Emirates Skycargo til CPH

Ännu en anledning för Etihad att starta trafik till Göteborg.

Rätt skumt med tanke på att Göteborg har Skandinaviens i särklass största hamn.
 
Ännu en anledning för Etihad att starta trafik till Göteborg.

For meg er det smått uforståelig at ikke Etihad eller Qatar har startet på GOT ennå med en av sine 319/320. Kanskje til og med DU kommer de i forkjøpet med rute til BKK og/eller JFK et par ganger i uka.
 
GOT ruta har jo hatt veldig stor fyllingsgrad av Norsk sjømat eksport. Nå som EK kommer med daglige avganger fra OSL, tror jeg at GOT sliter med å trekke frekvent og forutsigbart gods fra Norge. Det er tydelig at stor industrien rundt GOT ikke klarer å innfri godsmengde i forhold til innsatt kapasitet. De eksisterende EK cargo flyvningene som er innom CPH i dag har veldig liten ledig kapasitet da de kommer nesten fulle med transit gods som skal videre med samme maskin. Ved å flytte ruta får CPH endelig litt mer tilgjengelig cargo kapasitet ut av CPH.

Som det skrives er det meget rart at det ikke finnes et Gulf selskap på GOT.
De har mye tung og internasjonal industri og Gøteborg havn håndterer et sykt antall TEU pr år. Det er også frekvente og faste deep sea og short sea linjer.
De største speditørenene gikk hardt ut med air-sea produkt fra Østen for noen år siden, men jeg er usikker på om EK til GOT håndterte dette.

Uansett, Qatar eller Etihad er neppe lang unna en etablering.
 
Vi får se .. GOT har ikke vært noen suksess for de som har prøvd seg.

Er imidlertid temmelig sikker på at det vil dukke opp ad-hoc Emirates-fraktere på OSL. Som online-stasjon får man mye bedre tilgang til markedet også på fraktsiden, og det vil dukke opp sendinger de kun kan få avgårde med frakter.
 
Rätt skumt med tanke på att Göteborg har Skandinaviens i särklass största hamn.

Er virkelig kombinasjoner fly-båt så vanlig? Er det ikke oftes enten eller, før en lastebil tar varen det siste stykket?
 
Er virkelig kombinasjoner fly-båt så vanlig? Er det ikke oftes enten eller, før en lastebil tar varen det siste stykket?

Du kan redusere fremførings tiden fra ca 30-34 dager og ned til litt i underkant av 20 dager. Det er da i hovedsak stykkgods sendinger eller mindre partier.
Dette er et vanlig produkt blandt speditører og transportører.

Mener det er Dubai som benyttes som havn/flyplass for disse produktene.
 
2 ekstra ugentlige flyvninger.

Emirates SkyCargo begynder fra slutningen af maj måned at benytte Københavns Lufthavn som stop-over for en ny rute til Columbus i den amerikanske stat Ohio. Ifølge artiklen vil Emirates SkyCargo fra juni have 12 ugentlige rotationer på CPH.

http://cphtraveller.dk/nyheder/emirates-skycargo-med-endnu-flere-fragtflyvninger-til-cph

Det bør dog også nævnes, at Korean Air Cargo har suspenderet sin CPH-rute og at det er usikkert, om de kommer tilbage igen.
 
Last edited:
Det bør dog også nævnes, at Korean Air Cargo har suspenderet sin CPH-rute og at det er usikkert, om de kommer tilbage igen.

Har de det? De har jo vært der en stund og trodde de gjorde det ok. Fikk inntrykk av at SQ hadde større problemer.
 
Har de det? De har jo vært der en stund og trodde de gjorde det ok. Fikk inntrykk av at SQ hadde større problemer.

Ifølge artiklen har de ikke fløjet på ruten siden marts. Jeg har ikke hørt om dette før i dag heller.

-Og ja. Lidt mere end en stund endda. De har fløjet ruten i 17-18 år.
 
Ser at EK nå kun har 1 ukentlig frakter fra CPH til Dubai. Er vel ikke så lenge siden de hadde opp mot 10 ukentlige rotasjoner.
Sett i sammenheng med at EY nå også trakk seg ut som som den siste av en hel rekke selskaper så er det store reduksjoner på kapasitet fra CPH på fraktsiden de siste årene.
 
Er det god kapasitet på den a380 som flyr folk? Ser ikke for meg at de fyller 600 seter PR dag så kanskje plass til litt ekstra i buken?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det god kapasitet på den a380 som flyr folk? Ser ikke for meg at de fyller 600 seter PR dag så kanskje plass til litt ekstra i buken?


Sent from my iPhone using Tapatalk

A380 er ikke akkurat drømmeflyet for frakt og spesielt ikke for fisk som er såpass tungt. Og med begrenset volum i buken (husk at A380 ikke er så lang og det går mer plass til bagasje. Dermed er det en maskin som har redusert kapasitet i forhold til konkurentene)
Så det at EK gikk over til A380 ved CPH ga også en markant reduksjon i fraktkapasitet.

S
 
Ser at EK nå kun har 1 ukentlig frakter fra CPH til Dubai. Er vel ikke så lenge siden de hadde opp mot 10 ukentlige rotasjoner.
Sett i sammenheng med at EY nå også trakk seg ut som som den siste av en hel rekke selskaper så er det store reduksjoner på kapasitet fra CPH på fraktsiden de siste årene.

Kastrup har jo store planer for fragt. Et helt nyt fragtområde planlægges i lufthavnen... det kører ikke helt efter planen ude på Amager for tiden.
 
Back
Top