt dette ogsaa, men absolutt ikke! Vi er i avsluttningsfasen av hus-salg, noe som har tatt all fritiden vaar...og mere til.....men vi kommer tilbake igjen sterkt i neste uke...

Min representant i Aceh er forøvrig kommet frem - sammen med flere andre hjelper han for tiden til ved en flyktningeleir, og har klart å knytte mange nyttige kontakter underveis, slik at de er til stor nytte. Behovet for hjelp er enormt, ikke alle har fått hjelp ennå heller, men det er også utrolig mange frivillige fra hele verden som gjør en stor innsats. Spennende å høre der nede fra, i alle fall.

Krysser fingre for deres prosjekt også!

Nå noen uker etter katastrofen er det neste flaut hvor lite opptatt vi er av det som skjedde...

Originally posted by EB
Nå noen uker etter katastrofen er det neste flaut hvor lite opptatt vi er av det som skjedde...

Er ikke helt enig med deg, men det er ikke mye nytt å debattere lengre. Jeg er ihvertfall, og jeg antar i likhet med de fleste andre, fremdeles opptatt av katastrofen men det er ikke så mye å diskutere lengre - bare å konstantere etter min mening.

Back