En flight med SK455 OSL-CPH

Hermann SF

ScanFlyer Silver
Har med tiden blitt ganske så hekta på å lese TripReports, i grunn ganske moro å lese og se hvordan andre reiser, og hva andre opplever. Så jeg prøver meg på en TR selv, og håper på det beste.

Rute: OSL - CPH
Fly: SAS Airbus A321

Har lenge tenkt på å ta en tur til Københavns Lufthavn Kastrup for litt flyspotting og fotografering av annet rart, så onsdag var det endelig duket for tur. Valget falt på SAS' avgang onsdag 4. august 09.15 fra OSL, SK455, med A321. Nå har jeg bare fløyet med smågriser hos SAS, så det var trivelig å prøve noe nytt. Det er også 5 år siden sist jeg fløy i en Airbus.

Innsjekk ble gjort på mobilen dagen før, og sete 25F ble valgt.

Kom meg heldigvis trygt til Gardermoen denne dagen også, dog litt forsinket grunnet kjøring på Hovedbanen og ikke gjennom Romeriksporten som normalt. Security tok meg etpar minutter denne morgenen. Vel framme ved gate 40 ser jeg det er OY-KBH "Sulke Viking" som skal frakte meg til København, og jeg rakk så vidt og blunke før det var tid for boarding:)

04082010492.jpg


Jeg skaffet meg en avis før boarding, og ombord ble jeg møtt av et vennlig og hyggelig crew. Hyggelig å få et smil tidlig om morgenen. Det er dessverre ikke alle som klarer dette.

Pushback 09:10, 5 minutter før tid. Boarding var selvfølgelig completed og flyet var knapt halvfullt. Fikk hele rad 25 for meg selv!:)

Ved siden av oss stod LN-RRU, som jeg tror skulle til Las Palmas.

04082010494.jpg


Den "velkjente" knyttnevetesten bestod akkurat ikke. Det ble litt trangt. Kanskje fordi jeg satt rett bak en nødutgang?
04082010493.jpg


Safety first! En proff sikkerhetsfilm ble vist på flyets skjermer under taxing.
04082010495.jpg


Det ble takeoff fra 19L, og plutselig la vi OSL bak oss. Litt over en måned siden jeg sist var ute og fløy, da med Cimber Sterling fra OSL til Aalborg.

Vel oppe i luften blir vi nok en gang ønsket velkommen ombord, og serveringen begynner.
04082010496.jpg


Jeg ble servert, eh, kjøpte frokost. Denne menyen til 60 NOK inkluderte brødmat med ost, frukt, juice, kaffe/te og et svensk melkeprodukt. Polarbrødet med ost smakte veldig godt! Det gjorde for øvrig resten av frokosten også. Det er ikke akkurat en meny å bli særlig mett på, men greit nok. Frokosten ble hvert fall mer enn bare godkjent. Jeg mener en liten matbit kunne vært inklusiv hos SAS; men da mengden og vare varierer (flight til flight, selskap til selskap) kan man av og til konkludere med at det er like greit med BOB.
04082010501.jpg


Trivelig ombord, god utsikt og flott vær. En veldig bra start på dagen!
04082010498.jpg


Etter hvert ble det tid for nedstigning til CPH, selvom jeg gjerne kunne vært litt lengre i luften.
04082010505.jpg


Nøytral landing over Kystvejen, og vi var ved gate på Terminal 2 kl. 10:10, ca. 15 minutter før rute. Bra! Ergo fikk jeg noen minutter ekstra til flyspotting. Og selvfølgelig var det dejlig at komme tilbage til Danmark, København og flot vejr! ;)

En ganske så nøytral og kort flight, men kort oppsummert:
- Hyggelig crew.
- Grei frokost, bra valg av bakervare.
- Fint flyvær.
- Trivelig og ny flymaskin.

Neste planlagte flygning er i september, da fra Stuttgart til Oslo via København. Håper denne lille TR i det hele tatt var leselig, så kommer jeg tilbake en annen gang! :)
 
Last edited:
En bra og passe detaljert TR for en slik tur. Et viktig bidrag til totalbildet her inne.
 
Takk for en flott rapport :)
Gøy å se at så mange forumister engasjerer seg i rapportskriving. Håper også vi får en oppdatering fra returflygningen din !
 
Sitat: Jeg skaffet meg en avis før boarding, og ombord ble jeg møtt av et vennlig og hyggelig crew. Hyggelig å få et smil tidlig om morgenen. Det er dessverre ikke alle som klarer dette.

Det er jo dèt servicepersonale får betalt for! :-)

Flott TR!
 
He he, bare kom med trip-reporten fra skinnegangen i samme -
bare morsomt det! Og ellers vil jeg sterkt anbefale deg å prøve
X2000 her i Sverige, dersom du ikke allerede har gjort det.
Nå og da er det i tillegg også meget gode tilbud på plasser
i 1.klasse ombord på X2000, og da kan man kjøpe til tre-retters
måltid ganske så billig (som blir servert på plassen man sitter).
Fin og grei t/r med SK til CPH ja, A321 er min favoritt - bare
så synd man ikke ser A319 oftere på samme rute.
 
SAS er en gjeng med skrullinger. De kjoper inn store A321 fly, og flyr dem halvfulle. Kjopte ikke SAS A321 for aa fly dem paa hovedstadstriangelen? De klarer jo ikke engang fylle flyene mellom deres to storste huber, OSL og CHP. Saa hvorfor holdt ikke A319 eller B738? For noen tullinger som vi skattebetalerne tvinges til aa subsdisere.

Back on topic: Fin TR, veldig hyggelig med mange bilder :)
 
Last edited:
Fin TR.

Tåpelig kommentar fra Boeing_fan om at SAS flyr halvfulle A321 i en tid hvor det meldes om rekordhøy fyllingsgrad. Aner du noe om flyet f.eks. var fullt opp til OSL?
 
Fin TR.

Tåpelig kommentar fra Boeing_fan om at SAS flyr halvfulle A321 i en tid hvor det meldes om rekordhøy fyllingsgrad. Aner du noe om flyet f.eks. var fullt opp til OSL?

Alle har høy kabinfaktor i sommerhalvåret. Bare vent til høsten, da blir det nok milliardunderskudd og da varer det nok ikke lenge før de trenger enda flere skattepenger. Du har vel ikke glemt at SAS gikk med overskudd tredje kvartal i fjor også? Og hva skjedde noen måneder senere?

Uansett så er dette veldig off topic. har ikke tenkt til å diskutere det i denne tråden.
 
Back
Top