En flott, solrik og kald søndag på ENGM

Hermann SF

ScanFlyer Silver
En flott, solrik og kald søndag på ENGM

Søndag var det endelig vær nok til å dra opp til Gardermoen for litt foto, nå har jeg prøvd å komme meg opp i snart to måneder uten hell... Dårlig vær kombinert med alt for mye å gjøre er fasiten på det.

Men søndag 12.12 slo været til, klokka ringte 06:30 og vi var på plass på OSL ved soloppgang!:)

Eventuelt bildetekst over bildet.

Det er jo ikke noe nytt med SAS, så jeg åpner hele greia med LN-RPF på final til 01R.
DSC_0040copyright.jpg

Enda en fra Scandinavian Airlines, LN-BRH.
DSC_0053copyright.jpg

Jeg fikk prøvd ut Flightradar-app'en på min nye iPhone, absolutt et interessant verktøy når man er ute å spotter! Denne SAS-maskinen var en av de som dukket opp på skjermen :p
DSC_0066copyright.jpg

En shværing rett over oss. Tror det var noe med Trans....., men noen her inne ser vel hva det er.
DSC_0079copyright.jpg

Britene serverte oss G-EUOD.
DSC_0086copyright.jpg

Jeg fant ut det var bedre å knipse SAS istedenfor å bare stå der å se på. LN-RCW er jo vakker!:p
DSC_0090copyright.jpg

Norwegian's Greta Garbo snart på norsk jord igjen.
DSC_0099copyright.jpg

Klart, delvis kaldt - men allikevel herlig å være ute og dyrke interessen!:)
DSC_0115copyright.jpg

Icelandair er alltid en schlager, uansett. Boeing 757 er alltid vakker å se på. Dessverre mistet vi CO den morgenen...
DSC_0130copyright.jpg

Skal vi spille tombola? Den danske filosofen Piet Hein er Norwegians figur på LN-NOT.
DSC_0135copyright.jpg

Like bak følger SAS med noe griseri, denne gang med winglets.
DSC_0145copyright.jpg

Vi beveger oss bort til vestre bane, sola har beveget seg siden vi kom - og det er på tide å få igjen varmen. Dessverre var SAS-museet stengt, så det ble med noen kalde timer på spotterplattformen rett utenfor.

LN-RPT. Ja, jeg skulle nok gjerne hatt med hele månen. Men det får gå med litt av den!
DSC_0188copyright.jpg

Denne "franske bagetten" tok også av. F-HBLC setter snart kurs for Paris.
DSC_0239copyright.jpg

Kristian Birkeland - "Norwegian natural Scientist" - LN-NOQ.
DSC_0256copyright.jpg

Fortsettes.

Last edited:
Re: En flott, solrik og kald søndag på ENGM

Glemte et nærbilde av Lufthansa A320-200 "Rostock".
DSC_0114copyright.jpg

Og plutselig dukker kjempen opp. Thai B777. Lekkert!
DSC_0270copyright.jpg

Og i mens Thai stod på de-ice fikk nederlenderne clearence for takeoff.
DSC_0276copyright.jpg

Må ærlig innrømme jeg gjerne skulle vært med:)
DSC_0295copyright.jpg

DSC_0306copyright.jpg

En liten ukjent privatjet, ikke så dum den!:)
DSC_0322copyright.jpg

Austrian Arrows - Operated by Tyrolean. OE-LVB kom seg i luften etter en liten forsinkelse på vei mot Norge.
strien.jpg

5 min før bussen kom dukket det opp en stor og flott Antonov, takk for den!
DSC_0346copyright.jpg

Håper noe av det var av interesse!:)

Last edited:

Flotte bilder Herman, bra du fikk dokumentert Antonoven, slapp heldigvis og jobbe på den på søndag, du fikk vel ikke bilder av 5601 FRIGG som tok av i halv 11 tiden? Satt på med den :)

Ser ut til at du hadde en knallfin dag,og det var jo gøy at du
fikk med deg Antonov`n!

Vidar

Takk for positive kommentarer!

Nei, jeg fikk nok ikke med meg FRIGG.. Stod fortsatt ved 01R rundt 11.

Nydelige bilder med varierte motiver :up:
Var en snartur på vollen en liten stund selv for å få med Thai, men kom nok litt for sent... Så til min store glede kom An-124 da, og i det den traff rullebanen; bytt batteripakke... f.. x)

Flotte bilder, men omtrent alle er i klar ufokus. Virker som om objektivet+kameraet ditt lider av front/bakfokus. Dette burde du få sjekka!

Flotte bilder, men omtrent alle er i klar ufokus. Virker som om objektivet+kameraet ditt lider av front/bakfokus. Dette burde du få sjekka!
Kan hende, men har mere tro på litt forsiktig bruk av Unsharp Mask.
Forsøk Amount=300-500
Radius: 0,2
Threshold=0

Testet dette på noen av bildene og de blir (be)tydelig bedre:)

Hm, ja det funker nok sikkert det ;) Er glad i det best mulig utgangspunktet personlig, men etterarbeid kreves alltid. For å nevne en favoritt av bildene dine må jeg peke ut det andre av Thai-bildene. Spesielt lys, og flott vinkel på et svært så pent fly. Synes det er noe "jazzy" over det, på en måte. Mystisk, improvisert og samtidig harmonisk og vakkert.

Back